Vibrationer/drivaxelproblemet

Här diskuterar vi om Tesla Model X

Moderator: Redaktion

Användarvisningsbild
Remuz
Teslaägare
Inlägg: 5968
Blev medlem: 19 sep 2015 09:03
Ort: Stureby, Stockholm

Re: Vibrationer/drivaxelproblemet

Inlägg av Remuz »

Jag har ett nytt problem med vibrationer. Mellan 45 och 55 km/h skakar det galet, räcker att ge 75kW effekt... Tesla levererar igen.
P85D svart/svart med gratis SuC
Användarvisningsbild
Monark1954
Teslaägare
Inlägg: 1012
Blev medlem: 25 mar 2016 10:02
Ort: Umeå

Re: Vibrationer/drivaxelproblemet

Inlägg av Monark1954 »

Low på luftfjädring ökar problemet med kraftigt snedslitna däck. Innersta 3 cm av slitytan kan det bli mindre än 0 i spårdjup när du har 3 mm kvar i övrigt.
Däcket lutar mer innåt i Low. Kolla själva bakifrån.
Camber (lutning) - 2 30' till - 0 30' är inom tolerans men mitt VB inom tolerans - 1 50' blir snedslitet. HB - 2 50' blir kraftigt snedslitet. Justerat inom tolerans av Tesla för 3000 mil sen.
Nu anlitas däckverkstad.
IMG_20180910_175611.jpg
IMG_20180910_173159.jpg
Tesla modell X Plaid 2023 röd Multi Coat. Den heter OBELIX. Stark med röda flätor.
Tesla modell X 90D, röd Multi Coat.
Stark Varg el enduro
Användarvisningsbild
jpetters
Teslaägare
Inlägg: 2171
Blev medlem: 31 mar 2015 17:17
Ort: Zug, Switzerland

Re: Vibrationer/drivaxelproblemet

Inlägg av jpetters »

Uppdatera gärna med hur däckfirman ställt in vinklar och om det ger synlig skillnad.
Model S: Plaid, Deep Blue
Model X: 100D, Silver Metallic, 7-sits, HW3, all inclusive
Såld: SP100DL, Pearl white, CD, 21" Black Arachnid
Såld: SP90D, folierad mörkblå + chrome delete
Såld: SP85+ classic
Såld: SP85+ med AP1
http://---
Användarvisningsbild
mati
elbilist
Inlägg: 17037
Blev medlem: 22 mar 2016 10:08
Ort: Götene

Re: Vibrationer/drivaxelproblemet

Inlägg av mati »

Remuz skrev:
Jag kör på always low, har alltid gjort. Bilen var trasig när jag fick den dock
Det kan jag inte. Då får jag problem med ett sönderslitet batteri istället. Det är inte direkt motorvägsstandard på vägarna här.
e-Golf -18 | Ioniq 5 First Edition RWD -22 | Evess elmoped
e-tron 55 -19 | Model S 90D -16 | Model S P85 -14
Användarvisningsbild
Remuz
Teslaägare
Inlägg: 5968
Blev medlem: 19 sep 2015 09:03
Ort: Stureby, Stockholm

Re: Vibrationer/drivaxelproblemet

Inlägg av Remuz »

mati skrev:
Remuz skrev:
Jag kör på always low, har alltid gjort. Bilen var trasig när jag fick den dock
Det kan jag inte. Då får jag problem med ett sönderslitet batteri istället. Det är inte direkt motorvägsstandard på vägarna här.
Ligger en plastkåpa och en titanplatta som skydd om jag inte minns fel. Men på landet gasar jag inte så hårt så på västgötaslätten höjer jag allt bilen ibland

https://www.tesla.com/sv_SE/blog/tesla- ... es-model-s

Älskar filmen när dom kör på betonggrejen
P85D svart/svart med gratis SuC
Användarvisningsbild
mati
elbilist
Inlägg: 17037
Blev medlem: 22 mar 2016 10:08
Ort: Götene

Re: Vibrationer/drivaxelproblemet

Inlägg av mati »

Hm, alltså jag kommer inte in i min infart om jag inte höjer bilen till max. Tack vare trafikverket som föredrog att bygga en jäkla hög asfaltkant när de asfalterade om vägen.
En gång hände det att bilen av okänd orsak inte höjde sig automatiskt. Ljudet från asfalt mot titanplatta glömmer jag aldrig.
Tvärtom är ju bilen alltid på max när jag åker hemifrån. Och eftersom det är kurviga småvägar så förblir bilen oftast i HIGH läge i flera kilometer. Den sänker sig ju inte förrän man kör lite fortare. Då gäller det att komma ihåg att det är så. Annars blir man påmind så fort man trycker lite på pedalen.
e-Golf -18 | Ioniq 5 First Edition RWD -22 | Evess elmoped
e-tron 55 -19 | Model S 90D -16 | Model S P85 -14
Verdi

Re: Vibrationer/drivaxelproblemet

Inlägg av Verdi »

Är Golfen så hög eller är det dess kortare axelavstånd som gör skillnad?
Användarvisningsbild
mati
elbilist
Inlägg: 17037
Blev medlem: 22 mar 2016 10:08
Ort: Götene

Re: Vibrationer/drivaxelproblemet

Inlägg av mati »

Verdi skrev:
Är Golfen så hög eller är det dess kortare axelavstånd som gör skillnad?
Ingen aning. Jag har aldrig haft problem med någon bil. Det är bara Teslan som skrapar. Till och med min Mazda Miata klarade sig, men den är ju som du antyder också mycket kortare än Teslan.
e-Golf -18 | Ioniq 5 First Edition RWD -22 | Evess elmoped
e-tron 55 -19 | Model S 90D -16 | Model S P85 -14
Användarvisningsbild
fth
Teslaägare
Inlägg: 7069
Blev medlem: 30 mar 2017 16:25
Ort: Stockholm
Referralkod: ts.la/fredrik8071

Re: Vibrationer/drivaxelproblemet

Inlägg av fth »

Verdi skrev:
chol skrev:
Är det rent generellt alla Model X som har problem med drivaxlarna?
Det är värst/vanligast på Model X av vad det verkar. Därefter Model S P-modeller. Men även jag som har en vanlig S 90D har problemet. I läge low märks det dock knappt.
Finns problemet öht på stålfjädrade S? Jag har haft två olika S P90DL med stålfjädrar som lånebilar och ingen av dom hade tillstymmelse till tvättbräda. Problemet kanske snarare har med luftfjädringen att göra?

/fth
X90D, 7-sits monopost, Titanium Metallic, AP1, alla options
Användarvisningsbild
gellerstam
Teslaägare
Inlägg: 2072
Blev medlem: 04 apr 2016 10:20
Ort: Vid Runn
Referralkod: ts.la/magnus28392

Re: Vibrationer/drivaxelproblemet

Inlägg av gellerstam »

Kan detta problem vara en av orsakerna till att vi inte har luftfjädring som tillval till M3 ännu? EM har som bekant lovat luftfjädring via Twitter vid lanseringen av M3. Misstänker att det pågår mycket rigid testning av luftfjädringen innan den erbjuds att beställa till M3.

Tänk att få detta problem på samtliga M3 och behöva åtgärda på garanti. Det skulle bli dyrt det.

Hopp. ;-)
Tesla Model Y
Användarvisningsbild
Lucidor
Teslaägare
Inlägg: 315
Blev medlem: 07 feb 2015 10:20
Ort: Solna

Re: Vibrationer/drivaxelproblemet

Inlägg av Lucidor »

Jag kan bekräfta att det inte är en bra lösning att köra med "always low". När jag bytte till vinterhjulen så uppdagades att bakhjulens innersidor var onormalt slitna jämfört med resten av däcken. Är lite extra butter nu eftersom jag fick rådet av Tesla SC att köra i low för att slippa drivaxelproblemet. Som konsekvens blev däcken utslitna i förtid samtidigt som vibrationerna finns kvar och faktiskt blivit ännu värre. Det skakar rejelt även i low och måttlig acceleration.

Jag fick dock klart för mig varför jag haft vibrationer även vid jämn fart. Det har varit som värst från 130km/h och uppåt men märkts även vid lägre hastigheter. Trots två ombalanseringar av hjulen har det inte försvunnit. Nu visade det sig att innersidan av hjulen inte bara var onormalt slitna, de hade dessutom ett egendomligt vågformat slitage. Jag har alltså kört omkring med hjul som inte är runda! Inte konstigt att det skakar. Nästa fråga som infinner sig är varför de blivit så? Jag förstår att cambervikeln blir knas när man kör i low och därför snedsliter däcken, men varför blir de vågformiga? Peronalen på däckfirman sade att de sett liknande fenomen på andra Teslor.
Senast redigerad av Lucidor, redigerad totalt 1 gånger.
Användarvisningsbild
mati
elbilist
Inlägg: 17037
Blev medlem: 22 mar 2016 10:08
Ort: Götene

Re: Vibrationer/drivaxelproblemet

Inlägg av mati »

Jag har skrivit det tidigare. Min däckfirma klagar varje gång de ska balansera mina hjul. De är helt enkelt så ovala att det krävs lastbilsbalanseringsvikter för att få någorlunda ordning på det. Men även när man lyckas balansera hjulen är de ju fortfarande ovala och beter sig inte som vanliga runda hjul.
Min förra Model S hade samma problem, men bara på ett hjul. Denna har det på alla fyra!
Så ja, det är ett vanligt förekommande problem som borde gå att åtgärda med tredjepartsfälgar. Men då blir det cirkus eftersom garantin ryker.
e-Golf -18 | Ioniq 5 First Edition RWD -22 | Evess elmoped
e-tron 55 -19 | Model S 90D -16 | Model S P85 -14
Användarvisningsbild
Lucidor
Teslaägare
Inlägg: 315
Blev medlem: 07 feb 2015 10:20
Ort: Solna

Re: Vibrationer/drivaxelproblemet

Inlägg av Lucidor »

mati skrev:
Jag har skrivit det tidigare. Min däckfirma klagar varje gång de ska balansera mina hjul. De är helt enkelt så ovala att det krävs lastbilsbalanseringsvikter för att få någorlunda ordning på det. Men även när man lyckas balansera hjulen är de ju fortfarande ovala och beter sig inte som vanliga runda hjul.
Min förra Model S hade samma problem, men bara på ett hjul. Denna har det på alla fyra!
Så ja, det är ett vanligt förekommande problem som borde gå att åtgärda med tredjepartsfälgar. Men då blir det cirkus eftersom garantin ryker.
Jag tror vi har två olika problem. Du säger att fälgarna är ovala och som gör hela hjulen ovala. I mitt fall så är vågigheten mer högfrekvent och går inte att balansera bort ens med stora vikter. Skulle tro att perioden är runt 10 cm eller kortare. Ser lite ut som om en gorlilla misstagit hjulet för ett stort äpple och bitit av klyftor längs med innerkanten. Jag ska se om jag kan fota det i morgon.
Användarvisningsbild
danni
Teslaägare
Inlägg: 7259
Blev medlem: 24 mar 2015 13:18
Ort: Göteborg
Referralkod: ts.la/danni1257
Kontakt:

Re: Vibrationer/drivaxelproblemet

Inlägg av danni »

Det här är en intressant diskussion. Jag upplever att alla Model X jag kört har haft märkbart mer vibrationer än alla Model S jag kört. Jag har haft inne min bil för vibrationer flera gånger, och de har grejat och balanserat om hjulen och haft sig, och nog har det blivit bättre, men aldrig riktigt bra. Jag har kommit att acceptera att det nog helt enkelt är så med Model X, att den lider av lite mer vibrationer än Model S (och bilar i största allmänhet), precis som den är markant stötigare än Model S. Kanske är nåt man får på köpet med att den är högre.
Model X Plaid / Midnight Silver / vit interiör med kolfiber / 22” / FSD
Räkna ut din Tesla-kostnad: https://www.teslakalkylen.com
Användarvisningsbild
mahulkp
Teslaägare
Inlägg: 1004
Blev medlem: 22 okt 2014 21:35
Ort: Hönö

Re: Vibrationer/drivaxelproblemet

Inlägg av mahulkp »

danni skrev:
Det här är en intressant diskussion. Jag upplever att alla Model X jag kört har haft märkbart mer vibrationer än alla Model S jag kört. Jag har haft inne min bil för vibrationer flera gånger, och de har grejat och balanserat om hjulen och haft sig, och nog har det blivit bättre, men aldrig riktigt bra. Jag har kommit att acceptera att det nog helt enkelt är så med Model X, att den lider av lite mer vibrationer än Model S (och bilar i största allmänhet), precis som den är markant stötigare än Model S. Kanske är nåt man får på köpet med att den är högre.
Jag tror främst det beror på storleken och vikten på hjulen. Ju större massa i rörelse och bredd på hjul desto lättare kommer små obalanser uppstå och föröka sig till större. Jag har inga egentliga problem men visst finns det mindre obalans och vibrationer som uppstår främst i motorvägsfart. Detta med slitage är också intressant. Jag kör med 22” och alltid i ”allways low”. Efter 4500 mil är såväl sommar som vinterdäck perfekt slitna utan minsta tecken på snedslitning eller onormalt slitage. Uppenbarligen skiljer sig hjulinställningen rejält mellan bilarna.
2 st Model 3 LR AWD
Reservation Cybertruck Trimotor
Användarvisningsbild
Teslanorr
Teslaägare
Inlägg: 187
Blev medlem: 08 jun 2016 18:25
Ort: Umeå

Re: Vibrationer/drivaxelproblemet

Inlägg av Teslanorr »

Hej igen, jag lägger min senaste upptäckt här eftersom jag tidigare trott det hade med axlarna att göra men inser nu att det mest troligt är helt tokig hjulinställning...

Historien börjar i höstas, skulle byta till vinterdäcken då däckfirman säger att sommardäcken nötts helt tokigt och jag måste göra en hjulinställning. Detta gjordes av Tesla. Så till våren på med sommardäcken igen.. Och "ljudet" började..

Nu bytt till vinterdäck igen... Och kolla hur otroligt sjukt tokigt sommardäcken nötts... Däckfirman sa man aldrig sett så snedslitna däck! Det var mycket nära att full separation eller sprängning tydligen skulle inträffa...

Har skickat bilderna till Tesla så får vi se vad dom säger...
20181024_122009.jpg
20181024_122005.jpg
Användarvisningsbild
flaco
Teslaägare
Inlägg: 188
Blev medlem: 30 sep 2015 20:31
Ort: Järfälla

Re: Vibrationer/drivaxelproblemet

Inlägg av flaco »

Teslanorr skrev:
Nu bytt till vinterdäck igen... Och kolla hur otroligt sjukt tokigt sommardäcken nötts... Däckfirman sa man aldrig sett så snedslitna däck! Det var mycket nära att full separation eller sprängning tydligen skulle inträffa...

Har skickat bilderna till Tesla så får vi se vad dom säger...
Jag hade precis samma problem för ett år sedan.
flaco skrev:
Jaha, då fick man reda på att däcken slits mer i ”very low”, the hard way Bild
Jag trodde det var nys att de slets mer men efter 2500 mil så var de helt blanka på innerkant ... bilen ska in på service om en dryg månad och då tänkte jag släpa med de blankslitna däcken ... vi får se hur det slutar.
Det slutade med att SC gjorde en hjulinställning och bytte ut mina däck ... alla fyra :mrgreen: Helt rätt och mycket bra service, tycker jag.
I år, vid byte till vinterdäck, var sommarsulorna jämnt slitna ...

Tipset från SC var att inte köra på "very low" i högre hastigheter.
Efter det har jag, i princip, slutat köra på "very low" och lärt mig acceptera vibrationerna vid hård acceleration ... och, ärligt talat, jag har lekt av mig och accelererar inte som jag gjorde förr :mrgreen:
Användarvisningsbild
mati
elbilist
Inlägg: 17037
Blev medlem: 22 mar 2016 10:08
Ort: Götene

Re: Vibrationer/drivaxelproblemet

Inlägg av mati »

Det där är ju en väldigt konstig rekommendation. VERY LOW är väl just tänkt för hög motorvägsfart, eller? Vad ska det annars vara bra för? Jag fick tvärtom rekommendationen att bara köra i LOW eller VERY LOW för att undvika vibrationer och för att inte slita ut drivaxlarna.
Man kan alltså välja, antingen så vibrerar hela kärran så fort man gasar lite, eller så nöts däcken extremt snabbt. Det känns ju som en bra kompromiss att köra i NORMAL-läge. Men varför har man då luftfjädring egentligen?
e-Golf -18 | Ioniq 5 First Edition RWD -22 | Evess elmoped
e-tron 55 -19 | Model S 90D -16 | Model S P85 -14
Svenssons
Teslaägare
Inlägg: 12321
Blev medlem: 11 aug 2014 22:59

Re: Vibrationer/drivaxelproblemet

Inlägg av Svenssons »

Jag kör på i princip konstant Low och aldrig Very low numera och då slits inte däckens insida. Detta gäller alltså Model X. När jag tidigare jorden en hel del på Very low så slets insida mycket mer och har bytt dessa däck.
They who can give up essential liberty to obtain a little temporary safety, deserve neither liberty nor safety.
models4karl
Inlägg: 81
Blev medlem: 12 maj 2016 09:51

Re: Vibrationer/drivaxelproblemet

Inlägg av models4karl »

Jag har en Model S P85+. Jag har altid kört i läge "Very Low". När jag kikade lite noggrannare på bakhjulen förra hösten såg jag att de var slitna precis om visades på bilderna. Om man läser om detta på Teslamotorsclub så finner man förklaringen. https://teslamotorsclub.com/tmc/threads ... 25/page-24
Visst, det blir mer negativ camber på "Very LOW", men det är i kombination "toe out" som slitaget blir så fel. Åk och kolla upp om inte era bakhjul är toe out... De ska vara lite toe in...

Lycka till.
Verdi

Re: Vibrationer/drivaxelproblemet

Inlägg av Verdi »

Har jag missat nåt. På mina Model S finns bara "Low", "Normal", "High" och "Very high". Nåt "Very low" har jag aldrig sett.
Användarvisningsbild
mati
elbilist
Inlägg: 17037
Blev medlem: 22 mar 2016 10:08
Ort: Götene

Re: Vibrationer/drivaxelproblemet

Inlägg av mati »

Bara X har very low.
e-Golf -18 | Ioniq 5 First Edition RWD -22 | Evess elmoped
e-tron 55 -19 | Model S 90D -16 | Model S P85 -14
Svenssons
Teslaägare
Inlägg: 12321
Blev medlem: 11 aug 2014 22:59

Re: Vibrationer/drivaxelproblemet

Inlägg av Svenssons »

Verdi skrev:
Har jag missat nåt. På mina Model S finns bara "Low", "Normal", "High" och "Very high". Nåt "Very low" har jag aldrig sett.
Det är därför jag skrev att det var på min Model X. Model X har ett läge till jämfört med Model S. Tror att Model S hade fem lägen tidigare men att det togs bort för att det inte fungerade rent praktiskt.
They who can give up essential liberty to obtain a little temporary safety, deserve neither liberty nor safety.
Verdi

Re: Vibrationer/drivaxelproblemet

Inlägg av Verdi »

Svenssons skrev:
Verdi skrev:
Har jag missat nåt. På mina Model S finns bara "Low", "Normal", "High" och "Very high". Nåt "Very low" har jag aldrig sett.
Det är därför jag skrev att det var på min Model X. Model X har ett läge till jämfört med Model S. Tror att Model S hade fem lägen tidigare men att det togs bort för att det inte fungerade rent praktiskt.

Ja du ja, men det var två andra som skrev att de körde sin Model S i very low.

models4karl: "Jag har en Model S P85+. Jag har altid kört i läge "Very Low""

Mati: " Jag fick tvärtom rekommendationen att bara köra i LOW eller VERY LOW för att undvika vibrationer och för att inte slita ut drivaxlarna."


Antar att de menar "Always low" dock. :) Själv är jag kluven. Har kört always low hittills för att skona drivaxlarna men är orolig för snedslitna däck istället... Antar att jag får hålla koll på däcken och köra i normal om det börjar visa snedslitna däck.
Användarvisningsbild
mati
elbilist
Inlägg: 17037
Blev medlem: 22 mar 2016 10:08
Ort: Götene

Re: Vibrationer/drivaxelproblemet

Inlägg av mati »

Verdi skrev:
Mati: " Jag fick tvärtom rekommendationen att bara köra i LOW eller VERY LOW för att undvika vibrationer och för att inte slita ut drivaxlarna."
Jag skrev fel såklart. Min rekommendation var inte ordagrant så att jag ska köra i VERY LOW utan att jag inte skulle köra i HIGH eller NORMAL när jag accelererar. Alternativet var att jag skulle låta bli att gasa.
Min poäng var att däcken slits snett när jag följer denna rekommendation.
e-Golf -18 | Ioniq 5 First Edition RWD -22 | Evess elmoped
e-tron 55 -19 | Model S 90D -16 | Model S P85 -14
Skriv svar