Vibrationer/drivaxelproblemet

Här diskuterar vi om Tesla Model X

Moderator: Redaktion

Användarvisningsbild
Lucidor
Teslaägare
Inlägg: 315
Blev medlem: 07 feb 2015 10:20
Ort: Solna

Re: Vibrationer/drivaxelproblemet

Inlägg av Lucidor »

Jag kan bekräfta att det inte är en bra lösning att köra med "always low". När jag bytte till vinterhjulen så uppdagades att bakhjulens innersidor var onormalt slitna jämfört med resten av däcken. Är lite extra butter nu eftersom jag fick rådet av Tesla SC att köra i low för att slippa drivaxelproblemet. Som konsekvens blev däcken utslitna i förtid samtidigt som vibrationerna finns kvar och faktiskt blivit ännu värre. Det skakar rejelt även i low och måttlig acceleration.

Jag fick dock klart för mig varför jag haft vibrationer även vid jämn fart. Det har varit som värst från 130km/h och uppåt men märkts även vid lägre hastigheter. Trots två ombalanseringar av hjulen har det inte försvunnit. Nu visade det sig att innersidan av hjulen inte bara var onormalt slitna, de hade dessutom ett egendomligt vågformat slitage. Jag har alltså kört omkring med hjul som inte är runda! Inte konstigt att det skakar. Nästa fråga som infinner sig är varför de blivit så? Jag förstår att cambervikeln blir knas när man kör i low och därför snedsliter däcken, men varför blir de vågformiga? Peronalen på däckfirman sade att de sett liknande fenomen på andra Teslor.
Senast redigerad av Lucidor, redigerad totalt 1 gånger.
Användarvisningsbild
mati
elbilist
Inlägg: 17037
Blev medlem: 22 mar 2016 10:08
Ort: Götene

Re: Vibrationer/drivaxelproblemet

Inlägg av mati »

Jag har skrivit det tidigare. Min däckfirma klagar varje gång de ska balansera mina hjul. De är helt enkelt så ovala att det krävs lastbilsbalanseringsvikter för att få någorlunda ordning på det. Men även när man lyckas balansera hjulen är de ju fortfarande ovala och beter sig inte som vanliga runda hjul.
Min förra Model S hade samma problem, men bara på ett hjul. Denna har det på alla fyra!
Så ja, det är ett vanligt förekommande problem som borde gå att åtgärda med tredjepartsfälgar. Men då blir det cirkus eftersom garantin ryker.
e-Golf -18 | Ioniq 5 First Edition RWD -22 | Evess elmoped
e-tron 55 -19 | Model S 90D -16 | Model S P85 -14
Användarvisningsbild
Lucidor
Teslaägare
Inlägg: 315
Blev medlem: 07 feb 2015 10:20
Ort: Solna

Re: Vibrationer/drivaxelproblemet

Inlägg av Lucidor »

mati skrev:
Jag har skrivit det tidigare. Min däckfirma klagar varje gång de ska balansera mina hjul. De är helt enkelt så ovala att det krävs lastbilsbalanseringsvikter för att få någorlunda ordning på det. Men även när man lyckas balansera hjulen är de ju fortfarande ovala och beter sig inte som vanliga runda hjul.
Min förra Model S hade samma problem, men bara på ett hjul. Denna har det på alla fyra!
Så ja, det är ett vanligt förekommande problem som borde gå att åtgärda med tredjepartsfälgar. Men då blir det cirkus eftersom garantin ryker.
Jag tror vi har två olika problem. Du säger att fälgarna är ovala och som gör hela hjulen ovala. I mitt fall så är vågigheten mer högfrekvent och går inte att balansera bort ens med stora vikter. Skulle tro att perioden är runt 10 cm eller kortare. Ser lite ut som om en gorlilla misstagit hjulet för ett stort äpple och bitit av klyftor längs med innerkanten. Jag ska se om jag kan fota det i morgon.
Användarvisningsbild
danni
Teslaägare
Inlägg: 7259
Blev medlem: 24 mar 2015 13:18
Ort: Göteborg
Referralkod: ts.la/danni1257
Kontakt:

Re: Vibrationer/drivaxelproblemet

Inlägg av danni »

Det här är en intressant diskussion. Jag upplever att alla Model X jag kört har haft märkbart mer vibrationer än alla Model S jag kört. Jag har haft inne min bil för vibrationer flera gånger, och de har grejat och balanserat om hjulen och haft sig, och nog har det blivit bättre, men aldrig riktigt bra. Jag har kommit att acceptera att det nog helt enkelt är så med Model X, att den lider av lite mer vibrationer än Model S (och bilar i största allmänhet), precis som den är markant stötigare än Model S. Kanske är nåt man får på köpet med att den är högre.
Model X Plaid / Midnight Silver / vit interiör med kolfiber / 22” / FSD
Räkna ut din Tesla-kostnad: https://www.teslakalkylen.com
Användarvisningsbild
mahulkp
Teslaägare
Inlägg: 1004
Blev medlem: 22 okt 2014 21:35
Ort: Hönö

Re: Vibrationer/drivaxelproblemet

Inlägg av mahulkp »

danni skrev:
Det här är en intressant diskussion. Jag upplever att alla Model X jag kört har haft märkbart mer vibrationer än alla Model S jag kört. Jag har haft inne min bil för vibrationer flera gånger, och de har grejat och balanserat om hjulen och haft sig, och nog har det blivit bättre, men aldrig riktigt bra. Jag har kommit att acceptera att det nog helt enkelt är så med Model X, att den lider av lite mer vibrationer än Model S (och bilar i största allmänhet), precis som den är markant stötigare än Model S. Kanske är nåt man får på köpet med att den är högre.
Jag tror främst det beror på storleken och vikten på hjulen. Ju större massa i rörelse och bredd på hjul desto lättare kommer små obalanser uppstå och föröka sig till större. Jag har inga egentliga problem men visst finns det mindre obalans och vibrationer som uppstår främst i motorvägsfart. Detta med slitage är också intressant. Jag kör med 22” och alltid i ”allways low”. Efter 4500 mil är såväl sommar som vinterdäck perfekt slitna utan minsta tecken på snedslitning eller onormalt slitage. Uppenbarligen skiljer sig hjulinställningen rejält mellan bilarna.
2 st Model 3 LR AWD
Reservation Cybertruck Trimotor
Användarvisningsbild
Teslanorr
Teslaägare
Inlägg: 187
Blev medlem: 08 jun 2016 18:25
Ort: Umeå

Re: Vibrationer/drivaxelproblemet

Inlägg av Teslanorr »

Hej igen, jag lägger min senaste upptäckt här eftersom jag tidigare trott det hade med axlarna att göra men inser nu att det mest troligt är helt tokig hjulinställning...

Historien börjar i höstas, skulle byta till vinterdäcken då däckfirman säger att sommardäcken nötts helt tokigt och jag måste göra en hjulinställning. Detta gjordes av Tesla. Så till våren på med sommardäcken igen.. Och "ljudet" började..

Nu bytt till vinterdäck igen... Och kolla hur otroligt sjukt tokigt sommardäcken nötts... Däckfirman sa man aldrig sett så snedslitna däck! Det var mycket nära att full separation eller sprängning tydligen skulle inträffa...

Har skickat bilderna till Tesla så får vi se vad dom säger...
20181024_122009.jpg
20181024_122005.jpg
Användarvisningsbild
flaco
Teslaägare
Inlägg: 188
Blev medlem: 30 sep 2015 20:31
Ort: Järfälla

Re: Vibrationer/drivaxelproblemet

Inlägg av flaco »

Teslanorr skrev:
Nu bytt till vinterdäck igen... Och kolla hur otroligt sjukt tokigt sommardäcken nötts... Däckfirman sa man aldrig sett så snedslitna däck! Det var mycket nära att full separation eller sprängning tydligen skulle inträffa...

Har skickat bilderna till Tesla så får vi se vad dom säger...
Jag hade precis samma problem för ett år sedan.
flaco skrev:
Jaha, då fick man reda på att däcken slits mer i ”very low”, the hard way Bild
Jag trodde det var nys att de slets mer men efter 2500 mil så var de helt blanka på innerkant ... bilen ska in på service om en dryg månad och då tänkte jag släpa med de blankslitna däcken ... vi får se hur det slutar.
Det slutade med att SC gjorde en hjulinställning och bytte ut mina däck ... alla fyra :mrgreen: Helt rätt och mycket bra service, tycker jag.
I år, vid byte till vinterdäck, var sommarsulorna jämnt slitna ...

Tipset från SC var att inte köra på "very low" i högre hastigheter.
Efter det har jag, i princip, slutat köra på "very low" och lärt mig acceptera vibrationerna vid hård acceleration ... och, ärligt talat, jag har lekt av mig och accelererar inte som jag gjorde förr :mrgreen:
Användarvisningsbild
mati
elbilist
Inlägg: 17037
Blev medlem: 22 mar 2016 10:08
Ort: Götene

Re: Vibrationer/drivaxelproblemet

Inlägg av mati »

Det där är ju en väldigt konstig rekommendation. VERY LOW är väl just tänkt för hög motorvägsfart, eller? Vad ska det annars vara bra för? Jag fick tvärtom rekommendationen att bara köra i LOW eller VERY LOW för att undvika vibrationer och för att inte slita ut drivaxlarna.
Man kan alltså välja, antingen så vibrerar hela kärran så fort man gasar lite, eller så nöts däcken extremt snabbt. Det känns ju som en bra kompromiss att köra i NORMAL-läge. Men varför har man då luftfjädring egentligen?
e-Golf -18 | Ioniq 5 First Edition RWD -22 | Evess elmoped
e-tron 55 -19 | Model S 90D -16 | Model S P85 -14
Svenssons
Teslaägare
Inlägg: 12321
Blev medlem: 11 aug 2014 22:59

Re: Vibrationer/drivaxelproblemet

Inlägg av Svenssons »

Jag kör på i princip konstant Low och aldrig Very low numera och då slits inte däckens insida. Detta gäller alltså Model X. När jag tidigare jorden en hel del på Very low så slets insida mycket mer och har bytt dessa däck.
They who can give up essential liberty to obtain a little temporary safety, deserve neither liberty nor safety.
models4karl
Inlägg: 81
Blev medlem: 12 maj 2016 09:51

Re: Vibrationer/drivaxelproblemet

Inlägg av models4karl »

Jag har en Model S P85+. Jag har altid kört i läge "Very Low". När jag kikade lite noggrannare på bakhjulen förra hösten såg jag att de var slitna precis om visades på bilderna. Om man läser om detta på Teslamotorsclub så finner man förklaringen. https://teslamotorsclub.com/tmc/threads ... 25/page-24
Visst, det blir mer negativ camber på "Very LOW", men det är i kombination "toe out" som slitaget blir så fel. Åk och kolla upp om inte era bakhjul är toe out... De ska vara lite toe in...

Lycka till.
Verdi

Re: Vibrationer/drivaxelproblemet

Inlägg av Verdi »

Har jag missat nåt. På mina Model S finns bara "Low", "Normal", "High" och "Very high". Nåt "Very low" har jag aldrig sett.
Användarvisningsbild
mati
elbilist
Inlägg: 17037
Blev medlem: 22 mar 2016 10:08
Ort: Götene

Re: Vibrationer/drivaxelproblemet

Inlägg av mati »

Bara X har very low.
e-Golf -18 | Ioniq 5 First Edition RWD -22 | Evess elmoped
e-tron 55 -19 | Model S 90D -16 | Model S P85 -14
Svenssons
Teslaägare
Inlägg: 12321
Blev medlem: 11 aug 2014 22:59

Re: Vibrationer/drivaxelproblemet

Inlägg av Svenssons »

Verdi skrev:
Har jag missat nåt. På mina Model S finns bara "Low", "Normal", "High" och "Very high". Nåt "Very low" har jag aldrig sett.
Det är därför jag skrev att det var på min Model X. Model X har ett läge till jämfört med Model S. Tror att Model S hade fem lägen tidigare men att det togs bort för att det inte fungerade rent praktiskt.
They who can give up essential liberty to obtain a little temporary safety, deserve neither liberty nor safety.
Verdi

Re: Vibrationer/drivaxelproblemet

Inlägg av Verdi »

Svenssons skrev:
Verdi skrev:
Har jag missat nåt. På mina Model S finns bara "Low", "Normal", "High" och "Very high". Nåt "Very low" har jag aldrig sett.
Det är därför jag skrev att det var på min Model X. Model X har ett läge till jämfört med Model S. Tror att Model S hade fem lägen tidigare men att det togs bort för att det inte fungerade rent praktiskt.

Ja du ja, men det var två andra som skrev att de körde sin Model S i very low.

models4karl: "Jag har en Model S P85+. Jag har altid kört i läge "Very Low""

Mati: " Jag fick tvärtom rekommendationen att bara köra i LOW eller VERY LOW för att undvika vibrationer och för att inte slita ut drivaxlarna."


Antar att de menar "Always low" dock. :) Själv är jag kluven. Har kört always low hittills för att skona drivaxlarna men är orolig för snedslitna däck istället... Antar att jag får hålla koll på däcken och köra i normal om det börjar visa snedslitna däck.
Användarvisningsbild
mati
elbilist
Inlägg: 17037
Blev medlem: 22 mar 2016 10:08
Ort: Götene

Re: Vibrationer/drivaxelproblemet

Inlägg av mati »

Verdi skrev:
Mati: " Jag fick tvärtom rekommendationen att bara köra i LOW eller VERY LOW för att undvika vibrationer och för att inte slita ut drivaxlarna."
Jag skrev fel såklart. Min rekommendation var inte ordagrant så att jag ska köra i VERY LOW utan att jag inte skulle köra i HIGH eller NORMAL när jag accelererar. Alternativet var att jag skulle låta bli att gasa.
Min poäng var att däcken slits snett när jag följer denna rekommendation.
e-Golf -18 | Ioniq 5 First Edition RWD -22 | Evess elmoped
e-tron 55 -19 | Model S 90D -16 | Model S P85 -14
Svenssons
Teslaägare
Inlägg: 12321
Blev medlem: 11 aug 2014 22:59

Re: Vibrationer/drivaxelproblemet

Inlägg av Svenssons »

Verdi skrev:
Svenssons skrev:
Verdi skrev:
Har jag missat nåt. På mina Model S finns bara "Low", "Normal", "High" och "Very high". Nåt "Very low" har jag aldrig sett.
Det är därför jag skrev att det var på min Model X. Model X har ett läge till jämfört med Model S. Tror att Model S hade fem lägen tidigare men att det togs bort för att det inte fungerade rent praktiskt.

Ja du ja, men det var två andra som skrev att de körde sin Model S i very low.

models4karl: "Jag har en Model S P85+. Jag har altid kört i läge "Very Low""

Mati: " Jag fick tvärtom rekommendationen att bara köra i LOW eller VERY LOW för att undvika vibrationer och för att inte slita ut drivaxlarna."
De kanske har hackat sina Model S?



;)
They who can give up essential liberty to obtain a little temporary safety, deserve neither liberty nor safety.
Användarvisningsbild
Teslanorr
Teslaägare
Inlägg: 187
Blev medlem: 08 jun 2016 18:25
Ort: Umeå

Re: Vibrationer/drivaxelproblemet

Inlägg av Teslanorr »

Jag har dock i princip aldrig kört på very low.. Kör på standard som går ner på low beroende på hastighet.
Användarvisningsbild
mjwahl
Teslaägare
Inlägg: 394
Blev medlem: 10 jun 2015 11:49

Re: Vibrationer/drivaxelproblemet

Inlägg av mjwahl »

Teslanorr skrev:
Hej igen, jag lägger min senaste upptäckt här eftersom jag tidigare trott det hade med axlarna att göra men inser nu att det mest troligt är helt tokig hjulinställning...

Historien börjar i höstas, skulle byta till vinterdäcken då däckfirman säger att sommardäcken nötts helt tokigt och jag måste göra en hjulinställning. Detta gjordes av Tesla. Så till våren på med sommardäcken igen.. Och "ljudet" började..

Nu bytt till vinterdäck igen... Och kolla hur otroligt sjukt tokigt sommardäcken nötts... Däckfirman sa man aldrig sett så snedslitna däck! Det var mycket nära att full separation eller sprängning tydligen skulle inträffa...

Har skickat bilderna till Tesla så får vi se vad dom säger...
20181024_122009.jpg
20181024_122005.jpg
Har alla 4 däck slitits på samma sätt?
Användarvisningsbild
okjhum
Teslaägare
Inlägg: 124
Blev medlem: 14 aug 2015 11:08
Ort: Moheda

Re: Vibrationer/drivaxelproblemet

Inlägg av okjhum »

Läs om ungefär samma sak i tråden Sjungande bakaxel
http://teslaclubsweden.se/forum/viewtop ... 11&t=13061
Modell X 90D sedan mars -17.
Passerade 8000 mil i oktober 2019.
Snart 13000 mil nu i juli 2022.
---
Model YLR sedan 29 juni -22.
Användarvisningsbild
Teslanorr
Teslaägare
Inlägg: 187
Blev medlem: 08 jun 2016 18:25
Ort: Umeå

Re: Vibrationer/drivaxelproblemet

Inlägg av Teslanorr »

mjwahl skrev:
Teslanorr skrev:
Hej igen, jag lägger min senaste upptäckt här eftersom jag tidigare trott det hade med axlarna att göra men inser nu att det mest troligt är helt tokig hjulinställning...

Historien börjar i höstas, skulle byta till vinterdäcken då däckfirman säger att sommardäcken nötts helt tokigt och jag måste göra en hjulinställning. Detta gjordes av Tesla. Så till våren på med sommardäcken igen.. Och "ljudet" började..

Nu bytt till vinterdäck igen... Och kolla hur otroligt sjukt tokigt sommardäcken nötts... Däckfirman sa man aldrig sett så snedslitna däck! Det var mycket nära att full separation eller sprängning tydligen skulle inträffa...

Har skickat bilderna till Tesla så får vi se vad dom säger...
20181024_122009.jpg
20181024_122005.jpg
Har alla 4 däck slitits på samma sätt?
Bara de bakre.. Skall ner på inställning fredag igen.. Senast var December. Dessa däck har bara gått 700 mil...
kanylbullen
Teslaägare
Inlägg: 764
Blev medlem: 03 jul 2014 09:41
Ort: Skokloster

Re: Vibrationer/drivaxelproblemet

Inlägg av kanylbullen »

Nu hör jag ett tydligt knarrande vid kraftig acceleration, inga vibrationer. Ärr det så det börjar?

Skickat från min ONEPLUS A5010 via Tapatalk
_____________________________
Midnight Silver Model 3 LR AWD
Obsidian Black Model X 75D
Multicoat Red Model S 85D

Byt till Tibber, ladda billigare och få 500 kr https://invite.tibber.com/a9a8a08d
Användarvisningsbild
olarsson
Teslaägare
Inlägg: 780
Blev medlem: 13 apr 2014 00:23
Ort: Enskede

Re: Vibrationer/drivaxelproblemet

Inlägg av olarsson »

Nej, det skulle jag inte säga. Inte för mig i alla fall. Det börjar som svaga darrningar eller vibrationer och förvärras efterhand. Inga ljud.
S Plaid Svart 2023-
XP Svart 2020-2023
X100D Vit 2017-2020
S85 Blå 2014-2017
Användarvisningsbild
Johnalm
Teslaägare
Inlägg: 1214
Blev medlem: 17 okt 2015 19:56
Ort: Skarpö, Vaxholm

Re: Vibrationer/drivaxelproblemet

Inlägg av Johnalm »

För mig är det både vibrationer och oljud, låter som bilen hackar fram.
Porsche Taycan 4S+ 2021
Tidigare ägare av:
M3 LR -19
MX P90D -16
MS 85 -14
Användarvisningsbild
Patrik Hast
Teslaägare
Inlägg: 6
Blev medlem: 28 sep 2018 23:04

Re: Vibrationer/drivaxelproblemet

Inlägg av Patrik Hast »

olarsson skrev:
Någon som har problem med vibrationer även när ni är uppe i fart och håller jämna hastighet? Jag har senaste tiden fått kraftiga vibrationer/skakningar i farter mellan 110 och 130. Har acc-vibrationerna också kanske ska tilläggas.
Min vibrerar kraftigt efter 100km/t och olidligt efter130! Ingen skillnad mellan sommar och vinter däck/fälgar. Den har gått snart 7000mil och osäker om den håller till permanent lösning. Någonting mer måste ta stryk av allt vibrerande och knaster...
Model X 90D CPO med dragkrok så klart.

Standard fråga #1 Hur långt kommer du på en tank?
Standard fråga #2 Hur lång tid tar det att tanka?
Standard fråga #3 Knakar och vibrerar dina drivaxlar?
Verdi

Re: Vibrationer/drivaxelproblemet

Inlägg av Verdi »

Patrik Hast skrev:
olarsson skrev:
Någon som har problem med vibrationer även när ni är uppe i fart och håller jämna hastighet? Jag har senaste tiden fått kraftiga vibrationer/skakningar i farter mellan 110 och 130. Har acc-vibrationerna också kanske ska tilläggas.
Min vibrerar kraftigt efter 100km/t och olidligt efter130! Ingen skillnad mellan sommar och vinter däck/fälgar. Den har gått snart 7000mil och osäker om den håller till permanent lösning. Någonting mer måste ta stryk av allt vibrerande och knaster...
Är det en facelift så kan det vara nåt med fronten. Det hade jag på min -16. Annars är den väldigt känslig för dåligt inställda hjul. Gör en hjulinställning!

När jag hade fixat de två sakerna så vibrerade den inte i fart iaf. Bara under acceleration.
Skriv svar