X75 eller X100

Här diskuterar vi om Tesla Model X

Moderator: Redaktion

Användarvisningsbild
Feddan
Teslaägare
Inlägg: 1538
Blev medlem: 24 jan 2015 18:49

Re: X75 eller X100

Inlägg av Feddan »

apkungen skrev:
Jag hade dock tyckt att en 100 varit för dyr och hade legat i 100km/h lite då och då för att få ut längre räckvidd hellre än att pröjsa massa extra.
Det beror ju lite på vilken plånbok man har. Personligen hade jag sträckt min budget för att ha råd med stora batteriet just för att slippa att behöva begränsa min körstil. Jag kommer hellre fram lite tidigare och får tid till annat. Men vi är alla olika.
Överta företagsleasing av min Model S Performance 100 Ludicrous:
https://teslaclubsweden.se/forum/viewtopic.php?f=21&t=20318
Svenssons
Teslaägare
Inlägg: 12321
Blev medlem: 11 aug 2014 22:59

Re: X75 eller X100

Inlägg av Svenssons »

Remuz skrev:
Svenssons skrev:
Misstänker att din gamla Model X 60D har längre räckvidd än min Model X P90D...
Jag snittade 238wh/km med den över 1050mil på vintern. Med min X90D har jag legat på 232wh/km över 1250mil, men detta på sommaren (dock betydligt mer motorväg).
Jag har i princip samma förbrukning på vinter som sommar och den ligger på 299Wh/km över 2700 mil.

238*1.3=309,4 så på vintern så kanske din 60D kommer lite kortare. Har den lite lägre förbrukning under sommaren så lär den dock komma längre än min totalt över året...
They who can give up essential liberty to obtain a little temporary safety, deserve neither liberty nor safety.
Användarvisningsbild
Remuz
Teslaägare
Inlägg: 5973
Blev medlem: 19 sep 2015 09:03
Ort: Stureby, Stockholm

Re: X75 eller X100

Inlägg av Remuz »

Du behöver byta till 20” :)
P85D svart/svart med gratis SuC
Användarvisningsbild
Leo
Teslaägare
Inlägg: 3191
Blev medlem: 15 feb 2015 18:58
Ort: Enskede

Re: X75 eller X100

Inlägg av Leo »

Från närmaste SuC till stugan vi åker till är det 35,5mil. Så vintertid bedömer jag att det behövs 100 batteri för oss. Även om hoppet upp från 75 svider rejält.

Väldigt dåligt med snabbladdning däremellan också. Men är tydligen på G. Samtidigt vill man inte köa vid den enda snabbladdaren med alla andra påskfirare som också åker skärtorsdagen... Då vi åker 105mil i ett sträck är liksom lusten att stå i kö något begränsat ;)
Nu: BMW i4 eDrive40 700mil, Seat Mii 800mil, Tesla Roadster 250mil.
Fd:MG5 850mil, MYLR 900mil, Kia EV6+ 1500mil, Skoda Enyaq iV80 2000mil, VW ID3 1100mil, Kia eNiro 3700mil, X100D-17 1500mil, P85-14 3000mil, 4xe-Golf 8700mil, e-up 2000mil
Svenssons
Teslaägare
Inlägg: 12321
Blev medlem: 11 aug 2014 22:59

Re: X75 eller X100

Inlägg av Svenssons »

Remuz skrev:
Du behöver byta till 20” :)
Tror att performance-motorn bak också minskar effektiviteten. Mina 22" kostade exakt samma som 20" så det kändes dumt att ta 20".

Såg nu att förbrukningen ligger på precis 300 kWh över 2845 mil.
They who can give up essential liberty to obtain a little temporary safety, deserve neither liberty nor safety.
Användarvisningsbild
apkungen
Teslaägare
Inlägg: 2895
Blev medlem: 06 feb 2015 22:39
Ort: Stockholm

Re: X75 eller X100

Inlägg av apkungen »

Svenssons skrev:
apkungen skrev:
Jag hade dock tyckt att en 100 varit för dyr och hade legat i 100km/h lite då och då för att få ut längre räckvidd hellre än att pröjsa massa extra.
Snarare 70 km/h... Min Model X P90D med 22" lär inte göra ens några 300 km i 100 km/h. Det är stor skillnad på 70 och 100 km/h med Model X.
När björn nyland gjorde ett test i 90km/h drog den 193wh/km så det borde väl räcka rätt långt eller vad är din uppfattning? Han hade dubbade vinterdäck, jag antar 20 tum.
Svenssons
Teslaägare
Inlägg: 12321
Blev medlem: 11 aug 2014 22:59

Re: X75 eller X100

Inlägg av Svenssons »

apkungen skrev:

När björn nyland gjorde ett test i 90km/h drog den 193wh/km så det borde väl räcka rätt långt eller vad är din uppfattning? Han hade dubbade vinterdäck, jag antar 20 tum.
Har inte sett Nylands film men har svårt att se att han kommer 450 km i 90 km/h i snittfart och har en förbrukning på 193 Wh/km I en Model X 90D. Vad jag märkt med min bil och läst på nätet finns inte några 87kWh tillgängliga i ett 90kWh batteripack och förbrukningen går snabbt upp när man ökar hastigheten så snitt på 100km/h lär ha bra mycket sämre räckvidd. Model X är ingen liten bil. Tillgängliga kWh rör sig snarare runt 80kWh.
They who can give up essential liberty to obtain a little temporary safety, deserve neither liberty nor safety.
Användarvisningsbild
Legato
Teslaägare
Inlägg: 10326
Blev medlem: 10 dec 2016 21:33
Ort: Tyresö

Re: X75 eller X100

Inlägg av Legato »

Vi ligger på 260 i snitt över 1600 mil. 235 på sommaren med 20", 275 på vintern med 19".

Med 61 kWh tillgängligt och bra fart på suc till "fullt" funkar det utmärkt för oss.

Blir troligen 22" på s75an nu när man får onödigt mkt batteri ;)
Ägt ca 30 elbilar genom åren varav nära 20 Teslor.

Bilar som just nu används:
RS E-Tron GT - 2022
I-Pace SE - 2020
Model 3 LR - 2021
e-Expert - 2021
Användarvisningsbild
SAB
Teslaägare
Inlägg: 119
Blev medlem: 09 maj 2017 19:23
Ort: Luleå

Re: X75 eller X100

Inlägg av SAB »

Vi har snittat 270Wh/km på de första 500 milen på vår X100. mycket stadskörning och hälften på dubbade 20" hakka9or. Känner ofta att det hade räckt med mindre batteri, även om det inte finns några SUCar i Norrbotten ännu.
Tar mig gott och väl de 35milen till Raahe med 17% kvar. Kör man fortare än 100km/h så drar den dock märkbart mer tycker jag.
Nu har ju tempen varit +5 - +15 så det ska bli intressant när det blir kallare. Kanske "Norrlandsbatteriet" får göra skäl för namnet och behövas då?
Användarvisningsbild
Daf
Teslaägare
Inlägg: 105
Blev medlem: 20 aug 2017 22:14
Ort: Tornedalen

Re: X75 eller X100

Inlägg av Daf »

Snittat 237 Wh/km på 1100 mil i min X100 med 20" däck, men då saknas vinterkörning. Mest landsväg i 110 km/h. Utöver fart och de variabler man inte kan styra, väder mm, verkar varmt batteri vara den viktigaste faktorn. Efter en lång Scheduled charging blev det sommarförbrukning trots yttertemp på +5 en solig höstdag.
Skriv svar