X75 eller X100
Moderator: Redaktion
Re: X75 eller X100
Funderar du på att dra husvagn något så ser jag inte 75 kWh som ett alternativ ens. Det är ju knappt att 100 kWh räcker.
Överta företagsleasing av min Model S Performance 100 Ludicrous:
https://teslaclubsweden.se/forum/viewtopic.php?f=21&t=20318
https://teslaclubsweden.se/forum/viewtopic.php?f=21&t=20318
Re: X75 eller X100
På kommentarerna känns det som att S85 och X100 har liknande räckvidd i praktiken. Känns det rimligt?
Nu: BMW i4 eDrive40 700mil, Seat Mii 800mil, Tesla Roadster 250mil.
Fd:MG5 850mil, MYLR 900mil, Kia EV6+ 1500mil, Skoda Enyaq iV80 2000mil, VW ID3 1100mil, Kia eNiro 3700mil, X100D-17 1500mil, P85-14 3000mil, 4xe-Golf 8700mil, e-up 2000mil
Fd:MG5 850mil, MYLR 900mil, Kia EV6+ 1500mil, Skoda Enyaq iV80 2000mil, VW ID3 1100mil, Kia eNiro 3700mil, X100D-17 1500mil, P85-14 3000mil, 4xe-Golf 8700mil, e-up 2000mil
Re: X75 eller X100
Model X är typ 400 kg tyngre och en större bil (mer luftmotstånd) så det är väl rimligt.Leo skrev:På kommentarerna känns det som att S85 och X100 har liknande räckvidd i praktiken. Känns det rimligt?
Överta företagsleasing av min Model S Performance 100 Ludicrous:
https://teslaclubsweden.se/forum/viewtopic.php?f=21&t=20318
https://teslaclubsweden.se/forum/viewtopic.php?f=21&t=20318
Re: X75 eller X100
Byter ju vår P85 med 19" till en X100D med 20". Hade hoppats få lite längre räckvidd så man kan hoppa en SuC ibland.
Snitt 2,17kWh/mil sen ny på vår P85 dock nästan bara landsvägskörning i hyfsat tempo.
Snitt 2,17kWh/mil sen ny på vår P85 dock nästan bara landsvägskörning i hyfsat tempo.
Nu: BMW i4 eDrive40 700mil, Seat Mii 800mil, Tesla Roadster 250mil.
Fd:MG5 850mil, MYLR 900mil, Kia EV6+ 1500mil, Skoda Enyaq iV80 2000mil, VW ID3 1100mil, Kia eNiro 3700mil, X100D-17 1500mil, P85-14 3000mil, 4xe-Golf 8700mil, e-up 2000mil
Fd:MG5 850mil, MYLR 900mil, Kia EV6+ 1500mil, Skoda Enyaq iV80 2000mil, VW ID3 1100mil, Kia eNiro 3700mil, X100D-17 1500mil, P85-14 3000mil, 4xe-Golf 8700mil, e-up 2000mil
Re: X75 eller X100
Tyvärr är nog det du vinner snarare lastutrymme, bättre sikt som förare, smidigare att lasta, fler säten, möjligheten till drag (!) och möjligheten att kunna imponera på folk med måsvingarna .Leo skrev:Byter ju vår P85 med 19" till en X100D med 20". Hade hoppats få lite längre räckvidd så man kan hoppa en SuC ibland.
Snitt 2,17kWh/mil sen ny på vår P85 dock nästan bara landsvägskörning i hyfsat tempo.
Överta företagsleasing av min Model S Performance 100 Ludicrous:
https://teslaclubsweden.se/forum/viewtopic.php?f=21&t=20318
https://teslaclubsweden.se/forum/viewtopic.php?f=21&t=20318
Re: X75 eller X100
Ja ingen fara. Var 6-sits och dragkrok som var viktigt. Dessutom härligt med glastaket ovanför framsätet. Men liiiite längre räckvidd hade ju aldrig varit fel heller!
Nu: BMW i4 eDrive40 700mil, Seat Mii 800mil, Tesla Roadster 250mil.
Fd:MG5 850mil, MYLR 900mil, Kia EV6+ 1500mil, Skoda Enyaq iV80 2000mil, VW ID3 1100mil, Kia eNiro 3700mil, X100D-17 1500mil, P85-14 3000mil, 4xe-Golf 8700mil, e-up 2000mil
Fd:MG5 850mil, MYLR 900mil, Kia EV6+ 1500mil, Skoda Enyaq iV80 2000mil, VW ID3 1100mil, Kia eNiro 3700mil, X100D-17 1500mil, P85-14 3000mil, 4xe-Golf 8700mil, e-up 2000mil
Re: X75 eller X100
Skulle säga att min x100d med 22" hittills har en aning längre räckvidd än min tidigare s85 med 21". Har dock inte blivit någon vinterkörning med x:en ännu och fortfarande oproportionerligt mycket långtur efter sommarens bilsemester, så skillnaden kommer nog att öka, datan från S85an var snittet över tre år.
Hittills ca 11% högre snittförbrukning, men nominellt nästan 18% större batteri. Sedan sägs det ju att skillnaden i verkligheten är större, att 85-batteriet hade färre tillgängliga kWh än vad siffran säger medan 100-batteriet snarare har fler.
Hittills ca 11% högre snittförbrukning, men nominellt nästan 18% större batteri. Sedan sägs det ju att skillnaden i verkligheten är större, att 85-batteriet hade färre tillgängliga kWh än vad siffran säger medan 100-batteriet snarare har fler.
S Plaid Svart 2023-
XP Svart 2020-2023
X100D Vit 2017-2020
S85 Blå 2014-2017
XP Svart 2020-2023
X100D Vit 2017-2020
S85 Blå 2014-2017
Re: X75 eller X100
Har inte kört x men det verkar som att det är större skillnad i räckvidd på s och x än vad som nedc och epa räckvidden visar.
en x90D troligen är väldigt nära en s60D i räckvidd och laddar också ungefär lika fort i km/hr räknat. En x75D kan nog ge något kort räckvidd om du vill kunna trycka på på motorvägen.
Anledning till mina slutsatser ovan:
Björn Nyland körde för en tid sen en Eco driving med en 75D och kom då 512km på en laddning. Sen körde han samma sträcka och med samma hastighet med en x90D och kom då 450km. En 75a har typ 70kwh tillgänglig och en 90a har typ 80kwh tillgängligt och en ny 60a har 60 tillgängligt.
Jag hade dock tyckt att en 100 varit för dyr och hade legat i 100km/h lite då och då för att få ut längre räckvidd hellre än att pröjsa massa extra.
en x90D troligen är väldigt nära en s60D i räckvidd och laddar också ungefär lika fort i km/hr räknat. En x75D kan nog ge något kort räckvidd om du vill kunna trycka på på motorvägen.
Anledning till mina slutsatser ovan:
Björn Nyland körde för en tid sen en Eco driving med en 75D och kom då 512km på en laddning. Sen körde han samma sträcka och med samma hastighet med en x90D och kom då 450km. En 75a har typ 70kwh tillgänglig och en 90a har typ 80kwh tillgängligt och en ny 60a har 60 tillgängligt.
Jag hade dock tyckt att en 100 varit för dyr och hade legat i 100km/h lite då och då för att få ut längre räckvidd hellre än att pröjsa massa extra.
Re: X75 eller X100
Snarare 70 km/h... Min Model X P90D med 22" lär inte göra ens några 300 km i 100 km/h. Det är stor skillnad på 70 och 100 km/h med Model X.apkungen skrev:Jag hade dock tyckt att en 100 varit för dyr och hade legat i 100km/h lite då och då för att få ut längre räckvidd hellre än att pröjsa massa extra.
They who can give up essential liberty to obtain a little temporary safety, deserve neither liberty nor safety.
Re: X75 eller X100
Jag snittade 238wh/km med den över 1050mil på vintern. Med min X90D har jag legat på 232wh/km över 1250mil, men detta på sommaren (dock betydligt mer motorväg).Svenssons skrev:Misstänker att din gamla Model X 60D har längre räckvidd än min Model X P90D...
P85D svart/svart med gratis SuC
Re: X75 eller X100
Det beror ju lite på vilken plånbok man har. Personligen hade jag sträckt min budget för att ha råd med stora batteriet just för att slippa att behöva begränsa min körstil. Jag kommer hellre fram lite tidigare och får tid till annat. Men vi är alla olika.apkungen skrev:Jag hade dock tyckt att en 100 varit för dyr och hade legat i 100km/h lite då och då för att få ut längre räckvidd hellre än att pröjsa massa extra.
Överta företagsleasing av min Model S Performance 100 Ludicrous:
https://teslaclubsweden.se/forum/viewtopic.php?f=21&t=20318
https://teslaclubsweden.se/forum/viewtopic.php?f=21&t=20318
Re: X75 eller X100
Jag har i princip samma förbrukning på vinter som sommar och den ligger på 299Wh/km över 2700 mil.Remuz skrev:Jag snittade 238wh/km med den över 1050mil på vintern. Med min X90D har jag legat på 232wh/km över 1250mil, men detta på sommaren (dock betydligt mer motorväg).Svenssons skrev:Misstänker att din gamla Model X 60D har längre räckvidd än min Model X P90D...
238*1.3=309,4 så på vintern så kanske din 60D kommer lite kortare. Har den lite lägre förbrukning under sommaren så lär den dock komma längre än min totalt över året...
They who can give up essential liberty to obtain a little temporary safety, deserve neither liberty nor safety.
Re: X75 eller X100
Från närmaste SuC till stugan vi åker till är det 35,5mil. Så vintertid bedömer jag att det behövs 100 batteri för oss. Även om hoppet upp från 75 svider rejält.
Väldigt dåligt med snabbladdning däremellan också. Men är tydligen på G. Samtidigt vill man inte köa vid den enda snabbladdaren med alla andra påskfirare som också åker skärtorsdagen... Då vi åker 105mil i ett sträck är liksom lusten att stå i kö något begränsat
Väldigt dåligt med snabbladdning däremellan också. Men är tydligen på G. Samtidigt vill man inte köa vid den enda snabbladdaren med alla andra påskfirare som också åker skärtorsdagen... Då vi åker 105mil i ett sträck är liksom lusten att stå i kö något begränsat
Nu: BMW i4 eDrive40 700mil, Seat Mii 800mil, Tesla Roadster 250mil.
Fd:MG5 850mil, MYLR 900mil, Kia EV6+ 1500mil, Skoda Enyaq iV80 2000mil, VW ID3 1100mil, Kia eNiro 3700mil, X100D-17 1500mil, P85-14 3000mil, 4xe-Golf 8700mil, e-up 2000mil
Fd:MG5 850mil, MYLR 900mil, Kia EV6+ 1500mil, Skoda Enyaq iV80 2000mil, VW ID3 1100mil, Kia eNiro 3700mil, X100D-17 1500mil, P85-14 3000mil, 4xe-Golf 8700mil, e-up 2000mil
Re: X75 eller X100
Tror att performance-motorn bak också minskar effektiviteten. Mina 22" kostade exakt samma som 20" så det kändes dumt att ta 20".Remuz skrev:Du behöver byta till 20”
Såg nu att förbrukningen ligger på precis 300 kWh över 2845 mil.
They who can give up essential liberty to obtain a little temporary safety, deserve neither liberty nor safety.
Re: X75 eller X100
När björn nyland gjorde ett test i 90km/h drog den 193wh/km så det borde väl räcka rätt långt eller vad är din uppfattning? Han hade dubbade vinterdäck, jag antar 20 tum.Svenssons skrev:Snarare 70 km/h... Min Model X P90D med 22" lär inte göra ens några 300 km i 100 km/h. Det är stor skillnad på 70 och 100 km/h med Model X.apkungen skrev:Jag hade dock tyckt att en 100 varit för dyr och hade legat i 100km/h lite då och då för att få ut längre räckvidd hellre än att pröjsa massa extra.
Re: X75 eller X100
Har inte sett Nylands film men har svårt att se att han kommer 450 km i 90 km/h i snittfart och har en förbrukning på 193 Wh/km I en Model X 90D. Vad jag märkt med min bil och läst på nätet finns inte några 87kWh tillgängliga i ett 90kWh batteripack och förbrukningen går snabbt upp när man ökar hastigheten så snitt på 100km/h lär ha bra mycket sämre räckvidd. Model X är ingen liten bil. Tillgängliga kWh rör sig snarare runt 80kWh.apkungen skrev:
När björn nyland gjorde ett test i 90km/h drog den 193wh/km så det borde väl räcka rätt långt eller vad är din uppfattning? Han hade dubbade vinterdäck, jag antar 20 tum.
They who can give up essential liberty to obtain a little temporary safety, deserve neither liberty nor safety.
Re: X75 eller X100
Vi ligger på 260 i snitt över 1600 mil. 235 på sommaren med 20", 275 på vintern med 19".
Med 61 kWh tillgängligt och bra fart på suc till "fullt" funkar det utmärkt för oss.
Blir troligen 22" på s75an nu när man får onödigt mkt batteri
Med 61 kWh tillgängligt och bra fart på suc till "fullt" funkar det utmärkt för oss.
Blir troligen 22" på s75an nu när man får onödigt mkt batteri
Ägt ca 30 elbilar genom åren varav nära 20 Teslor.
Bilar som just nu används:
RS E-Tron GT - 2022
I-Pace SE - 2020
Model 3 LR - 2021
e-Expert - 2021
Bilar som just nu används:
RS E-Tron GT - 2022
I-Pace SE - 2020
Model 3 LR - 2021
e-Expert - 2021
Re: X75 eller X100
Vi har snittat 270Wh/km på de första 500 milen på vår X100. mycket stadskörning och hälften på dubbade 20" hakka9or. Känner ofta att det hade räckt med mindre batteri, även om det inte finns några SUCar i Norrbotten ännu.
Tar mig gott och väl de 35milen till Raahe med 17% kvar. Kör man fortare än 100km/h så drar den dock märkbart mer tycker jag.
Nu har ju tempen varit +5 - +15 så det ska bli intressant när det blir kallare. Kanske "Norrlandsbatteriet" får göra skäl för namnet och behövas då?
Tar mig gott och väl de 35milen till Raahe med 17% kvar. Kör man fortare än 100km/h så drar den dock märkbart mer tycker jag.
Nu har ju tempen varit +5 - +15 så det ska bli intressant när det blir kallare. Kanske "Norrlandsbatteriet" får göra skäl för namnet och behövas då?
Re: X75 eller X100
Snittat 237 Wh/km på 1100 mil i min X100 med 20" däck, men då saknas vinterkörning. Mest landsväg i 110 km/h. Utöver fart och de variabler man inte kan styra, väder mm, verkar varmt batteri vara den viktigaste faktorn. Efter en lång Scheduled charging blev det sommarförbrukning trots yttertemp på +5 en solig höstdag.