Det här har jag sett på flera ställen, det är alltså standard nu för tiden att den ska ingå? Står det någonstans?e5m1r skrev:Se till att du får den blåa type 2 kabeln med bilen den ska ingå men missas ofta
Leverans om en dryg månad
Moderator: Redaktion
Re: Leverans om en dryg månad
Re: Leverans om en dryg månad
Under "Översikt över hemladdningsalternativ" härlobbin skrev:Det här har jag sett på flera ställen, det är alltså standard nu för tiden att den ska ingå? Står det någonstans?e5m1r skrev:Se till att du får den blåa type 2 kabeln med bilen den ska ingå men missas ofta
https://www.tesla.com/sv_SE/support/hom ... stallation
Re: Leverans om en dryg månad
Funkar denna Typ2 sladd till Clever, Vattenfall, Fortum som nämns i ovan inlägg, eller krävs chademo?
Model Y Long Range 2023
Model 3 Long Range 2021
Model 3 Long Range 2021
Re: Leverans om en dryg månad
Hos Clever, Vattenfall och Fortums snabbladdare finns en typ2 kabel så du behöver inte egen kabel men då får du endast 16,5 kW mot 50 kW som du får med Chademo.mathiaso skrev:Funkar denna Typ2 sladd till Clever, Vattenfall, Fortum som nämns i ovan inlägg, eller krävs chademo?
Re: Leverans om en dryg månad
När behöver man egentligen en egen typ 2? Jag lyckades bli av med min nu. Skickade med den med min gamla och räknade med att jag skulle få en med den nya... Men icke. Dock har jag aldrig använt den. Har en Chademo-adapter som jag heller aldrig använt.vigge50 skrev:Hos Clever, Vattenfall och Fortums snabbladdare finns en typ2 kabel så du behöver inte egen kabel men då får du endast 16,5 kW mot 50 kW som du får med Chademo.mathiaso skrev:Funkar denna Typ2 sladd till Clever, Vattenfall, Fortum som nämns i ovan inlägg, eller krävs chademo?
Är det i typ parkeringshus och på stora parkeringar med elbilsplatser? Brukar det vara gratis? Är det inte gratis känns det mest dyrt och besvärligt.
Re: Leverans om en dryg månad
Det är väldigt vanligt vid offentlig laddning. Destinationsladdning är ofta gratis, men det finns många som kostar också.
På komboladdare med Chademo/CCS/Typ 2 är det ofta fast kabel, så då behövs den inte.
På komboladdare med Chademo/CCS/Typ 2 är det ofta fast kabel, så då behövs den inte.
Model S 85 byggd okt 2014 | Flerlagersröd | Svart tak | Svart tygklädsel | Teknikpaket med autopilot | Skruvfjädring | Dubbelladdare | Säkerhetspaket | 19"-fälgar | LTE | CCS
Re: Leverans om en dryg månad
Ja, större parkeringar och parkeringshus är det ibland bara uttag och inte kabel. På MoS så finns det t ex 16 typ2 uttag på 11 kW där du behöver ha med dig egen kabel. Vad jag vet så är de gratis.Verdi skrev:När behöver man egentligen en egen typ 2? Jag lyckades bli av med min nu. Skickade med den med min gamla och räknade med att jag skulle få en med den nya... Men icke. Dock har jag aldrig använt den. Har en Chademo-adapter som jag heller aldrig använt.vigge50 skrev:Hos Clever, Vattenfall och Fortums snabbladdare finns en typ2 kabel så du behöver inte egen kabel men då får du endast 16,5 kW mot 50 kW som du får med Chademo.mathiaso skrev:Funkar denna Typ2 sladd till Clever, Vattenfall, Fortum som nämns i ovan inlägg, eller krävs chademo?
Är det i typ parkeringshus och på stora parkeringar med elbilsplatser? Brukar det vara gratis? Är det inte gratis känns det mest dyrt och besvärligt.
Re: Leverans om en dryg månad
Som jag misstänkte. Får kanske skaffa en till kabel då. Har ju en i i3:an men det är kanske svårt att veta i förväg när man behöver den... Antagligen kommer jag ta Teslan när jag kör längre än runt Uppsala så den gör väl antagligen mer nytta där. Fast å andra sidan har man ju SuC när man kör Teslan...vigge50 skrev:Ja, större parkeringar och parkeringshus är det ibland bara uttag och inte kabel. På MoS så finns det t ex 16 typ2 uttag på 11 kW där du behöver ha med dig egen kabel. Vad jag vet så är de gratis.Verdi skrev:När behöver man egentligen en egen typ 2? Jag lyckades bli av med min nu. Skickade med den med min gamla och räknade med att jag skulle få en med den nya... Men icke. Dock har jag aldrig använt den. Har en Chademo-adapter som jag heller aldrig använt.vigge50 skrev:Hos Clever, Vattenfall och Fortums snabbladdare finns en typ2 kabel så du behöver inte egen kabel men då får du endast 16,5 kW mot 50 kW som du får med Chademo.mathiaso skrev:Funkar denna Typ2 sladd till Clever, Vattenfall, Fortum som nämns i ovan inlägg, eller krävs chademo?
Är det i typ parkeringshus och på stora parkeringar med elbilsplatser? Brukar det vara gratis? Är det inte gratis känns det mest dyrt och besvärligt.
Re: Leverans om en dryg månad
Om du vill veta var de finns typ2 uttag så kan du kolla på www.uppladdning.nu och välja typ2 uttag.Verdi skrev:Som jag misstänkte. Får kanske skaffa en till kabel då. Har ju en i i3:an men det är kanske svårt att veta i förväg när man behöver den... Antagligen kommer jag ta Teslan när jag kör längre än runt Uppsala så den gör väl antagligen mer nytta där. Fast å andra sidan har man ju SuC när man kör Teslan...vigge50 skrev:Ja, större parkeringar och parkeringshus är det ibland bara uttag och inte kabel. På MoS så finns det t ex 16 typ2 uttag på 11 kW där du behöver ha med dig egen kabel. Vad jag vet så är de gratis.Verdi skrev:När behöver man egentligen en egen typ 2? Jag lyckades bli av med min nu. Skickade med den med min gamla och räknade med att jag skulle få en med den nya... Men icke. Dock har jag aldrig använt den. Har en Chademo-adapter som jag heller aldrig använt.vigge50 skrev:Hos Clever, Vattenfall och Fortums snabbladdare finns en typ2 kabel så du behöver inte egen kabel men då får du endast 16,5 kW mot 50 kW som du får med Chademo.mathiaso skrev:Funkar denna Typ2 sladd till Clever, Vattenfall, Fortum som nämns i ovan inlägg, eller krävs chademo?
Är det i typ parkeringshus och på stora parkeringar med elbilsplatser? Brukar det vara gratis? Är det inte gratis känns det mest dyrt och besvärligt.
Re: Leverans om en dryg månad
Typ2-sladden använder jag jämt. Laddar massor på Ica, Willys, Osv. Blir ju lite så att man väljer parkering efter var det finns laddning när man inte har hemmaladdning.
Chademo har jag saknat en gång, med X60D mellan Arboga och Jung i snöstorm. Då hade det varit fint att klämma in lite extra i Örebro eller Mariestad. Löste det med trefas utanför city gross i skara med 0km kvar dock. 15min där så klarade jag mig till Jung. Tack city gross för strömmen som jag fick lov att använda. Och jag beklagar att jag under 15min blockerade 2 handikapplatser för att sladden skulle nå...
Chademo har jag saknat en gång, med X60D mellan Arboga och Jung i snöstorm. Då hade det varit fint att klämma in lite extra i Örebro eller Mariestad. Löste det med trefas utanför city gross i skara med 0km kvar dock. 15min där så klarade jag mig till Jung. Tack city gross för strömmen som jag fick lov att använda. Och jag beklagar att jag under 15min blockerade 2 handikapplatser för att sladden skulle nå...
P85D svart/svart med gratis SuC
Re: Leverans om en dryg månad
Tänk vad olika man använder sin bil! Själv använder jag typ 2 kabel varje vecka och chademon iaf varje månad. Att åka långt utan dessa skulle vara mycket stressande. Bästa räckvidds-försäkringen som finns!Verdi skrev:När behöver man egentligen en egen typ 2? Jag lyckades bli av med min nu. Skickade med den med min gamla och räknade med att jag skulle få en med den nya... Men icke. Dock har jag aldrig använt den. Har en Chademo-adapter som jag heller aldrig använt.
Är det i typ parkeringshus och på stora parkeringar med elbilsplatser? Brukar det vara gratis? Är det inte gratis känns det mest dyrt och besvärligt.
Model S P85DL+
Re: Leverans om en dryg månad
Nej jag åker inte långt (30+ mil) så ofta. Jag laddar bara hemma och på jobbet förutom på sommarsemestern då jag använde SuC och destinationsladdning på ett hotell vi bodde på.mans71 skrev:Tänk vad olika man använder sin bil! Själv använder jag typ 2 kabel varje vecka och chademon iaf varje månad. Att åka långt utan dessa skulle vara mycket stressande. Bästa räckvidds-försäkringen som finns!Verdi skrev:När behöver man egentligen en egen typ 2? Jag lyckades bli av med min nu. Skickade med den med min gamla och räknade med att jag skulle få en med den nya... Men icke. Dock har jag aldrig använt den. Har en Chademo-adapter som jag heller aldrig använt.
Är det i typ parkeringshus och på stora parkeringar med elbilsplatser? Brukar det vara gratis? Är det inte gratis känns det mest dyrt och besvärligt.
Ni som vanemässigt laddar publikt utanför SuC-nätet. Hur ser en typisk rutt ut? Kör ni långt och där det ej finns SuC? Eller laddar ni lite utanför ICA Maxi eller IKEA bara för att det går, trots att ni egentligen inte behöver?
På flera sätt är det bättre miljönytta att låta de stackars hybriderna småladda lite här och där. Vi som kör Tesla klarar oss ändå i regel.
Re: Leverans om en dryg månad
Jag laddar alltid om jag tror mig få mer än 30km på tiden jag är parkerad. Jag har ju ingen hemmaladdning så det är enorma tillskott. När jag är på långresa använder jag ofta typ2 i Alingsås (vid Alingsås Energi) samt vid Gekås där man får 230V 32A. I övrigt är det SuC som gäller på dessa resor.
Inte allt för sällan använder jag en Fortumladdare när jag parkerar, då behövs dock ingen sladd. Återigen är detta för att jag inte har hemmaladdning.
Inte allt för sällan använder jag en Fortumladdare när jag parkerar, då behövs dock ingen sladd. Återigen är detta för att jag inte har hemmaladdning.
P85D svart/svart med gratis SuC
Re: Leverans om en dryg månad
Blev uppringd av Tesla igår och han sa slutet av nov eller början på dec och nu står det på My Tesla Nov 19 - Nov 26MrX skrev:Hmm...jag verkar ligga några dagar efter dig, och Alexander på leveransavdelningen sa slutet av november eller en bit in i december. Fortsätt gärna att uppdatera här när din status ändras.mgorgis skrev:Nu har bilen kommit till Tilburg så leveransen kommer närmare och närmare men är det någon som vet hur lång tid det skulle ta innan man får bilen? jag vet att det beror på...men ungefär?
Re: Leverans om en dryg månad
Ah. Då kan jag sikta på en vecka senare ungefär då. Ifall det fortfarande är ett sånt glapp mellan våra bilar.mgorgis skrev:Blev uppringd av Tesla igår och han sa slutet av nov eller början på dec och nu står det på My Tesla Nov 19 - Nov 26MrX skrev:Hmm...jag verkar ligga några dagar efter dig, och Alexander på leveransavdelningen sa slutet av november eller en bit in i december. Fortsätt gärna att uppdatera här när din status ändras.mgorgis skrev:Nu har bilen kommit till Tilburg så leveransen kommer närmare och närmare men är det någon som vet hur lång tid det skulle ta innan man får bilen? jag vet att det beror på...men ungefär?
Referral-länk för 9000 SEK rabatt och fri supercharging: http://---. Kolla gärna in min kostnadskalkylator vid företagsleasing på http://www.goingtesla.se/kostnadskalkylator