Köpa vinterdäck/fälg från Tesla?

Här diskuterar vi om Tesla Model X

Moderator: Redaktion

Användarvisningsbild
Bjelke
Teslaägare
Inlägg: 19529
Blev medlem: 24 mar 2015 12:27
Ort: Bollnäs
Referralkod: ts.la/mikael1178

Re: Köpa vinterdäck/fälg från Tesla?

Inlägg av Bjelke »

Smutt skrev:
kler skrev:
däck.png
https://www.skatteverket.se/funktioner/ ... 01559.html

Vinterdäck är explicit uttryckt att vara extrautrustning.
Står inget om sommardäck dock... :?

Fantastiskt att de räknar in ren skyddsutrustning också (airbag).
Verkar ju supersmart att beskatta skydd, så att staten får lite mer att göra vid eventuella olyckor...
Det om något borde vara förmånsbefriat, eller förmånssänkande.
Skönt att man slipper förmånsvärde på vinter fälgarna :D Tror dom skrivit fel ska va vinterhjul
Exakt det jag menade också :) I den texten menar man "hjul" dvs komplett.
Komplett uppsättning med fälg + däck = hjul = fine det köper jag, men inte lösa däck, inte en chans att det blir förmånsvärde på det...
S85-14 AP1 Såld
S75D-18
SP100D-19
Användarvisningsbild
mati
elbilist
Inlägg: 17037
Blev medlem: 22 mar 2016 10:08
Ort: Götene

Re: Köpa vinterdäck/fälg från Tesla?

Inlägg av mati »

Bjelke skrev:
Komplett uppsättning med fälg + däck = hjul = fine det köper jag, men inte lösa däck, inte en chans att det blir förmånsvärde på det...
Håller med. Hjul inkluderar fälg. Däck är bara gummi = förslitningsvara. Det är samma sak som bromsbelägg eller torkarblad.
e-Golf -18 | Ioniq 5 First Edition RWD -22 | Evess elmoped
e-tron 55 -19 | Model S 90D -16 | Model S P85 -14
Användarvisningsbild
Bjelke
Teslaägare
Inlägg: 19529
Blev medlem: 24 mar 2015 12:27
Ort: Bollnäs
Referralkod: ts.la/mikael1178

Re: Köpa vinterdäck/fälg från Tesla?

Inlägg av Bjelke »

mati skrev:
Just det, krångelavdrag. Gäller framförallt Tesla när man behöver uppsöka verkstad en gång i månaden. Det är ju en massa besvär som man inte hade haft om man hade kört en annan bil. Det är ju motsatsen till förmån kan man säga. Finns det nåt sånt, oförmån?
Jag var faktiskt på riktigt inne på det här i början med min Leaf, den har typ 10 mils räckvidd och det tar sedan typ 9-10 timmar att ladda den fullt igen om man laddar den
med medföljande utrustning (dvs 10A) varefter man återigen kan köra 10 mil, och eftersom jag hade precis 10 mil till jobbet så landade jag ganska exakt i just denna situation.
Så hur mycket värde privat har jag av den bilen i det läget?

10 mil till jobbet = ca 1 timme och en kvart.
10 mil hem lika som ovan.
2 laddningar per dygn á 9 timmar = ca. 19 timmar tot.
Summa typ 21,5 timmar per dygn för tjänsteresan

Det blir inte många km/dygn över för privata resor kan jag säga (OM man körde den en snutt så måste ju DEN snutten laddas oxo).
Det blir i praktiken ett par svängar på helgen kvar...

Jag förde journal och lät den stå på helgerna istället och tog inte upp något värde på den första åren, och sedan när jag började använda den privat blev det ju såklart nedsättning
via 3000-mils-regeln så förmånsvärdet var skapligt lågt ändå, så jag orkade inte testa min idé om extra nedsatt värde i den här situationen, men det hade varit jäkligt kul att testa ;)
Min grundtanke var ju det där med "tillgång" till något som jag då menar var 0 under vardagarna (vilket är sant) vilket borde ge värde = 2/7-del av det man annars får via SKV-tabellen, och
egentligen ännu lägre då "tillgången" inte börjar förrns tidigast på Lördag morgon och fram till Söndag kväll dvs ca 1,5 dygn bara...
S85-14 AP1 Såld
S75D-18
SP100D-19
p1457
elbilist
Inlägg: 293
Blev medlem: 29 nov 2017 00:51

Re: Köpa vinterdäck/fälg från Tesla?

Inlägg av p1457 »

Fast resa till och från jobbet är ju en privat resa, alltså har du ganska mycket nytta av bilen privat. Att ladda med gratis el på arbetsplatsen är också en förmån om jag inte har fel.
Användarvisningsbild
kler
Teslaägare
Inlägg: 916
Blev medlem: 07 jan 2017 23:58

Re: Köpa vinterdäck/fälg från Tesla?

Inlägg av kler »

bjelke kör väl eget, så det är inte en resa till jobbet utan en resa till kund.

Det finns ju liknande prejudikat, där man t.ex. kan dela upp förmånsvärdet mellan två personer som har bilen växelvis.
Model 3 [Beställt mars 2020]
Renault Zoe [2019]
Model X 75D [2018]
Model 3 [Reserverad mars 2017]
Användarvisningsbild
Bjelke
Teslaägare
Inlägg: 19529
Blev medlem: 24 mar 2015 12:27
Ort: Bollnäs
Referralkod: ts.la/mikael1178

Re: Köpa vinterdäck/fälg från Tesla?

Inlägg av Bjelke »

Stämmer, det var resa till kunder (konsult), dvs ren tjänsteresa... Jag tycker bara att det är
lite enklare att bara skriva "jobbet" :lol:
S85-14 AP1 Såld
S75D-18
SP100D-19
Användarvisningsbild
kler
Teslaägare
Inlägg: 916
Blev medlem: 07 jan 2017 23:58

Re: Köpa vinterdäck/fälg från Tesla?

Inlägg av kler »

Det slog mig just att bilbarnstol/babyskydd borde vara förmånshöjande.

Och mycket riktigt:

Till extrautrustning hör exempelvis automatisk växellåda, antisladd- och antispinnsystem, nivåreglering, farthållare, extraljus, luftkonditionering, klimatanläggning, sollucka, eljusterbara säten, elektriska fönsterhissar, eluppvärmd vindruta, elmanövrerade backspeglar, krockkudde, sidokrockskydd, dragkrok, vinterdäck, motorvärmare, kupévärmare, centrallås, larmanordning, takräcke, lastbox, barnbilstol, metalliclack, tonade rutor, läderklädsel, personlig bilskylt, radio, bandspelare, CD/DVD-spelare, bränsledator, färddator, väg- och trafikinformationssystem, GPS-navigator och kollisionsvarnare.

Många som tar upp det eller? :)

Och observera att det inte spelar någon roll vem som skaffat den och när...
Model 3 [Beställt mars 2020]
Renault Zoe [2019]
Model X 75D [2018]
Model 3 [Reserverad mars 2017]
Användarvisningsbild
e5m1r
Teslaägare
Inlägg: 6065
Blev medlem: 31 okt 2015 11:30
Ort: Värnamo
Kontakt:

Re: Köpa vinterdäck/fälg från Tesla?

Inlägg av e5m1r »

Om jag köper stol däck taklucka privat med skattade pengar så uppstår ingen förmån ?
Har du en Tesla eller har du beställt en och funderar på tillbehör titta in på http://exclusiveparts.se
Användarvisningsbild
kler
Teslaägare
Inlägg: 916
Blev medlem: 07 jan 2017 23:58

Re: Köpa vinterdäck/fälg från Tesla?

Inlägg av kler »

e5m1r skrev:
Om jag köper stol däck taklucka privat med skattade pengar så uppstår ingen förmån ?
Jag uppfattade det som att det inte spelar någon roll. Men nu läser jag att det står förmånsgivare i texten. Mao arbetsgivaren?

Det saknar betydelse för förmånsvärderingen om utrustningen anskaffas i samband med att bilen levereras eller vid ett senare tillfälle eller om utrustningen redan fanns hos förmånsgivaren innan bilen anskaffades. Det saknar också betydelse för vilket ändamål utrustningen anskaffats, t.ex. för bilens körsäkerhet eller för förarens eller passagerares bekvämlighet (SKV A 2012:29, avsnitt 2.2).

https://www4.skatteverket.se/rattsligva ... 21424.html
Model 3 [Beställt mars 2020]
Renault Zoe [2019]
Model X 75D [2018]
Model 3 [Reserverad mars 2017]
Användarvisningsbild
e5m1r
Teslaägare
Inlägg: 6065
Blev medlem: 31 okt 2015 11:30
Ort: Värnamo
Kontakt:

Re: Köpa vinterdäck/fälg från Tesla?

Inlägg av e5m1r »

kler skrev:
e5m1r skrev:
Om jag köper stol däck taklucka privat med skattade pengar så uppstår ingen förmån ?
Jag uppfattade det som att det inte spelar någon roll. Men nu läser jag att det står förmånsgivare i texten. Mao arbetsgivaren?

Det saknar betydelse för förmånsvärderingen om utrustningen anskaffas i samband med att bilen levereras eller vid ett senare tillfälle eller om utrustningen redan fanns hos förmånsgivaren innan bilen anskaffades. Det saknar också betydelse för vilket ändamål utrustningen anskaffats, t.ex. för bilens körsäkerhet eller för förarens eller passagerares bekvämlighet (SKV A 2012:29, avsnitt 2.2).

https://www4.skatteverket.se/rattsligva ... 21424.html
Ja precis och det mesta håller jag med om förutom vinterdäck
Hur i hte kan förmån uppstå om jag inte kan använda mer än 4 däck åt gången ?
dessutom ör det lag på vinterdäck så.....
Har du en Tesla eller har du beställt en och funderar på tillbehör titta in på http://exclusiveparts.se
Användarvisningsbild
kler
Teslaägare
Inlägg: 916
Blev medlem: 07 jan 2017 23:58

Re: Köpa vinterdäck/fälg från Tesla?

Inlägg av kler »

Prova att googla förmånsgivare ska ni få se...
Det är inget riktigt ord :)
Model 3 [Beställt mars 2020]
Renault Zoe [2019]
Model X 75D [2018]
Model 3 [Reserverad mars 2017]
Användarvisningsbild
kler
Teslaägare
Inlägg: 916
Blev medlem: 07 jan 2017 23:58

Re: Köpa vinterdäck/fälg från Tesla?

Inlägg av kler »

e5m1r skrev:
kler skrev:
e5m1r skrev:
Om jag köper stol däck taklucka privat med skattade pengar så uppstår ingen förmån ?
Jag uppfattade det som att det inte spelar någon roll. Men nu läser jag att det står förmånsgivare i texten. Mao arbetsgivaren?

Det saknar betydelse för förmånsvärderingen om utrustningen anskaffas i samband med att bilen levereras eller vid ett senare tillfälle eller om utrustningen redan fanns hos förmånsgivaren innan bilen anskaffades. Det saknar också betydelse för vilket ändamål utrustningen anskaffats, t.ex. för bilens körsäkerhet eller för förarens eller passagerares bekvämlighet (SKV A 2012:29, avsnitt 2.2).

https://www4.skatteverket.se/rattsligva ... 21424.html
Ja precis och det mesta håller jag med om förutom vinterdäck
Hur i hte kan förmån uppstå om jag inte kan använda mer än 4 däck åt gången ?
dessutom ör det lag på vinterdäck så.....
Jag tycker också att reglerna är helt skruvade. Skulle gissa att de kommer arbeta om de inom de närmsta tusen åren.
Model 3 [Beställt mars 2020]
Renault Zoe [2019]
Model X 75D [2018]
Model 3 [Reserverad mars 2017]
Användarvisningsbild
bylund
Teslaägare
Inlägg: 9336
Blev medlem: 11 jun 2014 22:11
Ort: Stockholm

Re: Köpa vinterdäck/fälg från Tesla?

Inlägg av bylund »

Oavsett lag så är vinterdäck en kostnad även om man skulle ha bilen privat, även om man bara använder en uppsättning åt gången. Därför är det en förmån att arbetsgivaren betalar detta.
Model S 85 byggd okt 2014 | Flerlagersröd | Svart tak | Svart tygklädsel | Teknikpaket med autopilot | Skruvfjädring | Dubbelladdare | Säkerhetspaket | 19"-fälgar | LTE | CCS
Användarvisningsbild
e5m1r
Teslaägare
Inlägg: 6065
Blev medlem: 31 okt 2015 11:30
Ort: Värnamo
Kontakt:

Re: Köpa vinterdäck/fälg från Tesla?

Inlägg av e5m1r »

bylund skrev:
Oavsett lag så är vinterdäck en kostnad även om man skulle ha bilen privat, även om man bara använder en uppsättning åt gången. Därför är det en förmån att arbetsgivaren betalar detta.
Men bilen är en kostnad även om den står parkerad
Står bilen parkerad hos arbetsgivaren så uppstår ingen förmån
Har du en Tesla eller har du beställt en och funderar på tillbehör titta in på http://exclusiveparts.se
Användarvisningsbild
Leo
Teslaägare
Inlägg: 3188
Blev medlem: 15 feb 2015 18:58
Ort: Enskede

Re: Köpa vinterdäck/fälg från Tesla?

Inlägg av Leo »

För det du betalar själv/privat, tex barnstol uppstår naturligtvis ingen förmån.
Nu: BMW i4 eDrive40 700mil, Seat Mii 800mil, Tesla Roadster 250mil.
Fd:MG5 850mil, MYLR 900mil, Kia EV6+ 1500mil, Skoda Enyaq iV80 2000mil, VW ID3 1100mil, Kia eNiro 3700mil, X100D-17 1500mil, P85-14 3000mil, 4xe-Golf 8700mil, e-up 2000mil
Användarvisningsbild
kler
Teslaägare
Inlägg: 916
Blev medlem: 07 jan 2017 23:58

Re: Köpa vinterdäck/fälg från Tesla?

Inlägg av kler »

Ok, det var faktiskt min tolkning att förmån uppstod ändå.

Men jag hade missat ordet förmånsgivare (ordet som bara Skatteverket och hudterapeuter använder tydligen... :)

Så bra!
Model 3 [Beställt mars 2020]
Renault Zoe [2019]
Model X 75D [2018]
Model 3 [Reserverad mars 2017]
Användarvisningsbild
bullen
Teslaägare
Inlägg: 1742
Blev medlem: 14 aug 2015 20:40
Ort: Karlstad

Re: Köpa vinterdäck/fälg från Tesla?

Inlägg av bullen »

e5m1r skrev:
bylund skrev:
Oavsett lag så är vinterdäck en kostnad även om man skulle ha bilen privat, även om man bara använder en uppsättning åt gången. Därför är det en förmån att arbetsgivaren betalar detta.
Men bilen är en kostnad även om den står parkerad
Står bilen parkerad hos arbetsgivaren så uppstår ingen förmån
Det är några fler kriterier för att slippa förmån räcker inte att parkera på jobbet. Om du har rätt att använda bilen privat ska förmånen baseras på bilens totala kostnad oavsett vad du använder och när
Användarvisningsbild
bylund
Teslaägare
Inlägg: 9336
Blev medlem: 11 jun 2014 22:11
Ort: Stockholm

Re: Köpa vinterdäck/fälg från Tesla?

Inlägg av bylund »

Ja, det är tillgång till bilen som beskattas. Så man måste se till att inte ha tillgång till den privat. En del av det är givetvis att inte ta med sig bilen hem från jobbet :)
Model S 85 byggd okt 2014 | Flerlagersröd | Svart tak | Svart tygklädsel | Teknikpaket med autopilot | Skruvfjädring | Dubbelladdare | Säkerhetspaket | 19"-fälgar | LTE | CCS
Användarvisningsbild
e5m1r
Teslaägare
Inlägg: 6065
Blev medlem: 31 okt 2015 11:30
Ort: Värnamo
Kontakt:

Re: Köpa vinterdäck/fälg från Tesla?

Inlägg av e5m1r »

bullen skrev:
e5m1r skrev:
bylund skrev:
Oavsett lag så är vinterdäck en kostnad även om man skulle ha bilen privat, även om man bara använder en uppsättning åt gången. Därför är det en förmån att arbetsgivaren betalar detta.
Men bilen är en kostnad även om den står parkerad
Står bilen parkerad hos arbetsgivaren så uppstår ingen förmån
Det är några fler kriterier för att slippa förmån räcker inte att parkera på jobbet. Om du har rätt att använda bilen privat ska förmånen baseras på bilens totala kostnad oavsett vad du använder och när
Så om jag lämnar in däck till däcgubben eller ännu bättre låser in de på banken där jag bara har tillgång en dag i oktober och en dag i maj så jag kan lämna och hämta :)
Då har jag tillgång till bara en uppsättning hjul :)
Har du en Tesla eller har du beställt en och funderar på tillbehör titta in på http://exclusiveparts.se
Användarvisningsbild
bullen
Teslaägare
Inlägg: 1742
Blev medlem: 14 aug 2015 20:40
Ort: Karlstad

Re: Köpa vinterdäck/fälg från Tesla?

Inlägg av bullen »

Fråga skv
Användarvisningsbild
e5m1r
Teslaägare
Inlägg: 6065
Blev medlem: 31 okt 2015 11:30
Ort: Värnamo
Kontakt:

Re: Köpa vinterdäck/fälg från Tesla?

Inlägg av e5m1r »

bullen skrev:
Fråga skvBild
De skulle svara med revision :)
Har du en Tesla eller har du beställt en och funderar på tillbehör titta in på http://exclusiveparts.se
Skriv svar