22" turbin-fälgar med däck kostar dessutom närmare 85000:-Johnalm skrev:Är inte jättesugen på att punga ut med 59000 för däck&fälg...
59000:- är vad det kostar att få 22" i stället för standard-fälgarna.
/fth
Moderator: Redaktion
22" turbin-fälgar med däck kostar dessutom närmare 85000:-Johnalm skrev:Är inte jättesugen på att punga ut med 59000 för däck&fälg...
Du har inte funderat på att kränga?kler skrev:Jag fick följande pris för vinterdäck till X idag:
Nokian R2 (dubbfria) på 20” Tesla-originalfälgar (samma fälgar som för sommardäcken) – 37,000 kr inkl. moms. Då är det komplett med TPMS-sensorer monterat och klart. Endast däck kostar ca 21,000 kr – dimensionerna är fram: 255/45 R20, bak: 275/45 R20.
Pirelli Scorpion (dubbfria) på 20” Tesla-originalfälgar (samma fälgar som för sommardäcken) – 34,800 kr inkl. moms, även dessa med TPMS-sensorer. Endast däck kostar 15,000 kr - dimensionerna är fram: 255/45 R20, bak: 275/45 R20.
Dum fråga kanske, men blir det så mycket dyrare än att köpa däck, fälg och TPMS-sensorer separat?
Summan blev runt 32k för dig med andra ord?Dansken skrev:Jag köpte 20” Slipstream med TPMS från Tesla för 16k, och sedan fick däckfirman kränga på Nokian R2 (dom dubbfria). 265/275. Det blev ytterligare 16k.
Det sparade lite stålar, men främsta anledningen var att Tesla inte själv kunna få fram däcken. Tror jag fick rabatt på fälgen, men vet ej
Sensorerna sitter på fälgen så dom behöver inte däckfirman bry sig omkler skrev:Jo, har funderat på det.
Några funderingar i samband med att jag funderat på detta
- Kan däckfirman montera trycksensorerna från originaldäcken? Dvs behöver man då bara 4 sensorer (de som följer med bilen)?
.....
Men stort plus med att kränga annars är ju att man inte behöver räkna upp förmånsvärdet nämnvärt.
Nej, inte jag heller. Det låter helt orimligt. Men om nån nitisk människa på SKV skulle påstå att det är så vet jag i så fall inte hur de skulle kunna bevisa att jag "återanvänder" förra säsongens däck. Det går ju inte. Jag kan ju alltid säga att förra säsongen sommardäck var slut och har ersatts med vinterdäcken (ingen förmån), och de nuvarande sommardäcken har jag köpt med egna pengar (fast i verkligheten är det förra säsongens däck, som inte alls var slut). Typ. Jag säger inte att jag gör så. Bara en tanke...Bjelke skrev:OM man "spar" sina gamla däck och återanvänder dom nästa säsong har det diskuterats huruvida det skulle innebära en förmån men jag kan inte se att det gör det ens då iaf...
Jag kanske läste för slarvigt men jag kan inte se att dom skiljer på "däck" resp "hjul", dvs att det i den texten avser kompletta hjul och inte lösa däck, så jagLeo skrev:Enligt skatteverkets regler ska nog även vintergummin utan fälg förmånsbeskattas. Där vinterdäck står upptaget uttryckligen i deras text.
https://www4.skatteverket.se/download/1 ... 016_31.pdf
Själva kostnaden för "krängningen" kan man nog komman undan med däremot.
När man "ersätter" utslitna däck däremot så är det så klart förbrukning eftersom man så att säga betalar förmånsvärde för att se till att företaget löser och ersätter däcken (sommar/vinter) allt eftersom åt mig som förare.
.
Skönt att man slipper förmånsvärde på vinter fälgarna Tror dom skrivit fel ska va vinterhjulkler skrev:https://www.skatteverket.se/funktioner/ ... 01559.html
Vinterdäck är explicit uttryckt att vara extrautrustning.
Står inget om sommardäck dock...
Fantastiskt att de räknar in ren skyddsutrustning också (airbag).
Verkar ju supersmart att beskatta skydd, så att staten får lite mer att göra vid eventuella olyckor...
Det om något borde vara förmånsbefriat, eller förmånssänkande.
Exakt det jag menade också I den texten menar man "hjul" dvs komplett.Smutt skrev:Skönt att man slipper förmånsvärde på vinter fälgarna Tror dom skrivit fel ska va vinterhjulkler skrev:https://www.skatteverket.se/funktioner/ ... 01559.html
Vinterdäck är explicit uttryckt att vara extrautrustning.
Står inget om sommardäck dock...
Fantastiskt att de räknar in ren skyddsutrustning också (airbag).
Verkar ju supersmart att beskatta skydd, så att staten får lite mer att göra vid eventuella olyckor...
Det om något borde vara förmånsbefriat, eller förmånssänkande.
Håller med. Hjul inkluderar fälg. Däck är bara gummi = förslitningsvara. Det är samma sak som bromsbelägg eller torkarblad.Bjelke skrev:Komplett uppsättning med fälg + däck = hjul = fine det köper jag, men inte lösa däck, inte en chans att det blir förmånsvärde på det...
Jag var faktiskt på riktigt inne på det här i början med min Leaf, den har typ 10 mils räckvidd och det tar sedan typ 9-10 timmar att ladda den fullt igen om man laddar denmati skrev:Just det, krångelavdrag. Gäller framförallt Tesla när man behöver uppsöka verkstad en gång i månaden. Det är ju en massa besvär som man inte hade haft om man hade kört en annan bil. Det är ju motsatsen till förmån kan man säga. Finns det nåt sånt, oförmån?