Köpa vinterdäck/fälg från Tesla?

Här diskuterar vi om Tesla Model X

Moderator: Redaktion

Användarvisningsbild
fth
Teslaägare
Inlägg: 7066
Blev medlem: 30 mar 2017 16:25
Ort: Stockholm
Referralkod: ts.la/fredrik8071

Re: Köpa vinterdäck/fälg från Tesla?

Inlägg av fth »

Johnalm skrev:
Är inte jättesugen på att punga ut med 59000 för däck&fälg...
22" turbin-fälgar med däck kostar dessutom närmare 85000:-

59000:- är vad det kostar att få 22" i stället för standard-fälgarna.

/fth
X90D, 7-sits monopost, Titanium Metallic, AP1, alla options
Användarvisningsbild
drakbane
Teslaägare
Inlägg: 1110
Blev medlem: 06 okt 2015 10:36
Ort: Asmundtorp

Re: Köpa vinterdäck/fälg från Tesla?

Inlägg av drakbane »

Fick X'en med 20" standardfälgar med sommardäck, idag kränger Däckexpressen av de för att lägga på vintersulor.
Till våren skaffar jag några fräcka 21" med sommardäck, till en "bråkdel" av priset för Teslas egna.

Gjorde likadant med S'en, de skulle ha ca 32 000.- för 19" och gud vet vad för 21",
jag la på 20" snygga fälgar, och inte så stötiga för ca 25 inkl

De man förlorar är Teslas däckbyte vid punktering, o service.
Men man sparar många sköna 1000-lappar 8-)
http://---
-15 Model S P90D SÅLD
-17 Model X P100DL SÅLD
-16 Model S 90D Frubil
Kör själv dotterns Aygo medans hon luffar runt i Asien, letar elbil med drag...
Inget drag ingen 3a
Användarvisningsbild
kler
Teslaägare
Inlägg: 916
Blev medlem: 07 jan 2017 23:58

Re: Köpa vinterdäck/fälg från Tesla?

Inlägg av kler »

Jag fick följande pris för vinterdäck till X idag:

Nokian R2 (dubbfria) på 20” Tesla-originalfälgar (samma fälgar som för sommardäcken) – 37,000 kr inkl. moms. Då är det komplett med TPMS-sensorer monterat och klart. Endast däck kostar ca 21,000 kr – dimensionerna är fram: 255/45 R20, bak: 275/45 R20.

Pirelli Scorpion (dubbfria) på 20” Tesla-originalfälgar (samma fälgar som för sommardäcken) – 34,800 kr inkl. moms, även dessa med TPMS-sensorer. Endast däck kostar 15,000 kr - dimensionerna är fram: 255/45 R20, bak: 275/45 R20.

Dum fråga kanske, men blir det så mycket dyrare än att köpa däck, fälg och TPMS-sensorer separat?
Model 3 [Beställt mars 2020]
Renault Zoe [2019]
Model X 75D [2018]
Model 3 [Reserverad mars 2017]
Användarvisningsbild
Hyted
Teslaägare
Inlägg: 520
Blev medlem: 14 jan 2017 21:57
Ort: Mariestad

Re: Köpa vinterdäck/fälg från Tesla?

Inlägg av Hyted »

kler skrev:
Jag fick följande pris för vinterdäck till X idag:

Nokian R2 (dubbfria) på 20” Tesla-originalfälgar (samma fälgar som för sommardäcken) – 37,000 kr inkl. moms. Då är det komplett med TPMS-sensorer monterat och klart. Endast däck kostar ca 21,000 kr – dimensionerna är fram: 255/45 R20, bak: 275/45 R20.

Pirelli Scorpion (dubbfria) på 20” Tesla-originalfälgar (samma fälgar som för sommardäcken) – 34,800 kr inkl. moms, även dessa med TPMS-sensorer. Endast däck kostar 15,000 kr - dimensionerna är fram: 255/45 R20, bak: 275/45 R20.

Dum fråga kanske, men blir det så mycket dyrare än att köpa däck, fälg och TPMS-sensorer separat?
Du har inte funderat på att kränga?
Jag gör det.

Köpte Nokian hakka r2 på nätet för ca 9000:- för alla 4.

Blir många krängningar.
Användarvisningsbild
kler
Teslaägare
Inlägg: 916
Blev medlem: 07 jan 2017 23:58

Re: Köpa vinterdäck/fälg från Tesla?

Inlägg av kler »

Jo, har funderat på det.

Några funderingar i samband med att jag funderat på detta :)

- Kan däckfirman montera trycksensorerna från originaldäcken? Dvs behöver man då bara 4 sensorer (de som följer med bilen)?

- Eftersom jag har leverans februari måste jag ju ha vintedäck. Om jag inte köper av Tesla, kan jag köpa av någon annan och be Tesla montera dessa till leverans (och ta hem sommardäcken i bagaget)? Eller måste jag boka krängning i samband med leverans, och halka dit på sommarsulorna?

- Leveranskillen sa några saker, vet inte om någon har tankar kring dessa:

1) Kan vara problem med trycksensorer på 3:epart

2) Skulle det vara problem med t.ex. vibrationer måste 3:eparts-fälgar uteslutas (inte applicerbart om man kränger till originalfälg då antar jag)

3) Däckfirmor kan ha svårt att hinna med och kränga när alla ska byta från/till sommar/vinter


Men stort plus med att kränga annars är ju att man inte behöver räkna upp förmånsvärdet nämnvärt.
Model 3 [Beställt mars 2020]
Renault Zoe [2019]
Model X 75D [2018]
Model 3 [Reserverad mars 2017]
Användarvisningsbild
Dansken
Teslaägare
Inlägg: 477
Blev medlem: 12 dec 2016 14:53

Re: Köpa vinterdäck/fälg från Tesla?

Inlägg av Dansken »

Jag köpte 20” Slipstream med TPMS från Tesla för 16k, och sedan fick däckfirman kränga på Nokian R2 (dom dubbfria). 265/275. Det blev ytterligare 16k.
Det sparade lite stålar, men främsta anledningen var att Tesla inte själv kunna få fram däcken. Tror jag fick rabatt på fälgen, men vet ej
Användarvisningsbild
kler
Teslaägare
Inlägg: 916
Blev medlem: 07 jan 2017 23:58

Re: Köpa vinterdäck/fälg från Tesla?

Inlägg av kler »

Dansken skrev:
Jag köpte 20” Slipstream med TPMS från Tesla för 16k, och sedan fick däckfirman kränga på Nokian R2 (dom dubbfria). 265/275. Det blev ytterligare 16k.
Det sparade lite stålar, men främsta anledningen var att Tesla inte själv kunna få fram däcken. Tror jag fick rabatt på fälgen, men vet ej
Summan blev runt 32k för dig med andra ord?

I såna fall låter inte 34800 så värst farligt för Pirelli Scorpion (dubbfria) på 20” Slipstream.
Model 3 [Beställt mars 2020]
Renault Zoe [2019]
Model X 75D [2018]
Model 3 [Reserverad mars 2017]
Användarvisningsbild
Bjelke
Teslaägare
Inlägg: 19556
Blev medlem: 24 mar 2015 12:27
Ort: Bollnäs
Referralkod: ts.la/mikael1178

Re: Köpa vinterdäck/fälg från Tesla?

Inlägg av Bjelke »

kler skrev:
Jo, har funderat på det.

Några funderingar i samband med att jag funderat på detta :)

- Kan däckfirman montera trycksensorerna från originaldäcken? Dvs behöver man då bara 4 sensorer (de som följer med bilen)?

.....


Men stort plus med att kränga annars är ju att man inte behöver räkna upp förmånsvärdet nämnvärt.
Sensorerna sitter på fälgen så dom behöver inte däckfirman bry sig om :)

Förmånsvärdet behöver inte höjas om man kränger däck, det är förbrukningsvara (däcken alltså), lika lite som att man inte höjer värdet bara för att man köper nya sommardäck
och lägger om när dom gamla är slut (vilket jag gör varje sommar och lika för vinterdäcken).
OM man "spar" sina gamla däck och återanvänder dom nästa säsong har det diskuterats huruvida det skulle innebära en förmån men jag kan inte se att det gör det ens då iaf...
S85-14 AP1 Såld
S75D-18
SP100D-19
Användarvisningsbild
mati
elbilist
Inlägg: 17037
Blev medlem: 22 mar 2016 10:08
Ort: Götene

Re: Köpa vinterdäck/fälg från Tesla?

Inlägg av mati »

Bjelke skrev:
OM man "spar" sina gamla däck och återanvänder dom nästa säsong har det diskuterats huruvida det skulle innebära en förmån men jag kan inte se att det gör det ens då iaf...
Nej, inte jag heller. Det låter helt orimligt. Men om nån nitisk människa på SKV skulle påstå att det är så vet jag i så fall inte hur de skulle kunna bevisa att jag "återanvänder" förra säsongens däck. Det går ju inte. Jag kan ju alltid säga att förra säsongen sommardäck var slut och har ersatts med vinterdäcken (ingen förmån), och de nuvarande sommardäcken har jag köpt med egna pengar (fast i verkligheten är det förra säsongens däck, som inte alls var slut). Typ. Jag säger inte att jag gör så. Bara en tanke...
e-Golf -18 | Ioniq 5 First Edition RWD -22 | Evess elmoped
e-tron 55 -19 | Model S 90D -16 | Model S P85 -14
Användarvisningsbild
Leo
Teslaägare
Inlägg: 3191
Blev medlem: 15 feb 2015 18:58
Ort: Enskede

Re: Köpa vinterdäck/fälg från Tesla?

Inlägg av Leo »

Enligt skatteverkets regler ska nog även vintergummin utan fälg förmånsbeskattas. Där vinterdäck står upptaget uttryckligen i deras text.

https://www4.skatteverket.se/download/1 ... 016_31.pdf

Själva kostnaden för "krängningen" kan man nog komman undan med däremot.

När man "ersätter" utslitna däck däremot så är det så klart förbrukning eftersom man så att säga betalar förmånsvärde för att se till att företaget löser och ersätter däcken (sommar/vinter) allt eftersom åt mig som förare.

Har även för mig att det uttryckligen står att förmånen "förs över" mellan bilar. Dvs följer det med takbox/vinterdäck osv och man behåller de till nästa bil så ska man fortsätta betala förmånen även då. Eftersom man då har fortsatt tillgång till den "förmånen"

Sen är "upptäcksrisken" eller sannolikheten för granskning vad vi ska kalla det en annan fråga. Det som finns på själva bilfakturan är ju lättare att upptäcka än en separat däcksfaktura 7 månader senare. Eller att reda ut vad som egentligen hände med den där takboxen som fäljde med förra tjänstebilen osv...

Då vi skulle hämta vår bil hade Tesla svårt att få fram vinterdäck. Erbjöd mig då att skaffa exakt samma däck själv och ta med. Så att Tesla kunde montera de. Tesla sa att det gjorde de tyvärr ej.

Finns många exempel på liknande (och även några på motsatsen) Så räkna inte med att Tesla går med på att montera något som du köpt någon annanstans.

Och ja det finns ganska många som haft strul med TPM-sensorer de köpt på andra ställen. Tidigare hade dessutom Teslas egna TPMS liknande pris som hos däckshandlarna så då var valet enkelt.
Senast redigerad av Leo, redigerad totalt 1 gånger.
Nu: BMW i4 eDrive40 700mil, Seat Mii 800mil, Tesla Roadster 250mil.
Fd:MG5 850mil, MYLR 900mil, Kia EV6+ 1500mil, Skoda Enyaq iV80 2000mil, VW ID3 1100mil, Kia eNiro 3700mil, X100D-17 1500mil, P85-14 3000mil, 4xe-Golf 8700mil, e-up 2000mil
Användarvisningsbild
kler
Teslaägare
Inlägg: 916
Blev medlem: 07 jan 2017 23:58

Re: Köpa vinterdäck/fälg från Tesla?

Inlägg av kler »

Angående förmånsvärde så är jag på Leos spår.
Ska man göra allt by the book så skall däck antagligen påföras när de köps och avföras när de säljs eller slits ut. Ska man vara riktigt nitisk så gäller detta alltså inte sommardäck uppsättning #1 som följer med bilen, men antagligen uppsättning #2 som man köper.

Jag har inte pratat med SKV om detta, men samtidigt inte kunnat läsa att däck skulle undantas. Fast med det argumentet kanske spolarvätska borde ingå i förmånsvärdet också :)
Model 3 [Beställt mars 2020]
Renault Zoe [2019]
Model X 75D [2018]
Model 3 [Reserverad mars 2017]
Användarvisningsbild
Bjelke
Teslaägare
Inlägg: 19556
Blev medlem: 24 mar 2015 12:27
Ort: Bollnäs
Referralkod: ts.la/mikael1178

Re: Köpa vinterdäck/fälg från Tesla?

Inlägg av Bjelke »

Leo skrev:
Enligt skatteverkets regler ska nog även vintergummin utan fälg förmånsbeskattas. Där vinterdäck står upptaget uttryckligen i deras text.

https://www4.skatteverket.se/download/1 ... 016_31.pdf

Själva kostnaden för "krängningen" kan man nog komman undan med däremot.

När man "ersätter" utslitna däck däremot så är det så klart förbrukning eftersom man så att säga betalar förmånsvärde för att se till att företaget löser och ersätter däcken (sommar/vinter) allt eftersom åt mig som förare.

.
Jag kanske läste för slarvigt men jag kan inte se att dom skiljer på "däck" resp "hjul", dvs att det i den texten avser kompletta hjul och inte lösa däck, så jag
fortsätter att anta att själva däcken är förbrukningsvara och så länge man isf kränger om mellan säsonger så uppstår inget extra förmånsvärde...
Jag kan komma på några till exempel annars (mest till fossilare förvisso) som tex oljefilter/bromsklotsar/kupéfilter/torkarblad som även dom är förbrukningsvaror men likväl kan
köpas in i förväg och byts när det är dags osv och inte ger något extra förmånsvärde i sig.

Nu har jag för egen del visserligen tagit upp förmån på mina vinterhjul (kompletta alltså) men det är mest för att jag är så jäkla mesig (försiktig) när det kommer till SKV...
S85-14 AP1 Såld
S75D-18
SP100D-19
Användarvisningsbild
kler
Teslaägare
Inlägg: 916
Blev medlem: 07 jan 2017 23:58

Re: Köpa vinterdäck/fälg från Tesla?

Inlägg av kler »

däck.png
https://www.skatteverket.se/funktioner/ ... 01559.html

Vinterdäck är explicit uttryckt att vara extrautrustning.
Står inget om sommardäck dock... :?

Fantastiskt att de räknar in ren skyddsutrustning också (airbag).
Verkar ju supersmart att beskatta skydd, så att staten får lite mer att göra vid eventuella olyckor...
Det om något borde vara förmånsbefriat, eller förmånssänkande.
Model 3 [Beställt mars 2020]
Renault Zoe [2019]
Model X 75D [2018]
Model 3 [Reserverad mars 2017]
Smutt
Teslaägare
Inlägg: 2955
Blev medlem: 09 dec 2016 21:09
Ort: Kristinehamn

Re: Köpa vinterdäck/fälg från Tesla?

Inlägg av Smutt »

kler skrev:
däck.png
https://www.skatteverket.se/funktioner/ ... 01559.html

Vinterdäck är explicit uttryckt att vara extrautrustning.
Står inget om sommardäck dock... :?

Fantastiskt att de räknar in ren skyddsutrustning också (airbag).
Verkar ju supersmart att beskatta skydd, så att staten får lite mer att göra vid eventuella olyckor...
Det om något borde vara förmånsbefriat, eller förmånssänkande.
Skönt att man slipper förmånsvärde på vinter fälgarna :D Tror dom skrivit fel ska va vinterhjul
Tudor Grå S60 Duracell svart S75D Elon Snik Y 2023 Beställd
Användarvisningsbild
Leo
Teslaägare
Inlägg: 3191
Blev medlem: 15 feb 2015 18:58
Ort: Enskede

Re: Köpa vinterdäck/fälg från Tesla?

Inlägg av Leo »

Grundtänket är ju att allt som "kostat pengar om du vore privatperson" ska förmånsbeskattas om företaget betalar det. Eftersom du får betala extra för vinterhjul/däck som privatperson så vill nog Skatteverket ha in sina förmånskronor på tjänstebilens vinterdäck som ditt företag bekostat till din tjänstebil. (Man kan ju ibland få med vinterhjul "i bilpriset" vid kampanjer och liknande men även där har Skatteverket tydliga regler för hur det ska beräknas.)

MEN då ser ju å andra sidan företaget till att betala för ev slitage/reparation/utbyte av dessa vinterdäck allt eftersom det behövs. Då är det ju ett "utbyte" för att bibehålla förmånen som du faktiskt betalar för. Samma sak att företaget betalar för tvätt, spolarvätska, service osv.

Regelverket är nog ganska tydligt om/när det blir revision. Men blir det revision så är det ju först då man ev börjar granska olika/alla kvitton. Sen om/hur de hittar takboxen, vinterdäcken, extraljusen som du "flyttade över" från din förra tjänstebil är nog en annan femma. Det är ju inte riktigt FBI/mordutredning vi talar om ;) för att få fram att du fortfarande borde betala förmånsvärde för dessa saker. Men regelverket är nog ganska tydligt i sig. Sen finns det praxis och domar som säkert ger ännu mer vägledning i specifika fall.
Nu: BMW i4 eDrive40 700mil, Seat Mii 800mil, Tesla Roadster 250mil.
Fd:MG5 850mil, MYLR 900mil, Kia EV6+ 1500mil, Skoda Enyaq iV80 2000mil, VW ID3 1100mil, Kia eNiro 3700mil, X100D-17 1500mil, P85-14 3000mil, 4xe-Golf 8700mil, e-up 2000mil
Användarvisningsbild
mati
elbilist
Inlägg: 17037
Blev medlem: 22 mar 2016 10:08
Ort: Götene

Re: Köpa vinterdäck/fälg från Tesla?

Inlägg av mati »

Den där listan ser ut att vara utfärdad på 1980-talet. 4-växlad låda? Radio? Bandspelare? Hallå? Logiskt att det är förmånsgrundande. Det lär bli svindyra specialtillverkade grejer om man skulle envisas med en 5-stegad växellåda i en modern bil. Tur att 6, 7 eller 8 växlar är okej då. Bandspelare är också spännande. Det var längesen. Jag ser på något vis framför mig en såndär stor studio-bandspelare som sitter i instrumentbrädan. Men det borde alltså vara helt okej att utrusta bilen med en fet IPad som streamar musik. En IPad är ju inte en radio och inte en bandspelare. :lol:
e-Golf -18 | Ioniq 5 First Edition RWD -22 | Evess elmoped
e-tron 55 -19 | Model S 90D -16 | Model S P85 -14
Användarvisningsbild
Leo
Teslaägare
Inlägg: 3191
Blev medlem: 15 feb 2015 18:58
Ort: Enskede

Re: Köpa vinterdäck/fälg från Tesla?

Inlägg av Leo »

Prova hitta en ny bil 2018 där ABS bromsar är extrautrustning... :shock:
Nu: BMW i4 eDrive40 700mil, Seat Mii 800mil, Tesla Roadster 250mil.
Fd:MG5 850mil, MYLR 900mil, Kia EV6+ 1500mil, Skoda Enyaq iV80 2000mil, VW ID3 1100mil, Kia eNiro 3700mil, X100D-17 1500mil, P85-14 3000mil, 4xe-Golf 8700mil, e-up 2000mil
Användarvisningsbild
kler
Teslaägare
Inlägg: 916
Blev medlem: 07 jan 2017 23:58

Re: Köpa vinterdäck/fälg från Tesla?

Inlägg av kler »

Man blir lite sugen på att montera en bandspelare i Teslan och ta upp 1,29 extra i förmånsvärde bara för att :)
Model 3 [Beställt mars 2020]
Renault Zoe [2019]
Model X 75D [2018]
Model 3 [Reserverad mars 2017]
Användarvisningsbild
Leo
Teslaägare
Inlägg: 3191
Blev medlem: 15 feb 2015 18:58
Ort: Enskede

Re: Köpa vinterdäck/fälg från Tesla?

Inlägg av Leo »

Egentligen borde ju "besvär och krångel" sänka förmånsvärdet? Om det nu är så hemskt krångligt/besvärligt att åka just elbil borde man kanske få ännu mer sänkt förmånsvärde? :roll: Man kan ju alltid prova att hävda det och skriva tydligt varför man räknar så om man är sugen på att skaffa sig nya brevvänner och brevväxla med Skatteverket...
Nu: BMW i4 eDrive40 700mil, Seat Mii 800mil, Tesla Roadster 250mil.
Fd:MG5 850mil, MYLR 900mil, Kia EV6+ 1500mil, Skoda Enyaq iV80 2000mil, VW ID3 1100mil, Kia eNiro 3700mil, X100D-17 1500mil, P85-14 3000mil, 4xe-Golf 8700mil, e-up 2000mil
Användarvisningsbild
mati
elbilist
Inlägg: 17037
Blev medlem: 22 mar 2016 10:08
Ort: Götene

Re: Köpa vinterdäck/fälg från Tesla?

Inlägg av mati »

Just det, krångelavdrag. Gäller framförallt Tesla när man behöver uppsöka verkstad en gång i månaden. Det är ju en massa besvär som man inte hade haft om man hade kört en annan bil. Det är ju motsatsen till förmån kan man säga. Finns det nåt sånt, oförmån?
e-Golf -18 | Ioniq 5 First Edition RWD -22 | Evess elmoped
e-tron 55 -19 | Model S 90D -16 | Model S P85 -14
Användarvisningsbild
Bjelke
Teslaägare
Inlägg: 19556
Blev medlem: 24 mar 2015 12:27
Ort: Bollnäs
Referralkod: ts.la/mikael1178

Re: Köpa vinterdäck/fälg från Tesla?

Inlägg av Bjelke »

Smutt skrev:
kler skrev:
däck.png
https://www.skatteverket.se/funktioner/ ... 01559.html

Vinterdäck är explicit uttryckt att vara extrautrustning.
Står inget om sommardäck dock... :?

Fantastiskt att de räknar in ren skyddsutrustning också (airbag).
Verkar ju supersmart att beskatta skydd, så att staten får lite mer att göra vid eventuella olyckor...
Det om något borde vara förmånsbefriat, eller förmånssänkande.
Skönt att man slipper förmånsvärde på vinter fälgarna :D Tror dom skrivit fel ska va vinterhjul
Exakt det jag menade också :) I den texten menar man "hjul" dvs komplett.
Komplett uppsättning med fälg + däck = hjul = fine det köper jag, men inte lösa däck, inte en chans att det blir förmånsvärde på det...
S85-14 AP1 Såld
S75D-18
SP100D-19
Användarvisningsbild
mati
elbilist
Inlägg: 17037
Blev medlem: 22 mar 2016 10:08
Ort: Götene

Re: Köpa vinterdäck/fälg från Tesla?

Inlägg av mati »

Bjelke skrev:
Komplett uppsättning med fälg + däck = hjul = fine det köper jag, men inte lösa däck, inte en chans att det blir förmånsvärde på det...
Håller med. Hjul inkluderar fälg. Däck är bara gummi = förslitningsvara. Det är samma sak som bromsbelägg eller torkarblad.
e-Golf -18 | Ioniq 5 First Edition RWD -22 | Evess elmoped
e-tron 55 -19 | Model S 90D -16 | Model S P85 -14
Användarvisningsbild
Bjelke
Teslaägare
Inlägg: 19556
Blev medlem: 24 mar 2015 12:27
Ort: Bollnäs
Referralkod: ts.la/mikael1178

Re: Köpa vinterdäck/fälg från Tesla?

Inlägg av Bjelke »

mati skrev:
Just det, krångelavdrag. Gäller framförallt Tesla när man behöver uppsöka verkstad en gång i månaden. Det är ju en massa besvär som man inte hade haft om man hade kört en annan bil. Det är ju motsatsen till förmån kan man säga. Finns det nåt sånt, oförmån?
Jag var faktiskt på riktigt inne på det här i början med min Leaf, den har typ 10 mils räckvidd och det tar sedan typ 9-10 timmar att ladda den fullt igen om man laddar den
med medföljande utrustning (dvs 10A) varefter man återigen kan köra 10 mil, och eftersom jag hade precis 10 mil till jobbet så landade jag ganska exakt i just denna situation.
Så hur mycket värde privat har jag av den bilen i det läget?

10 mil till jobbet = ca 1 timme och en kvart.
10 mil hem lika som ovan.
2 laddningar per dygn á 9 timmar = ca. 19 timmar tot.
Summa typ 21,5 timmar per dygn för tjänsteresan

Det blir inte många km/dygn över för privata resor kan jag säga (OM man körde den en snutt så måste ju DEN snutten laddas oxo).
Det blir i praktiken ett par svängar på helgen kvar...

Jag förde journal och lät den stå på helgerna istället och tog inte upp något värde på den första åren, och sedan när jag började använda den privat blev det ju såklart nedsättning
via 3000-mils-regeln så förmånsvärdet var skapligt lågt ändå, så jag orkade inte testa min idé om extra nedsatt värde i den här situationen, men det hade varit jäkligt kul att testa ;)
Min grundtanke var ju det där med "tillgång" till något som jag då menar var 0 under vardagarna (vilket är sant) vilket borde ge värde = 2/7-del av det man annars får via SKV-tabellen, och
egentligen ännu lägre då "tillgången" inte börjar förrns tidigast på Lördag morgon och fram till Söndag kväll dvs ca 1,5 dygn bara...
S85-14 AP1 Såld
S75D-18
SP100D-19
p1457
elbilist
Inlägg: 297
Blev medlem: 29 nov 2017 00:51

Re: Köpa vinterdäck/fälg från Tesla?

Inlägg av p1457 »

Fast resa till och från jobbet är ju en privat resa, alltså har du ganska mycket nytta av bilen privat. Att ladda med gratis el på arbetsplatsen är också en förmån om jag inte har fel.
Användarvisningsbild
kler
Teslaägare
Inlägg: 916
Blev medlem: 07 jan 2017 23:58

Re: Köpa vinterdäck/fälg från Tesla?

Inlägg av kler »

bjelke kör väl eget, så det är inte en resa till jobbet utan en resa till kund.

Det finns ju liknande prejudikat, där man t.ex. kan dela upp förmånsvärdet mellan två personer som har bilen växelvis.
Model 3 [Beställt mars 2020]
Renault Zoe [2019]
Model X 75D [2018]
Model 3 [Reserverad mars 2017]
Skriv svar