Nokian Hakkapeliitta 9 SUV

Här diskuterar vi om Tesla Model X

Moderator: Redaktion

Nisch
Inlägg: 25
Blev medlem: 25 jan 2017 20:28

Nokian Hakkapeliitta 9 SUV

Inlägg av Nisch »

Någon som provat nya Nokian Hakkapeliitta 9 SUV 20"?

Skall köpa nya däck nu och funderar på om dom kan vara lämpliga.
Användarvisningsbild
SAB
Teslaägare
Inlägg: 119
Blev medlem: 09 maj 2017 19:23
Ort: Luleå

Re: Nokian Hakkapeliitta 9 SUV

Inlägg av SAB »

Har såna på och helt otroligt fäste som vanligt när det gäller Hakka :)

Däremot, ljudet från dubbarna är ju högt innan snön kommer. Inte för högt men nog hör man det...

Inget svaj är det heller.

Jag har högt tryck, 3,2 bar än så länge för att spara på däcken. När det blir mer halkigt på vårvintern brukar jag sänka trycket (kanske till 2,7??) för att få 'flera' dubbar i vägen och därmed bättre grepp på blöt is.
Vet inte om det är rätt tänkt men det är min inbillning :?
Användarvisningsbild
Satellite65
Teslaägare
Inlägg: 267
Blev medlem: 12 aug 2017 23:59
Ort: North of the Wall...

Re: Nokian Hakkapeliitta 9 SUV

Inlägg av Satellite65 »

Håller med föregående talare.
Har dock inte riktigt hunnit testa dem ordentligt då vi fortfarande har rätt snöfattigt häruppe än :(

Däckfirman fick levererat 265/45-20 resp 275/45-20 vilket jag inte riktigt gillade då jag uttryckligen sa att jag ville ha så smala däck som möjligt, men vi får se vilken betydelse det får vi se
- Teslaägare från de nordligaste delarna av Sverige,
- Delar gärna med mig om mina erfarenheter av Tesla i -30gC.
2017 mX75d
2019 mS Raven Performance
Användarvisningsbild
MrX
Teslaägare
Inlägg: 161
Blev medlem: 22 jul 2016 11:59
Kontakt:

Re: Nokian Hakkapeliitta 9 SUV

Inlägg av MrX »

Tänkte köra på 9 SUV också då det verkar vara bättre än 8an. Tesla vill dock inte hjälpa mig med skiftet trots att jag köper fälg hos dem. Kan tycka att det är lite grinigt. Men finns en Däckia några hundra meter bort i Upplands Väsby, så det löser sig nog.
Referral-länk för 9000 SEK rabatt och fri supercharging: http://---. Kolla gärna in min kostnadskalkylator vid företagsleasing på http://www.goingtesla.se/kostnadskalkylator
Användarvisningsbild
Nicklas
Teslaägare
Inlägg: 912
Blev medlem: 17 nov 2014 07:32
Ort: Skövde

Re: Nokian Hakkapeliitta 9 SUV

Inlägg av Nicklas »

Efter mycket läsande och jämförande på nätet kom jag också fram till att Hakka 9 verkar vara ett bra val (verkar varit mycket fusk med 8:orna, men detta upptäcktes och numera får 9:or bra omdöme trots anonyma inköp utan förvarning om test)... Så jag beställde bara däck och ska idag kränga om på befintliga 20" fälgar för 1300 inklusive skifte och balansering... Känns rätt prisvärt med 20" Hakka 9 färdigt på bilen för totalt 12300 :D

De ska ha extra bra sidofäste (vid skarpa svängar) och vara mycket tystare...
... Ska bli spännande att höra och känna hur de är :shock:
Skriv svar