Suck

Här diskuterar vi om Tesla Model X

Moderator: Redaktion

Användarvisningsbild
MrX
Teslaägare
Inlägg: 161
Blev medlem: 22 jul 2016 11:59
Kontakt:

Suck

Inlägg av MrX »

Nu ringde Tesla. Det visar sig att min beställda model X visst kom utan dragkrok till Holland. Då det var en av anledningarna till att vi beställde en X så känns det rätt surt. Worst case verkar få bli att vi måste vänta flera månader till. Nån mer som har erfarenhet av det? Nån som har ställt skadeståndskrav gentemot Tesla pga liknande förseningar?
Referral-länk för 9000 SEK rabatt och fri supercharging: http://---. Kolla gärna in min kostnadskalkylator vid företagsleasing på http://www.goingtesla.se/kostnadskalkylator
Svenssons
Teslaägare
Inlägg: 12321
Blev medlem: 11 aug 2014 22:59

Re: Suck

Inlägg av Svenssons »

MrX skrev:
Nu ringde Tesla. Det visar sig att min beställda model X visst kom utan dragkrok till Holland. Då det var en av anledningarna till att vi beställde en X så känns det rätt surt. Worst case verkar få bli att vi måste vänta flera månader till. Nån mer som har erfarenhet av det? Nån som har ställt skadeståndskrav gentemot Tesla pga liknande förseningar?
Dragkrok ska väl gå att eftermontera på Service Center. Borde du inte kunna plocka ut bilen och sedan få dragkroken eftermonterad?
They who can give up essential liberty to obtain a little temporary safety, deserve neither liberty nor safety.
Användarvisningsbild
Remuz
Teslaägare
Inlägg: 5972
Blev medlem: 19 sep 2015 09:03
Ort: Stureby, Stockholm

Re: Suck

Inlägg av Remuz »

Jag försökte få gratis uppgradering av laddare pga alla fel etc. Det fick jag inte.
P85D svart/svart med gratis SuC
Användarvisningsbild
AGCF
Teslaägare
Inlägg: 2350
Blev medlem: 18 apr 2014 20:25
Ort: Söderköping
Kontakt:

Re: Suck

Inlägg av AGCF »

Den har väl inte gått att få utan drag på bra länge? Det måste gå att fixa. Vad menade dom? Föreslog de ingen lösning?
Tesla Model 3 LR -24. Före detta Tesla M3 SR+, M3 LR -20, MX 75D -17, MS -14. VD på The New Aero, aerodynamiska fälgar till Tesla. http://www.thenewaero.com
Användarvisningsbild
MrX
Teslaägare
Inlägg: 161
Blev medlem: 22 jul 2016 11:59
Kontakt:

Re: Suck

Inlägg av MrX »

Svenssons skrev:
MrX skrev:
Nu ringde Tesla. Det visar sig att min beställda model X visst kom utan dragkrok till Holland. Då det var en av anledningarna till att vi beställde en X så känns det rätt surt. Worst case verkar få bli att vi måste vänta flera månader till. Nån mer som har erfarenhet av det? Nån som har ställt skadeståndskrav gentemot Tesla pga liknande förseningar?
Dragkrok ska väl gå att eftermontera på Service Center. Borde du inte kunna plocka ut bilen och sedan få dragkroken eftermonterad?
Hon skulle kolla det. JAg är lite förbryllad över varför hon ens ringer innan det är kollat...
Referral-länk för 9000 SEK rabatt och fri supercharging: http://---. Kolla gärna in min kostnadskalkylator vid företagsleasing på http://www.goingtesla.se/kostnadskalkylator
Användarvisningsbild
MrX
Teslaägare
Inlägg: 161
Blev medlem: 22 jul 2016 11:59
Kontakt:

Re: Suck

Inlägg av MrX »

AGCF skrev:
Den har väl inte gått att få utan drag på bra länge? Det måste gå att fixa. Vad menade dom? Föreslog de ingen lösning?
Dom föreslog tre lösningar.

1. Dom kollar ifall det kan eftermonteras (doh!).
2. Dom kollar ifall samma eller liknande konfiguration finns i lager i Europa.
3. Vi gör en ny beställning.

Ifall det blir nummer 3 så planerar jag skadeståndsanspråk. Vi är billösa nu och behöver verkligen bilen till vintern.
Referral-länk för 9000 SEK rabatt och fri supercharging: http://---. Kolla gärna in min kostnadskalkylator vid företagsleasing på http://www.goingtesla.se/kostnadskalkylator
Användarvisningsbild
AGCF
Teslaägare
Inlägg: 2350
Blev medlem: 18 apr 2014 20:25
Ort: Söderköping
Kontakt:

Re: Suck

Inlägg av AGCF »

Angående alternativ 3, kolla det finstilta i beställningsavtalet. De garanterar säkert inte ett skit :)
Tesla Model 3 LR -24. Före detta Tesla M3 SR+, M3 LR -20, MX 75D -17, MS -14. VD på The New Aero, aerodynamiska fälgar till Tesla. http://www.thenewaero.com
Användarvisningsbild
Remuz
Teslaägare
Inlägg: 5972
Blev medlem: 19 sep 2015 09:03
Ort: Stureby, Stockholm

Re: Suck

Inlägg av Remuz »

I USA går det väl att eftermontera kroken? Har för mig att det kostade 1250 dollar innan den blev standard
P85D svart/svart med gratis SuC
Användarvisningsbild
bylund
Teslaägare
Inlägg: 9339
Blev medlem: 11 jun 2014 22:11
Ort: Stockholm

Re: Suck

Inlägg av bylund »

Jag antar att det är företagsleasing? För privatpersoner ger ju annars konsumentköplagen visst skydd vid förseningar.
Model S 85 byggd okt 2014 | Flerlagersröd | Svart tak | Svart tygklädsel | Teknikpaket med autopilot | Skruvfjädring | Dubbelladdare | Säkerhetspaket | 19"-fälgar | LTE | CCS
Ric
Inlägg: 242
Blev medlem: 06 jan 2017 09:24

Re: Suck

Inlägg av Ric »

MrX skrev:
AGCF skrev:
Den har väl inte gått att få utan drag på bra länge? Det måste gå att fixa. Vad menade dom? Föreslog de ingen lösning?
Dom föreslog tre lösningar.

1. Dom kollar ifall det kan eftermonteras (doh!).
2. Dom kollar ifall samma eller liknande konfiguration finns i lager i Europa.
3. Vi gör en ny beställning.

Ifall det blir nummer 3 så planerar jag skadeståndsanspråk. Vi är billösa nu och behöver verkligen bilen till vintern.
Jag tror det är lättast att få en låne-X under väntetiden på den nya beställningen.
Användarvisningsbild
MrX
Teslaägare
Inlägg: 161
Blev medlem: 22 jul 2016 11:59
Kontakt:

Re: Suck

Inlägg av MrX »

bylund skrev:
Jag antar att det är företagsleasing? För privatpersoner ger ju annars konsumentköplagen visst skydd vid förseningar.
Det är företagsleasing, men jag tror det rent juridiskt kan gå att få till ändå. Men eventuellt så blir det DnB jag begär skadestånd ifrån och så får de i sin tur göra detsamma gentemot Tesla. Ska kolla lite närmare på det sen ifall det blir aktuellt. En eftermontering hade givetvis varit det bästa.
Referral-länk för 9000 SEK rabatt och fri supercharging: http://---. Kolla gärna in min kostnadskalkylator vid företagsleasing på http://www.goingtesla.se/kostnadskalkylator
Användarvisningsbild
MangeT
Teslaägare
Inlägg: 1150
Blev medlem: 27 nov 2016 01:05
Ort: Lidingö

Re: Suck

Inlägg av MangeT »

Borde väl gå att eftermontera drag på alla X?
MangeT
2022 Model 3 LR
2016 Model S60D - Såld!
Svenssons
Teslaägare
Inlägg: 12321
Blev medlem: 11 aug 2014 22:59

Re: Suck

Inlägg av Svenssons »

They who can give up essential liberty to obtain a little temporary safety, deserve neither liberty nor safety.
Användarvisningsbild
MrX
Teslaägare
Inlägg: 161
Blev medlem: 22 jul 2016 11:59
Kontakt:

Re: Suck

Inlägg av MrX »

Ok. Det låter ju onekligen som att det är möjligt. Misstänker att hon ringde med en förhoppning om att slippa göra det jobbet bara. Dvs att jag skulle säga att jag ändå inte vill eha dragmöjlighet och kunde tänka mig att få en prisreduktion för att skippa det. Hursomhelst så känner jag mig mindre oroad nu. Tack.
Referral-länk för 9000 SEK rabatt och fri supercharging: http://---. Kolla gärna in min kostnadskalkylator vid företagsleasing på http://www.goingtesla.se/kostnadskalkylator
Användarvisningsbild
Leo
Teslaägare
Inlägg: 3191
Blev medlem: 15 feb 2015 18:58
Ort: Enskede

Re: Suck

Inlägg av Leo »

https://teslamotorsclub.com/tmc/threads ... age.99784/

Många i USA som fått bilar nyligen där dragkroken tyvärr saknas...

Antagligen för att hålla produktionen uppe i slutet av Q3.

Så riskerar säkert dyka upp fler X.

Tyvärr verkar själva kroken restad hos underleverantören så svårt säga när/om eftermonterig kan ske.
Nu: BMW i4 eDrive40 700mil, Seat Mii 800mil, Tesla Roadster 250mil.
Fd:MG5 850mil, MYLR 900mil, Kia EV6+ 1500mil, Skoda Enyaq iV80 2000mil, VW ID3 1100mil, Kia eNiro 3700mil, X100D-17 1500mil, P85-14 3000mil, 4xe-Golf 8700mil, e-up 2000mil
Användarvisningsbild
Leo
Teslaägare
Inlägg: 3191
Blev medlem: 15 feb 2015 18:58
Ort: Enskede

Re: Suck

Inlägg av Leo »

Tror det är samma sak i Norge. Många X lagerbilar där som saknar dragkrok.

Kan också ha varit något strul/misstag i tex inställningar i system osv vid övergången då det blev standard på X. I sommras.

Visste om det så bad att fysiskt få se och provmontera själva draget på vår X (demo) som hämtades ut för 2 veckor sen. För att vara helt säker på att det fanns på bilen.
Nu: BMW i4 eDrive40 700mil, Seat Mii 800mil, Tesla Roadster 250mil.
Fd:MG5 850mil, MYLR 900mil, Kia EV6+ 1500mil, Skoda Enyaq iV80 2000mil, VW ID3 1100mil, Kia eNiro 3700mil, X100D-17 1500mil, P85-14 3000mil, 4xe-Golf 8700mil, e-up 2000mil
Användarvisningsbild
MrX
Teslaägare
Inlägg: 161
Blev medlem: 22 jul 2016 11:59
Kontakt:

Re: Suck

Inlägg av MrX »

Nu ringde jag tillbaka och sa att SC borde kunna fixa det. Jag fick som svar att det varierade från bil till bil. Jag är nästan lite skeptisk till det svaret.
Referral-länk för 9000 SEK rabatt och fri supercharging: http://---. Kolla gärna in min kostnadskalkylator vid företagsleasing på http://www.goingtesla.se/kostnadskalkylator
Användarvisningsbild
kangru
Teslaägare
Inlägg: 1101
Blev medlem: 08 aug 2015 13:57
Ort: Uppsala

Re: Suck

Inlägg av kangru »

MrX skrev:
Nu ringde jag tillbaka och sa att SC borde kunna fixa det. Jag fick som svar att det varierade från bil till bil. Jag är nästan lite skeptisk till det svaret.
Borde du inte kunna få låna en XP100D tills din är fixad och klar och levererad? Det borde väl lösa alla problem? På pappret har du din beställda och det är den du har förmånsvärde på.
Advocatus Diabolo
Inlägg: 87
Blev medlem: 16 dec 2016 21:15

Re: Suck

Inlägg av Advocatus Diabolo »

MrX skrev:
bylund skrev:
Jag antar att det är företagsleasing? För privatpersoner ger ju annars konsumentköplagen visst skydd vid förseningar.
Det är företagsleasing, men jag tror det rent juridiskt kan gå att få till ändå. Men eventuellt så blir det DnB jag begär skadestånd ifrån och så får de i sin tur göra detsamma gentemot Tesla. Ska kolla lite närmare på det sen ifall det blir aktuellt. En eftermontering hade givetvis varit det bästa.
Du som företagsidkare skall begära skadestånd som Tesla i slutändan skall betala... Skämtar du? :lol: Lycka till! Will not happen! :lol:
Användarvisningsbild
MrX
Teslaägare
Inlägg: 161
Blev medlem: 22 jul 2016 11:59
Kontakt:

Re: Suck

Inlägg av MrX »

Advocatus Diabolo skrev:
MrX skrev:
bylund skrev:
Jag antar att det är företagsleasing? För privatpersoner ger ju annars konsumentköplagen visst skydd vid förseningar.
Det är företagsleasing, men jag tror det rent juridiskt kan gå att få till ändå. Men eventuellt så blir det DnB jag begär skadestånd ifrån och så får de i sin tur göra detsamma gentemot Tesla. Ska kolla lite närmare på det sen ifall det blir aktuellt. En eftermontering hade givetvis varit det bästa.
Du som företagsidkare skall begära skadestånd som Tesla i slutändan skall betala... Skämtar du? :lol: Lycka till! Will not happen! :lol:
Har du nån relevant bakgrund som styrker ditt påstående, eller är du mest nån på internet som tycker nåt? :)
Referral-länk för 9000 SEK rabatt och fri supercharging: http://---. Kolla gärna in min kostnadskalkylator vid företagsleasing på http://www.goingtesla.se/kostnadskalkylator
Användarvisningsbild
AGCF
Teslaägare
Inlägg: 2350
Blev medlem: 18 apr 2014 20:25
Ort: Söderköping
Kontakt:

Re: Suck

Inlägg av AGCF »

Vi kan dock behöva ändra datumet om det uppstår förseningar med att utrusta ditt fordon enligt dina önskemål, eller förseningar i tillgänglighet av komponenter, eller omständigheter utanför vår kontroll, inklusive (men inte begränsat till) transport, tull- eller importförseningar och brist på råvaror och komponenter.
Från köpavtal
Tesla Model 3 LR -24. Före detta Tesla M3 SR+, M3 LR -20, MX 75D -17, MS -14. VD på The New Aero, aerodynamiska fälgar till Tesla. http://www.thenewaero.com
Användarvisningsbild
mjwahl
Teslaägare
Inlägg: 394
Blev medlem: 10 jun 2015 11:49

Re: Suck

Inlägg av mjwahl »

MrX skrev:
Advocatus Diabolo skrev:
MrX skrev:
bylund skrev:
Jag antar att det är företagsleasing? För privatpersoner ger ju annars konsumentköplagen visst skydd vid förseningar.
Det är företagsleasing, men jag tror det rent juridiskt kan gå att få till ändå. Men eventuellt så blir det DnB jag begär skadestånd ifrån och så får de i sin tur göra detsamma gentemot Tesla. Ska kolla lite närmare på det sen ifall det blir aktuellt. En eftermontering hade givetvis varit det bästa.
Du som företagsidkare skall begära skadestånd som Tesla i slutändan skall betala... Skämtar du? :lol: Lycka till! Will not happen! :lol:
Har du nån relevant bakgrund som styrker ditt påstående, eller är du mest nån på internet som tycker nåt? :)
Jag tror tyvärr att advokaten har rätt i detta fall. Jag har varit igenom en likartad skadeståndsprocess mot ett annat företag än Tesla där jag var företagskund - det är väldigt vanskligt att få rätt till något större belopp när ett företag köper av annat företag. Det är en helt annan sak mellan konsument och företag där möjligheterna är mycket större.

Om det vid köptillfället upprättats ett avtal där Mr X har angett att en specifik leveranstidpunkt och förekomst av dragkrok är av synnerlig vikt för honom, och om han har förmått Tesla att avstå från sina väl tilltagna friskrivningar vad gäller dessa detaljer så skulle han teoretiskt ha en chans att kunna antingen häva köpet och/eller kräva skadestånd.Det är osannolikt att Tesla, eller någon annat bilföretag skulle skriva på ett sådant villkorat köpeavtal.

Om jag var du skulle jag kräva ett tilläggsavtal där Tesla förbinder sig att eftermontera dragkroken i efterhand och om de accepterar detta skulle jag ta leveransen nu. Om de inte kan lova en eftermontering så osar det katt onekligen. Då bör du istället kräva leverans av en X med rätt specifikation och acceptera försenad leverans. Skadestånd kan du som sagt glömma.
Användarvisningsbild
Leo
Teslaägare
Inlägg: 3191
Blev medlem: 15 feb 2015 18:58
Ort: Enskede

Re: Suck

Inlägg av Leo »

Verkar vara struligt med eftermontering av dragkrok. Ingen vet leveranstid på själva kroken då de verkar restade från leverantören.

SC både i USA och Sverige verkar inte riktigt veta om/när/hur det ska göras. Vad det kostar osv. Var väl någon som köpt en X P90D utan drag där det varit olika besked om fram för allt när de kan lösa det.

Så mitt tips är nog att se till att få skriftligt på om/när/hur eftermontering kan göras så att det finns klara papper på det.

Är man verkligen beroende av dragkrok skulle jag överväga att vägra ta emot den utan dragkrok och kräva nybeställning eller försöka hitta annat alternativ.

Drog för övrigt släp för första gången häromdagen. Lätt aluminiumsläp utan kåpa och bara en snöskoter på men märktes inte ens att den satt på. Drog knappt 10% mer i ca 80 med släpet än att köra motorvägsfart utan släp.
Nu: BMW i4 eDrive40 700mil, Seat Mii 800mil, Tesla Roadster 250mil.
Fd:MG5 850mil, MYLR 900mil, Kia EV6+ 1500mil, Skoda Enyaq iV80 2000mil, VW ID3 1100mil, Kia eNiro 3700mil, X100D-17 1500mil, P85-14 3000mil, 4xe-Golf 8700mil, e-up 2000mil
Advocatus Diabolo
Inlägg: 87
Blev medlem: 16 dec 2016 21:15

Re: Suck

Inlägg av Advocatus Diabolo »

Du som företagsidkare skall begära skadestånd som Tesla i slutändan skall betala... Skämtar du? :lol: Lycka till! Will not happen! :lol:[/quote]

Har du nån relevant bakgrund som styrker ditt påstående, eller är du mest nån på internet som tycker nåt? :)[/quote]
---------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------
Jo, jag är nog mest någon på internet som "tycker nåt"... Fast lite tort på fötterna har jag ibland. -Även en blind höna... ;)

Nåväl, "Verkligheten" brukar styra, vad du än önskar skulle ske i ditt drömscenario. Som privatkonsument står du mycket stark mot en näringsidkare. Men här är det ett helt annat förhållande som råder. Resultatet av en tvist mellan näringsidkare är ett lotteri i bästa fall. I detta fall är det dock rätt dåliga odds. Du skall upp emot ett företag som har finfina friskrivningsklausuler. (Klausulerna är dock som sagt var ganska så värdelösa gentemot privatkonsument, där har ju KKL /DAL företräde, men i detta fall är du ju näringidkare).

När du tagit ev juridisk hjälp för att driva din talan mot Tesla, så skall det först redas ut vem som är avtalsmotpart. Är det det svenska bolaget, det danska, det holländska eller är det rent av det amerikanska Tesla-bolaget du skall stämma. -I så fall vilket av de amerikanska bolagen? Väljer du fel motpart i din stämningsansökan, så spelar det ingen roll om du vinner en process aldrig så mycket. Vilken domstol? Vilket lands lag? Navigerar du väl runt dessa grynnor, så upptäcker du snart att skadan dels måste vara definierad till belopp, men framför allt måste domen sedan även vara exekuterbar.

Det finns massor av andra grynnor du kan gå på grund på i din seglats över stormiga hav, men dessa lämnar vi därhän. Du blir nog varse inom sinom tid.

Med en härlig lön om 2kkr+ per timme (+cost), för resp parts advokater, så har du väldigt, väldigt fort förbrukat pengar som vida överstiger det lilla du bråkar om. Märk väl, har du väl dragit igång karusellen så har du små möjligheter att strypa flödet av arvoden till parternas advokater. Du kör med öppen plånbok och det enda skyddet du har, är det faktum att du för din talan i form av att vara näringsidkare. Du har då möjlighet att begära ditt företag i konkurs om domen går dig emot med ev allt för stora stora kostnader för företaget som följd. Annars är det mest nackdelar att köra en process som näringsidkare. Men för all del, pröva gärna saken och berika oss andra oss andra här på forumet med lite info om hur det sedan gick.

Finns ett par andra alternativ. Det bästa vore nog att ta och höja upp din diskussion med Tesla SE till en nivå högre. Du kan dock räkna med att det du framför till din DS även vidarebefordras högre upp i hierarkin. I vart fall om det är kostnadskrävande beslut som måste tas, ex.vis att ge dig en Loaner tills du fått din bil med drag monterat, eller vad man nu kan komma på inom organisationen för att "stilla dig". ;)

Ja sen kan du ju fortsätta på den inslagna vägen och göra ditt problem succesivt mer publikt. Men där får du ta dig en tankeställare vad som är viktigt för dig. Tesla är i ett mycket kritiskt läge fram till att Mod 3 produktionen tar fart. Det sista man nu behöver är dålig publicitet. Så tänk dig för noga vad som är det övergripande målet för dig. Jordens möjlighet till miljöomställning, eller din lilla dragkrok. :twisted: :roll:

Bättre förbrukad energi och pengar vore nog att lägga energin på att tjäna lite mer pengar i företaget, så att du gladeligen kan hyra / köpa en bil med drag för ditt transportbehov med dragbil.

Ovanstående ett litet råd i all välmening. Eller som jag lite krasst uttryckte mig tidigare: "Stämma Tesla när du är näringsidkare": Glöm det! :evil:
Advocatus Diabolo
Inlägg: 87
Blev medlem: 16 dec 2016 21:15

Re: Suck

Inlägg av Advocatus Diabolo »

AGCF skrev:
Vi kan dock behöva ändra datumet om det uppstår förseningar med att utrusta ditt fordon enligt dina önskemål, eller förseningar i tillgänglighet av komponenter, eller omständigheter utanför vår kontroll, inklusive (men inte begränsat till) transport, tull- eller importförseningar och brist på råvaror och komponenter.
Från köpavtal

Som sagt var, Tesla har finfina friskrivningsklausuler! :D
Köra en rättsprocess mot Tesla? :roll:
He, he! -Will not happen! :lol:

-Eller förresten, kör gärna en process, så berikar du oss advokater, -men tro inte att det gynnar någon annan! I bästa fall får du efter lite bråk i sandlådan en liten kompensation och en NDA.
Skriv svar