Fel SOC. Hur balansera mjukvaruspärrat batteri?
Moderator: Redaktion
Fel SOC. Hur balansera mjukvaruspärrat batteri?
Det brukar ju sägas att man då och då ska ladda batteriet fullt för att det ska balanseras korrekt. För oss som har mjukvaruspärrat batteri så är ju inte detta möjligt. Är det någon som vet om Tesla kan låsa upp och balansera/ladda fullt vid service för att sedan låsa batteriet igen?
Hade en lite obehaglig upplevelse på långresa för några dagar sedan. Kom fram till Sillekrog med 4% SOC och laddningen vägrade starta. Trodde det var fel på SUCen, men fick samma problem vid nästa SUC. Efter ytterligare ett byte och längre väntan (5-10 minuter) så "vaknade" laddningen till slut. Jag var allmänt konfunderad då jag tidigare bara upplevt detta problem när jag hade 0% kvar. Med 4% kvar borde det ju inte vara något bekymmer att få igång laddningen snabbt.
Intressant nog så upptäckte jag ikväll att jag enligt TeslaFi hade förbrukat 59,42 kWh under körningen. Om man kan lita på TeslaFi så borde min SOC alltså varit 0-2% (beroende på hur stor "reserven" verkligen är, har hört ca 2 kWh, samt beroende på om mitt batteri hunnit degraderas något efter strax under 2000 mil)... Tur att man inte körde mer på marginalen denna gång, då hade man ju blivit stående!
För övrigt är dessa 59,42 kWh överlägset den största förbrukningen på TeslaFis topplista med en X60. Min resa åt andra hållet drog 58,47 kWh, men efter dessa två verkar nästa person ligga på 51,3 kWh! Inte reflekterat över detta tidigare, men tydligen "gamblar" jag mer än de flesta
Hade en lite obehaglig upplevelse på långresa för några dagar sedan. Kom fram till Sillekrog med 4% SOC och laddningen vägrade starta. Trodde det var fel på SUCen, men fick samma problem vid nästa SUC. Efter ytterligare ett byte och längre väntan (5-10 minuter) så "vaknade" laddningen till slut. Jag var allmänt konfunderad då jag tidigare bara upplevt detta problem när jag hade 0% kvar. Med 4% kvar borde det ju inte vara något bekymmer att få igång laddningen snabbt.
Intressant nog så upptäckte jag ikväll att jag enligt TeslaFi hade förbrukat 59,42 kWh under körningen. Om man kan lita på TeslaFi så borde min SOC alltså varit 0-2% (beroende på hur stor "reserven" verkligen är, har hört ca 2 kWh, samt beroende på om mitt batteri hunnit degraderas något efter strax under 2000 mil)... Tur att man inte körde mer på marginalen denna gång, då hade man ju blivit stående!
För övrigt är dessa 59,42 kWh överlägset den största förbrukningen på TeslaFis topplista med en X60. Min resa åt andra hållet drog 58,47 kWh, men efter dessa två verkar nästa person ligga på 51,3 kWh! Inte reflekterat över detta tidigare, men tydligen "gamblar" jag mer än de flesta
Ägt ca 30 elbilar genom åren varav nära 20 Teslor.
Bilar som just nu används:
RS E-Tron GT - 2022
I-Pace SE - 2020
Model 3 LR - 2021
e-Expert - 2021
Bilar som just nu används:
RS E-Tron GT - 2022
I-Pace SE - 2020
Model 3 LR - 2021
e-Expert - 2021
Re: Fel SOC. Hur balansera mjukvaruspärrat batteri?
Kör också hårt med min S60 har dragit slutsatsen att hur fort man kört sista milen påverkar även hur varmt det är ute samt vilken SUC det är, vilket hjälpsamt svar va
Tudor Grå S60 Duracell svart S75D Elon Snik Y 2023 Beställd
Re: Fel SOC. Hur balansera mjukvaruspärrat batteri?
Kanske värt att ta upp att man bör strunta i rangemode på långresa i vinter
Risken är att man kommer med för kallt batteri och inte kan starta laddning på SuC
Laddning på type 2 (AC laddning) påverkas inte
Risken är att man kommer med för kallt batteri och inte kan starta laddning på SuC
Laddning på type 2 (AC laddning) påverkas inte
Har du en Tesla eller har du beställt en och funderar på tillbehör titta in på http://exclusiveparts.se
Re: Fel SOC. Hur balansera mjukvaruspärrat batteri?
Hoppsan... 48.500:- fattigare. Nu ska här balanseras
Hoppas nu också det kommer en "un-cork" tids nog...
Hoppas nu också det kommer en "un-cork" tids nog...
Ägt ca 30 elbilar genom åren varav nära 20 Teslor.
Bilar som just nu används:
RS E-Tron GT - 2022
I-Pace SE - 2020
Model 3 LR - 2021
e-Expert - 2021
Bilar som just nu används:
RS E-Tron GT - 2022
I-Pace SE - 2020
Model 3 LR - 2021
e-Expert - 2021
Re: Fel SOC. Hur balansera mjukvaruspärrat batteri?
Japp, det bidrog säkert också. Känns mer logiskt när det är minusgrader dock, nu var det 5-10 plus.e5m1r skrev:Kanske värt att ta upp att man bör strunta i rangemode på långresa i vinter
Risken är att man kommer med för kallt batteri och inte kan starta laddning på SuC
Laddning på type 2 (AC laddning) påverkas inte
Ägt ca 30 elbilar genom åren varav nära 20 Teslor.
Bilar som just nu används:
RS E-Tron GT - 2022
I-Pace SE - 2020
Model 3 LR - 2021
e-Expert - 2021
Bilar som just nu används:
RS E-Tron GT - 2022
I-Pace SE - 2020
Model 3 LR - 2021
e-Expert - 2021
Re: Fel SOC. Hur balansera mjukvaruspärrat batteri?
Stämmer priset i signaturen fortfarande?
Model S 85 byggd okt 2014 | Flerlagersröd | Svart tak | Svart tygklädsel | Teknikpaket med autopilot | Skruvfjädring | Dubbelladdare | Säkerhetspaket | 19"-fälgar | LTE | CCS
Re: Fel SOC. Hur balansera mjukvaruspärrat batteri?
Grattis till 75:an!Legato skrev:Hoppsan... 48.500:- fattigare. Nu ska här balanseras
Hoppas nu också det kommer en "un-cork" tids nog...
2016 Model S 75
- gellerstam
- Teslaägare
- Inlägg: 2072
- Blev medlem: 04 apr 2016 10:20
- Ort: Vid Runn
- Referralkod: ts.la/magnus28392
Re: Fel SOC. Hur balansera mjukvaruspärrat batteri?
lol, det var min första tanke det med .....bylund skrev:Stämmer priset i signaturen fortfarande?
Tesla Model Y
Re: Fel SOC. Hur balansera mjukvaruspärrat batteri?
Är det verkligen så att man påverkar uppvärmningen för batteriet? Jag tror inte det. Jag har testat det sista tiden o jag märker ingen skillnad i effekten av uppvärmning av batteriet. Dock slår bilen av på effekten i kupén. Tesla låter väl inte batteriet fara illa och bli "farligt" nerkylt. Dock ökar förbrukningen om man skapar ökad förbrukning i kupén som säkert ger ökad värmeförlust (ökad temp batteri). Jag kan ha fel men känslan är inte att det påverkar uppv. batteriet. Jag är inte ensam om det om man söker på olika forum.Legato skrev:Japp, det bidrog säkert också. Känns mer logiskt när det är minusgrader dock, nu var det 5-10 plus.e5m1r skrev:Kanske värt att ta upp att man bör strunta i rangemode på långresa i vinter
Risken är att man kommer med för kallt batteri och inte kan starta laddning på SuC
Laddning på type 2 (AC laddning) påverkas inte
Re: Fel SOC. Hur balansera mjukvaruspärrat batteri?
Jag vill påstå att range mode ger knappt nåt på långresa i vanlig fartPlutric skrev:Är det verkligen så att man påverkar uppvärmningen för batteriet? Jag tror inte det. Jag har testat det sista tiden o jag märker ingen skillnad i effekten av uppvärmning av batteriet. Dock slår bilen av på effekten i kupén. Tesla låter väl inte batteriet fara illa och bli "farligt" nerkylt. Dock ökar förbrukningen om man skapar ökad förbrukning i kupén som säkert ger ökad värmeförlust (ökad temp batteri). Jag kan ha fel men känslan är inte att det påverkar uppv. batteriet. Jag är inte ensam om det om man söker på olika forum.Legato skrev:Japp, det bidrog säkert också. Känns mer logiskt när det är minusgrader dock, nu var det 5-10 plus.e5m1r skrev:Kanske värt att ta upp att man bör strunta i rangemode på långresa i vinter
Risken är att man kommer med för kallt batteri och inte kan starta laddning på SuC
Laddning på type 2 (AC laddning) påverkas inte
Korta resor under 5 mil i stöten med längre stopp därefter ger rangemode mycket
Har du en Tesla eller har du beställt en och funderar på tillbehör titta in på http://exclusiveparts.se
Re: Fel SOC. Hur balansera mjukvaruspärrat batteri?
Ok, kan vara att jag har testa precis runt 5,5 mil och inte kört längre samt i riktigt kallt väder. Tack för svaret!e5m1r skrev:Jag vill påstå att range mode ger knappt nåt på långresa i vanlig fartPlutric skrev:Är det verkligen så att man påverkar uppvärmningen för batteriet? Jag tror inte det. Jag har testat det sista tiden o jag märker ingen skillnad i effekten av uppvärmning av batteriet. Dock slår bilen av på effekten i kupén. Tesla låter väl inte batteriet fara illa och bli "farligt" nerkylt. Dock ökar förbrukningen om man skapar ökad förbrukning i kupén som säkert ger ökad värmeförlust (ökad temp batteri). Jag kan ha fel men känslan är inte att det påverkar uppv. batteriet. Jag är inte ensam om det om man söker på olika forum.Legato skrev:Japp, det bidrog säkert också. Känns mer logiskt när det är minusgrader dock, nu var det 5-10 plus.e5m1r skrev:Kanske värt att ta upp att man bör strunta i rangemode på långresa i vinter
Risken är att man kommer med för kallt batteri och inte kan starta laddning på SuC
Laddning på type 2 (AC laddning) påverkas inte
Korta resor under 5 mil i stöten med längre stopp därefter ger rangemode mycket
Re: Fel SOC. Hur balansera mjukvaruspärrat batteri?
Nöjd? Den blå semifossilen såldes för ett par veckor sedan så det var inte mycket rätt där faktisktbylund skrev:Stämmer priset i signaturen fortfarande?
Ägt ca 30 elbilar genom åren varav nära 20 Teslor.
Bilar som just nu används:
RS E-Tron GT - 2022
I-Pace SE - 2020
Model 3 LR - 2021
e-Expert - 2021
Bilar som just nu används:
RS E-Tron GT - 2022
I-Pace SE - 2020
Model 3 LR - 2021
e-Expert - 2021
Re: Fel SOC. Hur balansera mjukvaruspärrat batteri?
Tack! Vid första laddning fick jag dock bara 10% mer räckvidd (293->324 km). Borde ju bli typ 16% (från 62->72 kWh). Hoppas det är balanseringsproblem, vore galet om batteriet redan degraderat så mycket...Jensa skrev:Grattis till 75:an!Legato skrev:Hoppsan... 48.500:- fattigare. Nu ska här balanseras
Hoppas nu också det kommer en "un-cork" tids nog...
Ägt ca 30 elbilar genom åren varav nära 20 Teslor.
Bilar som just nu används:
RS E-Tron GT - 2022
I-Pace SE - 2020
Model 3 LR - 2021
e-Expert - 2021
Bilar som just nu används:
RS E-Tron GT - 2022
I-Pace SE - 2020
Model 3 LR - 2021
e-Expert - 2021
Re: Fel SOC. Hur balansera mjukvaruspärrat batteri?
Om jag fattat det rätt så kan balanseringen ta allt från en till flera dagar.
Stolt ägare till Electra, en Röd Tesla Model S 100D - 201711 med lite kul utrustning.
Re: Fel SOC. Hur balansera mjukvaruspärrat batteri?
Är du säker på att det inte var vid 90% du fick dettaLegato skrev:Tack! Vid första laddning fick jag dock bara 10% mer räckvidd (293->324 km). Borde ju bli typ 16% (från 62->72 kWh). Hoppas det är balanseringsproblem, vore galet om batteriet redan degraderat så mycket...Jensa skrev:Grattis till 75:an!Legato skrev:Hoppsan... 48.500:- fattigare. Nu ska här balanseras
Hoppas nu också det kommer en "un-cork" tids nog...
Har du en Tesla eller har du beställt en och funderar på tillbehör titta in på http://exclusiveparts.se
Re: Fel SOC. Hur balansera mjukvaruspärrat batteri?
Får hoppas det stämmer. Blir spännande att se hur det ser ut om några dagar.Hedman skrev:Om jag fattat det rätt så kan balanseringen ta allt från en till flera dagar.
När jag nyss körde till jobbet kom jag faktiskt fram med exakt den räckvidd jag tidigare hade vid fullt (293), och den verkar ha dragit strax under 8 kWh. Klart bättre än de ca 6 kWh första laddningen indikerade iaf
Ägt ca 30 elbilar genom åren varav nära 20 Teslor.
Bilar som just nu används:
RS E-Tron GT - 2022
I-Pace SE - 2020
Model 3 LR - 2021
e-Expert - 2021
Bilar som just nu används:
RS E-Tron GT - 2022
I-Pace SE - 2020
Model 3 LR - 2021
e-Expert - 2021
Re: Fel SOC. Hur balansera mjukvaruspärrat batteri?
Ja det är jag säker på. Hade det varit 90% hade det ju för övrigt varit alldeles för mycket extra. 60an fulladdad motsvarar ju ca 86% laddning i 75an teoretiskt.e5m1r skrev:Är du säker på att det inte var vid 90% du fick dettaLegato skrev:Tack! Vid första laddning fick jag dock bara 10% mer räckvidd (293->324 km). Borde ju bli typ 16% (från 62->72 kWh). Hoppas det är balanseringsproblem, vore galet om batteriet redan degraderat så mycket...Jensa skrev:Grattis till 75:an!Legato skrev:Hoppsan... 48.500:- fattigare. Nu ska här balanseras
Hoppas nu också det kommer en "un-cork" tids nog...
Ägt ca 30 elbilar genom åren varav nära 20 Teslor.
Bilar som just nu används:
RS E-Tron GT - 2022
I-Pace SE - 2020
Model 3 LR - 2021
e-Expert - 2021
Bilar som just nu används:
RS E-Tron GT - 2022
I-Pace SE - 2020
Model 3 LR - 2021
e-Expert - 2021
Re: Fel SOC. Hur balansera mjukvaruspärrat batteri?
Min 70 har exakt 324kkm vid 90 och 360 vid 100 så din 75 bör ha några fler kmLegato skrev:Ja det är jag säker på. Hade det varit 90% hade det ju för övrigt varit alldeles för mycket extra. 60an fulladdad motsvarar ju ca 86% laddning i 75an teoretiskt.e5m1r skrev:Är du säker på att det inte var vid 90% du fick dettaLegato skrev:Tack! Vid första laddning fick jag dock bara 10% mer räckvidd (293->324 km). Borde ju bli typ 16% (från 62->72 kWh). Hoppas det är balanseringsproblem, vore galet om batteriet redan degraderat så mycket...Jensa skrev:Grattis till 75:an!Legato skrev:Hoppsan... 48.500:- fattigare. Nu ska här balanseras
Hoppas nu också det kommer en "un-cork" tids nog...
Har du en Tesla eller har du beställt en och funderar på tillbehör titta in på http://exclusiveparts.se
Re: Fel SOC. Hur balansera mjukvaruspärrat batteri?
Troligtvis mindre, det är ju en X och inte en S. Min Model X P90D med 22" har väl ca 340 km vid 100% och 70 km/h. Möjligt det är samma på en X75D med 20" eftersom det inte är en P och inte 22".e5m1r skrev:Min 70 har exakt 324kkm vid 90 och 360 vid 100 så din 75 bör ha några fler km
They who can give up essential liberty to obtain a little temporary safety, deserve neither liberty nor safety.
Re: Fel SOC. Hur balansera mjukvaruspärrat batteri?
Missade totalt att det var en XSvenssons skrev:Troligtvis mindre, det är ju en X och inte en S. Min Model X P90D med 22" har väl ca 340 km vid 100% och 70 km/h. Möjligt det är samma på en X75D med 20" eftersom det inte är en P och inte 22".e5m1r skrev:Min 70 har exakt 324kkm vid 90 och 360 vid 100 så din 75 bör ha några fler km
Så går det när man sitter på telefonen och läser olästs trådar utan hänsyn för huvud kategori
Har du en Tesla eller har du beställt en och funderar på tillbehör titta in på http://exclusiveparts.se