6-sits eller 7-sits med 3 barn, 2 barnstolar

Här diskuterar vi om Tesla Model X

Moderator: Redaktion

Användarvisningsbild
HerrNilsson
Teslaägare
Inlägg: 649
Blev medlem: 29 apr 2015 09:52

Re: 6-sits eller 7-sits med 3 barn, 2 barnstolar

Inlägg av HerrNilsson »

Ja detta var intressant med avstånden mellan ISOFIX-fästena. Är ju helt klart av stor vikt.
För att förtydliga så menas alltså avståndet mellan högersätets vänstra "ISOFIX-krok" och vänstersätets högra "ISOFIX-krok", över mittensätet som inte har Isofix alls?

Bra poäng, vid längre resa med 5 i familjen och mycket/skrymmande grejer som ska med så kan ju 6-sitsiga varianten bli klart begränsande. Då är man ju fast med att
fälla ena sätet där bak och packa bredvid den personen samt "under golvet" längst bak och det kvarvarande utrymmet.

Finns det lastöglor eller fästöglor i bakre delen av Model X förr surrning av bagage eller lastnät?
Mvh
Nilsson

Model Y LR
Användarvisningsbild
Tars
Teslaägare
Inlägg: 6504
Blev medlem: 22 feb 2015 11:59
Ort: Sigtuna

Re: 6-sits eller 7-sits med 3 barn, 2 barnstolar

Inlägg av Tars »

HerrNilsson skrev:
Ja detta var intressant med avstånden mellan ISOFIX-fästena. Är ju helt klart av stor vikt.
För att förtydliga så menas alltså avståndet mellan högersätets vänstra "ISOFIX-krok" och vänstersätets högra "ISOFIX-krok", över mittensätet som inte har Isofix alls?

Bra poäng, vid längre resa med 5 i familjen och mycket/skrymmande grejer som ska med så kan ju 6-sitsiga varianten bli klart begränsande. Då är man ju fast med att
fälla ena sätet där bak och packa bredvid den personen samt "under golvet" längst bak och det kvarvarande utrymmet.

Finns det lastöglor eller fästöglor i bakre delen av Model X förr surrning av bagage eller lastnät?
Lastögglor finns.
Är inne på Tesla nr 22 som jag brukat, orkar inte skriva ner alla så det får bli en siffra.
Just nu ingen tesla.... :cry:

http://---

https://lazystore.se/products/white-mid ... 913d&_ss=r
Användarvisningsbild
Legato
Teslaägare
Inlägg: 10129
Blev medlem: 10 dec 2016 21:33
Ort: Tyresö

Re: 6-sits eller 7-sits med 3 barn, 2 barnstolar

Inlägg av Legato »

Vill tillägga att jag inte visste att priset dubblerats på 6-sits-tillvalet. Märkligt verkligen! Kostade 32.000:- när jag köpte min bil och numera 65.000:-, 7-sits kostade något liknande. Nu är ju 7-sitsen attraktivare med det vikbara mellansätet och kostar fortfarande 32.000:-...

Så i dagens läge vet i tusan om jag inte hade valt 7-sätes.
Ägt ca 30 elbilar genom åren varav nära 20 Teslor.

Bilar som just nu används:
RS E-Tron GT - 2022
I-Pace SE - 2020
Model 3 LR - 2021
e-Expert - 2021
Användarvisningsbild
beef
Teslaägare
Inlägg: 338
Blev medlem: 08 sep 2016 17:39
Ort: Skåne

Re: 6-sits eller 7-sits med 3 barn, 2 barnstolar

Inlägg av beef »

Legato skrev:
Vill tillägga att jag inte visste att priset dubblerats på 6-sits-tillvalet. Märkligt verkligen! Kostade 32.000:- när jag köpte min bil och numera 65.000:-, 7-sits kostade något liknande. Nu är ju 7-sitsen attraktivare med det vikbara mellansätet och kostar fortfarande 32.000:-...

Så i dagens läge vet i tusan om jag inte hade valt 7-sätes.
Det negativa med 7-sätes är att "bänken" inte får att flytta. You win some, you lose some!
Användarvisningsbild
Legato
Teslaägare
Inlägg: 10129
Blev medlem: 10 dec 2016 21:33
Ort: Tyresö

Re: 6-sits eller 7-sits med 3 barn, 2 barnstolar

Inlägg av Legato »

beef skrev:
Legato skrev:
Vill tillägga att jag inte visste att priset dubblerats på 6-sits-tillvalet. Märkligt verkligen! Kostade 32.000:- när jag köpte min bil och numera 65.000:-, 7-sits kostade något liknande. Nu är ju 7-sitsen attraktivare med det vikbara mellansätet och kostar fortfarande 32.000:-...

Så i dagens läge vet i tusan om jag inte hade valt 7-sätes.
Det negativa med 7-sätes är att "bänken" inte får att flytta. You win some, you lose some!
Jupp det är sant. Jag hade dock ändå valt dagens 7-sits vs "gamla" och att man numera sparar 33.000:- gör ju caset klart starkare.

Hade för övrigt glömt att AP "bara" kostade 26.000:- för ett år sedan. Har alltså dubblerats i pris. Kanske klokt av Tesla dock, verkar som nästan alla väljer till det ändå.
Ägt ca 30 elbilar genom åren varav nära 20 Teslor.

Bilar som just nu används:
RS E-Tron GT - 2022
I-Pace SE - 2020
Model 3 LR - 2021
e-Expert - 2021
Meistro
Inlägg: 4
Blev medlem: 12 nov 2017 23:31

Re: 6-sits eller 7-sits med 3 barn, 2 barnstolar

Inlägg av Meistro »

Jag var och mätte på bilarna IsoFix till IsoFix, som om man tänker sig att montera tre bilstolar i bredd i säte två varav två kopplade mot IsoFix, är det kanske viktigaste måttet för platsberäkningar. Skillnaden mellan S & X är 13cm, vilket är en hel del!

På båda Teslorna sitter bilstolarna närmare dörren än på många andra bilar men då de visat sig vara så styva vid stolptestet i sidokrock så känns det ändå helt OK. Har sparat lite data på andra familjebilar också, håll tillgodo... :)

Tesla Model X (2017, 7-sits single pole) - 58cm mellan Isofix
Range Rover (2015) - 54cm mellan Isofix
Jeep Grand Cherokee (2014)- 51cm mellan Isofix
BMW X6 (2009) - 46cm mellan Isofix
Tesla Model S (2015) - 45cm mellan Isofix
BMW 520 Touring (2012) - 41.5cm mellan Isofix
Skriv svar