6-sits eller 7-sits med 3 barn, 2 barnstolar

Här diskuterar vi om Tesla Model X

Moderator: Redaktion

Användarvisningsbild
HerrNilsson
Teslaägare
Inlägg: 649
Blev medlem: 29 apr 2015 09:52

6-sits eller 7-sits med 3 barn, 2 barnstolar

Inlägg av HerrNilsson »

Jag vet att detta stötts och blötts en hel del. Har läst en del trådar i ämnet här på forumet men är fortfarande osäker på vissa saker. Vi är inne på att byta S:n till en X då det skulle vara mkt mer praktiskt för oss. Var och provkörde en X härom veckan på MoS och fick då testa en 6-sitsig variant dom hade där. Dom hade tyvärr ingen 7-sitsig.

Framöver blir det tillökning i familjen så vi kommer vara två vuxna, två mindre barn i bakåtvänd bilbarnstol (bas med isofix) och babyskydd (bas med isofix), samt ett större barn på vanlig bälteskudde. Så 2 vuxna, 3 barn.

Så mina frågor är:
  1. 1. Oavsett 7-sits eller 6-sits. Hur komma åt 3e raden vid bilbarnstolar på ytterplatserna på 2a raden? Det känns enklast att ha barnen på ytterplatserna i andra raden som Like Tesla på youtube har. Men med bakåtvända barnstolar blir det ju kört att nå 3e raden?
  • 2. Alternativt då att man skaffar 7-sitsiga varianten och har småbarnen på 2a raden bredvid varandra. Men ISOFIX finns inte i mittenstolen, så då blir det bältad stol där, funkar det som i S:n att man spänner den ner under framstolarnas skenor på golvet?
  • 3. Om man ska göra så så är ju frågan om detta får plats i bredd? Alltså ett babyskydd i bas och en bältad bilbarnstol bredvid varann på 2a raden?
  • 4. Vid 7-sits, reglerar man sätena på andra raden individuellt (skjuta framåt/bakåt)? Mekaniskt eller elektriskt? Detta verkar vara olika beroende på årsmodell?

Om det finns fler här i liknande "sits", hur gör ni andra?
Mvh
Nilsson

Model Y LR
Användarvisningsbild
e5m1r
Teslaägare
Inlägg: 6065
Blev medlem: 31 okt 2015 11:30
Ort: Värnamo
Kontakt:

Re: 6-sits eller 7-sits med 3 barn, 2 barnstolar

Inlägg av e5m1r »

Tesla har mig veterligen ändrat andra raden till en bänk så 6 sitsig låter som bästa lösningen för dig
Bänken gör iofs att det är mer plats totalt så 2 stolar funkar nog intill varandra
Kan inte tesla visa upp en 6 sitsig bil för dig
Låta dig testa med stolar så du ser vad som funkar bäst
Har du en Tesla eller har du beställt en och funderar på tillbehör titta in på http://exclusiveparts.se
Användarvisningsbild
Remuz
Teslaägare
Inlägg: 5961
Blev medlem: 19 sep 2015 09:03
Ort: Stureby, Stockholm

Re: 6-sits eller 7-sits med 3 barn, 2 barnstolar

Inlägg av Remuz »

En vän hade samma förutsättningar ett och han valde 6sits. Det är dock aldrig smidigt med 2 bakåtvända. När ni lämnar babyskyddet och har två gigantiska bakåtvändastolar är det riktigt mycket utmaning. Hans 7åring sitter längst bak och går in genom bagaget (ena sätet längst bak fällt), sedan två bakåtvända i andra raden. När dom hade babyskyddet hade dom det fram, sedan en bakåtvänd bakom passageraren och sedan bältesstol och fru längst bak.

På X finns det speciella öglor som du drar fästet till bakåtvända stolar genom. Dessa kommer du åt enkelt genom att höja de främre stolarna max. Dock kommer banden spännas något mer när man sedan sänker ner stolen igen så det är bra att tänka på när man ändrar förare om den ena är lång och den andra är kort.

Edit: Jag är sååååååå glad att vi nu har två bältesstolar och inga andra "barnskydd" i bilen. Den blev enormt stor direkt när den sista bakåtvända åkte ut :)
P85D svart/svart med gratis SuC
Svenssons
Teslaägare
Inlägg: 12321
Blev medlem: 11 aug 2014 22:59

Re: 6-sits eller 7-sits med 3 barn, 2 barnstolar

Inlägg av Svenssons »

Nya 7-sits har visserligen blivit mer praktisk än den gamla som dock har bättre säten men jag tror nog att 6-sitsig är att föredra i detta läge. Det går att sätta en bakåtvänd stol med ISO-fix i de bakersta sätena. Det är inte så lätt att få i barn i denna stol men det är möjligt och något jag kört med tillfälligt. Beroende av ålder på barnet kanske det kan vara enklare? Vår pojk satt där när han var drygt 12 månader om jag mins rätt.
They who can give up essential liberty to obtain a little temporary safety, deserve neither liberty nor safety.
Användarvisningsbild
HerrNilsson
Teslaägare
Inlägg: 649
Blev medlem: 29 apr 2015 09:52

Re: 6-sits eller 7-sits med 3 barn, 2 barnstolar

Inlägg av HerrNilsson »

Tack för svar.
Som du sa Remuz så kan jag tänka mig att blir jädrans tajt med två bakåtvända bredvid varann sen. Vi har också en 7-åring och han får sitta längst bak. Så långt är alla överens :)

Men då lutar det ju faktiskt åt 6-sitsig, babyskydd i bas längst fram på passagerarplats med avstängd airbag :idea:
Sen bakåtvänd bilbarnstol där bakom + vuxen nr 2 i andra radens säten och sen 7-åringen längst bak.
Och så fälla sista stolen bak för barnvagn o grejjer.

Den 6-sitsiga tilltalar ju också på andra sätt med mer rymd i kupén m.m.
Mvh
Nilsson

Model Y LR
Användarvisningsbild
Legato
Teslaägare
Inlägg: 10129
Blev medlem: 10 dec 2016 21:33
Ort: Tyresö

Re: 6-sits eller 7-sits med 3 barn, 2 barnstolar

Inlägg av Legato »

Vi har 6-sits och är väldigt nöjda med den. Dock måste jag säga att det blir ganska trångt i framsätet när man har barnstol i mellanraden. Vi har bara en och den är nog relativt stor (en BeSafe iZi Plus). Har den på andra raden bakom passagerarsätet och det sätet blir då trångt. Jag skulle personligen inte vilja ha den bakom förarsätet, jag är "bara" 182 cm, men tycker det skulle vara trångt att köra då. Hade jag haft två bakåtvända så hade jag definitivt satt den ena av dem i passagerarsätet fram.
Ägt ca 30 elbilar genom åren varav nära 20 Teslor.

Bilar som just nu används:
RS E-Tron GT - 2022
I-Pace SE - 2020
Model 3 LR - 2021
e-Expert - 2021
Användarvisningsbild
Remuz
Teslaägare
Inlägg: 5961
Blev medlem: 19 sep 2015 09:03
Ort: Stureby, Stockholm

Re: 6-sits eller 7-sits med 3 barn, 2 barnstolar

Inlägg av Remuz »

Tycker min 6sits är fantastisk, nya 7sits är bra för den kan fällas platt, men jag har inte haft det behovet ännu. Inte heller har jag använt dragkroken speciellt mycket. Bilen lastar gaaaaalet mycket
P85D svart/svart med gratis SuC
Användarvisningsbild
Legato
Teslaägare
Inlägg: 10129
Blev medlem: 10 dec 2016 21:33
Ort: Tyresö

Re: 6-sits eller 7-sits med 3 barn, 2 barnstolar

Inlägg av Legato »

Remuz skrev:
På X finns det speciella öglor som du drar fästet till bakåtvända stolar genom. Dessa kommer du åt enkelt genom att höja de främre stolarna max. Dock kommer banden spännas något mer när man sedan sänker ner stolen igen så det är bra att tänka på när man ändrar förare om den ena är lång och den andra är kort.
Sjukt, jag har helt missat detta. Har dragit banden under skenorna vilket var allt annat än smidigt, måste leta upp dessa öglor :D

Antar att det är enklast att se dem om stolen är höjd max och dragen så långt framåt det går med max höjd?
Ägt ca 30 elbilar genom åren varav nära 20 Teslor.

Bilar som just nu används:
RS E-Tron GT - 2022
I-Pace SE - 2020
Model 3 LR - 2021
e-Expert - 2021
Användarvisningsbild
Legato
Teslaägare
Inlägg: 10129
Blev medlem: 10 dec 2016 21:33
Ort: Tyresö

Re: 6-sits eller 7-sits med 3 barn, 2 barnstolar

Inlägg av Legato »

Remuz skrev:
Tycker min 6sits är fantastisk, nya 7sits är bra för den kan fällas platt, men jag har inte haft det behovet ännu. Inte heller har jag använt dragkroken speciellt mycket. Bilen lastar gaaaaalet mycket
Ja valet hade varit svårare idag när man kan vika "soffan". Blir ju verkligen superbra utrymme då. Men ändå tveksam till att offra de fina mittenstolarna, och kanske framförallt tveksam till att offra det finna benutrymmet på tredje raden mellan stolarna på andra raden...
Ägt ca 30 elbilar genom åren varav nära 20 Teslor.

Bilar som just nu används:
RS E-Tron GT - 2022
I-Pace SE - 2020
Model 3 LR - 2021
e-Expert - 2021
Användarvisningsbild
Remuz
Teslaägare
Inlägg: 5961
Blev medlem: 19 sep 2015 09:03
Ort: Stureby, Stockholm

Re: 6-sits eller 7-sits med 3 barn, 2 barnstolar

Inlägg av Remuz »

Stolarna max upp och max framåt så är det enkelt att sätta i spännbanden. Det är typ två hål på cirka 2cm som man fäster banden i. Grymt enkelt!
P85D svart/svart med gratis SuC
Användarvisningsbild
Tenk
Teslaägare
Inlägg: 370
Blev medlem: 15 jun 2016 11:56
Ort: Sundbyberg

Re: 6-sits eller 7-sits med 3 barn, 2 barnstolar

Inlägg av Tenk »

Gillar vår 7-sits med de separata stolarna, med 3 ungar så sitter de bra i 2:a raden på långresor och bagaget ligger bakom 2:raden utan risk för att packning kan åka fram. I vardagen använder vi 3:raden när barnen har med kompisar som ska hit och dit. Nya 7:sitsiga är förstås mer praktisk men gillar de separata stolarna i andra raden och tar släp för större saker alt box på dragkroken.
Model X 100D -19
Model X Plaid - 23 såld
Väntebil, Hummer H2, Volvo XC90 T8 Båda sålda
Model X P100DL-16, SÅLD
Model S 85 -15 SÅLD
Model X 90D -16 SÅLD
Användarvisningsbild
HerrNilsson
Teslaägare
Inlägg: 649
Blev medlem: 29 apr 2015 09:52

Re: 6-sits eller 7-sits med 3 barn, 2 barnstolar

Inlägg av HerrNilsson »

Legato skrev:
Vi har 6-sits och är väldigt nöjda med den. Dock måste jag säga att det blir ganska trångt i framsätet när man har barnstol i mellanraden. Vi har bara en och den är nog relativt stor (en BeSafe iZi Plus). Har den på andra raden bakom passagerarsätet och det sätet blir då trångt. Jag skulle personligen inte vilja ha den bakom förarsätet, jag är "bara" 182 cm, men tycker det skulle vara trångt att köra då. Hade jag haft två bakåtvända så hade jag definitivt satt den ena av dem i passagerarsätet fram.
Det slog mig nu att Tesla-killen efter provkörningen sa att det inte finns ISOFIX i passagerarstolen fram. Kan någon bekräfta det?
Det vore ju lite surt faktiskt...
Mvh
Nilsson

Model Y LR
Användarvisningsbild
Tars
Teslaägare
Inlägg: 6504
Blev medlem: 22 feb 2015 11:59
Ort: Sigtuna

Re: 6-sits eller 7-sits med 3 barn, 2 barnstolar

Inlägg av Tars »

HerrNilsson skrev:
Legato skrev:
Vi har 6-sits och är väldigt nöjda med den. Dock måste jag säga att det blir ganska trångt i framsätet när man har barnstol i mellanraden. Vi har bara en och den är nog relativt stor (en BeSafe iZi Plus). Har den på andra raden bakom passagerarsätet och det sätet blir då trångt. Jag skulle personligen inte vilja ha den bakom förarsätet, jag är "bara" 182 cm, men tycker det skulle vara trångt att köra då. Hade jag haft två bakåtvända så hade jag definitivt satt den ena av dem i passagerarsätet fram.
Det slog mig nu att Tesla-killen efter provkörningen sa att det inte finns ISOFIX i passagerarstolen fram. Kan någon bekräfta det?
Det vore ju lite surt faktiskt...
Det är tyvärr korrekt.
Är inne på Tesla nr 22 som jag brukat, orkar inte skriva ner alla så det får bli en siffra.
Just nu ingen tesla.... :cry:

http://---

https://lazystore.se/products/white-mid ... 913d&_ss=r
Användarvisningsbild
Legato
Teslaägare
Inlägg: 10129
Blev medlem: 10 dec 2016 21:33
Ort: Tyresö

Re: 6-sits eller 7-sits med 3 barn, 2 barnstolar

Inlägg av Legato »

HerrNilsson skrev:
Legato skrev:
Vi har 6-sits och är väldigt nöjda med den. Dock måste jag säga att det blir ganska trångt i framsätet när man har barnstol i mellanraden. Vi har bara en och den är nog relativt stor (en BeSafe iZi Plus). Har den på andra raden bakom passagerarsätet och det sätet blir då trångt. Jag skulle personligen inte vilja ha den bakom förarsätet, jag är "bara" 182 cm, men tycker det skulle vara trångt att köra då. Hade jag haft två bakåtvända så hade jag definitivt satt den ena av dem i passagerarsätet fram.
Det slog mig nu att Tesla-killen efter provkörningen sa att det inte finns ISOFIX i passagerarstolen fram. Kan någon bekräfta det?
Det vore ju lite surt faktiskt...
Sorry läste slarvigt, vi har inte Isofix (hade stolen fram i början när dottern var liten och man ofta var själv i bilen). Men alla Isofix kan väl även monteras med bältet?
Ägt ca 30 elbilar genom åren varav nära 20 Teslor.

Bilar som just nu används:
RS E-Tron GT - 2022
I-Pace SE - 2020
Model 3 LR - 2021
e-Expert - 2021
Användarvisningsbild
HerrNilsson
Teslaägare
Inlägg: 649
Blev medlem: 29 apr 2015 09:52

Re: 6-sits eller 7-sits med 3 barn, 2 barnstolar

Inlägg av HerrNilsson »

Sorry läste slarvigt, vi har inte Isofix (hade stolen fram i början när dottern var liten och man ofta var själv i bilen). Men alla Isofix kan väl även monteras med bältet?
Ja, de flesta iaf tror jag. Då får det bli bältat babyskydd passagerarstol fram, och sen bilbarnstol på en av platserna i andra raden.
Mvh
Nilsson

Model Y LR
Användarvisningsbild
Remuz
Teslaägare
Inlägg: 5961
Blev medlem: 19 sep 2015 09:03
Ort: Stureby, Stockholm

Re: 6-sits eller 7-sits med 3 barn, 2 barnstolar

Inlägg av Remuz »

Är det Isofix i tredje raden? Har aldrig haft en isofixstoö där så jag har inte kollat :)
P85D svart/svart med gratis SuC
Användarvisningsbild
Tars
Teslaägare
Inlägg: 6504
Blev medlem: 22 feb 2015 11:59
Ort: Sigtuna

Re: 6-sits eller 7-sits med 3 barn, 2 barnstolar

Inlägg av Tars »

Remuz skrev:
Är det Isofix i tredje raden? Har aldrig haft en isofixstoö där så jag har inte kollat :)
Japp
Är inne på Tesla nr 22 som jag brukat, orkar inte skriva ner alla så det får bli en siffra.
Just nu ingen tesla.... :cry:

http://---

https://lazystore.se/products/white-mid ... 913d&_ss=r
Användarvisningsbild
Green_Line
Teslaägare
Inlägg: 16
Blev medlem: 13 jun 2017 13:23

Re: 6-sits eller 7-sits med 3 barn, 2 barnstolar

Inlägg av Green_Line »

Har en sexsits och tre barn. Dock ej bakåtvända så slipper den problematiken. Men, hade direkt valt sjusits om jag fick göra om beställningen.

Vår erfarenhet är att platserna där bak förvisso är bra men låga så barnen kan inte se ut, dessutom verkar det bli mycket mer ryckigt vid gas och rattutslag längst bak.

Hos oss har det slutat det med att ingen vill sitta bak utan det blir en diskussion/gräl varje gång. Dessutom blir man ju av med bagaget som kan vara bra att ha på långresor. Att åka med en stol uppfälld och en nedfälld och bagage på den nedfällda känns lite som en nödlösning.

Så prova innan ni beslutar er för om man funderar på att byta har bilen redan droppat ca 300tkr.
Användarvisningsbild
Remuz
Teslaägare
Inlägg: 5961
Blev medlem: 19 sep 2015 09:03
Ort: Stureby, Stockholm

Re: 6-sits eller 7-sits med 3 barn, 2 barnstolar

Inlägg av Remuz »

Intressant, hos oss är det tvärtom, barnen slåss bokstavligt talat om att sitta längst bak. Mest för att dom gillar glastaket
P85D svart/svart med gratis SuC
Användarvisningsbild
Green_Line
Teslaägare
Inlägg: 16
Blev medlem: 13 jun 2017 13:23

Re: 6-sits eller 7-sits med 3 barn, 2 barnstolar

Inlägg av Green_Line »

Hur många barn har ni Remuz? Var samma för våra i början. Alla ville sitta bak men sen insåg den äldsta, 9 år, att han inte såg så bra och efter det är det lite av en kamp...

Har man två barn är det ju perfekt med sexsitsaren. Då kan ju barnen själva bestämma om de vill sitta längst bak om sätena är uppfällda. Men i vårt fall är det ett måste om hela familjen skall åka och då verkar det inte vara lika intressant.
Användarvisningsbild
Remuz
Teslaägare
Inlägg: 5961
Blev medlem: 19 sep 2015 09:03
Ort: Stureby, Stockholm

Re: 6-sits eller 7-sits med 3 barn, 2 barnstolar

Inlägg av Remuz »

Jag har 2-4 barn beroende på vecka. Oftast 2 eller 3 dock där det ena är snart 2m lång.
P85D svart/svart med gratis SuC
Användarvisningsbild
Green_Line
Teslaägare
Inlägg: 16
Blev medlem: 13 jun 2017 13:23

Re: 6-sits eller 7-sits med 3 barn, 2 barnstolar

Inlägg av Green_Line »

Remuz skrev:
Jag har 2-4 barn beroende på vecka. Oftast 2 eller 3 dock där det ena är snart 2m lång.
Haha, sitter han bak eller kör han?
Användarvisningsbild
Remuz
Teslaägare
Inlägg: 5961
Blev medlem: 19 sep 2015 09:03
Ort: Stureby, Stockholm

Re: 6-sits eller 7-sits med 3 barn, 2 barnstolar

Inlägg av Remuz »

När han är med är det passagerare fram :) Men han sitter bra i andra raden också, tredje raden är typ 1.80 gränsen på.
P85D svart/svart med gratis SuC
Meistro
Inlägg: 4
Blev medlem: 12 nov 2017 23:31

Re: 6-sits eller 7-sits med 3 barn, 2 barnstolar

Inlägg av Meistro »

Vi har tre små barn med tre barnstolar (varav en bakåtvänd). Vi har en Model S och en 7-sitsig Model X. Det går med nöd att åka i Model S men bara om man sätter en vuxen i mitten bak som måste vara lite av en Houdini för att komma in/ur bilen. Vår Model X är betydligt rymligare och mycket bättre än den BMW X5 som vi hade innan. Det skiljer ca 5cm mellan de inre IsoFix fästena jämfört med X5:an och ca 7cm mot vår Model S om jag kommer ihåg rätt. Dessa centimetrar på bredden är otroligt avgörande. Model X är vad jag förstår för vanliga bilar bredast på marknaden IsoFix till IsoFix med Range Rover av senaste modellen tätt efter (Model X har sina fästpunkter långt ut). Efter lite testande stod det klart för oss att bara 7-sitsmodellen kan ta barnstolar och samtidigt den packning vi behöver för långresor. Det fixar tyvärr inte den 6-sitsiga som dock är bekväm men något av en kompromiss för en familj på fem.
Användarvisningsbild
LarsL
Teslaägare
Inlägg: 14700
Blev medlem: 08 nov 2014 19:15
Referralkod: ts.la/lars74032

Re: 6-sits eller 7-sits med 3 barn, 2 barnstolar

Inlägg av LarsL »

Intressant mått, ISO-FIX-index. Vad är de absoluta måtten mellan ISO-fix i Model S och X?
Skriv svar