Tjena! Nu har jag tyvärr inte vinterpalet på min men jag känner verkligen igen det du skriver.
Jag brukar köra max defrost och då blir det bättre efter ca 10min. Grundproblemet tror jag ligger i utformningen av torkarbladen som verkar besitta en enorm attraktionskraft till is och snö. En nackdel är att man inte kan vika upp torkarna när man parkerar bilen ute när det snöar...
Du får gå in i settings och välja wiper service eller vad det nu heter, då stannar torkarna mitt på rutan och du kan vika ut dom. Vid närmare eftertanke så är jag dock osäker på om dom går att vika ut så pass mkt att dom stannar i utfällt läge
Det skall jag testa, men jag tror som du att dom ej går att vika ut tillräckligt långt.
När bilen är avslagen kan man själv dra upp torkarna till övre gränsläget men de går ej att vika ut och frågan om "wiper service" gör någon skillnad på själva "utviket"
Problemet jag ser är själva utformningen på torkarbladet, det är väldigt brett och ganska lågt in mot den smala kontaktytan (Gummit) i mitten och i detta utrymme samlas snö/is som ej försvinner särskilt lätt.
Jag skulle gärna testa en vanlig smal torkare och jämföra men har ej undersökt om detta byte är möjligt.
- Teslaägare från de nordligaste delarna av Sverige,
- Delar gärna med mig om mina erfarenheter av Tesla i -30gC. 2017 mX75d
2019 mS Raven Performance
Du får gå in i settings och välja wiper service eller vad det nu heter, då stannar torkarna mitt på rutan och du kan vika ut dom. Vid närmare eftertanke så är jag dock osäker på om dom går att vika ut så pass mkt att dom stannar i utfällt läge
Torkarna går inte att fälla ut så de stannar utvikta (som på bilar gjorda för nordiska vintrar).
Däremot, om man sätter dem i serviceläget som Helectric beskriver, så kan de tinas upp tillsammans med resten av bilen om man förvärmer den från appen en stund innan man åker.
Du får gå in i settings och välja wiper service eller vad det nu heter, då stannar torkarna mitt på rutan och du kan vika ut dom. Vid närmare eftertanke så är jag dock osäker på om dom går att vika ut så pass mkt att dom stannar i utfällt läge
Torkarna går inte att fälla ut så de stannar utvikta (som på bilar gjorda för nordiska vintrar).
Däremot, om man sätter dem i serviceläget som Helectric beskriver, så kan de tinas upp tillsammans med resten av bilen om man förvärmer den från appen en stund innan man åker.
Så gör jag ofta (dvs när jag kommer ihåg det) och det funkar bra
Tack för alla synpunkter.
Det är inget fel på värmen på min ruta, kollade nyss med värmekamera och ett ganska stort område blir faktiskt märkbart varmt.
Det borde ju tina bort isen från torkarna men gör det bevisligen inte
Kanske är det som nån skrev ovan att torkarna är för låga. Måste kolla om det går att sätta vanliga torkarblad nu under vintern för det blir ju is direkt och snön smetas ut på rutan ist.
Tack för alla synpunkter.
Det är inget fel på värmen på min ruta, kollade nyss med värmekamera och ett ganska stort område blir faktiskt märkbart varmt.
Det borde ju tina bort isen från torkarna men gör det bevisligen inte
Kanske är det som nån skrev ovan att torkarna är för låga. Måste kolla om det går att sätta vanliga torkarblad nu under vintern för det blir ju is direkt och snön smetas ut på rutan ist.
Jag är inne på samma sak, det blir lite bättre om man sätter torkarna i service läge när man lämnar bilen utomhus men det är fortfarande kvar väldigt mycket is mellan blad och torkarkant. Hör gärna av dig om du hittar någon lösning med en smalare torkare.
- Teslaägare från de nordligaste delarna av Sverige,
- Delar gärna med mig om mina erfarenheter av Tesla i -30gC. 2017 mX75d
2019 mS Raven Performance
Tack för alla synpunkter.
Det är inget fel på värmen på min ruta, kollade nyss med värmekamera och ett ganska stort område blir faktiskt märkbart varmt.
Det borde ju tina bort isen från torkarna men gör det bevisligen inte
Kanske är det som nån skrev ovan att torkarna är för låga. Måste kolla om det går att sätta vanliga torkarblad nu under vintern för det blir ju is direkt och snön smetas ut på rutan ist.
Intressant! Vore kul att se hur mycket värme som smiter ut genom panoramataket. Tänkte sätta ljud/värmeisolering för både minska kallras och vindsus från takboxen..
Kunde man inte lägga en filt eller liknande över när bilen parkeras? Fossiler gör ju så ibland för att slippa skrapa is.
Problemet gäller inte bara när bilen stått ute, det fastnar is under torkarna när det snöar. Personligen tror jag att problemet ligger i utformningen av torkaren. En väldigt bred torkare med ett gummi i mitten som är relativt lågt. Jag ska försöka fota mängden is som fastnar vid tillfälle.
- Teslaägare från de nordligaste delarna av Sverige,
- Delar gärna med mig om mina erfarenheter av Tesla i -30gC. 2017 mX75d
2019 mS Raven Performance
Intressant! Vore kul att se hur mycket värme som smiter ut genom panoramataket. Tänkte sätta ljud/värmeisolering för både minska kallras och vindsus från takboxen..
Jag hade isolering i taket på min förra bil (S85D) av just den anledningen. Blir sjukt mycket tystare från boxen och faktiskt märkbart mindre kallras/mer ombonad värme när det blir riktigt kallt, typ -10 och kallare.
Gick loss på Jula helt enkelt. De har en del ljuddämpningsmattor. Körde en mer fast installation bak och en borttagbar lite hårdare skiva typ på det främre glaset.
Rätt bra skulle jag säga. Funderar på att fixa även på nya kärran.
Vad bra att det funkar Ska testa med dessa ljuddämpningsplattor från Biltema!
IMG_2913.JPG
Ah. Har de såna där... Ser bra ut. Blir inte direkt fult i taket ens. Man tänker inte på det faktiskt.
Precis den varianten jag hade bak, fast från Jula som bara hade typ halva den storleken (så skarv i mitten).
Tänk på att Tesla generellt har lite sk fogging-problem, dvs det sitter en del skit på insidan av glasen. T-röda innan du klistrar nåt alltså. Tänk också på att du ska ta bort skivorna nån gång kanske. De tenderar att antingen ramla ner eller att sitta som berget... :O
Tack för tipset! Glömde nämna det att jag här tejpat ihop 3 skivor i skarvarna. De är 60x40cm och köps i 5-pack för 149 kr. Är inte självhäftande i sig utan tänkte ta självhäftande tejp på några punkter för att fästa dem. De är lätta så borde gå ok och tror det passar rätt snyggt mot det svarta taket!
Trodde efter att ha sett Nylands video om kalldraget i Model S att det även skulle vara ett problem på Model X. Jag har inte märkt av detta dock. Visserligen var det inte mycket till vinter förra vintern men temperaturen var i alla fall nere på -20 grader ett par dagar.
They who can give up essential liberty to obtain a little temporary safety, deserve neither liberty nor safety.
På husbilen sätter jag en vinkork under armen så torkaren inte ligger mot rutan.
Glömmer man den så ramlar bara korken bort, ingen skada skedd...
Funderar på nåt liknande, dock ej vinkorkar då det förmodligen leder till enskilt samtal med chefen på jobbet....
Klädnypa i trä funkar också bra. Tippar omkull när torkaren startar, och sitter kvar tills nästa gång.
--------
Har ICEat mig igenom allt från Saab V4 till en omprogrammerad Audi till att via en 2019 Model 3 (och 14600 mil på tre år) nu ratta en Model Y LR AWD.
Testat -21 med X utan kallrasproblem. Torkarna samlar is så service mode för rensning är användbart. Värmen i glaset gör att torkarna inte fryser fast och förbättrar läget men gör snarast att torkarna blir ännu klibbigare. Att frysa rutan är bäst men kräver några minusgrader för att det ska fungera.