cold weather
Moderator: Redaktion
cold weather
Hur pass effektiv ska vindrutetorkarvärmen vara?
Körde i snömodd och -5 i åtta mil igår och torkarna vart isiga hela tiden. Märkte absolut ingen skillnad med värmen på eller av..
Nån som har erfarenhet ang detta? Ska det vara så eller ska man ringa SC?
Körde i snömodd och -5 i åtta mil igår och torkarna vart isiga hela tiden. Märkte absolut ingen skillnad med värmen på eller av..
Nån som har erfarenhet ang detta? Ska det vara så eller ska man ringa SC?
Re: cold weather
Värmen för torkarna är inte de bästa men fungerar väl bra om det är is så att de inte fryser fast. Funkar inte så bra mot snö, där är det mycket bättre med varmluft på rutan och se till att inte ha range mode påslagen.
They who can give up essential liberty to obtain a little temporary safety, deserve neither liberty nor safety.
- EnTraktor
- Teslaägare
- Inlägg: 2081
- Blev medlem: 18 mar 2015 21:12
- Ort: Tyresö
- Referralkod: ts.la/mikael25
Re: cold weather
Torkarna har väl ingen värmare? Det är väl spolmunstyckena som är uppvärmda?
S - 2017 Tesla S100D Deep Blue - AP3/FSD (SÅLD)
3 - 2019 Tesla 3LR White - AP3 (Till salu)
X - 2019 Tesla XP100DL White - AP3 (Till salu)
Y - 2021 Tesla YLR White - AP3 (Till salu)
Y - 2022 Tesla YLR Quicksilver - AP3
3 - 2019 Tesla 3LR White - AP3 (Till salu)
X - 2019 Tesla XP100DL White - AP3 (Till salu)
Y - 2021 Tesla YLR White - AP3 (Till salu)
Y - 2022 Tesla YLR Quicksilver - AP3
Re: cold weather
Vinterpaketet har uppvärmda torkare:EnTraktor skrev:Torkarna har väl ingen värmare? Det är väl spolmunstyckena som är uppvärmda?
https://www.teslarati.com/tesla-model-s ... r-package/
They who can give up essential liberty to obtain a little temporary safety, deserve neither liberty nor safety.
Re: cold weather
Är själva glaset som har elslingor där torkarna parkerar.
Nu: BMW i4 eDrive40 700mil, Seat Mii 800mil, Tesla Roadster 250mil.
Fd:MG5 850mil, MYLR 900mil, Kia EV6+ 1500mil, Skoda Enyaq iV80 2000mil, VW ID3 1100mil, Kia eNiro 3700mil, X100D-17 1500mil, P85-14 3000mil, 4xe-Golf 8700mil, e-up 2000mil
Fd:MG5 850mil, MYLR 900mil, Kia EV6+ 1500mil, Skoda Enyaq iV80 2000mil, VW ID3 1100mil, Kia eNiro 3700mil, X100D-17 1500mil, P85-14 3000mil, 4xe-Golf 8700mil, e-up 2000mil
- Nicke Nyfiken
- Teslaägare
- Inlägg: 5297
- Blev medlem: 13 sep 2015 20:47
Re: cold weather
Det är väl närmast ett önsketänkande.Svenssons skrev:Vinterpaketet har uppvärmda torkare:EnTraktor skrev:Torkarna har väl ingen värmare? Det är väl spolmunstyckena som är uppvärmda?
Det finns ingen uppvärmning i torkarna. Det är rutan som har uppvärmning där torkarna ligger an i parkerat läge, för att förhindra fastfrysning. Att värmen i glaset skulle överföras till själva torkaren är ganska långsökt. Men visst, vill man dra det riktigt långt så går det naturligtvis att hävda att torkarna är uppvärmda. Men det är de ju på alla bilar om man har framrutedefrostern tillslagen.
Model Y P
Model S P
Model S P
Re: cold weather
Värme vid torkarbladen funkade aldrig i min förra bil heller... Problemet under snöfall är ju snarare att man inte vill ha något som smälter på rutan. Det gör bara att det fryser och att rutan blir isig. Det bästa är att försöka hålla rutan kall, helst utan fläkt på vindrutan om det går utan att imma igen. Då fastnar inte snöflingorna. Men brukar skita sig då man stannar och snön smälter på rutan och sen är man igång med is igen..
2016 Model S 75
- Satellite65
- Teslaägare
- Inlägg: 267
- Blev medlem: 12 aug 2017 23:59
- Ort: North of the Wall...
Re: cold weather
Tjena! Nu har jag tyvärr inte vinterpalet på min men jag känner verkligen igen det du skriver.
Jag brukar köra max defrost och då blir det bättre efter ca 10min. Grundproblemet tror jag ligger i utformningen av torkarbladen som verkar besitta en enorm attraktionskraft till is och snö. En nackdel är att man inte kan vika upp torkarna när man parkerar bilen ute när det snöar...
Jag brukar köra max defrost och då blir det bättre efter ca 10min. Grundproblemet tror jag ligger i utformningen av torkarbladen som verkar besitta en enorm attraktionskraft till is och snö. En nackdel är att man inte kan vika upp torkarna när man parkerar bilen ute när det snöar...
- Teslaägare från de nordligaste delarna av Sverige,
- Delar gärna med mig om mina erfarenheter av Tesla i -30gC.
2017 mX75d
2019 mS Raven Performance
- Delar gärna med mig om mina erfarenheter av Tesla i -30gC.
2019 mS Raven Performance
Re: cold weather
Du får gå in i settings och välja wiper service eller vad det nu heter, då stannar torkarna mitt på rutan och du kan vika ut dom. Vid närmare eftertanke så är jag dock osäker på om dom går att vika ut så pass mkt att dom stannar i utfällt lägeSatellite65 skrev:Tjena! Nu har jag tyvärr inte vinterpalet på min men jag känner verkligen igen det du skriver.
Jag brukar köra max defrost och då blir det bättre efter ca 10min. Grundproblemet tror jag ligger i utformningen av torkarbladen som verkar besitta en enorm attraktionskraft till is och snö. En nackdel är att man inte kan vika upp torkarna när man parkerar bilen ute när det snöar...
Porsche Taycan CT-22/Model 3-24
Tidigare elbilar: BMW i4 M50-22/Fisker Ocean-23/Model 3-22/Polestar 2 BST-23/Model YP-22/Ioniq 5-22/Polestar 2-21/Jaguar i-Pace-19/Hyundai Kona electric-19/VW eGolf-18/Model S 75D-17/Model S 85-14/VW eGolf-14
Tidigare elbilar: BMW i4 M50-22/Fisker Ocean-23/Model 3-22/Polestar 2 BST-23/Model YP-22/Ioniq 5-22/Polestar 2-21/Jaguar i-Pace-19/Hyundai Kona electric-19/VW eGolf-18/Model S 75D-17/Model S 85-14/VW eGolf-14
- Nicke Nyfiken
- Teslaägare
- Inlägg: 5297
- Blev medlem: 13 sep 2015 20:47
Re: cold weather
På Model S stannar de inte i utfällt läge, så den funktionen är helt oanvändbar i detta syfte. Har fått för mig att det är samma på Model X.HelectriC skrev:Du får gå in i settings och välja wiper service eller vad det nu heter, då stannar torkarna mitt på rutan och du kan vika ut dom. Vid närmare eftertanke så är jag dock osäker på om dom går att vika ut så pass mkt att dom stannar i utfällt läge
Senast redigerad av Nicke Nyfiken, redigerad totalt 1 gånger.
Model Y P
Model S P
Model S P
- Satellite65
- Teslaägare
- Inlägg: 267
- Blev medlem: 12 aug 2017 23:59
- Ort: North of the Wall...
Re: cold weather
Det skall jag testa, men jag tror som du att dom ej går att vika ut tillräckligt långt.HelectriC skrev:Du får gå in i settings och välja wiper service eller vad det nu heter, då stannar torkarna mitt på rutan och du kan vika ut dom. Vid närmare eftertanke så är jag dock osäker på om dom går att vika ut så pass mkt att dom stannar i utfällt lägeSatellite65 skrev:Tjena! Nu har jag tyvärr inte vinterpalet på min men jag känner verkligen igen det du skriver.
Jag brukar köra max defrost och då blir det bättre efter ca 10min. Grundproblemet tror jag ligger i utformningen av torkarbladen som verkar besitta en enorm attraktionskraft till is och snö. En nackdel är att man inte kan vika upp torkarna när man parkerar bilen ute när det snöar...
När bilen är avslagen kan man själv dra upp torkarna till övre gränsläget men de går ej att vika ut och frågan om "wiper service" gör någon skillnad på själva "utviket"
Problemet jag ser är själva utformningen på torkarbladet, det är väldigt brett och ganska lågt in mot den smala kontaktytan (Gummit) i mitten och i detta utrymme samlas snö/is som ej försvinner särskilt lätt.
Jag skulle gärna testa en vanlig smal torkare och jämföra men har ej undersökt om detta byte är möjligt.
- Teslaägare från de nordligaste delarna av Sverige,
- Delar gärna med mig om mina erfarenheter av Tesla i -30gC.
2017 mX75d
2019 mS Raven Performance
- Delar gärna med mig om mina erfarenheter av Tesla i -30gC.
2019 mS Raven Performance
Re: cold weather
På husbilen sätter jag en vinkork under armen så torkaren inte ligger mot rutan.
Glömmer man den så ramlar bara korken bort, ingen skada skedd...
Glömmer man den så ramlar bara korken bort, ingen skada skedd...
Model 3, röd/vit SR+ med drag och aerofälgar, beställde 12/4, leverans 20/9 2019. Körde i två år Nissan Leaf Tekna 30 kWh 2017.
Re: cold weather
Smart! Men om man ska tappa bort vinkorkar titt som tätt så blir ju istället problemet att man måste hålla uppe sin vinkonsumtion...bonath skrev:På husbilen sätter jag en vinkork under armen så torkaren inte ligger mot rutan.
Glömmer man den så ramlar bara korken bort, ingen skada skedd...
2016 Model S 75
- Satellite65
- Teslaägare
- Inlägg: 267
- Blev medlem: 12 aug 2017 23:59
- Ort: North of the Wall...
Re: cold weather
Funderar på nåt liknande, dock ej vinkorkar då det förmodligen leder till enskilt samtal med chefen på jobbet....bonath skrev:På husbilen sätter jag en vinkork under armen så torkaren inte ligger mot rutan.
Glömmer man den så ramlar bara korken bort, ingen skada skedd...
- Teslaägare från de nordligaste delarna av Sverige,
- Delar gärna med mig om mina erfarenheter av Tesla i -30gC.
2017 mX75d
2019 mS Raven Performance
- Delar gärna med mig om mina erfarenheter av Tesla i -30gC.
2019 mS Raven Performance
Re: cold weather
Torkarna går inte att fälla ut så de stannar utvikta (som på bilar gjorda för nordiska vintrar).HelectriC skrev:Du får gå in i settings och välja wiper service eller vad det nu heter, då stannar torkarna mitt på rutan och du kan vika ut dom. Vid närmare eftertanke så är jag dock osäker på om dom går att vika ut så pass mkt att dom stannar i utfällt läge
Däremot, om man sätter dem i serviceläget som Helectric beskriver, så kan de tinas upp tillsammans med resten av bilen om man förvärmer den från appen en stund innan man åker.
- Bjelke
- Teslaägare
- Inlägg: 19556
- Blev medlem: 24 mar 2015 12:27
- Ort: Bollnäs
- Referralkod: ts.la/mikael1178
Re: cold weather
Så gör jag ofta (dvs när jag kommer ihåg det) och det funkar braSimon skrev:Torkarna går inte att fälla ut så de stannar utvikta (som på bilar gjorda för nordiska vintrar).HelectriC skrev:Du får gå in i settings och välja wiper service eller vad det nu heter, då stannar torkarna mitt på rutan och du kan vika ut dom. Vid närmare eftertanke så är jag dock osäker på om dom går att vika ut så pass mkt att dom stannar i utfällt läge
Däremot, om man sätter dem i serviceläget som Helectric beskriver, så kan de tinas upp tillsammans med resten av bilen om man förvärmer den från appen en stund innan man åker.
S85-14 AP1 Såld
S75D-18
SP100D-19
S75D-18
SP100D-19
Re: cold weather
Det är inget fel på värmen på min ruta, kollade nyss med värmekamera och ett ganska stort område blir faktiskt märkbart varmt.
Det borde ju tina bort isen från torkarna men gör det bevisligen inte
Kanske är det som nån skrev ovan att torkarna är för låga. Måste kolla om det går att sätta vanliga torkarblad nu under vintern för det blir ju is direkt och snön smetas ut på rutan ist.
Re: cold weather
Antar att det snarare är fartvindens kyleffekt som gör att eltrådarna har svårt att räcka till när det verkligen behövs.
Nu: BMW i4 eDrive40 700mil, Seat Mii 800mil, Tesla Roadster 250mil.
Fd:MG5 850mil, MYLR 900mil, Kia EV6+ 1500mil, Skoda Enyaq iV80 2000mil, VW ID3 1100mil, Kia eNiro 3700mil, X100D-17 1500mil, P85-14 3000mil, 4xe-Golf 8700mil, e-up 2000mil
Fd:MG5 850mil, MYLR 900mil, Kia EV6+ 1500mil, Skoda Enyaq iV80 2000mil, VW ID3 1100mil, Kia eNiro 3700mil, X100D-17 1500mil, P85-14 3000mil, 4xe-Golf 8700mil, e-up 2000mil
Re: cold weather
Nja, snöar det och man förvärmt bilen inkl rutan så smetar det ändå från första början. Men givetvis blir ju rutan inte lika varm när man kör.Leo skrev:Antar att det snarare är fartvindens kyleffekt som gör att eltrådarna har svårt att räcka till när det verkligen behövs.
- Satellite65
- Teslaägare
- Inlägg: 267
- Blev medlem: 12 aug 2017 23:59
- Ort: North of the Wall...
Re: cold weather
Jag är inne på samma sak, det blir lite bättre om man sätter torkarna i service läge när man lämnar bilen utomhus men det är fortfarande kvar väldigt mycket is mellan blad och torkarkant. Hör gärna av dig om du hittar någon lösning med en smalare torkare.SAB skrev:Tack för alla synpunkter.
Det är inget fel på värmen på min ruta, kollade nyss med värmekamera och ett ganska stort område blir faktiskt märkbart varmt.
Det borde ju tina bort isen från torkarna men gör det bevisligen inte
Kanske är det som nån skrev ovan att torkarna är för låga. Måste kolla om det går att sätta vanliga torkarblad nu under vintern för det blir ju is direkt och snön smetas ut på rutan ist.
- Teslaägare från de nordligaste delarna av Sverige,
- Delar gärna med mig om mina erfarenheter av Tesla i -30gC.
2017 mX75d
2019 mS Raven Performance
- Delar gärna med mig om mina erfarenheter av Tesla i -30gC.
2019 mS Raven Performance
- Teslaspolen
- Teslaägare
- Inlägg: 4057
- Blev medlem: 15 dec 2014 17:48
- Ort: Siljan
Re: cold weather
Kunde man inte lägga en filt eller liknande över när bilen parkeras? Fossiler gör ju så ibland för att slippa skrapa is.
Har tagit det oranga pillret https://www.youtube.com/channel/UC0intL ... G-xAvUEO-A
Re: cold weather
Intressant! Vore kul att se hur mycket värme som smiter ut genom panoramataket. Tänkte sätta ljud/värmeisolering för både minska kallras och vindsus från takboxen..SAB skrev:Tack för alla synpunkter.
Det är inget fel på värmen på min ruta, kollade nyss med värmekamera och ett ganska stort område blir faktiskt märkbart varmt.
Det borde ju tina bort isen från torkarna men gör det bevisligen inte
Kanske är det som nån skrev ovan att torkarna är för låga. Måste kolla om det går att sätta vanliga torkarblad nu under vintern för det blir ju is direkt och snön smetas ut på rutan ist.
2016 Model S 75
- Satellite65
- Teslaägare
- Inlägg: 267
- Blev medlem: 12 aug 2017 23:59
- Ort: North of the Wall...
Re: cold weather
Problemet gäller inte bara när bilen stått ute, det fastnar is under torkarna när det snöar. Personligen tror jag att problemet ligger i utformningen av torkaren. En väldigt bred torkare med ett gummi i mitten som är relativt lågt. Jag ska försöka fota mängden is som fastnar vid tillfälle.Teslaspolen skrev:Kunde man inte lägga en filt eller liknande över när bilen parkeras? Fossiler gör ju så ibland för att slippa skrapa is.
- Teslaägare från de nordligaste delarna av Sverige,
- Delar gärna med mig om mina erfarenheter av Tesla i -30gC.
2017 mX75d
2019 mS Raven Performance
- Delar gärna med mig om mina erfarenheter av Tesla i -30gC.
2019 mS Raven Performance
Re: cold weather
Jag hade isolering i taket på min förra bil (S85D) av just den anledningen. Blir sjukt mycket tystare från boxen och faktiskt märkbart mindre kallras/mer ombonad värme när det blir riktigt kallt, typ -10 och kallare.Jensa skrev:Intressant! Vore kul att se hur mycket värme som smiter ut genom panoramataket. Tänkte sätta ljud/värmeisolering för både minska kallras och vindsus från takboxen..
Gick loss på Jula helt enkelt. De har en del ljuddämpningsmattor. Körde en mer fast installation bak och en borttagbar lite hårdare skiva typ på det främre glaset.
Rätt bra skulle jag säga. Funderar på att fixa även på nya kärran.
- 2020 VW ID3 Pro Life, 2019 Ioniq Electric, 2018 S75D Pano, svart metallic, 2017 S75(60) Pano, vinterpaket, silver, 2015 S85D Pano, titanium.
Re: cold weather
Vad bra att det funkar Ska testa med dessa ljuddämpningsplattor från Biltema!
2016 Model S 75