cold weather

Här diskuterar vi om Tesla Model X

Moderator: Redaktion

Användarvisningsbild
Teslaspolen
Teslaägare
Inlägg: 4057
Blev medlem: 15 dec 2014 17:48
Ort: Siljan

Re: cold weather

Inlägg av Teslaspolen »

Kunde man inte lägga en filt eller liknande över när bilen parkeras? Fossiler gör ju så ibland för att slippa skrapa is.
Användarvisningsbild
Jensa
Teslaägare
Inlägg: 817
Blev medlem: 01 apr 2016 16:26

Re: cold weather

Inlägg av Jensa »

SAB skrev:
flir_20171119T222723.jpg
Tack för alla synpunkter.
Det är inget fel på värmen på min ruta, kollade nyss med värmekamera och ett ganska stort område blir faktiskt märkbart varmt.
Det borde ju tina bort isen från torkarna men gör det bevisligen inte :?

Kanske är det som nån skrev ovan att torkarna är för låga. Måste kolla om det går att sätta vanliga torkarblad nu under vintern för det blir ju is direkt och snön smetas ut på rutan ist.
Intressant! Vore kul att se hur mycket värme som smiter ut genom panoramataket. Tänkte sätta ljud/värmeisolering för både minska kallras och vindsus från takboxen..
2016 Model S 75
Användarvisningsbild
Satellite65
Teslaägare
Inlägg: 267
Blev medlem: 12 aug 2017 23:59
Ort: North of the Wall...

Re: cold weather

Inlägg av Satellite65 »

Teslaspolen skrev:
Kunde man inte lägga en filt eller liknande över när bilen parkeras? Fossiler gör ju så ibland för att slippa skrapa is.
Problemet gäller inte bara när bilen stått ute, det fastnar is under torkarna när det snöar. Personligen tror jag att problemet ligger i utformningen av torkaren. En väldigt bred torkare med ett gummi i mitten som är relativt lågt. Jag ska försöka fota mängden is som fastnar vid tillfälle.
- Teslaägare från de nordligaste delarna av Sverige,
- Delar gärna med mig om mina erfarenheter av Tesla i -30gC.
2017 mX75d
2019 mS Raven Performance
Användarvisningsbild
MSO
Teslaägare
Inlägg: 653
Blev medlem: 13 apr 2015 10:47

Re: cold weather

Inlägg av MSO »

Jensa skrev:
Intressant! Vore kul att se hur mycket värme som smiter ut genom panoramataket. Tänkte sätta ljud/värmeisolering för både minska kallras och vindsus från takboxen..
Jag hade isolering i taket på min förra bil (S85D) av just den anledningen. Blir sjukt mycket tystare från boxen och faktiskt märkbart mindre kallras/mer ombonad värme när det blir riktigt kallt, typ -10 och kallare.
Gick loss på Jula helt enkelt. De har en del ljuddämpningsmattor. Körde en mer fast installation bak och en borttagbar lite hårdare skiva typ på det främre glaset.

Rätt bra skulle jag säga. Funderar på att fixa även på nya kärran.
  1. 2020 VW ID3 Pro Life, 2019 Ioniq Electric, 2018 S75D Pano, svart metallic, 2017 S75(60) Pano, vinterpaket, silver, 2015 S85D Pano, titanium.
Användarvisningsbild
Jensa
Teslaägare
Inlägg: 817
Blev medlem: 01 apr 2016 16:26

Re: cold weather

Inlägg av Jensa »

Vad bra att det funkar :) Ska testa med dessa ljuddämpningsplattor från Biltema!
IMG_2913.JPG
2016 Model S 75
Användarvisningsbild
MSO
Teslaägare
Inlägg: 653
Blev medlem: 13 apr 2015 10:47

Re: cold weather

Inlägg av MSO »

Jensa skrev:
Vad bra att det funkar :) Ska testa med dessa ljuddämpningsplattor från Biltema!
IMG_2913.JPG
Ah. Har de såna där... Ser bra ut. Blir inte direkt fult i taket ens. Man tänker inte på det faktiskt.

Precis den varianten jag hade bak, fast från Jula som bara hade typ halva den storleken (så skarv i mitten).
Tänk på att Tesla generellt har lite sk fogging-problem, dvs det sitter en del skit på insidan av glasen. T-röda innan du klistrar nåt alltså. Tänk också på att du ska ta bort skivorna nån gång kanske. De tenderar att antingen ramla ner eller att sitta som berget... :O
  1. 2020 VW ID3 Pro Life, 2019 Ioniq Electric, 2018 S75D Pano, svart metallic, 2017 S75(60) Pano, vinterpaket, silver, 2015 S85D Pano, titanium.
Användarvisningsbild
gellerstam
Teslaägare
Inlägg: 2072
Blev medlem: 04 apr 2016 10:20
Ort: Vid Runn
Referralkod: ts.la/magnus28392

Re: cold weather

Inlägg av gellerstam »

Jensa skrev:
Vad bra att det funkar :) Ska testa med dessa ljuddämpningsplattor från Biltema!

IMG_2913.JPG
TeslaBjörn har naturligtvis gjort detta och delar erfarenheterna från Millenium Falcon.

Senast redigerad av gellerstam, redigerad totalt 1 gånger.
Tesla Model Y
Användarvisningsbild
Jensa
Teslaägare
Inlägg: 817
Blev medlem: 01 apr 2016 16:26

Re: cold weather

Inlägg av Jensa »

Tack för tipset! Glömde nämna det att jag här tejpat ihop 3 skivor i skarvarna. De är 60x40cm och köps i 5-pack för 149 kr. Är inte självhäftande i sig utan tänkte ta självhäftande tejp på några punkter för att fästa dem. De är lätta så borde gå ok och tror det passar rätt snyggt mot det svarta taket!
2016 Model S 75
Användarvisningsbild
Nicke Nyfiken
Teslaägare
Inlägg: 5176
Blev medlem: 13 sep 2015 20:47

Re: cold weather

Inlägg av Nicke Nyfiken »

Jag kom just ihåg varför jag inte ville ha glastak när jag köpte min bil. ;)
Model Y P
Model S P
Model S P
Svenssons
Teslaägare
Inlägg: 12321
Blev medlem: 11 aug 2014 22:59

Re: cold weather

Inlägg av Svenssons »

Trodde efter att ha sett Nylands video om kalldraget i Model S att det även skulle vara ett problem på Model X. Jag har inte märkt av detta dock. Visserligen var det inte mycket till vinter förra vintern men temperaturen var i alla fall nere på -20 grader ett par dagar.
They who can give up essential liberty to obtain a little temporary safety, deserve neither liberty nor safety.
Användarvisningsbild
Jensa
Teslaägare
Inlägg: 817
Blev medlem: 01 apr 2016 16:26

Re: cold weather

Inlägg av Jensa »

Kan inte säga att jag märkt av något kalldrag i min Model S heller. Däremot är det ett jäkla oväsen av takboxen...
2016 Model S 75
Användarvisningsbild
Teslaspolen
Teslaägare
Inlägg: 4057
Blev medlem: 15 dec 2014 17:48
Ort: Siljan

Re: cold weather

Inlägg av Teslaspolen »

Kan tycka det varit en lätt antydan till kallras i MX framsäten från ovan. Funderat på att bara ta solskyddet + en filt när det är riktigt kallt.
Användarvisningsbild
themax
Teslaägare
Inlägg: 1885
Blev medlem: 16 mar 2015 19:09
Ort: Spånga

Re: cold weather

Inlägg av themax »

Satellite65 skrev:
bonath skrev:
På husbilen sätter jag en vinkork under armen så torkaren inte ligger mot rutan.
Glömmer man den så ramlar bara korken bort, ingen skada skedd...
Funderar på nåt liknande, dock ej vinkorkar då det förmodligen leder till enskilt samtal med chefen på jobbet.... ;)
Klädnypa i trä funkar också bra. Tippar omkull när torkaren startar, och sitter kvar tills nästa gång.
--------
Har ICEat mig igenom allt från Saab V4 till en omprogrammerad Audi till att via en 2019 Model 3 (och 14600 mil på tre år) nu ratta en Model Y LR AWD.
Användarvisningsbild
Bjelke
Teslaägare
Inlägg: 19529
Blev medlem: 24 mar 2015 12:27
Ort: Bollnäs
Referralkod: ts.la/mikael1178

Re: cold weather

Inlägg av Bjelke »

Nicke Nyfiken skrev:
Jag kom just ihåg varför jag inte ville ha glastak när jag köpte min bil. ;)
Har koll på typ alla P85D just nu (eller eg sedan länge) och ser aldrig någon utan, vill verkligen inte ha det där glastaket :(
S85-14 AP1 Såld
S75D-18
SP100D-19
Användarvisningsbild
Daf
Teslaägare
Inlägg: 105
Blev medlem: 20 aug 2017 22:14
Ort: Tornedalen

Re: cold weather

Inlägg av Daf »

Testat -21 med X utan kallrasproblem. Torkarna samlar is så service mode för rensning är användbart. Värmen i glaset gör att torkarna inte fryser fast och förbättrar läget men gör snarast att torkarna blir ännu klibbigare. Att frysa rutan är bäst men kräver några minusgrader för att det ska fungera.
Användarvisningsbild
Jensa
Teslaägare
Inlägg: 817
Blev medlem: 01 apr 2016 16:26

Re: cold weather

Inlägg av Jensa »

Har nu satt in ljudisolerplattor i soltaket och tycker det ser helt ok ut och passar bra mot det svarta taket! En klar förbättring vad gäller vindljud från takboxen blev det också! Får se vad det ger i värme. Gjorde rent glaset med T-röd och satte små bitar dubbelhäftande tejp på baksidan om plattorna. Klippte till dem ganska rejält större än själva glaset så man kan stoppa in skumplattorna under kanterna, då sitter det lite av sig självt.
IMG_2926.JPG
IMG_2928.JPG
IMG_2929.JPG
2016 Model S 75
+46
Teslaägare
Inlägg: 1782
Blev medlem: 06 jan 2015 17:10

Re: cold weather

Inlägg av +46 »

Bjelke skrev:
Har koll på typ alla P85D just nu (eller eg sedan länge) och ser aldrig någon utan, vill verkligen inte ha det där glastaket :(
Dstr har väl plåttak på sin, eller minns jag fel?
Installerat 13,2 kWp solceller
Användarvisningsbild
Tars
Teslaägare
Inlägg: 6503
Blev medlem: 22 feb 2015 11:59
Ort: Sigtuna

Re: cold weather

Inlägg av Tars »

+46 skrev:
Bjelke skrev:
Har koll på typ alla P85D just nu (eller eg sedan länge) och ser aldrig någon utan, vill verkligen inte ha det där glastaket :(
Dstr har väl plåttak på sin, eller minns jag fel?
Han kör plåttak.
Är inne på Tesla nr 22 som jag brukat, orkar inte skriva ner alla så det får bli en siffra.
Just nu ingen tesla.... :cry:

http://---

https://lazystore.se/products/white-mid ... 913d&_ss=r
Användarvisningsbild
Satellite65
Teslaägare
Inlägg: 267
Blev medlem: 12 aug 2017 23:59
Ort: North of the Wall...

Re: cold weather

Inlägg av Satellite65 »

-26,5gC i morse när frugan körde till jobbet :o
Inget att klaga på när det gäller värmen i Xen, förbrukningen är dock rätt hög.
- Teslaägare från de nordligaste delarna av Sverige,
- Delar gärna med mig om mina erfarenheter av Tesla i -30gC.
2017 mX75d
2019 mS Raven Performance
Användarvisningsbild
gellerstam
Teslaägare
Inlägg: 2072
Blev medlem: 04 apr 2016 10:20
Ort: Vid Runn
Referralkod: ts.la/magnus28392

Re: cold weather

Inlägg av gellerstam »

Jensa skrev:
Har nu satt in ljudisolerplattor i soltaket och tycker det ser helt ok ut och passar bra mot det svarta taket! En klar förbättring vad gäller vindljud från takboxen blev det också! Får se vad det ger i värme. Gjorde rent glaset med T-röd och satte små bitar dubbelhäftande tejp på baksidan om plattorna. Klippte till dem ganska rejält större än själva glaset så man kan stoppa in skumplattorna under kanterna, då sitter det lite av sig självt.

IMG_2926.JPG
IMG_2928.JPG
IMG_2929.JPG
Vi har ju några audiofiler här på forat.

Hade ljudfällan för ljudet från takboxen blivit effektivare om man vänt på ljudisoleringen så att ljudfällorna kommit mot ljudkällan? :?
Tesla Model Y
Användarvisningsbild
Jensa
Teslaägare
Inlägg: 817
Blev medlem: 01 apr 2016 16:26

Re: cold weather

Inlägg av Jensa »

Tänkte också på det, borde varit det opimala, men blev svårt att få det att fästa med dubbelhäftande då. Tycker det blev snyggare så här också :)
2016 Model S 75
Skriv svar