Försäkring

Här diskuterar vi om Tesla Model X

Moderator: Redaktion

Användarvisningsbild
MrX
Teslaägare
Inlägg: 161
Blev medlem: 22 jul 2016 11:59
Kontakt:

Försäkring

Inlägg av MrX »

Jag vet att ämnet har avhandlats i andra trådar, men jag vill ha en mer specifik tråd. Vad har ni fått för offerter för försäkring av er MX 100D? Gärna företagsleasing. Jag ringde Trygg Hansa och dom sa runt 17000 per år.
Referral-länk för 9000 SEK rabatt och fri supercharging: http://---. Kolla gärna in min kostnadskalkylator vid företagsleasing på http://www.goingtesla.se/kostnadskalkylator
Användarvisningsbild
Leo
Teslaägare
Inlägg: 3188
Blev medlem: 15 feb 2015 18:58
Ort: Enskede

Re: Försäkring

Inlägg av Leo »

Hämtade min X100D förra månaden. Bir strax söder om Stockholm. Trygg Hansas försäkring gick att få ned från 14" till 9" om man laborerade med självrisker och tog bort hyrbil osv.

Valde ändå till slut Tre kronor? Genom Swedbank. 10600 och då tar de ner vagnskadesjälvrisken till 2500 om den behöver utnyttjas. Hyrbil ingår osv.

Ringde några till men de var alla dyrare.
Nu: BMW i4 eDrive40 700mil, Seat Mii 800mil, Tesla Roadster 250mil.
Fd:MG5 850mil, MYLR 900mil, Kia EV6+ 1500mil, Skoda Enyaq iV80 2000mil, VW ID3 1100mil, Kia eNiro 3700mil, X100D-17 1500mil, P85-14 3000mil, 4xe-Golf 8700mil, e-up 2000mil
Användarvisningsbild
OlleBack
Teslaägare
Inlägg: 559
Blev medlem: 24 aug 2017 10:29

Re: Försäkring

Inlägg av OlleBack »

Måste man vara kund hos swedbank för att nyttja tre kronor? När jag tog kontakt med swedbank sa dom bara att jag inte var kund :/
Användarvisningsbild
OlleBack
Teslaägare
Inlägg: 559
Blev medlem: 24 aug 2017 10:29

Re: Försäkring

Inlägg av OlleBack »

Fick erbjudande från tesla / TH om 25% rabatt första året om man förlängar de två veckorna. Blir 9072 på ett år för mig i villa utanför sthlm med hyrbil, självriskreducering och ”teslabutik-paket”

Det paketet verkar vara värdesäkring (få ny bil om den totalkvaddas) och förlängd motor och elektronik till 15k mil. Tror jag hoppar på det första året och köper till okq8 och bsm eller vad dom heter :) så kan man få ner självrisken med 9k iaf.

Så får man väl bli swedbankkund till nästa år
Användarvisningsbild
rockard
Teslaägare
Inlägg: 430
Blev medlem: 10 maj 2016 11:48
Ort: Solna

Re: Försäkring

Inlägg av rockard »

OlleBack skrev:
Måste man vara kund hos swedbank för att nyttja tre kronor? När jag tog kontakt med swedbank sa dom bara att jag inte var kund :/
Det räcker att vara kostnadsfri onlinekund för att få offert från Tre Kronor, det går att bli det online med några klick på hemsidan.
Svart X75D -17
Användarvisningsbild
janni
Teslaägare
Inlägg: 213
Blev medlem: 25 jan 2017 01:00
Ort: Solna

Re: Försäkring

Inlägg av janni »

Vilken är den aktuella försäkringstråden? =)

Fick just ett förslag från TH, skulle hamna på över 9k per halv år.
Verkar ju var totalt slumpmässigt vilka priser folk får på sina försäkringar när man tittar runt, eller kanske dags att flytta från förorten till landet.
Användarvisningsbild
Bjelke
Teslaägare
Inlägg: 19529
Blev medlem: 24 mar 2015 12:27
Ort: Bollnäs
Referralkod: ts.la/mikael1178

Re: Försäkring

Inlägg av Bjelke »

Verkar inte ha ngn betydelse om man bor på landet heller :(
S85-14 AP1 Såld
S75D-18
SP100D-19
Användarvisningsbild
JonasPersson
Teslaägare
Inlägg: 278
Blev medlem: 17 feb 2016 10:55
Ort: Dvärsätt

Re: Försäkring

Inlägg av JonasPersson »

Är det halvförsäkring ni pratar om? Tycker det låter så dyrt?! Är det sån skillnad mellan S och X?
2014 Leaf Tekna 24kWh Såld
2014 Tesla Model S85 Midnight Silver med AP Såld
2018 Tesla Model X 100D FSD. HW 3.0.
2009 Th!nk City. Härlig norsk elbil med 23kWh

Life is too short to drive boring cars
Användarvisningsbild
janni
Teslaägare
Inlägg: 213
Blev medlem: 25 jan 2017 01:00
Ort: Solna

Re: Försäkring

Inlägg av janni »

Jo, de va halvförsäkring.

Iofs 3000 mil men dubbla kostnaden emot tidigare med fria mil.
Att höja självriskerna skulle tydligen inte göra mer än 300:- i skillnad.

Tycker ju att trafikförsäkringen borde ju vara densamma vare sig jag har en Tesla eller en Golf, eller krockar Tesla-ägare generellt med dyrare bilar? =)
Användarvisningsbild
bylund
Teslaägare
Inlägg: 9336
Blev medlem: 11 jun 2014 22:11
Ort: Stockholm

Re: Försäkring

Inlägg av bylund »

Det är väl inte bara om med vad, utan hur ofta också. Å andra sidan är det som kan bli riktigt dyrt för försäkringsbolagen (och som täcks av trafikförsäkringen) personskador, och där borde ju Teslan vara billigare än många andra bilar.
Model S 85 byggd okt 2014 | Flerlagersröd | Svart tak | Svart tygklädsel | Teknikpaket med autopilot | Skruvfjädring | Dubbelladdare | Säkerhetspaket | 19"-fälgar | LTE | CCS
Användarvisningsbild
[JM]
Teslaägare
Inlägg: 1805
Blev medlem: 01 apr 2019 10:35

Re: Försäkring

Inlägg av [JM] »

Tänkte bara fylla på försäkringstråden för TMX med lite nyare siffror.
Hämtade ut min nya för en vecka sen och ringde för att kolla priser på halvförsäkring helår idag.
Trygg Hansa ca 9800kr.
Länsförsäkringar ca 7000kr. (har villaförsäkringen där så det blir rabatt)
Man, över 40år, boende norra förort till STHLM i villa med garage.

/JM
Användarvisningsbild
PhR34k
Teslaägare
Inlägg: 878
Blev medlem: 21 okt 2017 07:10

Re: Försäkring

Inlägg av PhR34k »

Betalar 11500 för en helförsäkring på min Nissan GT-R, helt sjukt vad dom tar betalt för Teslorna.
Användarvisningsbild
PhR34k
Teslaägare
Inlägg: 878
Blev medlem: 21 okt 2017 07:10

Re: Försäkring

Inlägg av PhR34k »

Pratade precis med TryggHansa. 22000kr om året för att försäkra min helt nya MX100D på företaget. Bland det sjukaste jag hört.

Skickat från min SM-N960F via Tapatalk
Användarvisningsbild
fth
Teslaägare
Inlägg: 7005
Blev medlem: 30 mar 2017 16:25
Ort: Stockholm
Referralkod: ts.la/fredrik8071

Re: Försäkring

Inlägg av fth »

rockard skrev:
OlleBack skrev:
Måste man vara kund hos swedbank för att nyttja tre kronor? När jag tog kontakt med swedbank sa dom bara att jag inte var kund :/
Det räcker att vara kostnadsfri onlinekund för att få offert från Tre Kronor, det går att bli det online med några klick på hemsidan.
Jag testade detta, dom ville ha 76286:-/år för helförsäkring på min X :shock:
swedbank.png
Hur lyckas ni andra få rimliga siffror på era offerter, jag får bara fantasisiffror, om jag får något svar öht?

/fth
X90D, 7-sits monopost, Titanium Metallic, AP1, alla options
NinjaNiklas

Re: Försäkring

Inlägg av NinjaNiklas »

Jag antar att iom att bilarna är ganska så dyra att reparera samt att de kostar en slant vid evetuell totalkrash så vill dom säkra upp. Kan ju vara så att de har EV och ICE i två olika pooler och har kanske därför inte så mkt flis på d kontot....
Jag bara spekulerar. Men 70+tkr e ju lite galet... d e lite ”**** off tesla” känsla från bolagen

Lite kost jämförelse. Jag fick byta min frontspoiler på min mx 2018 och såg prislappen på 18500kr ex allt. Vet inte va hela repen gick på men de behövde ta den lampor å annat etc så säkert 30/40
Användarvisningsbild
Remuz
Teslaägare
Inlägg: 5961
Blev medlem: 19 sep 2015 09:03
Ort: Stureby, Stockholm

Re: Försäkring

Inlägg av Remuz »

Forged 22” med däck 22k/st tex
P85D svart/svart med gratis SuC
Användarvisningsbild
Hertsh
Teslaägare
Inlägg: 1204
Blev medlem: 11 mar 2019 13:03
Ort: Stockholmsområdet

Re: Försäkring

Inlägg av Hertsh »

Jag har en MX LR uthämtad 28 juni i år. Halvförsäkring på T-H är 8314 kronor.

Jag har hem, villa o olycksfallsförsäkring där så det ger samlingsrabatt. Flyttade från If/Volvia eftersom jag sparade dryga 3000 på Teslan på T-H jmf med If där jag även hade min gamla bil (Volvo) försäkrad.

Jag bor i närförort till Stockholm.
MX LR (Raven) 2019
Användarvisningsbild
fth
Teslaägare
Inlägg: 7005
Blev medlem: 30 mar 2017 16:25
Ort: Stockholm
Referralkod: ts.la/fredrik8071

Re: Försäkring

Inlägg av fth »

Hertsh skrev:
Jag har en MX LR uthämtad 28 juni i år. Halvförsäkring på T-H är 8314 kronor.
Per år?

Man undrar ju varför jag får betala drygt 19000:-/år för min X90?
I oktober måste jag dessutom byta till helförsäkring, då blir det drygt 26000:-/år. :shock:

Bor i Stockholm City, parkerar i låst och 24h-bevakat garage i lägenhetshus.

/fth
X90D, 7-sits monopost, Titanium Metallic, AP1, alla options
Användarvisningsbild
Hertsh
Teslaägare
Inlägg: 1204
Blev medlem: 11 mar 2019 13:03
Ort: Stockholmsområdet

Försäkring

Inlägg av Hertsh »

fth skrev:
Hertsh skrev:
Jag har en MX LR uthämtad 28 juni i år. Halvförsäkring på T-H är 8314 kronor.
Per år?

Man undrar ju varför jag får betala drygt 19000:-/år för min X90?
I oktober måste jag dessutom byta till helförsäkring, då blir det drygt 26000:-/år. :shock:

Bor i Stockholm City, parkerar i låst och 24h-bevakat garage i lägenhetshus.

/fth
Ja, per år. 1500 mil. Alla tilläggsförsäkringar som erbjuds.

Flerbilsgarage ger högre premie än parkering på egen tomt. Det är min erfarenhet. De tar enligt sina mallar troligen inte hänsyn till lås o bevakning i garaget, bara att många har tillgång. Bara spekulation dock.

Med det priset hade jag kollat runt. Jag fick ännu bättre pris på watercircles om jag även flyttade huset dit, men trygghetsnarkoman som jag är ville jag inte spara den sista tusenlappen genom att byta till ett bolag jag inte känner till så väl.
MX LR (Raven) 2019
Användarvisningsbild
fth
Teslaägare
Inlägg: 7005
Blev medlem: 30 mar 2017 16:25
Ort: Stockholm
Referralkod: ts.la/fredrik8071

Re: Försäkring

Inlägg av fth »

Hertsh skrev:
Med det priset hade jag kollat runt
Jag gör det, watercircles ville också ha typ 19000:-/år för halvförsäkring, hänvisade till den höga (felaktiga) effekten, och att min bil därför hamnar i samma kategori som ”Ferrari, Lamborghini, Bentley och vissa Audi & Bmw modeller”. :roll:

If och LF ville inte försäkra bilen alls, och Swedbank/Tre Kronor ville ha 76000:-/år (se ovan).

Det här börjar bli lite löjligt, och det verkar tyvärr bli värre med tiden, vi får hoppas på att Transportstyrelsen ändrar sig och börjar följa EU-lagstiftningen vad gäller registrerad effekt.

/fth
X90D, 7-sits monopost, Titanium Metallic, AP1, alla options
Användarvisningsbild
Bjelke
Teslaägare
Inlägg: 19529
Blev medlem: 24 mar 2015 12:27
Ort: Bollnäs
Referralkod: ts.la/mikael1178

Re: Försäkring

Inlägg av Bjelke »

fth skrev:
Hertsh skrev:
Med det priset hade jag kollat runt
Jag gör det, watercircles ville också ha typ 19000:-/år för halvförsäkring, hänvisade till den höga (felaktiga) effekten, och att min bil därför hamnar i samma kategori som ”Ferrari, Lamborghini, Bentley och vissa Audi & Bmw modeller”. :roll:

If och LF ville inte försäkra bilen alls, och Swedbank/Tre Kronor ville ha 76000:-/år (se ovan).

Det här börjar bli lite löjligt, och det verkar tyvärr bli värre med tiden, vi får hoppas på att Transportstyrelsen ändrar sig och börjar följa EU-lagstiftningen vad gäller registrerad effekt.

/fth
Och fortfarande lika störigt att det skiljer så mycket mellan olika LF-kontor, jag har under 5 tusen för halvförsäkring på min nya P100DL som jag antar har den höga effekten i registret,
och lite under 9 tusen om jag skulle haft helförsäkring.
Min gamla med låg effekt hade jag strax under 20 tusen för på helförsäkring men den stod på firman, dock så skilde det bara en tusenlapp om jag hade haft den privat när jag kollade upp det förra sommaren.
Allt på samma LF-kontor här i Gävleborg...
S85-14 AP1 Såld
S75D-18
SP100D-19
Användarvisningsbild
PhR34k
Teslaägare
Inlägg: 878
Blev medlem: 21 okt 2017 07:10

Re: Försäkring

Inlägg av PhR34k »

Jag tror knappast att det kostar 20000kr om året att halvförsäkra en SQ8 eller X5m om det är det dom jämför med.


Skickat från min SM-G970F via Tapatalk
Svenssons
Teslaägare
Inlägg: 12321
Blev medlem: 11 aug 2014 22:59

Re: Försäkring

Inlägg av Svenssons »

Bjelke skrev:
Och fortfarande lika störigt att det skiljer så mycket mellan olika LF-kontor, jag har under 5 tusen för halvförsäkring på min nya P100DL som jag antar har den höga effekten i registret,
och lite under 9 tusen om jag skulle haft helförsäkring.
Min gamla med låg effekt hade jag strax under 20 tusen för på helförsäkring men den stod på firman, dock så skilde det bara en tusenlapp om jag hade haft den privat när jag kollade upp det förra sommaren.
Allt på samma LF-kontor här i Gävleborg...
Varje LF är ju ett eget bolag som fattar beslut för sitt beslut. Det är egentligen inte konstigare att det skiljer mellan LF Kalmar och TryggHansa än två olika LF-bolag.

Själv betalar jag lite under 11k för min helförsäkring på min Model X P90D.
They who can give up essential liberty to obtain a little temporary safety, deserve neither liberty nor safety.
Användarvisningsbild
[JM]
Teslaägare
Inlägg: 1805
Blev medlem: 01 apr 2019 10:35

Re: Försäkring

Inlägg av [JM] »

PhR34k skrev:
Jag tror knappast att det kostar 20000kr om året att halvförsäkra en SQ8 eller X5m om det är det dom jämför med.


Skickat från min SM-G970F via Tapatalk

När jag ringde till mitt bolag ( LF ) för att kolla några olika modeller så låg nästan alla stora SUVar mellan 12 och 16tkr.
Volvo XC90 T8. AUDI SQ7. Tesla MX osv.
Helförsäkring. Helår.

Man. Över 40. Villa. Förort till SHLM

Edit: Fixa lite stavfel
NinjaNiklas

Re: Försäkring

Inlägg av NinjaNiklas »

Så kort....

Vi borde alla lägga våra bilar på våra fruar?! :)
Skriv svar