Spolarvätska

Här diskuterar vi om Tesla Model X

Moderator: Redaktion

Användarvisningsbild
Lucidor
Teslaägare
Inlägg: 315
Blev medlem: 07 feb 2015 10:20
Ort: Solna

Spolarvätska

Inlägg av Lucidor »

Jag fick slut på spolarvätska idag och reagerade på att jag inte sett någon varning om att spolarvätskenivån var låg. Nu började det regna lite lägligt så det blev aldrig ett akut problem, men det finns ju situationer som kan bli knepigare. Saknar bilen varning eller har jag problem med någon givare? Jo jag ska kolla manualen men det är ju en sista utväg...
:-)
Användarvisningsbild
Bjelke
Teslaägare
Inlägg: 19529
Blev medlem: 24 mar 2015 12:27
Ort: Bollnäs
Referralkod: ts.la/mikael1178

Re: Spolarvätska

Inlägg av Bjelke »

Min varnar för låg nivå iaf...
S85-14 AP1 Såld
S75D-18
SP100D-19
Användarvisningsbild
mgorgis
Teslaägare
Inlägg: 711
Blev medlem: 06 aug 2017 22:12

Re: Spolarvätska

Inlägg av mgorgis »

Hmmm...det vill jag gärna också veta. Har ingen varning på min BMW iaf :)
Användarvisningsbild
mati
elbilist
Inlägg: 17037
Blev medlem: 22 mar 2016 10:08
Ort: Götene

Re: Spolarvätska

Inlägg av mati »

Den varnar, det gör den. Men varningen visas bara i form av en liten ikon i menyn på stora skärmen. När man pekar på den för att man undrar vad det är för nåt, så visas en varningstext att spolarvätskan är slut.
e-Golf -18 | Ioniq 5 First Edition RWD -22 | Evess elmoped
e-tron 55 -19 | Model S 90D -16 | Model S P85 -14
Användarvisningsbild
Tjell
Teslaägare
Inlägg: 583
Blev medlem: 15 jun 2015 23:50
Ort: Vårgårda
Kontakt:

Re: Spolarvätska

Inlägg av Tjell »

Typiskt California Syndrome: "Seems it never rains in southern California!"


Sent from my iPhone using Tapatalk Pro
Jag heter Kjell Gröndahl. Det står GRÖN på vår bil: All el till den kommer från förnyelsebar energiframställning (utom möjligen om jag laddar hos någon som inte tänkte sig för). Inköpet har jag jobbat hårt för!
Användarvisningsbild
Legato
Teslaägare
Inlägg: 10129
Blev medlem: 10 dec 2016 21:33
Ort: Tyresö

Re: Spolarvätska

Inlägg av Legato »

mati skrev:
Den varnar, det gör den. Men varningen visas bara i form av en liten ikon i menyn på stora skärmen. När man pekar på den för att man undrar vad det är för nåt, så visas en varningstext att spolarvätskan är slut.
Hmm, då skiljer det sig mellan mjukvaror alternativt mellan S och X. Har låg nivå just nu och ja den visar ikonen hela tiden, men dem visar också en "pop-up" på skärmen då och då vid start av bilen.
Ägt ca 30 elbilar genom åren varav nära 20 Teslor.

Bilar som just nu används:
RS E-Tron GT - 2022
I-Pace SE - 2020
Model 3 LR - 2021
e-Expert - 2021
Användarvisningsbild
Kulingen
Teslaägare
Inlägg: 2184
Blev medlem: 15 jul 2017 22:15
Ort: Västervik

Re: Spolarvätska

Inlägg av Kulingen »

Tjell skrev:
Typiskt California Syndrome: "Seems it never rains in southern California!"


Sent from my iPhone using Tapatalk Pro
Tesla ligger i norra Kalifornien :lol:
Tesla S75D (85kWh) 0-100 på dryga 4s - 2018.42.3 + Nya navigatorn
http://---
Användarvisningsbild
mati
elbilist
Inlägg: 17037
Blev medlem: 22 mar 2016 10:08
Ort: Götene

Re: Spolarvätska

Inlägg av mati »

Legato skrev:
mati skrev:
Den varnar, det gör den. Men varningen visas bara i form av en liten ikon i menyn på stora skärmen. När man pekar på den för att man undrar vad det är för nåt, så visas en varningstext att spolarvätskan är slut.
Hmm, då skiljer det sig mellan mjukvaror alternativt mellan S och X. Har låg nivå just nu och ja den visar ikonen hela tiden, men dem visar också en "pop-up" på skärmen då och då vid start av bilen.
Ja, det är fullt möjligt att det är så i min bil också. Men det kommer ingen popup under färd när man spolar och vattnet börjar ta slut. Vid start av bilen kan det faktiskt vara som du säger.
e-Golf -18 | Ioniq 5 First Edition RWD -22 | Evess elmoped
e-tron 55 -19 | Model S 90D -16 | Model S P85 -14
Användarvisningsbild
bjelkeman
Teslaägare
Inlägg: 1871
Blev medlem: 02 okt 2015 17:52
Ort: Stockholm
Kontakt:

Re: Spolarvätska

Inlägg av bjelkeman »

Kulingen skrev:
Tjell skrev:
Typiskt California Syndrome: "Seems it never rains in southern California!"


Sent from my iPhone using Tapatalk Pro
Tesla ligger i norra Kalifornien :lol:
Missade jag när man flyttade LA till norra Kalifornien? ;)
Röd Model 3 AWD LR. TSLA investerare. Egen vindkraft via Solivind El Ekonomiska Förening & solpaneler. Tidigare en S75D. Bygger framtidens matproduktion hos Johannas.
Svenssons
Teslaägare
Inlägg: 12321
Blev medlem: 11 aug 2014 22:59

Re: Spolarvätska

Inlägg av Svenssons »

bjelkeman skrev:
Kulingen skrev:
Tjell skrev:
Typiskt California Syndrome: "Seems it never rains in southern California!"


Sent from my iPhone using Tapatalk Pro
Tesla ligger i norra Kalifornien :lol:
Missade jag när man flyttade LA till norra Kalifornien? ;)
Nope men kanske har jag missat när Tesla flyttade från Palo Alto eller Fremont till LA?
They who can give up essential liberty to obtain a little temporary safety, deserve neither liberty nor safety.
Användarvisningsbild
bylund
Teslaägare
Inlägg: 9336
Blev medlem: 11 jun 2014 22:11
Ort: Stockholm

Re: Spolarvätska

Inlägg av bylund »

Svenssons skrev:
bjelkeman skrev:
Kulingen skrev:
Tjell skrev:
Typiskt California Syndrome: "Seems it never rains in southern California!"


Sent from my iPhone using Tapatalk Pro
Tesla ligger i norra Kalifornien :lol:
Missade jag när man flyttade LA till norra Kalifornien? ;)
Nope men kanske har jag missat när Tesla flyttade från Palo Alto eller Fremont till LA?
Designkontoret ligger sedan länge i Hawthorne, Los Angeles, granne med SpaceX.
Model S 85 byggd okt 2014 | Flerlagersröd | Svart tak | Svart tygklädsel | Teknikpaket med autopilot | Skruvfjädring | Dubbelladdare | Säkerhetspaket | 19"-fälgar | LTE | CCS
chaffis75
elbilist
Inlägg: 4835
Blev medlem: 21 okt 2016 07:39
Ort: Löddeköpinge

Re: Spolarvätska

Inlägg av chaffis75 »

Måste ju bara berätta om vårt verkstads besök med vår lilla Peugot 208 vi hade innan vår leaf...

Vi fick slut på spolarvätska men hade inte fått varning om de... Vi kollade med verkstaden varför vi inte fick varning, är de fel på givaren... De bokade tid för att undersöka och vi lämnade in den... 2 timmar senare när de tittat på den så fick vi svaret att Peugot 208 inte har någon givar för de... mmmm.. .man bli lätt förbannad när verkstaden inte kan sina egna bilar... OBS de var märkesverkstaden i Malmö, ja de borde väl ha koll på detta, inte första 208 de mekar med och dessutom som sagt deras egna märke...

Slösande av vår tid och deras tid... Tur för dem att de inte ville ta betalt.... vi borde däremot fått betalt för vår tid vi lagt ner men jag orkade inte...

Kanske nästan offtopic eller inte, de handlade ju om spolarvätska enligt rubriken 8-)
VW Id.3 Life MY20 och Volvo V60 MY19
Användarvisningsbild
Tjell
Teslaägare
Inlägg: 583
Blev medlem: 15 jun 2015 23:50
Ort: Vårgårda
Kontakt:

Re: Spolarvätska

Inlägg av Tjell »

bylund skrev:
Svenssons skrev:
bjelkeman skrev:
Kulingen skrev:
Tjell skrev:
Typiskt California Syndrome: "Seems it never rains in southern California!"


Sent from my iPhone using Tapatalk Pro
Tesla ligger i norra Kalifornien :lol:
Missade jag när man flyttade LA till norra Kalifornien? ;)
Nope men kanske har jag missat när Tesla flyttade från Palo Alto eller Fremont till LA?
Designkontoret ligger sedan länge i Hawthorne, Los Angeles, granne med SpaceX.
Ber om ursäkt för dålig koll på geografin - fast SF ligger ju i princip mitt på California så det är väl inte så stor skillnad egentligen...


Sent from my iPhone using Tapatalk Pro
Jag heter Kjell Gröndahl. Det står GRÖN på vår bil: All el till den kommer från förnyelsebar energiframställning (utom möjligen om jag laddar hos någon som inte tänkte sig för). Inköpet har jag jobbat hårt för!
Användarvisningsbild
Kulingen
Teslaägare
Inlägg: 2184
Blev medlem: 15 jul 2017 22:15
Ort: Västervik

Re: Spolarvätska

Inlägg av Kulingen »

Tjell skrev:
Ber om ursäkt för dålig koll på geografin - fast SF ligger ju i princip mitt på California så det är väl inte så stor skillnad egentligen...


Sent from my iPhone using Tapatalk Pro

Får tänka på om jag kan förlåta dig :lol: :lol: . I September åkte jag från LA ner till San Diego och upp till Reed Wood distrikten i norra Kalifornien, snacka om långa avstånd och delvis superdåliga vägar, men säg inte det onda som har något gott med sig... Jag gick på besöksrundan i Teslafabriken
Tesla S75D (85kWh) 0-100 på dryga 4s - 2018.42.3 + Nya navigatorn
http://---
Användarvisningsbild
bjelkeman
Teslaägare
Inlägg: 1871
Blev medlem: 02 okt 2015 17:52
Ort: Stockholm
Kontakt:

Re: Spolarvätska

Inlägg av bjelkeman »

Äh, jag vet bara att Tesla har något bredvid SpaxeX som ligger i LA. Så jag borde nog vara tyst. :)
Röd Model 3 AWD LR. TSLA investerare. Egen vindkraft via Solivind El Ekonomiska Förening & solpaneler. Tidigare en S75D. Bygger framtidens matproduktion hos Johannas.
Användarvisningsbild
Kulingen
Teslaägare
Inlägg: 2184
Blev medlem: 15 jul 2017 22:15
Ort: Västervik

Re: Spolarvätska

Inlägg av Kulingen »

bjelkeman skrev:
Äh, jag vet bara att Tesla har något bredvid SpaxeX som ligger i LA. Så jag borde nog vara tyst. :)
Får åka förbi i vår när jag ska dit igen och spana på Tesla i LA
Tesla S75D (85kWh) 0-100 på dryga 4s - 2018.42.3 + Nya navigatorn
http://---
Användarvisningsbild
Kulingen
Teslaägare
Inlägg: 2184
Blev medlem: 15 jul 2017 22:15
Ort: Västervik

Re: Spolarvätska

Inlägg av Kulingen »

chaffis75 skrev:
Måste ju bara berätta om vårt verkstads besök med vår lilla Peugot 208 vi hade innan vår leaf...

Vi fick slut på spolarvätska men hade inte fått varning om de... Vi kollade med verkstaden varför vi inte fick varning, är de fel på givaren... De bokade tid för att undersöka och vi lämnade in den... 2 timmar senare när de tittat på den så fick vi svaret att Peugot 208 inte har någon givar för de... mmmm.. .man bli lätt förbannad när verkstaden inte kan sina egna bilar... OBS de var märkesverkstaden i Malmö, ja de borde väl ha koll på detta, inte första 208 de mekar med och dessutom som sagt deras egna märke...

Slösande av vår tid och deras tid... Tur för dem att de inte ville ta betalt.... vi borde däremot fått betalt för vår tid vi lagt ner men jag orkade inte...

Kanske nästan offtopic eller inte, de handlade ju om spolarvätska enligt rubriken 8-)

Min bil varnar iaf för låg spolarvätska.
CDA53ABB-1D73-4EF2-8188-7C7BAEE26169.jpeg
Tesla S75D (85kWh) 0-100 på dryga 4s - 2018.42.3 + Nya navigatorn
http://---
Användarvisningsbild
mati
elbilist
Inlägg: 17037
Blev medlem: 22 mar 2016 10:08
Ort: Götene

Re: Spolarvätska

Inlägg av mati »

Kulingen skrev:
Min bil varnar iaf för låg spolarvätska.
Men rutan poppar väl inte upp av sig själv eller??? För mig visas bara den lilla röda ikonen längst uppe. Vill man veta vad det betyder så får man peka på ikonen. Konstigt egentligen. Bilen är ju annars inte rädd för att visa en massa varningar och fel i lilla skärmen. Häromdagen poppade titt som tätt en varning upp som påstod att park-assist inte fungerar. Och då kan man ju undra vad jag ska göra med den informationen när jag kör på en motorväg. Det hade däremot varit ganska trevligt om spolarvätskeevarningen hade visats på samma sätt. Säkert två olika personer som har skrivit respektive kod.
e-Golf -18 | Ioniq 5 First Edition RWD -22 | Evess elmoped
e-tron 55 -19 | Model S 90D -16 | Model S P85 -14
Användarvisningsbild
Kulingen
Teslaägare
Inlägg: 2184
Blev medlem: 15 jul 2017 22:15
Ort: Västervik

Re: Spolarvätska

Inlägg av Kulingen »

mati skrev:
Kulingen skrev:
Min bil varnar iaf för låg spolarvätska.
Men rutan poppar väl inte upp av sig själv eller??? För mig visas bara den lilla röda ikonen längst uppe. Vill man veta vad det betyder så får man peka på ikonen. Konstigt egentligen. Bilen är ju annars inte rädd för att visa en massa varningar och fel i lilla skärmen. Häromdagen poppade titt som tätt en varning upp som påstod att park-assist inte fungerar. Och då kan man ju undra vad jag ska göra med den informationen när jag kör på en motorväg. Det hade däremot varit ganska trevligt om spolarvätskeevarningen hade visats på samma sätt. Säkert två olika personer som har skrivit respektive kod.
Det kom ett pling från bilen och den röda triangeln dök upp, och som du sa om man trycker på den så kommer varningen upp. Det borde ju komma upp en varning i lilla skärmen men klart åker man väldigt länge med den röda triangeln i stora fönstet så tycket jag att man har dålig uppsikt.
Tesla S75D (85kWh) 0-100 på dryga 4s - 2018.42.3 + Nya navigatorn
http://---
Användarvisningsbild
Pontus
Teslaägare
Inlägg: 8503
Blev medlem: 26 nov 2014 05:42
Ort: Upplands Väsby, Stockholm

Re: Spolarvätska

Inlägg av Pontus »

Nästa fråga är väl om någon lyckats få i någon spolarvätska i en model S men tanke på hur illa placerad påfyllningen är?
Model S Plaid
Model 3 LR AWD Vit
Model 3 LR RWD Svart. SÅLD
Första Svenskägda Model 3 Blå med svart inredning och de fula hjulen och AP. SÅLD
Model S 85D Matt blå SÅLD
För rabatt på model S o X kan ni prova att twittra Elon, tala om hur det gick.
Användarvisningsbild
Kulingen
Teslaägare
Inlägg: 2184
Blev medlem: 15 jul 2017 22:15
Ort: Västervik

Re: Spolarvätska

Inlägg av Kulingen »

Pontus skrev:
Nästa fråga är väl om någon lyckats få i någon spolarvätska i en model S men tanke på hur illa placerad påfyllningen är?
Jag lyckades hälla med en 4 liters dunk, men det kostade mig hela 22.95 kr på biltema.

http://www.biltema.se/sv/Bil---MC/Verkt ... 000017013/

Förläggaren ska dock sitta på andra sidan av tratten. ;)
36F8B3F9-12B2-4CFB-9E6E-76B7A25CD547.jpeg
Tesla S75D (85kWh) 0-100 på dryga 4s - 2018.42.3 + Nya navigatorn
http://---
Användarvisningsbild
mati
elbilist
Inlägg: 17037
Blev medlem: 22 mar 2016 10:08
Ort: Götene

Re: Spolarvätska

Inlägg av mati »

Jag använder en stor tratt som ligger kvar i garaget från den tiden när man tankade bensin i diverse fordon.
e-Golf -18 | Ioniq 5 First Edition RWD -22 | Evess elmoped
e-tron 55 -19 | Model S 90D -16 | Model S P85 -14
Användarvisningsbild
Bjelke
Teslaägare
Inlägg: 19529
Blev medlem: 24 mar 2015 12:27
Ort: Bollnäs
Referralkod: ts.la/mikael1178

Re: Spolarvätska

Inlägg av Bjelke »

Jag häller över till 1-liters-flaskor, har fullständigt tröttnat på slaskande med trattar å annat skit (som typ kräver 3 armar oxo, iaf när det är mörkt ute)
S85-14 AP1 Såld
S75D-18
SP100D-19
Användarvisningsbild
Bjelke
Teslaägare
Inlägg: 19529
Blev medlem: 24 mar 2015 12:27
Ort: Bollnäs
Referralkod: ts.la/mikael1178

Re: Spolarvätska

Inlägg av Bjelke »

Kulingen skrev:
mati skrev:
Kulingen skrev:
Min bil varnar iaf för låg spolarvätska.
Men rutan poppar väl inte upp av sig själv eller??? För mig visas bara den lilla röda ikonen längst uppe. Vill man veta vad det betyder så får man peka på ikonen. Konstigt egentligen. Bilen är ju annars inte rädd för att visa en massa varningar och fel i lilla skärmen. Häromdagen poppade titt som tätt en varning upp som påstod att park-assist inte fungerar. Och då kan man ju undra vad jag ska göra med den informationen när jag kör på en motorväg. Det hade däremot varit ganska trevligt om spolarvätskeevarningen hade visats på samma sätt. Säkert två olika personer som har skrivit respektive kod.
Det kom ett pling från bilen och den röda triangeln dök upp, och som du sa om man trycker på den så kommer varningen upp. Det borde ju komma upp en varning i lilla skärmen men klart åker man väldigt länge med den röda triangeln i stora fönstet så tycket jag att man har dålig uppsikt.
Hur funkar det om man tex har en permanent (typ) varning uppe redan? Tex när autopiloten gett upp, för den varningen ligger ju kvar hela tiden lixom...
Hamnar då andra (tex spolarvätska) "bakom" den, eller?
Tänkte på det i morse för då var AP-funktionerna på semester ute i galaxen nånstans...typ.
S85-14 AP1 Såld
S75D-18
SP100D-19
Användarvisningsbild
mati
elbilist
Inlägg: 17037
Blev medlem: 22 mar 2016 10:08
Ort: Götene

Re: Spolarvätska

Inlägg av mati »

Det går ju inte åt lika mycket spolarvätska som i riktiga bilar som även har strålkastarspolning. Jag har väl fyllt på två gånger hittills. Så sett är just påfyllandet inte ett jätteproblem tycker jag.
e-Golf -18 | Ioniq 5 First Edition RWD -22 | Evess elmoped
e-tron 55 -19 | Model S 90D -16 | Model S P85 -14
Skriv svar