Att tänka på vid köp beg MX

Här diskuterar vi om Tesla Model X

Moderator: Redaktion

HELA
Inlägg: 1
Blev medlem: 28 nov 2017 21:38

Att tänka på vid köp beg MX

Inlägg av HELA »

Jag tänkte provköra en beg 100D MX (044xxx) och hoppas få lite tips om vad man ska tänka på när man utvärderar bilen.

Kan man se hur tidigare ägare laddat batteriet?
Finns det något site med info exakt kring bilen så som bygg tidpunkt, utrustningsnivån etc.
Hur överförs supercharge och internet t.ex?
vad mer är viktigt att kolla upp innan man skriver på?

Hope to join family soon :P
Smutt
Teslaägare
Inlägg: 2955
Blev medlem: 09 dec 2016 21:09
Ort: Kristinehamn

Re: Att tänka på vid köp beg M

Inlägg av Smutt »

Dom har funnits så kort tid så att nån hunnit paja batteriet känns omöjligt

Tänk på att prov montera kroken
Tudor Grå S60 Duracell svart S75D Elon Snik Y 2023 Beställd
Användarvisningsbild
e5m1r
Teslaägare
Inlägg: 6065
Blev medlem: 31 okt 2015 11:30
Ort: Värnamo
Kontakt:

Re: Att tänka på vid köp beg MX

Inlägg av e5m1r »

Kolla milen en tidig X utan garanti ( 8000mil ) kan bli dyrt
De har vad jag vet haft problem med falk dörrarna som tog i och skrapade lacken lite problem med säten och lås anordning ( andra raden ) och tredje raden kan låsa sig i nedfälld läge
Kolla alltid upp bilen med tesla innan du överför pengar :)
Byte av ägare eller konto sköter tesla du mailar de bilens reg bevis från e-post konto som du tidigare öppnat
Har du en Tesla eller har du beställt en och funderar på tillbehör titta in på http://exclusiveparts.se
Användarvisningsbild
tr1
Teslaägare
Inlägg: 218
Blev medlem: 07 apr 2016 12:29

Re: Att tänka på vid köp beg MX

Inlägg av tr1 »

Be att få ett utdrag ur teslas servicelogg.


Skickat från min iPhone med Tapatalk
X 90D (levererad 26 september 2016)
3 SR+ Beställd 28 maj 2019 Pearl White
X LRPL Beställd 28 maj 2019 Pearl White
Användarvisningsbild
LarsL
Teslaägare
Inlägg: 14700
Blev medlem: 08 nov 2014 19:15
Referralkod: ts.la/lars74032

Re: Att tänka på vid köp beg M

Inlägg av LarsL »

Smutt skrev:
Dom har funnits så kort tid så att nån hunnit paja batteriet känns omöjligt

Tänk på att prov montera kroken
Jo, så är det säkert. Men tänk på att bilar som har snabbladdats extremt(!) ofta kan ha fått max effekten för Supercharging nerställd av Tesla. En kontroll hos Tesla behöver nog göras innan köp, helt enkelt.

När det gäller pris, tänk på att Tesla ger utökade garantier vid begagnat köp. Vid köp utanför Tesla så bör därför priset justeras emot motsvarande på begagnat sidan hos Tesla.
Senast redigerad av LarsL, redigerad totalt 1 gånger.
Användarvisningsbild
Satellite65
Teslaägare
Inlägg: 267
Blev medlem: 12 aug 2017 23:59
Ort: North of the Wall...

Re: Att tänka på vid köp beg MX

Inlägg av Satellite65 »

Jag skulle ha försökt kontrollera hur mycket den vibrerar i framvagnen vid hård acceleration, på vissa är det mindre och andra värre. Detta kan vara svårt att prova på en bil med dubbdäck eller vid snö/slask men ställ in suspension på normal och trampa fullt.
- Teslaägare från de nordligaste delarna av Sverige,
- Delar gärna med mig om mina erfarenheter av Tesla i -30gC.
2017 mX75d
2019 mS Raven Performance
Användarvisningsbild
AGCF
Teslaägare
Inlägg: 2347
Blev medlem: 18 apr 2014 20:25
Ort: Söderköping
Kontakt:

Re: Att tänka på vid köp beg MX

Inlägg av AGCF »

Det känns som att ingen model X har gått 8000 mil så alla eventuella problem kan du fixa innan garantin går ut. Jag skulle gå in och konfigurera en bil så nära den tilltänkta bilen som möjligt. Dra bort supermiljöbilspremien och sedan tänka på att om den begagnade bara har AP1 så ska du dra av en del för det med. För om tre år när den ska säljas nästa gång kommer det vara stor skillnad på värdet beroende på AP1 och AP2 eller AP2,5/3. Jämför sedan hur många kronor per mil den har fallit i värde jämfört med samma nya bil. De jag sett på blocket begär löjligt mycket.
Tesla Model 3 LR -24. Före detta Tesla M3 SR+, M3 LR -20, MX 75D -17, MS -14. VD på The New Aero, aerodynamiska fälgar till Tesla. http://www.thenewaero.com
Användarvisningsbild
AGCF
Teslaägare
Inlägg: 2347
Blev medlem: 18 apr 2014 20:25
Ort: Söderköping
Kontakt:

Re: Att tänka på vid köp beg MX

Inlägg av AGCF »

Exempelvis denna:
https://www.blocket.se/stockholm/Tesla_ ... ?ca=14&w=3 har bara vit lack och 6 sits som extra utrustning.
Kostar 1014 000 kr ny i dag och då har man AP2,5 sensorer istället för AP1 sensor. De begär 979 000 kr och den har gått 1750 mil. Alltså en nästan ny bil som de tycker fallit 20 kr per mil. Helt orimligt.
Tesla Model 3 LR -24. Före detta Tesla M3 SR+, M3 LR -20, MX 75D -17, MS -14. VD på The New Aero, aerodynamiska fälgar till Tesla. http://www.thenewaero.com
Användarvisningsbild
Satellite65
Teslaägare
Inlägg: 267
Blev medlem: 12 aug 2017 23:59
Ort: North of the Wall...

Re: Att tänka på vid köp beg MX

Inlägg av Satellite65 »

AGCF skrev:
Exempelvis denna:
https://www.blocket.se/stockholm/Tesla_ ... ?ca=14&w=3 har bara vit lack och 6 sits som extra utrustning.
Kostar 1014 000 kr ny i dag och då har man AP2,5 sensorer istället för AP1 sensor. De begär 979 000 kr och den har gått 1750 mil. Alltså en nästan ny bil som de tycker fallit 20 kr per mil. Helt orimligt.
1014kkr då glömmer du en del tillval. Den kostar 1089kkr inkl tillval (om den är solidvit) före avdrag för supermiljöbilspremien och sen är priset för den beggade säkert förhandlingsbart ca 5-10 procent om man har lite tur.

Men räknar man med finansiering så är det nog fortfarande bättre att beställa en ny.

Ds. Såg nu att den beggade har coldweather paket så lägg på det oxo på den nya.
- Teslaägare från de nordligaste delarna av Sverige,
- Delar gärna med mig om mina erfarenheter av Tesla i -30gC.
2017 mX75d
2019 mS Raven Performance
Användarvisningsbild
AGCF
Teslaägare
Inlägg: 2347
Blev medlem: 18 apr 2014 20:25
Ort: Söderköping
Kontakt:

Re: Att tänka på vid köp beg MX

Inlägg av AGCF »

Satellite65 skrev:
AGCF skrev:
Exempelvis denna:
https://www.blocket.se/stockholm/Tesla_ ... ?ca=14&w=3 har bara vit lack och 6 sits som extra utrustning.
Kostar 1014 000 kr ny i dag och då har man AP2,5 sensorer istället för AP1 sensor. De begär 979 000 kr och den har gått 1750 mil. Alltså en nästan ny bil som de tycker fallit 20 kr per mil. Helt orimligt.
1014kkr då glömmer du en del tillval. Den kostar 1089kkr inkl tillval (om den är solidvit) före avdrag för supermiljöbilspremien och sen är priset för den beggade säkert förhandlingsbart ca 5-10 procent om man har lite tur.

Men räknar man med finansiering så är det nog fortfarande bättre att beställa en ny.

Ds. Såg nu att den beggade har coldweather paket så lägg på det oxo på den nya.
Jag missade cold weather men den har inte AP aktiverad enligt texten. Jag räknade med pearl white och 6- sits som enda tillval, minus 40 000 kr för premien.
Tesla Model 3 LR -24. Före detta Tesla M3 SR+, M3 LR -20, MX 75D -17, MS -14. VD på The New Aero, aerodynamiska fälgar till Tesla. http://www.thenewaero.com
Användarvisningsbild
LarsL
Teslaägare
Inlägg: 14700
Blev medlem: 08 nov 2014 19:15
Referralkod: ts.la/lars74032

Re: Att tänka på vid köp beg MX

Inlägg av LarsL »

AGCF skrev:
Exempelvis denna:
https://www.blocket.se/stockholm/Tesla_ ... ?ca=14&w=3 har bara vit lack och 6 sits som extra utrustning.
Kostar 1014 000 kr ny i dag och då har man AP2,5 sensorer istället för AP1 sensor. De begär 979 000 kr och den har gått 1750 mil. Alltså en nästan ny bil som de tycker fallit 20 kr per mil. Helt orimligt.
Ja, det är väl nästan vad en ny från Tesla kostar idag... en verklighets kolla tack!
Användarvisningsbild
Satellite65
Teslaägare
Inlägg: 267
Blev medlem: 12 aug 2017 23:59
Ort: North of the Wall...

Re: Att tänka på vid köp beg MX

Inlägg av Satellite65 »

Det har du rätt i, jag tog det förgivet... :oops:
- Teslaägare från de nordligaste delarna av Sverige,
- Delar gärna med mig om mina erfarenheter av Tesla i -30gC.
2017 mX75d
2019 mS Raven Performance
Användarvisningsbild
Leo
Teslaägare
Inlägg: 3188
Blev medlem: 15 feb 2015 18:58
Ort: Enskede

Re: Att tänka på vid köp beg MX

Inlägg av Leo »

Ett tips innan du köper en X är att åka förbi ett ställe med "många" Model X parkerade. Tex ett servicecenter. Titta lite på de olika bilarnas detaljkvalitet och karosspassning så får du en bild av vad du kan förvänta dig.

Jag gjorde så inför köpet av vår X. Det blev liksom en "realitycheck" vad som var den "normala nivån" osv. Kändes lättare då vi sen hämtade ut vår egen.

Då kändes det lättare att acceptera vissa saker som "as designed" istället för att haka upp sig på olika småsaker. Dvs känns bättre för den egna "mentala pedanthälsan" om förväntningarna och verkligheten får fasas ihop lite gradvis så att säga. :P

Upplever att Model S ligger ett snäpp bättre i det här avseendet.

Och nej, de är inte ikapp tyska bilar i det. Men som jag sa till någon, det förlåter man ganska snabbt tack vare allt det andra där ingen annan kan konkurrera.
Nu: BMW i4 eDrive40 700mil, Seat Mii 800mil, Tesla Roadster 250mil.
Fd:MG5 850mil, MYLR 900mil, Kia EV6+ 1500mil, Skoda Enyaq iV80 2000mil, VW ID3 1100mil, Kia eNiro 3700mil, X100D-17 1500mil, P85-14 3000mil, 4xe-Golf 8700mil, e-up 2000mil
Skriv svar