Strandad med låsta dörrar och växel i drive

Här diskuterar vi om Tesla Model X

Moderator: Redaktion

Användarvisningsbild
Alfred
Teslaägare
Inlägg: 743
Blev medlem: 18 sep 2014 13:08
Ort: Stockholm/Fellingsbro

Strandad med låsta dörrar och växel i drive

Inlägg av Alfred »

Vi har just råkat ut för ett riktigt skumt fel.

Vår ena FOB har krånglat ett tag och varit helt död sedan ett tag tillbaka. Imorgon skulle vi lämna in bilen för ordinarie service och så skulle Tesla fixa den.

Men nu blev allt lite mer krångligt.

Min fru parkerade bilen, gick ut för ett ärende. Låste bilen med appen eftersom hennes nyckel är trasig, den låg kvar stendöd i en väska i bilen. Oklart om den är en del av problemet.

När hon kom tillbaka till bilen (X90D) låste hon upp med appen igen, speglarna fälldes ut, skärmen i bilen vaknade. Men dörrarna gick inte att öppna. Inget händer när man trycker på knapparna. Inte ens bakluckan.

Kollar man i appen rapporterar bilen att den är i drive, trots att den alltså är tom och står stilla. Antagligen är det därför dörrarna är låsta.

Tesla Assistans har försökt, men kan inte nollställa när bilen är i drive. Så nu måste vi bärga bilen. Oklart om jag hade kunnat hjälpa till med min fungerande nyckel, men jag befinner mig 20 mil bort, så svårt att ta reda på.

Blir svårt att lägga bilen i friläge/jack mode, så är lite nervös för hur bärgaren ska kunna bärga den på ett sätt som inte skadar bilen. Någon som har input?

Mitt i allt ringer Tesla Service Center och vill boka om vår servicetid eftersom de saknar en reservdel. Jag fick meddela att vi hade lite större problem att ta hand om först, men att bilen kommer in ändå...
2021 3LR | Red Multi-Coat | Ultra White | XPEL Stealth | FSD
2017 X90D | Midnight Silver | Ultra White | XPEL Stealth | FSD
Användarvisningsbild
bylund
Teslaägare
Inlägg: 9336
Blev medlem: 11 jun 2014 22:11
Ort: Stockholm

Re: Strandad med låsta dörrar och växel i drive

Inlägg av bylund »

Tar bilen verkligen skada om man inte lägger i domkraftläget? Är det inte mest så att man måste lyfta väldigt högt för att lyfta, då bilen försöker kompensera på andra sidan? Om D är ilagt borde den väl rulla någorlunda fritt?
Model S 85 byggd okt 2014 | Flerlagersröd | Svart tak | Svart tygklädsel | Teknikpaket med autopilot | Skruvfjädring | Dubbelladdare | Säkerhetspaket | 19"-fälgar | LTE | CCS
Användarvisningsbild
Alfred
Teslaägare
Inlägg: 743
Blev medlem: 18 sep 2014 13:08
Ort: Stockholm/Fellingsbro

Re: Strandad med låsta dörrar och växel i drive

Inlägg av Alfred »

Bärgaren verkade ha erfarenhet av Teslor, och visste hur man skulle göra om man inte kunde få dem i friläge, så det känns tryggt och bra nu.

Förstår dock inte hur den kan ha hamnat/fastnat i drive? Finns väl inget sätt man ska kunna gå ur bilen och låsa den med appen utan att ha lagt i P? Vi har creep på, så om den inte varit i P skulle den ju ha börjat rulla?

Ska bli intressant att höra vad Tesla kan hitta i loggarna. Ska ut till service centret imorgon.
2021 3LR | Red Multi-Coat | Ultra White | XPEL Stealth | FSD
2017 X90D | Midnight Silver | Ultra White | XPEL Stealth | FSD
Användarvisningsbild
mati
elbilist
Inlägg: 17037
Blev medlem: 22 mar 2016 10:08
Ort: Götene

Re: Strandad med låsta dörrar och växel i drive

Inlägg av mati »

Låter som det var fel med datan. Det är alltid datans fel. ;)
e-Golf -18 | Ioniq 5 First Edition RWD -22 | Evess elmoped
e-tron 55 -19 | Model S 90D -16 | Model S P85 -14
Användarvisningsbild
dstr
Teslaägare
Inlägg: 4320
Blev medlem: 12 okt 2014 11:00
Ort: Helenelund

Re: Strandad med låsta dörrar och växel i drive

Inlägg av dstr »

Jag blir nyfiken på vad som händer om man stannar med bilen i hold, kliver ur och låser med appen... någon med garanti kvar kanske kan testa? :)
Användarvisningsbild
bylund
Teslaägare
Inlägg: 9336
Blev medlem: 11 jun 2014 22:11
Ort: Stockholm

Re: Strandad med låsta dörrar och växel i drive

Inlägg av bylund »

Om den märker att man stigit ur så går en över i P, så man måste nog ha någon vikt eller något att ha i förarstolen också.
Model S 85 byggd okt 2014 | Flerlagersröd | Svart tak | Svart tygklädsel | Teknikpaket med autopilot | Skruvfjädring | Dubbelladdare | Säkerhetspaket | 19"-fälgar | LTE | CCS
Användarvisningsbild
Nicke Nyfiken
Teslaägare
Inlägg: 5183
Blev medlem: 13 sep 2015 20:47

Re: Strandad med låsta dörrar och växel i drive

Inlägg av Nicke Nyfiken »

dstr skrev:
Jag blir nyfiken på vad som händer om man stannar med bilen i hold, kliver ur och låser med appen... någon med garanti kvar kanske kan testa? :)
När du kliver ur (lyfter arslet från sätet) går den automatiskt över i P. Sedan är det som en vanlig låsning med appen.
Model Y P
Model S P
Model S P
Användarvisningsbild
mati
elbilist
Inlägg: 17037
Blev medlem: 22 mar 2016 10:08
Ort: Götene

Re: Strandad med låsta dörrar och växel i drive

Inlägg av mati »

"Gamla" camper mode funkade ju lite så. Fast då sätter man ju iofs bilen i neutral och låser sedan med appen.
e-Golf -18 | Ioniq 5 First Edition RWD -22 | Evess elmoped
e-tron 55 -19 | Model S 90D -16 | Model S P85 -14
Användarvisningsbild
Alfred
Teslaägare
Inlägg: 743
Blev medlem: 18 sep 2014 13:08
Ort: Stockholm/Fellingsbro

Re: Strandad med låsta dörrar och växel i drive

Inlägg av Alfred »

Pratade med bärgaren nu. Bilen verkar ha varit i P rent fysiskt. Bakhjulen låsta, men framhjulen i friläge. Så det gick lätt för bärgaren att få upp bilen på ”släden”.

Bilen rapporterar dessutom fortfarande att den är kvar där den hämtades, trots att den nu är förflyttad. Det konstiga är att appen uppger att den får kontakt med bilen, så status ser ut att vara uppdaterad i appen.

Den tycker fortfarande att den är i D, kör 0 km/h, rapporterar dock inget om laddnivå.
2021 3LR | Red Multi-Coat | Ultra White | XPEL Stealth | FSD
2017 X90D | Midnight Silver | Ultra White | XPEL Stealth | FSD
Användarvisningsbild
dstr
Teslaägare
Inlägg: 4320
Blev medlem: 12 okt 2014 11:00
Ort: Helenelund

Re: Strandad med låsta dörrar och växel i drive

Inlägg av dstr »

Alfred skrev:
Pratade med bärgaren nu. Bilen verkar ha varit i P rent fysiskt. Bakhjulen låsta, men framhjulen i friläge. Så det gick lätt för bärgaren att få upp bilen på ”släden”.

Bilen rapporterar dessutom fortfarande att den är kvar där den hämtades, trots att den nu är förflyttad. Det konstiga är att appen uppger att den får kontakt med bilen, så status ser ut att vara uppdaterad i appen.

Den tycker fortfarande att den är i D, kör 0 km/h, rapporterar dock inget om laddnivå.
Så är det - den rapporterar inte gps-position om den inte körs. Det märks tydligt på tex färjor.
Skriv svar