1 år med X
Moderator: Redaktion
1 år med X
Idag är det exakt ett år sedan jag hämtade min X och igår slog den över 5000mil.
Det har varit ett år med den bästa bil jag kört hittills och det är säkert en sv anledningarna till att jag kört mer med denna än tidigare bilar jag haft. Även om min arbetssituation påverkar en del med.
Jag valde en X60, vilket kräver sin planering men fungerar för mig med den arbets och boendesituation jag har.
Valde en 6 sitsig då jag har tre barn och är helnöjd med valet
Problemen jag haft:
Räckviddsångest - något men har minskat ju mer jag lärt mig bilen och planerat
Torkarna /spolarna är värdelösa på vintern - by design
Handsfree är värdelös - by design
Justering av Falcon wings och byte bussning pga knakljud vid dem - löstes vid service
Justering av dragkrok som var svårmonterat - löstes vid service
Byte av bromsok,skivor och belägg höger fram då belägget slitits ut. Detta hade de aldrig varit med om och trodde på dålig smörjning vid montering . De bytte rubbet på service och efter det inga problem
För närvarande har jag ett fel på en bakstol som inte låser i läge, och ny stol är på väg från USA nu. Dessutom krånglar framdörrens lås ibland (tar 4s på sig att öppna), men det ska de fixa samtidigt som stolen.
Helnöjd med service och support från Tesla och när de får stolen så kommer de och hämtar bilen i Värmland, fixar den i Göteborg och kommer tillbaka med den. Vilket bilmärke annars skulle göra det?
Har tidigare kört BMW X4, Audi Q5, BMW 320, Saab 9-5 och ingen av dessa har känts så trygg, rolig eller bra som Teslan.
Det är mest småpendling i vardagen på ca 20 mil, men har blivit några turer till Jämtland, Göteborg, Oslo, Stockholm och västkusten.
Känns fortfarande kul att passera bensinstationerna och le åt de som fyller sina fossilbilar
Trevlig helg på er alla!
Skickat från min iPhone med Tapatalk
Det har varit ett år med den bästa bil jag kört hittills och det är säkert en sv anledningarna till att jag kört mer med denna än tidigare bilar jag haft. Även om min arbetssituation påverkar en del med.
Jag valde en X60, vilket kräver sin planering men fungerar för mig med den arbets och boendesituation jag har.
Valde en 6 sitsig då jag har tre barn och är helnöjd med valet
Problemen jag haft:
Räckviddsångest - något men har minskat ju mer jag lärt mig bilen och planerat
Torkarna /spolarna är värdelösa på vintern - by design
Handsfree är värdelös - by design
Justering av Falcon wings och byte bussning pga knakljud vid dem - löstes vid service
Justering av dragkrok som var svårmonterat - löstes vid service
Byte av bromsok,skivor och belägg höger fram då belägget slitits ut. Detta hade de aldrig varit med om och trodde på dålig smörjning vid montering . De bytte rubbet på service och efter det inga problem
För närvarande har jag ett fel på en bakstol som inte låser i läge, och ny stol är på väg från USA nu. Dessutom krånglar framdörrens lås ibland (tar 4s på sig att öppna), men det ska de fixa samtidigt som stolen.
Helnöjd med service och support från Tesla och när de får stolen så kommer de och hämtar bilen i Värmland, fixar den i Göteborg och kommer tillbaka med den. Vilket bilmärke annars skulle göra det?
Har tidigare kört BMW X4, Audi Q5, BMW 320, Saab 9-5 och ingen av dessa har känts så trygg, rolig eller bra som Teslan.
Det är mest småpendling i vardagen på ca 20 mil, men har blivit några turer till Jämtland, Göteborg, Oslo, Stockholm och västkusten.
Känns fortfarande kul att passera bensinstationerna och le åt de som fyller sina fossilbilar
Trevlig helg på er alla!
Skickat från min iPhone med Tapatalk
Re: 1 år med X
Helljuset är skit på de flesta bilarna så det behöver du inte ta upptbjorn81 skrev:Tillägg: helljuset är värdelöst
Skickat från min iPhone med Tapatalk
Re: 1 år med X
Rolig läsning, kommer ihåg vår gemensamma resa under förra hösten med nagelbitande från första till sista stund
Kul att du är nöjd med bilen, vi ses säkert på valfri SuC framöver!
/John
Kul att du är nöjd med bilen, vi ses säkert på valfri SuC framöver!
/John
Porsche Taycan 4S+ 2021
Tidigare ägare av:
M3 LR -19
MX P90D -16
MS 85 -14
Tidigare ägare av:
M3 LR -19
MX P90D -16
MS 85 -14
Re: 1 år med X
Vad menar du?tbjorn81 skrev:Tillägg: helljuset är värdelöst
Skickat från min iPhone med Tapatalk
Model S85 -14 (SÅLD)
Model XP90D -17 (SÅLD)
Model 3 Performance -19, regplåt: LITHIUM,
255 000km på mätaren Juli 2023.
instagram.com/tehjimos
Model XP90D -17 (SÅLD)
Model 3 Performance -19, regplåt: LITHIUM,
255 000km på mätaren Juli 2023.
instagram.com/tehjimos
Re: 1 år med X
Kul med en till X60 ägare, vi är ju inte så många. Känner att jag är det i hjärtat trots att jag nu uppgraderat till 75a mest för att få performance uppgraderingen.
Håller verkligen med om att det är en fantastisk bil med usla torkare Antar att du inte heller har uppvärmda?
Mitt första problem kom nyligen, det också med ett av sätena i mitten (har också 6-sits) där motorn lagt av så det kan ej flyttas. SC väntar fortfarande på reservdelen.
Håller verkligen med om att det är en fantastisk bil med usla torkare Antar att du inte heller har uppvärmda?
Mitt första problem kom nyligen, det också med ett av sätena i mitten (har också 6-sits) där motorn lagt av så det kan ej flyttas. SC väntar fortfarande på reservdelen.
Ägt ca 30 elbilar genom åren varav nära 20 Teslor.
Bilar som just nu används:
RS E-Tron GT - 2022
I-Pace SE - 2020
Model 3 LR - 2021
e-Expert - 2021
Bilar som just nu används:
RS E-Tron GT - 2022
I-Pace SE - 2020
Model 3 LR - 2021
e-Expert - 2021
Re: 1 år med X
Testa en gång att åka i en Tesla när det är mörkt ute. Då kommer du omedelbart inse att du har fel. Det finns bilar som har dåligt helljus, och så finns Tesla. Helljuset är löjligt dåligt, så dåligt att man tror att nånting är fel. Dessutom saknar Tesla strålkastarrengöring, vilket gör att det blir ännu sämre ljus vid t.ex. slaskiga vägförhållanden.nek0 skrev:Helljuset är skit på de flesta bilarna så det behöver du inte ta upp
e-Golf -18 | Ioniq 5 First Edition RWD -22 | Evess elmoped
e-tron 55 -19 | Model S 90D -16 | Model S P85 -14
Re: 1 år med X
Tycker faktiskt att helljuset är helt ok på min X. Däremot är halvljuset under all kritik, samt avsaknad av rengöring som ni påpekade ovan.
Porsche Taycan 4S+ 2021
Tidigare ägare av:
M3 LR -19
MX P90D -16
MS 85 -14
Tidigare ägare av:
M3 LR -19
MX P90D -16
MS 85 -14
Re: 1 år med X
Ok mati men testa då golf 6, golf 7 skoda rapid eller polo med halogen ljusmati skrev:Testa en gång att åka i en Tesla när det är mörkt ute. Då kommer du omedelbart inse att du har fel. Det finns bilar som har dåligt helljus, och så finns Tesla. Helljuset är löjligt dåligt, så dåligt att man tror att nånting är fel. Dessutom saknar Tesla strålkastarrengöring, vilket gör att det blir ännu sämre ljus vid t.ex. slaskiga vägförhållanden.nek0 skrev:Helljuset är skit på de flesta bilarna så det behöver du inte ta upp
Man ser alla ekorrar i trädtopparna men inte en elefant på vägen 100m från bilen
Re: 1 år med X
Håller med. Min åsikt är att det håller ganska genomsnittlig klass. Långt efter några av de nyaste premiumbilarna men lika bra eller bättre än den stora massan av standardbilar.Johnalm skrev:Tycker faktiskt att helljuset är helt ok på min X. Däremot är halvljuset under all kritik, samt avsaknad av rengöring som ni påpekade ovan.
Vindrutetorkarna däremot... DE är dåliga.
Ägt ca 30 elbilar genom åren varav nära 20 Teslor.
Bilar som just nu används:
RS E-Tron GT - 2022
I-Pace SE - 2020
Model 3 LR - 2021
e-Expert - 2021
Bilar som just nu används:
RS E-Tron GT - 2022
I-Pace SE - 2020
Model 3 LR - 2021
e-Expert - 2021
Re: 1 år med X
Du får ju inte jämföra gammeldags glödlampor med det som sägs vara moderna LED-strålkastare.nek0 skrev:Ok mati men testa då golf 6, golf 7 skoda rapid eller polo med halogen ljus
Man ser alla ekorrar i trädtopparna men inte en elefant på vägen 100m från bilen
Jag testade Golf 7 med adaptiva LED-lampor. Skillnaden var så stor att man bara skäms. Tesla-Björn gjorde en video om det när han testade e-Golf där han skrek "shiiiit I want these in my Tesla". Jag kan bara hålla med. Även vår Mazda CX3 med adaptiva LED spelar i en helt annan liga än Model S.
Det som ligger närmast Tesla är faktiskt gamla H4 halogenlampor. Min Mazda Miata hade såna, de var ungefär som i Teslan, något bättre kanske. Men min MagicShine cykellampa slår faktiskt Teslas skumbelysning med hästlängder.
e-Golf -18 | Ioniq 5 First Edition RWD -22 | Evess elmoped
e-tron 55 -19 | Model S 90D -16 | Model S P85 -14