1 år med X

Här diskuterar vi om Tesla Model X

Moderator: Redaktion

Användarvisningsbild
tbjorn81
Teslaägare
Inlägg: 82
Blev medlem: 22 jul 2016 22:20

1 år med X

Inlägg av tbjorn81 »

Idag är det exakt ett år sedan jag hämtade min X och igår slog den över 5000mil.

Det har varit ett år med den bästa bil jag kört hittills och det är säkert en sv anledningarna till att jag kört mer med denna än tidigare bilar jag haft. Även om min arbetssituation påverkar en del med.
Jag valde en X60, vilket kräver sin planering men fungerar för mig med den arbets och boendesituation jag har.
Valde en 6 sitsig då jag har tre barn och är helnöjd med valet

Problemen jag haft:
Räckviddsångest - något men har minskat ju mer jag lärt mig bilen och planerat
Torkarna /spolarna är värdelösa på vintern - by design
Handsfree är värdelös - by design
Justering av Falcon wings och byte bussning pga knakljud vid dem - löstes vid service
Justering av dragkrok som var svårmonterat - löstes vid service
Byte av bromsok,skivor och belägg höger fram då belägget slitits ut. Detta hade de aldrig varit med om och trodde på dålig smörjning vid montering . De bytte rubbet på service och efter det inga problem

För närvarande har jag ett fel på en bakstol som inte låser i läge, och ny stol är på väg från USA nu. Dessutom krånglar framdörrens lås ibland (tar 4s på sig att öppna), men det ska de fixa samtidigt som stolen.

Helnöjd med service och support från Tesla och när de får stolen så kommer de och hämtar bilen i Värmland, fixar den i Göteborg och kommer tillbaka med den. Vilket bilmärke annars skulle göra det?

Har tidigare kört BMW X4, Audi Q5, BMW 320, Saab 9-5 och ingen av dessa har känts så trygg, rolig eller bra som Teslan.

Det är mest småpendling i vardagen på ca 20 mil, men har blivit några turer till Jämtland, Göteborg, Oslo, Stockholm och västkusten.

Känns fortfarande kul att passera bensinstationerna och le åt de som fyller sina fossilbilar :)

Trevlig helg på er alla! Bild



Skickat från min iPhone med Tapatalk
Användarvisningsbild
tbjorn81
Teslaägare
Inlägg: 82
Blev medlem: 22 jul 2016 22:20

Re: 1 år med X

Inlägg av tbjorn81 »

Tillägg: helljuset är värdelöst :(


Skickat från min iPhone med Tapatalk
Användarvisningsbild
nek0
Inlägg: 4187
Blev medlem: 08 nov 2017 14:10
Ort: Huskvarna

Re: 1 år med X

Inlägg av nek0 »

tbjorn81 skrev:
Tillägg: helljuset är värdelöst :(


Skickat från min iPhone med Tapatalk
Helljuset är skit på de flesta bilarna så det behöver du inte ta upp :)
Användarvisningsbild
Johnalm
Teslaägare
Inlägg: 1214
Blev medlem: 17 okt 2015 19:56
Ort: Skarpö, Vaxholm

Re: 1 år med X

Inlägg av Johnalm »

Rolig läsning, kommer ihåg vår gemensamma resa under förra hösten med nagelbitande från första till sista stund :lol:

Kul att du är nöjd med bilen, vi ses säkert på valfri SuC framöver!

/John
Porsche Taycan 4S+ 2021
Tidigare ägare av:
M3 LR -19
MX P90D -16
MS 85 -14
Användarvisningsbild
tehjimos
Teslaägare
Inlägg: 1066
Blev medlem: 17 dec 2015 04:22
Ort: Stockholm

Re: 1 år med X

Inlägg av tehjimos »

tbjorn81 skrev:
Tillägg: helljuset är värdelöst :(


Skickat från min iPhone med Tapatalk
Vad menar du? ;)
asdadasda.png
Model S85 -14 (SÅLD)
Model XP90D -17 (SÅLD)
Model 3 Performance -19, regplåt: LITHIUM,
255 000km på mätaren Juli 2023.
instagram.com/tehjimos
Användarvisningsbild
Legato
Teslaägare
Inlägg: 10298
Blev medlem: 10 dec 2016 21:33
Ort: Tyresö

Re: 1 år med X

Inlägg av Legato »

Kul med en till X60 ägare, vi är ju inte så många. Känner att jag är det i hjärtat trots att jag nu uppgraderat till 75a mest för att få performance uppgraderingen. :)

Håller verkligen med om att det är en fantastisk bil med usla torkare :lol: Antar att du inte heller har uppvärmda?

Mitt första problem kom nyligen, det också med ett av sätena i mitten (har också 6-sits) där motorn lagt av så det kan ej flyttas. SC väntar fortfarande på reservdelen.
Ägt ca 30 elbilar genom åren varav nära 20 Teslor.

Bilar som just nu används:
RS E-Tron GT - 2022
I-Pace SE - 2020
Model 3 LR - 2021
e-Expert - 2021
Användarvisningsbild
mati
elbilist
Inlägg: 17037
Blev medlem: 22 mar 2016 10:08
Ort: Götene

Re: 1 år med X

Inlägg av mati »

nek0 skrev:
Helljuset är skit på de flesta bilarna så det behöver du inte ta upp :)
Testa en gång att åka i en Tesla när det är mörkt ute. Då kommer du omedelbart inse att du har fel. Det finns bilar som har dåligt helljus, och så finns Tesla. Helljuset är löjligt dåligt, så dåligt att man tror att nånting är fel. Dessutom saknar Tesla strålkastarrengöring, vilket gör att det blir ännu sämre ljus vid t.ex. slaskiga vägförhållanden.
e-Golf -18 | Ioniq 5 First Edition RWD -22 | Evess elmoped
e-tron 55 -19 | Model S 90D -16 | Model S P85 -14
Användarvisningsbild
Johnalm
Teslaägare
Inlägg: 1214
Blev medlem: 17 okt 2015 19:56
Ort: Skarpö, Vaxholm

Re: 1 år med X

Inlägg av Johnalm »

Tycker faktiskt att helljuset är helt ok på min X. Däremot är halvljuset under all kritik, samt avsaknad av rengöring som ni påpekade ovan.
Porsche Taycan 4S+ 2021
Tidigare ägare av:
M3 LR -19
MX P90D -16
MS 85 -14
Användarvisningsbild
nek0
Inlägg: 4187
Blev medlem: 08 nov 2017 14:10
Ort: Huskvarna

Re: 1 år med X

Inlägg av nek0 »

mati skrev:
nek0 skrev:
Helljuset är skit på de flesta bilarna så det behöver du inte ta upp :)
Testa en gång att åka i en Tesla när det är mörkt ute. Då kommer du omedelbart inse att du har fel. Det finns bilar som har dåligt helljus, och så finns Tesla. Helljuset är löjligt dåligt, så dåligt att man tror att nånting är fel. Dessutom saknar Tesla strålkastarrengöring, vilket gör att det blir ännu sämre ljus vid t.ex. slaskiga vägförhållanden.
Ok mati men testa då golf 6, golf 7 skoda rapid eller polo med halogen ljus :)
Man ser alla ekorrar i trädtopparna men inte en elefant på vägen 100m från bilen
Användarvisningsbild
Legato
Teslaägare
Inlägg: 10298
Blev medlem: 10 dec 2016 21:33
Ort: Tyresö

Re: 1 år med X

Inlägg av Legato »

Johnalm skrev:
Tycker faktiskt att helljuset är helt ok på min X. Däremot är halvljuset under all kritik, samt avsaknad av rengöring som ni påpekade ovan.
Håller med. Min åsikt är att det håller ganska genomsnittlig klass. Långt efter några av de nyaste premiumbilarna men lika bra eller bättre än den stora massan av standardbilar.

Vindrutetorkarna däremot... DE är dåliga.
Ägt ca 30 elbilar genom åren varav nära 20 Teslor.

Bilar som just nu används:
RS E-Tron GT - 2022
I-Pace SE - 2020
Model 3 LR - 2021
e-Expert - 2021
Användarvisningsbild
mati
elbilist
Inlägg: 17037
Blev medlem: 22 mar 2016 10:08
Ort: Götene

Re: 1 år med X

Inlägg av mati »

nek0 skrev:
Ok mati men testa då golf 6, golf 7 skoda rapid eller polo med halogen ljus :)
Man ser alla ekorrar i trädtopparna men inte en elefant på vägen 100m från bilen
Du får ju inte jämföra gammeldags glödlampor med det som sägs vara moderna LED-strålkastare.
Jag testade Golf 7 med adaptiva LED-lampor. Skillnaden var så stor att man bara skäms. Tesla-Björn gjorde en video om det när han testade e-Golf där han skrek "shiiiit I want these in my Tesla". Jag kan bara hålla med. Även vår Mazda CX3 med adaptiva LED spelar i en helt annan liga än Model S.
Det som ligger närmast Tesla är faktiskt gamla H4 halogenlampor. Min Mazda Miata hade såna, de var ungefär som i Teslan, något bättre kanske. Men min MagicShine cykellampa slår faktiskt Teslas skumbelysning med hästlängder.
e-Golf -18 | Ioniq 5 First Edition RWD -22 | Evess elmoped
e-tron 55 -19 | Model S 90D -16 | Model S P85 -14
Skriv svar