Seg förardörr

Här diskuterar vi om Tesla Model X

Moderator: Redaktion

Användarvisningsbild
Lucidor
Teslaägare
Inlägg: 315
Blev medlem: 07 feb 2015 10:20
Ort: Solna

Seg förardörr

Inlägg av Lucidor »

Förardörren på vår X har börjat krångla vid öppning. Efter ett tryck på handtaget eller fob:en kämpar någon mekanism med att få dörren att släppa sin låsning. Man hör någon stackars elmotor kämpa under kanske 3-4 sekunder innan dörren till slut svänger upp. Det finns en elektrisk liten kloss i dörren som verkar ha till uppgift att knuffa ut dörren de första 15 millimetrarna och som verkar gå trögare än normalt. Är det ett känt fel och vågar jag smörja den med 5-56 e.dyl?
Användarvisningsbild
tbjorn81
Teslaägare
Inlägg: 82
Blev medlem: 22 jul 2016 22:20

Re: Seg förardörr

Inlägg av tbjorn81 »

Hade samma fel. Lämnade in den och enligt specen efter bytte de en massa i dörren. Både elektronik och mekanik


Skickat från min iPhone med Tapatalk
Användarvisningsbild
Johnalm
Teslaägare
Inlägg: 1214
Blev medlem: 17 okt 2015 19:56
Ort: Skarpö, Vaxholm

Re: Seg förardörr

Inlägg av Johnalm »

Har motsatt problem från och till, dörren vill inte stängas utan fjädrar emot i några sekunder / några gånger innan den går att stänga.
Porsche Taycan 4S+ 2021
Tidigare ägare av:
M3 LR -19
MX P90D -16
MS 85 -14
Patric_mellquist
Inlägg: 1
Blev medlem: 05 jan 2018 07:55

Re: Seg förardörr

Inlägg av Patric_mellquist »

Jag har också problem med att förardörren inte stänger sig utan öppnas efter stängning och får stänga en andra gång. Har haft inne bilen och bytt massa saker men fortfarande samma problem.
Användarvisningsbild
Elektrisk
Teslaägare
Inlägg: 44
Blev medlem: 15 jun 2015 21:35

Re: Seg förardörr

Inlägg av Elektrisk »

Jag har också precis fått problem med förardörren... om jag stänger och låser med Fob’en så fungerar det, men om jag skjuter igen dörren med handen eller via handtaget för automatisk stängning på dörren så håller inte mekaniken kvar dörren i stängt läge utan den går att putta upp igen.
Tesla Roadster R80 | Model X 90D
Användarvisningsbild
Lucidor
Teslaägare
Inlägg: 315
Blev medlem: 07 feb 2015 10:20
Ort: Solna

Re: Seg förardörr

Inlägg av Lucidor »

Vi tycka vara flera som har krånglande förardörr fast det tar sig lite olika uttryck. Jag ska kontakta SC nästa vecka och be dem titta på det.
Användarvisningsbild
TeslaBSL
Teslaägare
Inlägg: 25
Blev medlem: 07 mar 2017 20:17

Re: Seg förardörr

Inlägg av TeslaBSL »

Jag hade exakt samma problem. Till slut så låstes bara dörren upp och man fick själv öppna den. SC bytte dörrmotorn, sedan dess fungerar den som den ska.
X90D
P85D
Skriv svar