Model X som tjänstebil

Här diskuterar vi om Tesla Model X

Moderator: Redaktion

Användarvisningsbild
MangeT
Teslaägare
Inlägg: 1150
Blev medlem: 27 nov 2016 01:05
Ort: Lidingö

Model X som tjänstebil

Inlägg av MangeT »

MangeT
2022 Model 3 LR
2016 Model S60D - Såld!
Användarvisningsbild
Forestman
Teslaägare
Inlägg: 23
Blev medlem: 18 nov 2015 11:43
Ort: Sollefteå

Re: Model X som tjänstebil

Inlägg av Forestman »

Nja, jag är mer positiv, styrningen är helt ok...
Volvo V 60 laddhybrid, Toyota prius
Användarvisningsbild
Pontus
Teslaägare
Inlägg: 8572
Blev medlem: 26 nov 2014 05:42
Ort: Upplands Väsby, Stockholm

Re: Model X som tjänstebil

Inlägg av Pontus »

Det är ju väldigt höga förmånsvärden på X.
Jag räknade på en X LR med 6 säten och grå lack. Sedan räknade jag på en 3 LR rwd med grå lack.
Två väldigt olika bilar och då vi inte nödvändigtvis behöver en stor bil så ofta så blir det svårt.
Efter skatt så får jag 6.500 kr mindre kvar per månad om jag tar en X som tjänstebil, ganska mycket skattade pengar :(
Model S Plaid
Model 3 LR AWD Vit
Model 3 LR RWD Svart. SÅLD
Första Svenskägda Model 3 Blå med svart inredning och de fula hjulen och AP. SÅLD
Model S 85D Matt blå SÅLD
För rabatt på model S o X kan ni prova att twittra Elon, tala om hur det gick.
Stevvee
Inlägg: 830
Blev medlem: 29 dec 2018 10:59

Re: Model X som tjänstebil

Inlägg av Stevvee »

Pontus skrev:
Det är ju väldigt höga förmånsvärden på X.
Jag räknade på en X LR med 6 säten och grå lack. Sedan räknade jag på en 3 LR rwd med grå lack.
Två väldigt olika bilar och då vi inte nödvändigtvis behöver en stor bil så ofta så blir det svårt.
Efter skatt så får jag 6.500 kr mindre kvar per månad om jag tar en X som tjänstebil, ganska mycket skattade pengar :(
6500 skattat för en X är i mina ögon ruggigt billigt. Eget företag eller tjänar du en bra bit över statliga lönen ?
Användarvisningsbild
Pontus
Teslaägare
Inlägg: 8572
Blev medlem: 26 nov 2014 05:42
Ort: Upplands Väsby, Stockholm

Re: Model X som tjänstebil

Inlägg av Pontus »

Stevvee skrev:
Pontus skrev:
Det är ju väldigt höga förmånsvärden på X.
Jag räknade på en X LR med 6 säten och grå lack. Sedan räknade jag på en 3 LR rwd med grå lack.
Två väldigt olika bilar och då vi inte nödvändigtvis behöver en stor bil så ofta så blir det svårt.
Efter skatt så får jag 6.500 kr mindre kvar per månad om jag tar en X som tjänstebil, ganska mycket skattade pengar :(
6500 skattat för en X är i mina ögon ruggigt billigt. Eget företag eller tjänar du en bra bit över statliga lönen ?
Det är 6500 kr MER än en model 3 LR rwd.
Kostnaden totalt är ca 10 tkr skattade pengar.
Model S Plaid
Model 3 LR AWD Vit
Model 3 LR RWD Svart. SÅLD
Första Svenskägda Model 3 Blå med svart inredning och de fula hjulen och AP. SÅLD
Model S 85D Matt blå SÅLD
För rabatt på model S o X kan ni prova att twittra Elon, tala om hur det gick.
Verdi

Re: Model X som tjänstebil

Inlägg av Verdi »

Pontus skrev:
Stevvee skrev:
Pontus skrev:
Det är ju väldigt höga förmånsvärden på X.
Jag räknade på en X LR med 6 säten och grå lack. Sedan räknade jag på en 3 LR rwd med grå lack.
Två väldigt olika bilar och då vi inte nödvändigtvis behöver en stor bil så ofta så blir det svårt.
Efter skatt så får jag 6.500 kr mindre kvar per månad om jag tar en X som tjänstebil, ganska mycket skattade pengar :(
6500 skattat för en X är i mina ögon ruggigt billigt. Eget företag eller tjänar du en bra bit över statliga lönen ?
Det är 6500 kr MER än en model 3 LR rwd.
Kostnaden totalt är ca 10 tkr skattade pengar.

Ja men ändå billigt jämfört med många fossilbilar i samma storlek som MX.
Stevvee
Inlägg: 830
Blev medlem: 29 dec 2018 10:59

Re: Model X som tjänstebil

Inlägg av Stevvee »

Pontus skrev:
Stevvee skrev:
Pontus skrev:
Det är ju väldigt höga förmånsvärden på X.
Jag räknade på en X LR med 6 säten och grå lack. Sedan räknade jag på en 3 LR rwd med grå lack.
Två väldigt olika bilar och då vi inte nödvändigtvis behöver en stor bil så ofta så blir det svårt.
Efter skatt så får jag 6.500 kr mindre kvar per månad om jag tar en X som tjänstebil, ganska mycket skattade pengar :(
6500 skattat för en X är i mina ögon ruggigt billigt. Eget företag eller tjänar du en bra bit över statliga lönen ?
Det är 6500 kr MER än en model 3 LR rwd.
Kostnaden totalt är ca 10 tkr skattade pengar.
Puuh trodde du hittat något kap !
Ja 10 svider mer men relativt ”billigt” ändå för storlek och modell.
Användarvisningsbild
taliz
Teslaägare
Inlägg: 14510
Blev medlem: 16 nov 2014 12:04

Re: Model X som tjänstebil

Inlägg av taliz »

Avundsjuk på att du kan få en LR RWD för 4k. För mig blir det dubbla som personalbil. :(
https://youtu.be/6RhYY_4Wzls - the price of gas

Perfect is the enemy of good.

Time is the coin of your life. You spend it. Do not allow others to spend it for you.
Verdi

Re: Model X som tjänstebil

Inlägg av Verdi »

taliz skrev:
Avundsjuk på att du kan få en LR RWD för 4k. För mig blir det dubbla som personalbil. :(
Hur kan det bli så mycket?
Användarvisningsbild
taliz
Teslaägare
Inlägg: 14510
Blev medlem: 16 nov 2014 12:04

Re: Model X som tjänstebil

Inlägg av taliz »

Verdi skrev:
taliz skrev:
Avundsjuk på att du kan få en LR RWD för 4k. För mig blir det dubbla som personalbil. :(
Hur kan det bli så mycket?
Operationell leasing via Volvofinans. Beräknad nettokostnad 6k/mån för 2k mil/år.
Men eftersom jag är född efter 1979 har jag ITP1 och den beräknas på ”kontant bruttolön”. Dessutom tjänar jag över 7,5 IBB även efter ca 6k5 i bruttoavdrag. Det gör att 30% av bruttoavdraget motsvarar förlorad tjänstepension, dvs ca 2000/mån.
Totalt kostar det mig alltså ca 8k/mån.

Diskuterade detta lite med bilansvarig på HR hos oss och hon sa att det blir ett allt större problem för hela branschen. De siktar på att få till ramavtal med rabatt där leasing finansieras helt netto istället. Tills dess rekommenderade hon att köpa privat alternativt privatleasing...
https://youtu.be/6RhYY_4Wzls - the price of gas

Perfect is the enemy of good.

Time is the coin of your life. You spend it. Do not allow others to spend it for you.
Användarvisningsbild
fimpen
Teslaägare
Inlägg: 326
Blev medlem: 09 sep 2017 14:03
Ort: Arvika

Re: Model X som tjänstebil

Inlägg av fimpen »

Hej på er!

Jag har funderat lite på det här med förmånsvärdena. Skatteverket har ju en liten räknesnurra/lathund för att beräkna förmånsvärdena, men det är ju bara ett hjälpmedel, och en kan göra beräkningen själv också. Skatteverkets snurra använder de priser som Tesla levererat till dem i samband med att förmånsvärdena slogs fast. Men, nuförtiden har de gett upp att hitta en ”motsvarande” fossilbil, och istället slagit fast att förmånsvärdet ska reduceras med 824 800 kr (för XP100D) och 542 200 kr (för X100D), detta enligt SKV A 2018:35,

https://www4.skatteverket.se/download/1 ... 018_35.pdf

Vidare säger skatteverket att om prisändringar görs, vilka är bestående och kan komma alla till del, ska förmånsvärdet räknas om. Kruxet nu är ju att dessa reduktioner är i absoluta tal, kr, och inte %. Om vi nu använder Teslas kraftigt sänkta priser, och skatteverkets instruktioner, blir förmånsvärdena extremt låga. Eftersom reduktionen för XP är större än för X, och prisskillnaden inte så stor längre, blir förmånsvärdet lägre för XP än för X.

Detta är ju uppenbart inte skatteverkets avsikt, men samtidigt borde ju förmånsvärdena ändras i viss mån till säljs av prissänkningarna. Så, hur kan vi tänka?

/F
MXP Raven -19
MS 85 -14 (till salu)
MS LR -23 (hämtas snart...)
Beställd: Cybertruck tri motor AWD
Verdi

Re: Model X som tjänstebil

Inlägg av Verdi »

fimpen skrev:
Hej på er!

Jag har funderat lite på det här med förmånsvärdena. Skatteverket har ju en liten räknesnurra/lathund för att beräkna förmånsvärdena, men det är ju bara ett hjälpmedel, och en kan göra beräkningen själv också. Skatteverkets snurra använder de priser som Tesla levererat till dem i samband med att förmånsvärdena slogs fast. Men, nuförtiden har de gett upp att hitta en ”motsvarande” fossilbil, och istället slagit fast att förmånsvärdet ska reduceras med 824 800 kr (för XP100D) och 542 200 kr (för X100D), detta enligt SKV A 2018:35,

https://www4.skatteverket.se/download/1 ... 018_35.pdf

Vidare säger skatteverket att om prisändringar görs, vilka är bestående och kan komma alla till del, ska förmånsvärdet räknas om. Kruxet nu är ju att dessa reduktioner är i absoluta tal, kr, och inte %. Om vi nu använder Teslas kraftigt sänkta priser, och skatteverkets instruktioner, blir förmånsvärdena extremt låga. Eftersom reduktionen för XP är större än för X, och prisskillnaden inte så stor längre, blir förmånsvärdet lägre för XP än för X.

Detta är ju uppenbart inte skatteverkets avsikt, men samtidigt borde ju förmånsvärdena ändras i viss mån till säljs av prissänkningarna. Så, hur kan vi tänka?

/F
Du kan ange vilket förmånsvärde du vill. Det går bra så länge de inte fattar misstanke. Finns dock inte en chans att du får igenom din idé om de verkligen kollar dig.

Ps. "Man kan" heter det.
Användarvisningsbild
fimpen
Teslaägare
Inlägg: 326
Blev medlem: 09 sep 2017 14:03
Ort: Arvika

Re: Model X som tjänstebil

Inlägg av fimpen »

Verdi skrev:

Du kan ange vilket förmånsvärde du vill. Det går bra så länge de inte fattar misstanke. Finns dock inte en chans att du får igenom din idé om de verkligen kollar dig.

Ps. "Man kan" heter det.
Visst är det så, men hur tror du att de vill att en ska räkna då? Efter prissänkningarna är förmånsvärdena för höga och ska räknas om, enligt SKVs riktlinjer, frågan är ju dock hur? Eftersom det blir orimligt lågt när reglerna tillämpas strikt.

PS. En är ett gammalt personligt pronomen som används med urminnes hävd här i Värmland, men råkar sammanfalla med nyspråket. DS.
MXP Raven -19
MS 85 -14 (till salu)
MS LR -23 (hämtas snart...)
Beställd: Cybertruck tri motor AWD
Verdi

Re: Model X som tjänstebil

Inlägg av Verdi »

fimpen skrev:
Verdi skrev:

Du kan ange vilket förmånsvärde du vill. Det går bra så länge de inte fattar misstanke. Finns dock inte en chans att du får igenom din idé om de verkligen kollar dig.

Ps. "Man kan" heter det.
Visst är det så, men hur tror du att de vill att en ska räkna då? Efter prissänkningarna är förmånsvärdena för höga och ska räknas om, enligt SKVs riktlinjer, frågan är ju dock hur? Eftersom det blir orimligt lågt när reglerna tillämpas strikt.

PS. En är ett gammalt personligt pronomen som används med urminnes hävd här i Värmland, men råkar sammanfalla med nyspråket. DS.
Ring och fråga. Jag tror inte du får ner förmånsvärdet en enda krona... :(
Användarvisningsbild
fimpen
Teslaägare
Inlägg: 326
Blev medlem: 09 sep 2017 14:03
Ort: Arvika

Re: Model X som tjänstebil

Inlägg av fimpen »

Verdi skrev:

Ring och fråga. Jag tror inte du får ner förmånsvärdet en enda krona... :(
Jag får göra det, men de har ju stängt nu. Tills jag får ett bra svar tycker jag dock att bifogade skärmdump saxad från SKVs hemsida ger gott stöd för att förmånsvärdet på X ska räknas om.

Och tillämpar man SKVs riktlinjer kommer förmånsvärdet för en XP100D bli drygt 3000 kr/månad beroende på extrautrustning.
08D28D18-A975-4D8D-90AD-C60F369D94C3.png
MXP Raven -19
MS 85 -14 (till salu)
MS LR -23 (hämtas snart...)
Beställd: Cybertruck tri motor AWD
Användarvisningsbild
fimpen
Teslaägare
Inlägg: 326
Blev medlem: 09 sep 2017 14:03
Ort: Arvika

Re: Model X som tjänstebil

Inlägg av fimpen »

Reglerna är delvis skrivna för att hindra att biltillverkare trixar till sig låga förmånsvärden genom kortvariga och begränsade kampanjer i samband med att förmånsvärdena bestäms, men tar ju också hänsyn till exakt det förhållande som gällt Model S och X tidigare under året, dvs att tillverkaren tvingas sänka priset ordentligt, och på riktigt, för att få fart på försäljningen.
MXP Raven -19
MS 85 -14 (till salu)
MS LR -23 (hämtas snart...)
Beställd: Cybertruck tri motor AWD
Verdi

Re: Model X som tjänstebil

Inlägg av Verdi »

Stämmer det där så får jag väl beställa en XP100DL som andrabil. :lol:
Användarvisningsbild
taliz
Teslaägare
Inlägg: 14510
Blev medlem: 16 nov 2014 12:04

Re: Model X som tjänstebil

Inlägg av taliz »

Verdi skrev:
Stämmer det där så får jag väl beställa en XP100DL som andrabil. :lol:
Do it! :D
https://youtu.be/6RhYY_4Wzls - the price of gas

Perfect is the enemy of good.

Time is the coin of your life. You spend it. Do not allow others to spend it for you.
Användarvisningsbild
erikb
Teslaägare
Inlägg: 2
Blev medlem: 05 apr 2019 12:46

Re: Model X som tjänstebil

Inlägg av erikb »

Jag pratade med Skv om detta för några veckor sedan, men då gällde det MS. De sa, efter ett par dagars intern diskussion med sina egna experter, att förmånsvärdet inte förändras pga prissänkningen.

Motiveringen är att även om de i sina riktlinjer inte har angivit en specifik fossildriven jämförelsebil så ska det rabatterade förmånsvärdesgrundande priset ses som ett nybilspris för vad en motsvarande bil med fossildrift skulle kosta, och det förändras inte av att Tesla har sänkt sina priser, så länge de fortfarande är högre än jämförelsebilpriset.

Sent from my SM-G950F using Tapatalk
Användarvisningsbild
fimpen
Teslaägare
Inlägg: 326
Blev medlem: 09 sep 2017 14:03
Ort: Arvika

Re: Model X som tjänstebil

Inlägg av fimpen »

erikb skrev:
Jag pratade med Skv om detta för några veckor sedan, men då gällde det MS. De sa, efter ett par dagars intern diskussion med sina egna experter, att förmånsvärdet inte förändras pga prissänkningen.

Motiveringen är att även om de i sina riktlinjer inte har angivit en specifik fossildriven jämförelsebil så ska det rabatterade förmånsvärdesgrundande priset ses som ett nybilspris för vad en motsvarande bil med fossildrift skulle kosta, och det förändras inte av att Tesla har sänkt sina priser, så länge de fortfarande är högre än jämförelsebilpriset.

Sent from my SM-G950F using Tapatalk
Ajaj... jaa, det är ju faktiskt en argumentation som håller.... då sket sig det önsketänkandet... även om mitt exempel var helt orimligt skulle en ju kunnat tolka det som att den procentuella nedsättningen av förmånsvärdet kanske kunnat vara vägledande, och även det hade ju gett en rejäl sänkning av förmånsvärdet.

Tack för uppplysningen erikb

/fimpen
MXP Raven -19
MS 85 -14 (till salu)
MS LR -23 (hämtas snart...)
Beställd: Cybertruck tri motor AWD
Användarvisningsbild
spacecoin
Teslaägare
Inlägg: 6158
Blev medlem: 30 aug 2019 19:30

Re: Model X som tjänstebil

Inlägg av spacecoin »

Förmånsvärdet för Model X borde väl ramla ned rejält 2020? Det är ju helt bananas nu...

Eller ligger Model S för lågt? Efter pris-sänkningen (som inte verkar särskilt temporär) skiljer det ju mindre än 100 tkr XLR (1030) jfr SLR(936).

Förmånsvärde S LR : 4 753 kr/månad
Förmånsvärde X LR: 8 836 kr/månad

Är det någon som har koll här?
Verdi

Re: Model X som tjänstebil

Inlägg av Verdi »

spacecoin skrev:
Förmånsvärdet för Model X borde väl ramla ned rejält 2020? Det är ju helt bananas nu...

Eller ligger Model S för lågt? Efter pris-sänkningen (som inte verkar särskilt temporär) skiljer det ju mindre än 100 tkr XLR (1030) jfr SLR(936).

Förmånsvärde S LR : 4 753 kr/månad
Förmånsvärde X LR: 8 836 kr/månad

Är det någon som har koll här?

Det spelar inte så stor roll. Jämförbilarna för X är betydligt dyrare.
Användarvisningsbild
spacecoin
Teslaägare
Inlägg: 6158
Blev medlem: 30 aug 2019 19:30

Re: Model X som tjänstebil

Inlägg av spacecoin »

Verdi skrev:
Det spelar inte så stor roll. Jämförbilarna för X är betydligt dyrare.
Om dom jämför MX med Audi Q8 borde dom väl jämföra MS med Audi A8?

Q8 och A8 verkar ju ha ungefär samma förmånsvärde.

Jag får inte ihop det.
Användarvisningsbild
Tars
Teslaägare
Inlägg: 6519
Blev medlem: 22 feb 2015 11:59
Ort: Sigtuna
Referralkod: ts.la/michael4548

Re: Model X som tjänstebil

Inlägg av Tars »

spacecoin skrev:
Verdi skrev:
Det spelar inte så stor roll. Jämförbilarna för X är betydligt dyrare.
Om dom jämför MX med Audi Q8 borde dom väl jämföra MS med Audi A8?

Q8 och A8 verkar ju ha ungefär samma förmånsvärde.

Jag får inte ihop det.
Varje fredag EM slingar skv sin förmånsslant och beräknar förmånsvärdet på olika bilar.
Är inne på Tesla nr 22 som jag brukat, orkar inte skriva ner alla så det får bli en siffra.
Just nu ingen tesla.... :cry:

https://lazystore.se/products/white-mid ... 913d&_ss=r
Användarvisningsbild
helix
Teslaägare
Inlägg: 1585
Blev medlem: 01 jan 2017 16:41
Ort: Stockholm

Re: Model X som tjänstebil

Inlägg av helix »

spacecoin skrev:
Verdi skrev:
Det spelar inte så stor roll. Jämförbilarna för X är betydligt dyrare.
Om dom jämför MX med Audi Q8 borde dom väl jämföra MS med Audi A8?

Q8 och A8 verkar ju ha ungefär samma förmånsvärde.

Jag får inte ihop det.
Model X jämförs med Audi Q7 och BMW X5 (samt Volvo och Mercedes motsvarande)
Model S jämförs med Audi A6 och BMW 5-serie (samt Volvo och Mercedes motsvarande)
Model 3 jämförs med Audi A4 och BMW 3-serie (samt Volvo och Mercedes motsvarande)

Tesla blir en uddanfågel eftersom man inte har några egna jämförbara ICE. Då har SKV valt att använda sig av den här modellen där man använder baspris på motsvarande BMW, Audi, Mercede och Volvo och sen får Teslan i respektive klass genomsnittspriset av de fyra andra märkesmodellerna. Instegsmodellen i respektive klass har använts och exempelvis en instegs BMW 5-serie kostar betydligt mindre än en instegs X5 osv. Därav den stora diffen.

Förmånsvärdet korrelerar alltså inte med priset överhuvudtaget. Ta bara och titta på Model 3 Performance. Den kostar 699.900kr i grundpris, men har ett förmånsvärdet som är 8649kr/månad, vilket då kan jämföras med en Model S LR som kostar 50% mer i inköpspris, men har halva förmånsvärdet :D Detta då SKV jämför Model 3 P med en BMW M3 / Audi RS4 vs. Model S som blir mot en 520 diesel.
Skriv svar