Model X som tjänstebil
Moderator: Redaktion
Re: Model X som tjänstebil
Hej på er!
Jag har funderat lite på det här med förmånsvärdena. Skatteverket har ju en liten räknesnurra/lathund för att beräkna förmånsvärdena, men det är ju bara ett hjälpmedel, och en kan göra beräkningen själv också. Skatteverkets snurra använder de priser som Tesla levererat till dem i samband med att förmånsvärdena slogs fast. Men, nuförtiden har de gett upp att hitta en ”motsvarande” fossilbil, och istället slagit fast att förmånsvärdet ska reduceras med 824 800 kr (för XP100D) och 542 200 kr (för X100D), detta enligt SKV A 2018:35,
https://www4.skatteverket.se/download/1 ... 018_35.pdf
Vidare säger skatteverket att om prisändringar görs, vilka är bestående och kan komma alla till del, ska förmånsvärdet räknas om. Kruxet nu är ju att dessa reduktioner är i absoluta tal, kr, och inte %. Om vi nu använder Teslas kraftigt sänkta priser, och skatteverkets instruktioner, blir förmånsvärdena extremt låga. Eftersom reduktionen för XP är större än för X, och prisskillnaden inte så stor längre, blir förmånsvärdet lägre för XP än för X.
Detta är ju uppenbart inte skatteverkets avsikt, men samtidigt borde ju förmånsvärdena ändras i viss mån till säljs av prissänkningarna. Så, hur kan vi tänka?
/F
Jag har funderat lite på det här med förmånsvärdena. Skatteverket har ju en liten räknesnurra/lathund för att beräkna förmånsvärdena, men det är ju bara ett hjälpmedel, och en kan göra beräkningen själv också. Skatteverkets snurra använder de priser som Tesla levererat till dem i samband med att förmånsvärdena slogs fast. Men, nuförtiden har de gett upp att hitta en ”motsvarande” fossilbil, och istället slagit fast att förmånsvärdet ska reduceras med 824 800 kr (för XP100D) och 542 200 kr (för X100D), detta enligt SKV A 2018:35,
https://www4.skatteverket.se/download/1 ... 018_35.pdf
Vidare säger skatteverket att om prisändringar görs, vilka är bestående och kan komma alla till del, ska förmånsvärdet räknas om. Kruxet nu är ju att dessa reduktioner är i absoluta tal, kr, och inte %. Om vi nu använder Teslas kraftigt sänkta priser, och skatteverkets instruktioner, blir förmånsvärdena extremt låga. Eftersom reduktionen för XP är större än för X, och prisskillnaden inte så stor längre, blir förmånsvärdet lägre för XP än för X.
Detta är ju uppenbart inte skatteverkets avsikt, men samtidigt borde ju förmånsvärdena ändras i viss mån till säljs av prissänkningarna. Så, hur kan vi tänka?
/F
MXP Raven -19
MS 85 -14 (till salu)
MS LR -23 (hämtas snart...)
Beställd: Cybertruck tri motor AWD
MS 85 -14 (till salu)
MS LR -23 (hämtas snart...)
Beställd: Cybertruck tri motor AWD
Re: Model X som tjänstebil
Du kan ange vilket förmånsvärde du vill. Det går bra så länge de inte fattar misstanke. Finns dock inte en chans att du får igenom din idé om de verkligen kollar dig.fimpen skrev:Hej på er!
Jag har funderat lite på det här med förmånsvärdena. Skatteverket har ju en liten räknesnurra/lathund för att beräkna förmånsvärdena, men det är ju bara ett hjälpmedel, och en kan göra beräkningen själv också. Skatteverkets snurra använder de priser som Tesla levererat till dem i samband med att förmånsvärdena slogs fast. Men, nuförtiden har de gett upp att hitta en ”motsvarande” fossilbil, och istället slagit fast att förmånsvärdet ska reduceras med 824 800 kr (för XP100D) och 542 200 kr (för X100D), detta enligt SKV A 2018:35,
https://www4.skatteverket.se/download/1 ... 018_35.pdf
Vidare säger skatteverket att om prisändringar görs, vilka är bestående och kan komma alla till del, ska förmånsvärdet räknas om. Kruxet nu är ju att dessa reduktioner är i absoluta tal, kr, och inte %. Om vi nu använder Teslas kraftigt sänkta priser, och skatteverkets instruktioner, blir förmånsvärdena extremt låga. Eftersom reduktionen för XP är större än för X, och prisskillnaden inte så stor längre, blir förmånsvärdet lägre för XP än för X.
Detta är ju uppenbart inte skatteverkets avsikt, men samtidigt borde ju förmånsvärdena ändras i viss mån till säljs av prissänkningarna. Så, hur kan vi tänka?
/F
Ps. "Man kan" heter det.
Re: Model X som tjänstebil
Visst är det så, men hur tror du att de vill att en ska räkna då? Efter prissänkningarna är förmånsvärdena för höga och ska räknas om, enligt SKVs riktlinjer, frågan är ju dock hur? Eftersom det blir orimligt lågt när reglerna tillämpas strikt.Verdi skrev:
Du kan ange vilket förmånsvärde du vill. Det går bra så länge de inte fattar misstanke. Finns dock inte en chans att du får igenom din idé om de verkligen kollar dig.
Ps. "Man kan" heter det.
PS. En är ett gammalt personligt pronomen som används med urminnes hävd här i Värmland, men råkar sammanfalla med nyspråket. DS.
MXP Raven -19
MS 85 -14 (till salu)
MS LR -23 (hämtas snart...)
Beställd: Cybertruck tri motor AWD
MS 85 -14 (till salu)
MS LR -23 (hämtas snart...)
Beställd: Cybertruck tri motor AWD
Re: Model X som tjänstebil
Ring och fråga. Jag tror inte du får ner förmånsvärdet en enda krona...fimpen skrev:Visst är det så, men hur tror du att de vill att en ska räkna då? Efter prissänkningarna är förmånsvärdena för höga och ska räknas om, enligt SKVs riktlinjer, frågan är ju dock hur? Eftersom det blir orimligt lågt när reglerna tillämpas strikt.Verdi skrev:
Du kan ange vilket förmånsvärde du vill. Det går bra så länge de inte fattar misstanke. Finns dock inte en chans att du får igenom din idé om de verkligen kollar dig.
Ps. "Man kan" heter det.
PS. En är ett gammalt personligt pronomen som används med urminnes hävd här i Värmland, men råkar sammanfalla med nyspråket. DS.
Re: Model X som tjänstebil
Jag får göra det, men de har ju stängt nu. Tills jag får ett bra svar tycker jag dock att bifogade skärmdump saxad från SKVs hemsida ger gott stöd för att förmånsvärdet på X ska räknas om.Verdi skrev:
Ring och fråga. Jag tror inte du får ner förmånsvärdet en enda krona...
Och tillämpar man SKVs riktlinjer kommer förmånsvärdet för en XP100D bli drygt 3000 kr/månad beroende på extrautrustning.
MXP Raven -19
MS 85 -14 (till salu)
MS LR -23 (hämtas snart...)
Beställd: Cybertruck tri motor AWD
MS 85 -14 (till salu)
MS LR -23 (hämtas snart...)
Beställd: Cybertruck tri motor AWD
Re: Model X som tjänstebil
Reglerna är delvis skrivna för att hindra att biltillverkare trixar till sig låga förmånsvärden genom kortvariga och begränsade kampanjer i samband med att förmånsvärdena bestäms, men tar ju också hänsyn till exakt det förhållande som gällt Model S och X tidigare under året, dvs att tillverkaren tvingas sänka priset ordentligt, och på riktigt, för att få fart på försäljningen.
MXP Raven -19
MS 85 -14 (till salu)
MS LR -23 (hämtas snart...)
Beställd: Cybertruck tri motor AWD
MS 85 -14 (till salu)
MS LR -23 (hämtas snart...)
Beställd: Cybertruck tri motor AWD
Re: Model X som tjänstebil
Do it!Verdi skrev:Stämmer det där så får jag väl beställa en XP100DL som andrabil.
https://youtu.be/6RhYY_4Wzls - the price of gas
Perfect is the enemy of good.
Time is the coin of your life. You spend it. Do not allow others to spend it for you.
Perfect is the enemy of good.
Time is the coin of your life. You spend it. Do not allow others to spend it for you.
Re: Model X som tjänstebil
Jag pratade med Skv om detta för några veckor sedan, men då gällde det MS. De sa, efter ett par dagars intern diskussion med sina egna experter, att förmånsvärdet inte förändras pga prissänkningen.
Motiveringen är att även om de i sina riktlinjer inte har angivit en specifik fossildriven jämförelsebil så ska det rabatterade förmånsvärdesgrundande priset ses som ett nybilspris för vad en motsvarande bil med fossildrift skulle kosta, och det förändras inte av att Tesla har sänkt sina priser, så länge de fortfarande är högre än jämförelsebilpriset.
Sent from my SM-G950F using Tapatalk
Motiveringen är att även om de i sina riktlinjer inte har angivit en specifik fossildriven jämförelsebil så ska det rabatterade förmånsvärdesgrundande priset ses som ett nybilspris för vad en motsvarande bil med fossildrift skulle kosta, och det förändras inte av att Tesla har sänkt sina priser, så länge de fortfarande är högre än jämförelsebilpriset.
Sent from my SM-G950F using Tapatalk
Re: Model X som tjänstebil
Ajaj... jaa, det är ju faktiskt en argumentation som håller.... då sket sig det önsketänkandet... även om mitt exempel var helt orimligt skulle en ju kunnat tolka det som att den procentuella nedsättningen av förmånsvärdet kanske kunnat vara vägledande, och även det hade ju gett en rejäl sänkning av förmånsvärdet.erikb skrev:Jag pratade med Skv om detta för några veckor sedan, men då gällde det MS. De sa, efter ett par dagars intern diskussion med sina egna experter, att förmånsvärdet inte förändras pga prissänkningen.
Motiveringen är att även om de i sina riktlinjer inte har angivit en specifik fossildriven jämförelsebil så ska det rabatterade förmånsvärdesgrundande priset ses som ett nybilspris för vad en motsvarande bil med fossildrift skulle kosta, och det förändras inte av att Tesla har sänkt sina priser, så länge de fortfarande är högre än jämförelsebilpriset.
Sent from my SM-G950F using Tapatalk
Tack för uppplysningen erikb
/fimpen
MXP Raven -19
MS 85 -14 (till salu)
MS LR -23 (hämtas snart...)
Beställd: Cybertruck tri motor AWD
MS 85 -14 (till salu)
MS LR -23 (hämtas snart...)
Beställd: Cybertruck tri motor AWD
Re: Model X som tjänstebil
Förmånsvärdet för Model X borde väl ramla ned rejält 2020? Det är ju helt bananas nu...
Eller ligger Model S för lågt? Efter pris-sänkningen (som inte verkar särskilt temporär) skiljer det ju mindre än 100 tkr XLR (1030) jfr SLR(936).
Förmånsvärde S LR : 4 753 kr/månad
Förmånsvärde X LR: 8 836 kr/månad
Är det någon som har koll här?
Eller ligger Model S för lågt? Efter pris-sänkningen (som inte verkar särskilt temporär) skiljer det ju mindre än 100 tkr XLR (1030) jfr SLR(936).
Förmånsvärde S LR : 4 753 kr/månad
Förmånsvärde X LR: 8 836 kr/månad
Är det någon som har koll här?
Re: Model X som tjänstebil
spacecoin skrev:Förmånsvärdet för Model X borde väl ramla ned rejält 2020? Det är ju helt bananas nu...
Eller ligger Model S för lågt? Efter pris-sänkningen (som inte verkar särskilt temporär) skiljer det ju mindre än 100 tkr XLR (1030) jfr SLR(936).
Förmånsvärde S LR : 4 753 kr/månad
Förmånsvärde X LR: 8 836 kr/månad
Är det någon som har koll här?
Det spelar inte så stor roll. Jämförbilarna för X är betydligt dyrare.
Re: Model X som tjänstebil
Om dom jämför MX med Audi Q8 borde dom väl jämföra MS med Audi A8?Verdi skrev:Det spelar inte så stor roll. Jämförbilarna för X är betydligt dyrare.
Q8 och A8 verkar ju ha ungefär samma förmånsvärde.
Jag får inte ihop det.
- Tars
- Teslaägare
- Inlägg: 6519
- Blev medlem: 22 feb 2015 11:59
- Ort: Sigtuna
- Referralkod: ts.la/michael4548
Re: Model X som tjänstebil
Varje fredag EM slingar skv sin förmånsslant och beräknar förmånsvärdet på olika bilar.spacecoin skrev:Om dom jämför MX med Audi Q8 borde dom väl jämföra MS med Audi A8?Verdi skrev:Det spelar inte så stor roll. Jämförbilarna för X är betydligt dyrare.
Q8 och A8 verkar ju ha ungefär samma förmånsvärde.
Jag får inte ihop det.
Är inne på Tesla nr 22 som jag brukat, orkar inte skriva ner alla så det får bli en siffra.
Just nu ingen tesla....
https://lazystore.se/products/white-mid ... 913d&_ss=r
Just nu ingen tesla....
https://lazystore.se/products/white-mid ... 913d&_ss=r
Re: Model X som tjänstebil
Model X jämförs med Audi Q7 och BMW X5 (samt Volvo och Mercedes motsvarande)spacecoin skrev:Om dom jämför MX med Audi Q8 borde dom väl jämföra MS med Audi A8?Verdi skrev:Det spelar inte så stor roll. Jämförbilarna för X är betydligt dyrare.
Q8 och A8 verkar ju ha ungefär samma förmånsvärde.
Jag får inte ihop det.
Model S jämförs med Audi A6 och BMW 5-serie (samt Volvo och Mercedes motsvarande)
Model 3 jämförs med Audi A4 och BMW 3-serie (samt Volvo och Mercedes motsvarande)
Tesla blir en uddanfågel eftersom man inte har några egna jämförbara ICE. Då har SKV valt att använda sig av den här modellen där man använder baspris på motsvarande BMW, Audi, Mercede och Volvo och sen får Teslan i respektive klass genomsnittspriset av de fyra andra märkesmodellerna. Instegsmodellen i respektive klass har använts och exempelvis en instegs BMW 5-serie kostar betydligt mindre än en instegs X5 osv. Därav den stora diffen.
Förmånsvärdet korrelerar alltså inte med priset överhuvudtaget. Ta bara och titta på Model 3 Performance. Den kostar 699.900kr i grundpris, men har ett förmånsvärdet som är 8649kr/månad, vilket då kan jämföras med en Model S LR som kostar 50% mer i inköpspris, men har halva förmånsvärdet Detta då SKV jämför Model 3 P med en BMW M3 / Audi RS4 vs. Model S som blir mot en 520 diesel.
Re: Model X som tjänstebil
Jag står fast vid att det är helt bananas. Och att Model S verkar ligga lågt jfr Model 3 och X.