Sida 1 av 1

Re: Laddningshastighet är orimlig, eller har jag hjärnsläpp?

Postat: 11 jan 2018 13:44
av Teslaspolen
danni skrev:
X kan inte ha dubbelladdare. Däremot skulle jag tippa på att du har den uppgraderade laddaren på 16,5 kW i din bil, den har ju varit standard ett rätt bra tag nu. Även då så har laddaren uppenbarligen jobbat övertid :D
Vi var precis på gränsen och fick då en med den mjukvarulåsta laddaren. Men som sagt, det är i alla fall mer än vad den är speccad till. :lol:

Re: Laddningshastighet är orimlig, eller har jag hjärnsläpp?

Postat: 11 jan 2018 13:53
av danni
Jag tror vi fick svaret högre upp i tråden. Om huvudspänningen på trefas i Norge är 230 volt (mot 400 volt i Sverige) så blir laddströmmen vid 28 ampere sqrt(3) * 230 * 28 = 11150, dvs ganska precis 11 kW. Det är nog bara Teslas gränssnitt som inte är förberett på den här situationen och därför presenterar kW-angivelsen felaktigt.

Re: Laddningshastighet är orimlig, eller har jag hjärnsläpp?

Postat: 11 jan 2018 16:48
av Jensa
Spänningen på 3-fas i Sverige är väl också 230V vid laddning av Teslan?

Om det inte är 1-fas 27A då? Står felaktigt 3 fas och därav felberäknat till 19 kW? Skulle förklara varför det står 5h kvar av laddningen.

237v x 27A = 6,4 kW x 5h = 32 kWh. Borde motsvara de 39 procentenheter som är kvar av laddningen? Eller ca 34 procentenheter ser det ut som med laddstopp på ca 95 %.

Spännande märkligt :D

Re: Laddningshastighet är orimlig, eller har jag hjärnsläpp?

Postat: 11 jan 2018 18:10
av bylund
Typ 2-stationen ser väl till att det är vanlig trefas med nolla och jord även i Norge?

Re: Laddningshastighet är orimlig, eller har jag hjärnsläpp?

Postat: 11 jan 2018 20:05
av mati
Jensa skrev:
Spänningen på 3-fas i Sverige är väl också 230V vid laddning av Teslan?

Om det inte är 1-fas 27A då? Står felaktigt 3 fas och därav felberäknat till 19 kW? Skulle förklara varför det står 5h kvar av laddningen.

237v x 27A = 6,4 kW x 5h = 32 kWh. Borde motsvara de 39 procentenheter som är kvar av laddningen? Eller ca 34 procentenheter ser det ut som med laddstopp på ca 95 %.

Spännande märkligt :D
Spänningen för enfas är 230V i Sverige, dvs mot nollan. Tesla laddar visserligen på tre faser men alla var för sig mot nollan.
Norge har däremot 230V mellan faserna, i motsats till 400V som i Sverige. Lägre spänning mellan fas och nolla alltså.

Re: Laddningshastighet är orimlig, eller har jag hjärnsläpp?

Postat: 11 jan 2018 20:17
av bylund
mati skrev:
Jensa skrev:
Spänningen på 3-fas i Sverige är väl också 230V vid laddning av Teslan?

Om det inte är 1-fas 27A då? Står felaktigt 3 fas och därav felberäknat till 19 kW? Skulle förklara varför det står 5h kvar av laddningen.

237v x 27A = 6,4 kW x 5h = 32 kWh. Borde motsvara de 39 procentenheter som är kvar av laddningen? Eller ca 34 procentenheter ser det ut som med laddstopp på ca 95 %.

Spännande märkligt :D
Spänningen för enfas är 230V i Sverige, dvs mot nollan. Tesla laddar visserligen på tre faser men alla var för sig mot nollan.
Norge har däremot 230V mellan faserna, i motsats till 400V som i Sverige. Lägre spänning mellan fas och nolla alltså.
De har inte ens nolla i IT-systemet som är vanligt i Norge.

Re: Laddningshastighet är orimlig, eller har jag hjärnsläpp?

Postat: 11 jan 2018 23:07
av danni
Lustigt. Jag hittar flera sidor på nätet, inkl Teslas norska sida, som säger att norsk 230 V trefas 32 A ger 8,5 kW. Undrar varför, förstår inte alls hur man landar i den siffran.