Sida 1 av 1
Re: Laddningshastighet är orimlig, eller har jag hjärnsläpp?
Postat: 11 jan 2018 13:44
av Teslaspolen
danni skrev:X kan inte ha dubbelladdare. Däremot skulle jag tippa på att du har den uppgraderade laddaren på 16,5 kW i din bil, den har ju varit standard ett rätt bra tag nu. Även då så har laddaren uppenbarligen jobbat övertid
Vi var precis på gränsen och fick då en med den mjukvarulåsta laddaren. Men som sagt, det är i alla fall mer än vad den är speccad till.
Re: Laddningshastighet är orimlig, eller har jag hjärnsläpp?
Postat: 11 jan 2018 13:53
av danni
Jag tror vi fick svaret högre upp i tråden. Om huvudspänningen på trefas i Norge är 230 volt (mot 400 volt i Sverige) så blir laddströmmen vid 28 ampere sqrt(3) * 230 * 28 = 11150, dvs ganska precis 11 kW. Det är nog bara Teslas gränssnitt som inte är förberett på den här situationen och därför presenterar kW-angivelsen felaktigt.
Re: Laddningshastighet är orimlig, eller har jag hjärnsläpp?
Postat: 11 jan 2018 16:48
av Jensa
Spänningen på 3-fas i Sverige är väl också 230V vid laddning av Teslan?
Om det inte är 1-fas 27A då? Står felaktigt 3 fas och därav felberäknat till 19 kW? Skulle förklara varför det står 5h kvar av laddningen.
237v x 27A = 6,4 kW x 5h = 32 kWh. Borde motsvara de 39 procentenheter som är kvar av laddningen? Eller ca 34 procentenheter ser det ut som med laddstopp på ca 95 %.
Spännande märkligt
Re: Laddningshastighet är orimlig, eller har jag hjärnsläpp?
Postat: 11 jan 2018 18:10
av bylund
Typ 2-stationen ser väl till att det är vanlig trefas med nolla och jord även i Norge?
Re: Laddningshastighet är orimlig, eller har jag hjärnsläpp?
Postat: 11 jan 2018 20:05
av mati
Jensa skrev:Spänningen på 3-fas i Sverige är väl också 230V vid laddning av Teslan?
Om det inte är 1-fas 27A då? Står felaktigt 3 fas och därav felberäknat till 19 kW? Skulle förklara varför det står 5h kvar av laddningen.
237v x 27A = 6,4 kW x 5h = 32 kWh. Borde motsvara de 39 procentenheter som är kvar av laddningen? Eller ca 34 procentenheter ser det ut som med laddstopp på ca 95 %.
Spännande märkligt
Spänningen för
enfas är 230V i Sverige, dvs mot nollan. Tesla laddar visserligen på tre faser men alla var för sig mot nollan.
Norge har däremot 230V
mellan faserna, i motsats till 400V som i Sverige. Lägre spänning mellan fas och nolla alltså.
Re: Laddningshastighet är orimlig, eller har jag hjärnsläpp?
Postat: 11 jan 2018 20:17
av bylund
mati skrev:Jensa skrev:Spänningen på 3-fas i Sverige är väl också 230V vid laddning av Teslan?
Om det inte är 1-fas 27A då? Står felaktigt 3 fas och därav felberäknat till 19 kW? Skulle förklara varför det står 5h kvar av laddningen.
237v x 27A = 6,4 kW x 5h = 32 kWh. Borde motsvara de 39 procentenheter som är kvar av laddningen? Eller ca 34 procentenheter ser det ut som med laddstopp på ca 95 %.
Spännande märkligt
Spänningen för
enfas är 230V i Sverige, dvs mot nollan. Tesla laddar visserligen på tre faser men alla var för sig mot nollan.
Norge har däremot 230V
mellan faserna, i motsats till 400V som i Sverige. Lägre spänning mellan fas och nolla alltså.
De har inte ens nolla i IT-systemet som är vanligt i Norge.
Re: Laddningshastighet är orimlig, eller har jag hjärnsläpp?
Postat: 11 jan 2018 23:07
av danni
Lustigt. Jag hittar flera sidor på nätet, inkl Teslas norska sida, som säger att norsk 230 V trefas 32 A ger 8,5 kW. Undrar varför, förstår inte alls hur man landar i den siffran.