Bättre drag i bilen.

Här diskuterar vi om Tesla Model X

Moderator: Redaktion

Bättre drag i bilen.

Inläggav Teslaägare PeppeBjork » 13 jan 2018 18:49

Är det jag som inbillar mig eller blev det bättre acceleration i bilen efter förra uppdateringen? Har kört med Chill inställt sedan den kom. Kopplade in standard igår och upplevde ett galet accs. Kör en x90D :D
Användarvisningsbild
PeppeBjork
Teslaägare
 
Inlägg: 14
Blev medlem: 22 aug 2017 21:26
Ort: Lidingö

Re: Bättre drag i bilen.

Inläggav Teslaägare Elektrisk » 13 jan 2018 19:50

Vilken uppdatering har du ? Jag Testade min X90D (50.3) nu med G-tech mätaren och 0-100 gick på 4.92 vid 85 % soc, på sommaren fixar den det på ca 4.6 vid 90% soc. Dåligt väglag nu, kör med 20” Nokian dubbfritt. Jag tror det är inbillning efter Chill...
Tesla Roadster 3.0 | Model X 90D | Model 3 reserverad 31/3 | Referral länk: http://ts.la/ola6501
Användarvisningsbild
Elektrisk
Teslaägare
 
Inlägg: 40
Blev medlem: 15 jun 2015 21:35

Re: Bättre drag i bilen.

Inläggav Teslaägare Nyren » 13 jan 2018 19:50

Det är nog bara som du har kört med Chill för länge och glömt vilket drag det faktiskt är i din bil!
Model S 75D Deep Blue metallic. Använd gärna min länk: http://ts.la/johan9011
Användarvisningsbild
Nyren
Teslaägare
 
Inlägg: 329
Blev medlem: 15 jul 2016 10:25
Ort: Malmö

Re: Bättre drag i bilen.

Inläggav Teslaägare Legato » 13 jan 2018 21:22

Chill gör ju bilen superslö, typ dubblering av accelerationstiden så inte konstigt att den känns monstersnabb efter att du "chilla" ert tag. Personligen fattar jag inte hur man frivilligt kan vilja göra sin bil trött men det är en annan femma ;)
Röd X75D samt en vit sommarfossil-cab. Snart även en S75D.
Användarvisningsbild
Legato
Teslaägare
 
Inlägg: 2001
Blev medlem: 10 dec 2016 22:33

Re: Bättre drag i bilen.

Inläggav Teslaägare bylund » 13 jan 2018 21:34

Jag slog på chill häromveckan när jag körde katterna, som inte gillar snabba accelerationer. Jag tänkte att farthållaren då skulle vara mjukare i accelerationen, men jag märkte ingen skillnad. När jag kontrollerar accelerationen själv kan jag välja chill genom att inte trycka ner pedalen så hårt, så då ser jag inget syfte med den.
Model S 85 byggd okt 2014 | Flerlagersröd | Svart tak | Svart tygklädsel | Teknikpaket med autopilot | Skruvfjädring | Dubbelladdare | Säkerhetspaket | 19"-fälgar | LTE | Referrallänk: http://ts.la/olga1734
Användarvisningsbild
bylund
Teslaägare
 
Inlägg: 6810
Blev medlem: 11 jun 2014 22:11
Ort: Sundbyberg

Re: Bättre drag i bilen.

Inläggav Teslaägare Smutt » 13 jan 2018 22:12

bylund skrev:Jag slog på chill häromveckan när jag körde katterna, som inte gillar snabba accelerationer. Jag tänkte att farthållaren då skulle vara mjukare i accelerationen, men jag märkte ingen skillnad. När jag kontrollerar accelerationen själv kan jag välja chill genom att inte trycka ner pedalen så hårt, så då ser jag inget syfte med den.


Är den inte för övningskörning?
Grå S60 väntar på M3 med present
Användarvisningsbild
Smutt
Teslaägare
 
Inlägg: 1815
Blev medlem: 09 dec 2016 22:09
Ort: Kristinehamn

Re: Bättre drag i bilen.

Inläggav Teslaägare Legato » 14 jan 2018 08:29

Smutt skrev:
bylund skrev:Jag slog på chill häromveckan när jag körde katterna, som inte gillar snabba accelerationer. Jag tänkte att farthållaren då skulle vara mjukare i accelerationen, men jag märkte ingen skillnad. När jag kontrollerar accelerationen själv kan jag välja chill genom att inte trycka ner pedalen så hårt, så då ser jag inget syfte med den.


Är den inte för övningskörning?


Haha gillar katterna och över övningskörning. Jag ger mig det finns uppenbarligen bra användningsområden :D
Röd X75D samt en vit sommarfossil-cab. Snart även en S75D.
Användarvisningsbild
Legato
Teslaägare
 
Inlägg: 2001
Blev medlem: 10 dec 2016 22:33

Re: Bättre drag i bilen.

Inläggav Teslaägare mati » 14 jan 2018 10:24

bylund skrev:Jag slog på chill häromveckan när jag körde katterna, som inte gillar snabba accelerationer. Jag tänkte att farthållaren då skulle vara mjukare i accelerationen, men jag märkte ingen skillnad. När jag kontrollerar accelerationen själv kan jag välja chill genom att inte trycka ner pedalen så hårt, så då ser jag inget syfte med den.

Lite skillnad blir det med farthållaren. Den blir inte riktigt lika ryckig som i vanliga fall. Framförallt i tät trafik. Men det är kanske mer påtagligt med AP2.
Fördelen jag ser med chill är att det blir lugnare körning. Man behöver inte vara jätteförsiktig med högerfoten hela tiden, framförallt när man har folk (eller katter eller hundar) i bilen som inte uppskattar hårda accelerationer. Det blir liksom enklare att köra lugnt och fint.
e-Golf 2018
Model S som andrabil
mati
Teslaägare
 
Inlägg: 6670
Blev medlem: 22 mar 2016 11:08
Ort: Götene


Återgå till Model X

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 5 gäster