Framrutan fryser fast - man kan inte öppna förardörren

Här diskuterar vi om Tesla Model X

Moderator: Redaktion

Användarvisningsbild
JohanL
Teslaägare
Inlägg: 44
Blev medlem: 27 okt 2017 22:55

Framrutan fryser fast - man kan inte öppna förardörren

Inlägg av JohanL »

Hallå!

Tesla X ägare sedan i Oktober. Har märkt några gånger att framrutorna, förar och passagerar, fryser fast och vägrar sänka sig när man ska öppna bildörren. Detta har hänt några ggr hemma i Stockholm då det varit kallt. Nu är jag i Sälen och rutan går inte ner utan att man tar ett kontokort och skrapar mellan rutan och listen vid dörren, den rutan skall åka ner i. Sedan går inte alltid rutan ner när man sen ska stänga den vilket resulterar i att rutan hamnar utanför och lämnar ett glapp. Har googlat och hittat massor av dessa problem. Undrar om några här har samma problem och om någon haft det och om Tesla i såfall lyckats åtgärda det så det försvunnit.

Johan
Användarvisningsbild
Delta
Teslaägare
Inlägg: 868
Blev medlem: 06 mar 2014 07:44
Ort: Laholm

Re: Framrutan fryser fast - man kan inte öppna förardörren

Inlägg av Delta »

jag smörjar förebyggande med silikonspray för gummilister. Då minskar problemen.
Användarvisningsbild
Bjelke
Teslaägare
Inlägg: 19529
Blev medlem: 24 mar 2015 12:27
Ort: Bollnäs
Referralkod: ts.la/mikael1178

Re: Framrutan fryser fast - man kan inte öppna förardörren

Inlägg av Bjelke »

Många har haft samma problem och det finns ingen lösning på det från Teslas sida, utan det är bara göra rent, smörja lite med silikon och köra med
förvärmning av bilen så gott det går...
S85-14 AP1 Såld
S75D-18
SP100D-19
Användarvisningsbild
Wir
Teslaägare
Inlägg: 183
Blev medlem: 16 apr 2017 00:39
Ort: Gävle

Re: Framrutan fryser fast - man kan inte öppna förardörren

Inlägg av Wir »

Om jag inte förvämer bilen går rutan inte ner så då kan jag inte stänga dörren (öppna fungerar ändå, model S). När jag förvämer fungerar det dock.
Model S 90D -17
Svenssons
Teslaägare
Inlägg: 12321
Blev medlem: 11 aug 2014 22:59

Re: Framrutan fryser fast - man kan inte öppna förardörren

Inlägg av Svenssons »

Jag förvärmer också alltid bilen så slipper jag problemet. Vid smörjning så ska man tänka på att det troligen är bra att smörja med silikon både i övre och nedre kant på rutorna.
They who can give up essential liberty to obtain a little temporary safety, deserve neither liberty nor safety.
Användarvisningsbild
JohanL
Teslaägare
Inlägg: 44
Blev medlem: 27 okt 2017 22:55

Re: Framrutan fryser fast - man kan inte öppna förardörren

Inlägg av JohanL »

Tack för svar och tips. Förvånar mig att Tesla inte löst problemet, annan list, starkare motorer eller liknande. Det är ju trots allt en bil med ett
Cold Weather Package. Varm ratt är ju bra men ännu bättre att kunna öppna dörren. :lol:
Användarvisningsbild
ElbilsbilistenTesla
Teslaägare
Inlägg: 45
Blev medlem: 18 jul 2017 03:40

Re: Framrutan fryser fast - man kan inte öppna förardörren

Inlägg av ElbilsbilistenTesla »

Hej.
Jag kör en model S och har inga problem men jag köpte 100% vasselin på 1kg burk från färgbutik i Örebro och smorde in alla gummilisterna samt skinnsäterna i somras

ska göra om detta i sommar igen.
Användarvisningsbild
Franz
Teslaägare
Inlägg: 1731
Blev medlem: 06 sep 2014 16:17
Ort: Kungsbacka
Referralkod: ts.la/franz9414
Kontakt:

Re: Framrutan fryser fast - man kan inte öppna förardörren

Inlägg av Franz »

Nu kör jag också en Model S men det är väl ganska liknande förutsättningar. Visst är det väl så att en karmlös konstruktion är lite mer känslig. Eftersom jag i regel alltid förvärmer bilen när det är kallt skulle jag ändå säga att karmlös dörr + förvärmning är lite bättre än de bilar jag ägt tidigare (Audi A3 2008 och Audi A6 2013) där jag i båda fallen haft tillfällen då jag fått gå in genom bagageutrymmet. Det får väl dock tilläggas att det har varit när det frusit på rejält precis efter att jag gjort långa resor.
Driver sajten Car.info
Användarvisningsbild
Kriper
Teslaägare
Inlägg: 1095
Blev medlem: 06 nov 2016 11:07
Ort: Ingarö

Re: Framrutan fryser fast - man kan inte öppna förardörren

Inlägg av Kriper »

ElbilsbilistenTesla skrev:
Hej.
Jag kör en model S och har inga problem men jag köpte 100% vasselin på 1kg burk från färgbutik i Örebro och smorde in alla gummilisterna samt skinnsäterna i somras

ska göra om detta i sommar igen.
Vaselin är en petroleumbaserad produkt och bör inte användas på skinn. Gnid in sätena och ratten med minkolja över natten och torka bort eventuellt överflöd dagen efter. Skyddar skinnet och håller det mjukt och fint under lång tid.
Var dig själv, alla andra är upptagna

S 100D -17
Användarvisningsbild
ElbilsbilistenTesla
Teslaägare
Inlägg: 45
Blev medlem: 18 jul 2017 03:40

Re: Framrutan fryser fast - man kan inte öppna förardörren

Inlägg av ElbilsbilistenTesla »

konstigt det står på burken att det används på skinn och gummilister men om just denna är petroleumbaserad det ska jag undersöka imorgon då färgbutiken har fler burkar hemma.
Säterna och gummilisterna blev då himla bra iallafall.
Användarvisningsbild
Teslaspolen
Teslaägare
Inlägg: 4057
Blev medlem: 15 dec 2014 17:48
Ort: Siljan

Re: Framrutan fryser fast - man kan inte öppna förardörren

Inlägg av Teslaspolen »

Förvärm 30-60 minuter före så brukar det inte vara några problem.

Men ännu hellre så hade Tesla kunnat rama in sina dörrar som de flesta andra. Både snyggare och mera praktiskt...
Användarvisningsbild
e5m1r
Teslaägare
Inlägg: 6065
Blev medlem: 31 okt 2015 11:30
Ort: Värnamo
Kontakt:

Re: Framrutan fryser fast - man kan inte öppna förardörren

Inlägg av e5m1r »

Teslaspolen skrev:
Förvärm 30-60 minuter före så brukar det inte vara några problem.

Men ännu hellre så hade Tesla kunnat rama in sina dörrar som de flesta andra. Både snyggare och mera praktiskt...
Praktiskt ja
Snyggare Nej Bild
Har du en Tesla eller har du beställt en och funderar på tillbehör titta in på http://exclusiveparts.se
Användarvisningsbild
ovelundkvist
Teslaägare
Inlägg: 1573
Blev medlem: 21 feb 2015 06:31
Ort: Kungsholmen, Stockholm
Kontakt:

Re: Framrutan fryser fast - man kan inte öppna förardörren

Inlägg av ovelundkvist »

Mina dörrar är stängda 99% av tiden, så hur de ser ut den lilla stund de är öppna tycker jag är försumbart jämfört med problem avsaknaden av ramar orsakar.
Användarvisningsbild
Teslaspolen
Teslaägare
Inlägg: 4057
Blev medlem: 15 dec 2014 17:48
Ort: Siljan

Re: Framrutan fryser fast - man kan inte öppna förardörren

Inlägg av Teslaspolen »

e5m1r skrev:
Teslaspolen skrev:
Förvärm 30-60 minuter före så brukar det inte vara några problem.

Men ännu hellre så hade Tesla kunnat rama in sina dörrar som de flesta andra. Både snyggare och mera praktiskt...
Praktiskt ja
Snyggare Nej Bild
Det är ju en smaksak så klart, men dörrar utan ram är hiskeligt fult tycker jag personligen. Ser ut som om den försöker vara en cab; vilket varken S, X eller 3 är.
Användarvisningsbild
e5m1r
Teslaägare
Inlägg: 6065
Blev medlem: 31 okt 2015 11:30
Ort: Värnamo
Kontakt:

Re: Framrutan fryser fast - man kan inte öppna förardörren

Inlägg av e5m1r »

ovelundkvist skrev:
Mina dörrar är stängda 99% av tiden, så hur de ser ut den lilla stund de är öppna tycker jag är försumbart jämfört med problem avsaknaden av ramar orsakar.
Det påverkar bilens linje i och med listen som går från A till C stolpe
Har du en Tesla eller har du beställt en och funderar på tillbehör titta in på http://exclusiveparts.se
Användarvisningsbild
ovelundkvist
Teslaägare
Inlägg: 1573
Blev medlem: 21 feb 2015 06:31
Ort: Kungsholmen, Stockholm
Kontakt:

Re: Framrutan fryser fast - man kan inte öppna förardörren

Inlägg av ovelundkvist »

Påverkar ja

Fulare Nej :D
Användarvisningsbild
HelectriC
Teslaägare
Inlägg: 11829
Blev medlem: 10 apr 2015 09:23

Re: Framrutan fryser fast - man kan inte öppna förardörren

Inlägg av HelectriC »

ElbilsbilistenTesla skrev:
konstigt det står på burken att det används på skinn och gummilister men om just denna är petroleumbaserad det ska jag undersöka imorgon då färgbutiken har fler burkar hemma.
Säterna och gummilisterna blev då himla bra iallafall.
Vaselin på skinnklädsel??? Det känns inte som den bästa lösningen. Dessutom så får du väl en blank yta istället för den matta som nappaskinn ska ha? Ett ordentligt skinnmedel skulle nog jag rekommendera om du vill att skinnet ska se nytt och fint ut i många år.
Porsche Taycan CT-22/Model 3-24
Tidigare elbilar: BMW i4 M50-22/Fisker Ocean-23/Model 3-22/Polestar 2 BST-23/Model YP-22/Ioniq 5-22/Polestar 2-21/Jaguar i-Pace-19/Hyundai Kona electric-19/VW eGolf-18/Model S 75D-17/Model S 85-14/VW eGolf-14
Skriv svar