Service?

Här diskuterar vi om Tesla Model X

Moderator: Redaktion

Användarvisningsbild
tr1
Teslaägare
Inlägg: 218
Blev medlem: 07 apr 2016 12:29

Service?

Inlägg av tr1 »

Hej
Har haft min X nu i 1,5 år. Hur är det med service? Ingick ngt? Har läst någonstans att man inte behöver så mkt service.

Tacksam för info!


Skickat från min iPhone med Tapatalk
X 90D (levererad 26 september 2016)
3 SR+ Beställd 28 maj 2019 Pearl White
X LRPL Beställd 28 maj 2019 Pearl White
Användarvisningsbild
beef
Teslaägare
Inlägg: 338
Blev medlem: 08 sep 2016 17:39
Ort: Skåne

Re: Service?

Inlägg av beef »

tr1 skrev:
Hej
Har haft min X nu i 1,5 år. Hur är det med service? Ingick ngt? Har läst någonstans att man inte behöver så mkt service.

Tacksam för info!
Hur har du köpt den? Företagsleasing, Privat? Via Sixt-Leasing ingår service t.ex.
Användarvisningsbild
tr1
Teslaägare
Inlägg: 218
Blev medlem: 07 apr 2016 12:29

Re: Service?

Inlägg av tr1 »

beef skrev:
tr1 skrev:
Hej
Har haft min X nu i 1,5 år. Hur är det med service? Ingick ngt? Har läst någonstans att man inte behöver så mkt service.

Tacksam för info!
Hur har du köpt den? Företagsleasing, Privat? Via Sixt-Leasing ingår service t.ex.
Leasad via Tesla.


Skickat från min iPhone med Tapatalk
X 90D (levererad 26 september 2016)
3 SR+ Beställd 28 maj 2019 Pearl White
X LRPL Beställd 28 maj 2019 Pearl White
Användarvisningsbild
evilirish
Teslaägare
Inlägg: 1121
Blev medlem: 01 nov 2016 18:42
Ort: Skåne

Re: Service?

Inlägg av evilirish »

tr1 skrev:
beef skrev:
tr1 skrev:
Hej
Har haft min X nu i 1,5 år. Hur är det med service? Ingick ngt? Har läst någonstans att man inte behöver så mkt service.

Tacksam för info!
Hur har du köpt den? Företagsleasing, Privat? Via Sixt-Leasing ingår service t.ex.
Leasad via Tesla.


Skickat från min iPhone med Tapatalk
Om du vill kunna använda garanterat restvärde står det iaf nu i avtalet (leasing via Tesla) att man måste serva minst var 12:e månad eller 2.000 mil, vilket av dem som inträffar först.
För drivlina/batteri/nybilsgaranti krävs ingen service. Återigen vad som gäller just nu, tror att det alltid varit så men kan vara värt att titta igenom just ditt avtal.
Användarvisningsbild
tr1
Teslaägare
Inlägg: 218
Blev medlem: 07 apr 2016 12:29

Re: Service?

Inlägg av tr1 »

evilirish skrev:
tr1 skrev:
beef skrev:
tr1 skrev:
Hej
Har haft min X nu i 1,5 år. Hur är det med service? Ingick ngt? Har läst någonstans att man inte behöver så mkt service.

Tacksam för info!
Hur har du köpt den? Företagsleasing, Privat? Via Sixt-Leasing ingår service t.ex.
Leasad via Tesla.


Skickat från min iPhone med Tapatalk
Om du vill kunna använda garanterat restvärde står det iaf nu i avtalet (leasing via Tesla) att man måste serva minst var 12:e månad eller 2.000 mil, vilket av dem som inträffar först.
För drivlina/batteri/nybilsgaranti krävs ingen service. Återigen vad som gäller just nu, tror att det alltid varit så men kan vara värt att titta igenom just ditt avtal.
Ok tack får göra det.
Men vad gäller om man bara tänker på att vårda bilen?


Skickat från min iPhone med Tapatalk
X 90D (levererad 26 september 2016)
3 SR+ Beställd 28 maj 2019 Pearl White
X LRPL Beställd 28 maj 2019 Pearl White
Användarvisningsbild
evilirish
Teslaägare
Inlägg: 1121
Blev medlem: 01 nov 2016 18:42
Ort: Skåne

Re: Service?

Inlägg av evilirish »

tr1 skrev:
Ok tack får göra det.
Men vad gäller om man bara tänker på att vårda bilen?


Skickat från min iPhone med Tapatalk
Om man tittar på https://www.tesla.com/sv_SE/support/maintenance-plans så hade jag nog definitivt funderat på att ta 8.000-mila med byte av kylvätska. Sen är frågan om det går att få tag på "A/C torkmedelspåse och kupéfilter" separat och köra de bytena själv, tillsammans med bromsvätska och resten av grejerna som är mer eller mindre standard.
Det enda frågetecknet jag har är vad "drivenhetsvätskeservice" på första-service innebär.

Själv tar jag min på bolag, så jag köper nog service-plan när 2.000-mila närmar sig. Mest för att jag börjar bli lat/bekväm och får den nytvättad och ren utan att behöva bekymra mig Bild
Användarvisningsbild
evilirish
Teslaägare
Inlägg: 1121
Blev medlem: 01 nov 2016 18:42
Ort: Skåne

Re: Service?

Inlägg av evilirish »

Efter lite noggrannare läsning på https://www.tesla.com/sv_SE/support/maintenance-plans hittade jag "Drivenheter servas var fjärde inspektion, med början den första årliga serviceinspektionen."

Om jag skulle snålat men ändå kunna sova hyfsat gott om natten hade jag nog valt 2.000 och 8.000-mila-service på verkstad och 4+6.000 i garaget.
Användarvisningsbild
Tjell
Teslaägare
Inlägg: 583
Blev medlem: 15 jun 2015 23:50
Ort: Vårgårda
Kontakt:

Re: Service?

Inlägg av Tjell »

Hmm, jag tänkte lämna in bilen för att få översyn på värme/kyla till batteriet (har gått 10" nu) men fick till svar att det inte behövs!: "Bilen säger ifrån om nåt behöver göras."

Nåja, vi har inte haft speciellt mycket meddelanden om fel, bara ett om P-bromsen (fick nya grejer). Annars går den bara (utöver ett par garantiärenden).
Jag heter Kjell Gröndahl. Det står GRÖN på vår bil: All el till den kommer från förnyelsebar energiframställning (utom möjligen om jag laddar hos någon som inte tänkte sig för). Inköpet har jag jobbat hårt för!
Användarvisningsbild
Lembritt
Teslaägare
Inlägg: 267
Blev medlem: 26 feb 2015 08:36
Ort: Strängnäs

Re: Service?

Inlägg av Lembritt »

Jag lämnar in min Model S på varannan service.
Så det har blivit 1 gång per år. 4000, 8000 och 12000 mil.
Gör ingen service själv på bilen.

Nu senast skulle dom göra en ombyggnad på bromsarna, men då dom var korroderade byttes skivor, ok och belägg utan extra kostnad.
Det blev stor skillnad på bromspedalen efter det :D
2015 02 - 2019 03: S60 Vit | SÅLD
2019 03 - 2021 01: M3 LR AWD | SÅLD |
2021 01: M3 LR AWD | Pärlvit Multi-Coat | 19" Sport-fälgar | Helsvart interiör | Dragkrok |
Användarvisningsbild
lator
Teslaägare
Inlägg: 4193
Blev medlem: 05 mar 2014 22:37
Ort: Östersund/Vila Franca do Campo, Azores.

Re: Service?

Inlägg av lator »

Lembritt skrev:
Jag lämnar in min Model S på varannan service.
Så det har blivit 1 gång per år. 4000, 8000 och 12000 mil.
Gör ingen service själv på bilen.

Nu senast skulle dom göra en ombyggnad på bromsarna, men då dom var korroderade byttes skivor, ok och belägg utan extra kostnad.
Det blev stor skillnad på bromspedalen efter det :D
Förstår jag dig rätt att detta gjordes vid 12000 mil? I så fall måste det ju anses vara ovanligt generöst. :)
Efter många år åker jag nu Tesla Model S. En naturlig följd av EV Centers många Tesla reparationer. 8-)
Användarvisningsbild
Lembritt
Teslaägare
Inlägg: 267
Blev medlem: 26 feb 2015 08:36
Ort: Strängnäs

Re: Service?

Inlägg av Lembritt »

lator skrev:
Lembritt skrev:
Jag lämnar in min Model S på varannan service.
Så det har blivit 1 gång per år. 4000, 8000 och 12000 mil.
Gör ingen service själv på bilen.

Nu senast skulle dom göra en ombyggnad på bromsarna, men då dom var korroderade byttes skivor, ok och belägg utan extra kostnad.
Det blev stor skillnad på bromspedalen efter det :D
Förstår jag dig rätt att detta gjordes vid 12000 mil? I så fall måste det ju anses vara ovanligt generöst. :)
Japp!!! :D :D :D
Så det är värt att lämna in på service ;)
2015 02 - 2019 03: S60 Vit | SÅLD
2019 03 - 2021 01: M3 LR AWD | SÅLD |
2021 01: M3 LR AWD | Pärlvit Multi-Coat | 19" Sport-fälgar | Helsvart interiör | Dragkrok |
Skriv svar