Kalla fötter
Moderator: Redaktion
Kalla fötter
Nyligen hemkommen från riktig kyla uppe i fjällen. Märkte för första gången något som irriterar mig lite när jag kör i riktigt kallt väder, kallare än -10°C och värre när det droppar ner mot -20°C.
Jag upplever att rutorna immar igen så fort jag stänger av funktionen för att blåsa luft på rutorna, ni vet knappen nere vid sätesvärmen. Men när man har den på så kan man inte få varm luft på fötterna, så efter ett litet tag börjar man frysa om fötterna. Så fort man slår på värme på fötterna stängs luften mot vindrutan av, och inom ett par minuter börjar rutorna imma igen.
Försökte laborera med inställningen för luft mot rutan inne i inställningarna för klimatanläggningen, men lyckas inte få det att sluta imma med den, trots nästan fullt blås. Så jag fick helt sonika pendla mellan att hålla rutorna fria från imma och värma fötterna mellan varven. Riktigt irriterande att behöva knappa på/av var femte minut. (1st world problems...)
Så, ni som bor längre norrut och får stå ut med dessa temperaturer oftare. Hur gör ni för att både hålla rutorna fria från imma OCH ha varma fötter?
Idealt skulle man ju vilja att auto-läge klarade av att hålla rutorna fria från imma även i kallt väder, men i väntan på det tar jag gärna del av tips på manuell inställning.
I övrigt är ju Teslan en dröm i kallt klimat. Väghållning som en pistmaskin.
Jag upplever att rutorna immar igen så fort jag stänger av funktionen för att blåsa luft på rutorna, ni vet knappen nere vid sätesvärmen. Men när man har den på så kan man inte få varm luft på fötterna, så efter ett litet tag börjar man frysa om fötterna. Så fort man slår på värme på fötterna stängs luften mot vindrutan av, och inom ett par minuter börjar rutorna imma igen.
Försökte laborera med inställningen för luft mot rutan inne i inställningarna för klimatanläggningen, men lyckas inte få det att sluta imma med den, trots nästan fullt blås. Så jag fick helt sonika pendla mellan att hålla rutorna fria från imma och värma fötterna mellan varven. Riktigt irriterande att behöva knappa på/av var femte minut. (1st world problems...)
Så, ni som bor längre norrut och får stå ut med dessa temperaturer oftare. Hur gör ni för att både hålla rutorna fria från imma OCH ha varma fötter?
Idealt skulle man ju vilja att auto-läge klarade av att hålla rutorna fria från imma även i kallt väder, men i väntan på det tar jag gärna del av tips på manuell inställning.
I övrigt är ju Teslan en dröm i kallt klimat. Väghållning som en pistmaskin.
2021 3LR | Red Multi-Coat | Ultra White | XPEL Stealth | FSD
2017 X90D | Midnight Silver | Ultra White | XPEL Stealth | FSD
2017 X90D | Midnight Silver | Ultra White | XPEL Stealth | FSD
Re: Kalla fötter
Letade i apit men verkar inte ha sån granulerad access till klimatsystemet annars hade man kunnat bygga en app som skiftar med lite interval
- TeslaX Anders
- Teslaägare
- Inlägg: 162
- Blev medlem: 09 nov 2016 21:27
- Ort: Mölndal
Re: Kalla fötter
Autoläget verkar ej fungera optimalt vid extrema tempskillnader, exvis som du beskriver -10--20 grader utomhus och kanske ca +20 grader inne i bilen. Dessutom englasfönster. Gäller även i mitt fuktiga klimat här på västkusten på vintern. Klart att det blir imma om man stänger av luftblåset på fönstren.
I dessa lägen brukar jag aktivera läget att ta in utomhusluft och inte autoläget då bilen verkar recirkulera luften, jag aktiverar också att utblås skall ske vid fötter, kupé och rutan. Detta brukar fungera. Om det inte räcker kan du aktivera A/C on. Tycker att dessa åtgärder ger imfri miljö samt värme vid fötter och i kupén.
Detta var mina erfarenheter. Finns säkert andra varianter också.
I dessa lägen brukar jag aktivera läget att ta in utomhusluft och inte autoläget då bilen verkar recirkulera luften, jag aktiverar också att utblås skall ske vid fötter, kupé och rutan. Detta brukar fungera. Om det inte räcker kan du aktivera A/C on. Tycker att dessa åtgärder ger imfri miljö samt värme vid fötter och i kupén.
Detta var mina erfarenheter. Finns säkert andra varianter också.
MX 90D Midnight Silver med namnet "Bumblebee".
Re: Kalla fötter
Ah, makes sense. Tänkte inte på att kolla återcirkulation. Upplever helt klart att det blir värre med fler passagerare, och det är ju helt logiskt om luften snurrar runt varm och fuktig.
Nu är jag ju tyvärr tillbaka på varmare breddgrader. Får kontrollera om det gör susen nästa gång.
Nu är jag ju tyvärr tillbaka på varmare breddgrader. Får kontrollera om det gör susen nästa gång.
2021 3LR | Red Multi-Coat | Ultra White | XPEL Stealth | FSD
2017 X90D | Midnight Silver | Ultra White | XPEL Stealth | FSD
2017 X90D | Midnight Silver | Ultra White | XPEL Stealth | FSD
Re: Kalla fötter
På med AC så löser du en del av problemet
Har du en Tesla eller har du beställt en och funderar på tillbehör titta in på http://exclusiveparts.se
Re: Kalla fötter
Jag kör med rain x anti-fog det gör en stor skillnad, speciellt i min Leaf.
Väntar på MYP blå/svart // 2016 Model X 90D [SÅLD]// 2019 Volvo XC60 T8 //1999 Subaru Impreza GT // 1973 VW Thing
- Bjelke
- Teslaägare
- Inlägg: 19566
- Blev medlem: 24 mar 2015 12:27
- Ort: Bollnäs
- Referralkod: ts.la/mikael1178
Re: Kalla fötter
Funkar det? Jag testade nåt liknande för några år sedan och det funkade typ inte allssweslac skrev:Jag kör med rain x anti-fog det gör en stor skillnad, speciellt i min Leaf.
Just på Leafen skulle det ju vara bra att ha...
S85-14 AP1 Såld
S75D-18
SP100D-19
S75D-18
SP100D-19
Re: Kalla fötter
Vid senaste servicen fick vi en "gammal" Tesla som loaner. En riktig pärla P85+ brunmetallic i nyskick förutom lite nedsuttna beige skinnstolar. En sak som jag kände igen från min gamla P85 var att det var kallt om fötterna. Lösningen är att sätta den på 24-26 grader C. Fläkten på 7-8 och alla spjäll öppna samt AC på. På min 90D facelift är det mycket jämnare värme och förbrukningen är 25% lägre.
Re: Kalla fötter
Jag ser en stor skillnad i min Leaf. Nu efter 3 mån måste jag göra om behandlingen dock.Bjelke skrev:Funkar det? Jag testade nåt liknande för några år sedan och det funkade typ inte allssweslac skrev:Jag kör med rain x anti-fog det gör en stor skillnad, speciellt i min Leaf.
Just på Leafen skulle det ju vara bra att ha...
Väntar på MYP blå/svart // 2016 Model X 90D [SÅLD]// 2019 Volvo XC60 T8 //1999 Subaru Impreza GT // 1973 VW Thing
Re: Kalla fötter
Se till att sparka av snön ordentligt innan ni går in i bilen så det inte är massor av snö som smälter och blir fukt i kupén.
Överta företagsleasing av min Model S Performance 100 Ludicrous:
https://teslaclubsweden.se/forum/viewtopic.php?f=21&t=20318
https://teslaclubsweden.se/forum/viewtopic.php?f=21&t=20318
- OfarligTesla
- Teslaägare
- Inlägg: 5482
- Blev medlem: 17 feb 2018 09:16
Re: Kalla fötter
Man får imma i alla bilar ifall A/C inte påslagen på vintern och man inte blåser varmt på rutorna. Jag har nog aldrig kört bil utan A/C påslagen, varför körs teslor utan det?
Re: Kalla fötter
Någon som vet varför A/C on gör skillnad? Jag trodde bara A/C aktiverade nedkylning av luften, något man ju inte använder när det är kallt?
Jag brukar ställa manuellt på att ej recirkulera, blås på fötter och ruta och hyfsat hög fläkthastighet, det har funkat hittills. Men intressant att det tydligen hjälper även med A/C-läge.
Jag brukar ställa manuellt på att ej recirkulera, blås på fötter och ruta och hyfsat hög fläkthastighet, det har funkat hittills. Men intressant att det tydligen hjälper även med A/C-läge.
Ägt ca 30 elbilar genom åren varav nära 20 Teslor.
Bilar som just nu används:
RS E-Tron GT - 2022
I-Pace SE - 2020
Model 3 LR - 2021
e-Expert - 2021
Bilar som just nu används:
RS E-Tron GT - 2022
I-Pace SE - 2020
Model 3 LR - 2021
e-Expert - 2021
Re: Kalla fötter
OK, så kanske det är! Märkligt, i sitt hus vintertid är ju problemet det omvända, luften är ju alltid alldeles för torr när den värmts upp...Verdi skrev:AC:n har väl en avfuktande effekt också?
Ägt ca 30 elbilar genom åren varav nära 20 Teslor.
Bilar som just nu används:
RS E-Tron GT - 2022
I-Pace SE - 2020
Model 3 LR - 2021
e-Expert - 2021
Bilar som just nu används:
RS E-Tron GT - 2022
I-Pace SE - 2020
Model 3 LR - 2021
e-Expert - 2021
Re: Kalla fötter
Exakt,behövs lite avfuktning även vintertid då kylan utifrån annars gör att den fuktigare luften inne i bilen kondenserar på rutorna. Kall luft kan inte bära lika mycket vatten och har en lägre daggpunkt.Verdi skrev:AC:n har väl en avfuktande effekt också?
Stolt ägare till Electra, en Röd Tesla Model S 100D - 201711 med lite kul utrustning.
Re: Kalla fötter
När det är kallt ute ställer jag fläkten på att blåsa bara på fötter och rutan. På fötterna för att de blir kalla annars och på rutan för att det annars lätt fryser på. Då fungerar det fint. En bonus är att avfrostningen av rutan när man förvärmer bilen fungerar mycket bättre också. Är det fuktigt är det A/C på eftersom en A/C avfuktar luften.
Nuvarande: Vit Y LR -23
Tidigare: Röd S 75D -18
Tidigare: Svart S 85 -15
Tidigare: Röd S 75D -18
Tidigare: Svart S 85 -15
- OfarligTesla
- Teslaägare
- Inlägg: 5482
- Blev medlem: 17 feb 2018 09:16
Re: Kalla fötter
Liten volym i en bil och människor andas ut ganska mycket fukt. Pratar vi dessutom vintern drar man in snö med mera i bilen som skapar ännu mera fukt. Har till och med sett frost på insidan av rutorna när man kommer ut till bilen en morgon hos folk som inte kör med A/C på.Legato skrev:OK, så kanske det är! Märkligt, i sitt hus vintertid är ju problemet det omvända, luften är ju alltid alldeles för torr när den värmts upp...Verdi skrev:AC:n har väl en avfuktande effekt också?
Är det speciellt med Tesla att man vill slå av A/C för att det drar mycket batteri? Har som sagt haft A/C på konstant så länge jag kört bil.
Re: Kalla fötter
På sommaren kör jag min luftvärmepump hemma i huset på "Dry".
Man får en klart kylande effekt till en bråkdel av energiåtgången än om man kör "Cool".
Det är fukten i luften som ger den klibbande, varma känslan.
Fick detta tipset av han som monterade den.
Bra tips!!
Man får en klart kylande effekt till en bråkdel av energiåtgången än om man kör "Cool".
Det är fukten i luften som ger den klibbande, varma känslan.
Fick detta tipset av han som monterade den.
Bra tips!!
Model 3, röd/vit SR+ med drag och aerofälgar, beställde 12/4, leverans 20/9 2019. Körde i två år Nissan Leaf Tekna 30 kWh 2017.