Kalla fötter

Här diskuterar vi om Tesla Model X

Moderator: Redaktion

Användarvisningsbild
OfarligTesla
Teslaägare
Inlägg: 5482
Blev medlem: 17 feb 2018 09:16

Re: Kalla fötter

Inlägg av OfarligTesla »

Man får imma i alla bilar ifall A/C inte påslagen på vintern och man inte blåser varmt på rutorna. Jag har nog aldrig kört bil utan A/C påslagen, varför körs teslor utan det?
Användarvisningsbild
Legato
Teslaägare
Inlägg: 10301
Blev medlem: 10 dec 2016 21:33
Ort: Tyresö

Re: Kalla fötter

Inlägg av Legato »

Någon som vet varför A/C on gör skillnad? Jag trodde bara A/C aktiverade nedkylning av luften, något man ju inte använder när det är kallt?

Jag brukar ställa manuellt på att ej recirkulera, blås på fötter och ruta och hyfsat hög fläkthastighet, det har funkat hittills. Men intressant att det tydligen hjälper även med A/C-läge.
Ägt ca 30 elbilar genom åren varav nära 20 Teslor.

Bilar som just nu används:
RS E-Tron GT - 2022
I-Pace SE - 2020
Model 3 LR - 2021
e-Expert - 2021
Verdi

Re: Kalla fötter

Inlägg av Verdi »

AC:n har väl en avfuktande effekt också?
Användarvisningsbild
Legato
Teslaägare
Inlägg: 10301
Blev medlem: 10 dec 2016 21:33
Ort: Tyresö

Re: Kalla fötter

Inlägg av Legato »

Verdi skrev:
AC:n har väl en avfuktande effekt också?
OK, så kanske det är! Märkligt, i sitt hus vintertid är ju problemet det omvända, luften är ju alltid alldeles för torr när den värmts upp...
Ägt ca 30 elbilar genom åren varav nära 20 Teslor.

Bilar som just nu används:
RS E-Tron GT - 2022
I-Pace SE - 2020
Model 3 LR - 2021
e-Expert - 2021
Användarvisningsbild
Hedman
Teslaägare
Inlägg: 468
Blev medlem: 02 okt 2017 21:03
Ort: Halmstad

Re: Kalla fötter

Inlägg av Hedman »

Verdi skrev:
AC:n har väl en avfuktande effekt också?
Exakt,behövs lite avfuktning även vintertid då kylan utifrån annars gör att den fuktigare luften inne i bilen kondenserar på rutorna. Kall luft kan inte bära lika mycket vatten och har en lägre daggpunkt.
Stolt ägare till Electra, en Röd Tesla Model S 100D - 201711 med lite kul utrustning.
Användarvisningsbild
Haglund
Teslaägare
Inlägg: 474
Blev medlem: 10 sep 2015 12:33
Ort: Brämhult

Re: Kalla fötter

Inlägg av Haglund »

När det är kallt ute ställer jag fläkten på att blåsa bara på fötter och rutan. På fötterna för att de blir kalla annars och på rutan för att det annars lätt fryser på. Då fungerar det fint. En bonus är att avfrostningen av rutan när man förvärmer bilen fungerar mycket bättre också. Är det fuktigt är det A/C på eftersom en A/C avfuktar luften.
Nuvarande: Vit Y LR -23
Tidigare: Röd S 75D -18
Tidigare: Svart S 85 -15
Användarvisningsbild
OfarligTesla
Teslaägare
Inlägg: 5482
Blev medlem: 17 feb 2018 09:16

Re: Kalla fötter

Inlägg av OfarligTesla »

Legato skrev:
Verdi skrev:
AC:n har väl en avfuktande effekt också?
OK, så kanske det är! Märkligt, i sitt hus vintertid är ju problemet det omvända, luften är ju alltid alldeles för torr när den värmts upp...
Liten volym i en bil och människor andas ut ganska mycket fukt. Pratar vi dessutom vintern drar man in snö med mera i bilen som skapar ännu mera fukt. Har till och med sett frost på insidan av rutorna när man kommer ut till bilen en morgon hos folk som inte kör med A/C på.

Är det speciellt med Tesla att man vill slå av A/C för att det drar mycket batteri? Har som sagt haft A/C på konstant så länge jag kört bil.
Användarvisningsbild
bonath
Teslaägare
Inlägg: 1973
Blev medlem: 26 jan 2015 07:37
Ort: Halmstad

Re: Kalla fötter

Inlägg av bonath »

På sommaren kör jag min luftvärmepump hemma i huset på "Dry".
Man får en klart kylande effekt till en bråkdel av energiåtgången än om man kör "Cool".
Det är fukten i luften som ger den klibbande, varma känslan.
Fick detta tipset av han som monterade den.
Bra tips!!
Model 3, röd/vit SR+ med drag och aerofälgar, beställde 12/4, leverans 20/9 2019. Körde i två år Nissan Leaf Tekna 30 kWh 2017.
Skriv svar