Barnspegel för bakåtvänd bilbarnstol Model X

Här diskuterar vi om Tesla Model X

Moderator: Redaktion

Användarvisningsbild
kler
Teslaägare
Inlägg: 916
Blev medlem: 07 jan 2017 23:58

Barnspegel för bakåtvänd bilbarnstol Model X

Inlägg av kler »

Det har berörts i någon tråd om bilbarnstol tidigare, men jag har inte sett något svar eller lösning.

Har nån någon idé eller lösning på att montera spegel för att se barn i bakåtvänd bilbarnstol i baksätet på en Model X?

Bonusfråga: varför är det inte isofix i mittensätet (7 säteskonfiguration)? Kör ibland bältad bas där, är det dumt av någon anledning?
Model 3 [Beställt mars 2020]
Renault Zoe [2019]
Model X 75D [2018]
Model 3 [Reserverad mars 2017]
Svenssons
Teslaägare
Inlägg: 12321
Blev medlem: 11 aug 2014 22:59

Re: Barnspegel för bakåtvänd bilbarnstol Model X

Inlägg av Svenssons »

Jag misstänker att mittensätet är för smalt för ISO-fix, i alla fall på klassiska 7-sätes. Kanske skiljer sig nu när det är mer en soffa?
They who can give up essential liberty to obtain a little temporary safety, deserve neither liberty nor safety.
Användarvisningsbild
Remuz
Teslaägare
Inlägg: 5961
Blev medlem: 19 sep 2015 09:03
Ort: Stureby, Stockholm

Re: Barnspegel för bakåtvänd bilbarnstol Model X

Inlägg av Remuz »

Jag köpte en superbillig konvex spegel (för ändamålet anpassad) på gekås som jag hängde runt nackstödet. Funkade bra
P85D svart/svart med gratis SuC
Användarvisningsbild
kler
Teslaägare
Inlägg: 916
Blev medlem: 07 jan 2017 23:58

Re: Barnspegel för bakåtvänd bilbarnstol Model X

Inlägg av kler »

Svenssons skrev:
Jag misstänker att mittensätet är för smalt för ISO-fix, i alla fall på klassiska 7-sätes. Kanske skiljer sig nu när det är mer en soffa?
Jag har den nya soffan, och jag får plats med en bilbarnstol, så jag ser inte hur en isofix-stol inte skulle få plats.
Model 3 [Beställt mars 2020]
Renault Zoe [2019]
Model X 75D [2018]
Model 3 [Reserverad mars 2017]
Användarvisningsbild
kler
Teslaägare
Inlägg: 916
Blev medlem: 07 jan 2017 23:58

Re: Barnspegel för bakåtvänd bilbarnstol Model X

Inlägg av kler »

Remuz skrev:
Jag köpte en superbillig konvex spegel (för ändamålet anpassad) på gekås som jag hängde runt nackstödet. Funkade bra
Min oro är att den ska sitta fast ordentligt, så pass att den inte klipper nyllet på barnen vid en krock.

Jag har en surfplattehållare, och den har jag (som även någon annan på forumet gjorde tror jag) förankrat med spännband på baksidan solen, i fästet som är till för någon slags bilbarnstol. Inte speciellt snyggt, med säkerhet > estetik.
Model 3 [Beställt mars 2020]
Renault Zoe [2019]
Model X 75D [2018]
Model 3 [Reserverad mars 2017]
Användarvisningsbild
e5m1r
Teslaägare
Inlägg: 6065
Blev medlem: 31 okt 2015 11:30
Ort: Värnamo
Kontakt:

Re: Barnspegel för bakåtvänd bilbarnstol Model X

Inlägg av e5m1r »

Jag hade inte isofix i mitten på BMW X5 heller kanske ovanligt eller rent av inte lämpligt av nån anledning ?
Har du en Tesla eller har du beställt en och funderar på tillbehör titta in på http://exclusiveparts.se
Användarvisningsbild
kler
Teslaägare
Inlägg: 916
Blev medlem: 07 jan 2017 23:58

Re: Barnspegel för bakåtvänd bilbarnstol Model X

Inlägg av kler »

e5m1r skrev:
Jag hade inte isofix i mitten på BMW X5 heller kanske ovanligt eller rent av inte lämpligt av nån anledning ?
Precis min farhåga, då jag nu kör en bältad bas där. Ska maila Tesla och se om de kan svara.
Model 3 [Beställt mars 2020]
Renault Zoe [2019]
Model X 75D [2018]
Model 3 [Reserverad mars 2017]
Användarvisningsbild
Remuz
Teslaägare
Inlägg: 5961
Blev medlem: 19 sep 2015 09:03
Ort: Stureby, Stockholm

Re: Barnspegel för bakåtvänd bilbarnstol Model X

Inlägg av Remuz »

Spegeln är gjord i typ japanpapper och balsaträ, väger inget, så jag bedömde att den skulle vara ganska ofarlig vid krock
P85D svart/svart med gratis SuC
Användarvisningsbild
kler
Teslaägare
Inlägg: 916
Blev medlem: 07 jan 2017 23:58

Re: Barnspegel för bakåtvänd bilbarnstol Model X

Inlägg av kler »

Remuz skrev:
Spegeln är gjord i typ japanpapper och balsaträ, väger inget, så jag bedömde att den skulle vara ganska ofarlig vid krock
Ok
Model 3 [Beställt mars 2020]
Renault Zoe [2019]
Model X 75D [2018]
Model 3 [Reserverad mars 2017]
Användarvisningsbild
Leo
Teslaägare
Inlägg: 3188
Blev medlem: 15 feb 2015 18:58
Ort: Enskede

Re: Barnspegel för bakåtvänd bilbarnstol Model X

Inlägg av Leo »

Kolla på ”Swedol” köp en std lastbilsspegel. De kostar 100-300kr.

http://www.swedol.se/sitesearch/#search:Backspegel

De finns även välvda. Då kan du köpa hur stor du vill. Sen finns det med olika fästen så får du fixa något med remmar tex. Finns ju fästpunkter på baksidan ryggstödet du kan säkra de i osv

Har sån i båten då vi drar barnen i badring. Fungerar klockrent.

Man kanske får fundera på glaset då det sitter med klämlist runt kanten om man vill säkra det på något sätt. Hade varit bättre med kromad plastfilm egentligen eller liknande. Då glaset ev kan lossna vid en krock.
DEB1C8CA-C28F-44D0-8C2D-2018856491CA.jpeg
Nu: BMW i4 eDrive40 700mil, Seat Mii 800mil, Tesla Roadster 250mil.
Fd:MG5 850mil, MYLR 900mil, Kia EV6+ 1500mil, Skoda Enyaq iV80 2000mil, VW ID3 1100mil, Kia eNiro 3700mil, X100D-17 1500mil, P85-14 3000mil, 4xe-Golf 8700mil, e-up 2000mil
Användarvisningsbild
jonasl
Teslaägare
Inlägg: 3589
Blev medlem: 13 feb 2016 23:44
Referralkod: ts.la/jonas44573

Re: Barnspegel för bakåtvänd bilbarnstol Model X

Inlägg av jonasl »

Det finns bilar som har isofix i mitten bak, inte alls ovanligt.

Däremot är det väldigt ovanligt i passagerarsätet fram, obegripligt nog. Numera avyttrade A6an hade det och jag saknar det varje dag. Det finns andra enstaka modeller som har det men det är extremt ovanligt.
Model 3 SR+ 2020
Model Y LR AWD 2022
Användarvisningsbild
kler
Teslaägare
Inlägg: 916
Blev medlem: 07 jan 2017 23:58

Re: Barnspegel för bakåtvänd bilbarnstol Model X

Inlägg av kler »

Ok, intressant.
Jag skulle nog aldrig köra en bakåtvänd stol i framsätet. Det var en av anledningarna för mig att skaffa en bil stor nog att kunna ha bägge barnen och en vuxen bak (blir väääldigt trångt i en Merca C180).
Jag tycker att det verkar livsfarligt att ha barnets huvud så nära framrutan, tänker specifikt på krock med vilt som kommer in i kupén. En vuxen som får den i knät har väl någon slags chans att överleva, men ett litet barn som får en älg i nacken får det nog tufft.
Det känns som om jag är tämligen ensam med det resonemanget, vilket förbryllar mig lite.
Model 3 [Beställt mars 2020]
Renault Zoe [2019]
Model X 75D [2018]
Model 3 [Reserverad mars 2017]
Svenssons
Teslaägare
Inlägg: 12321
Blev medlem: 11 aug 2014 22:59

Re: Barnspegel för bakåtvänd bilbarnstol Model X

Inlägg av Svenssons »

kler skrev:
Svenssons skrev:
Jag misstänker att mittensätet är för smalt för ISO-fix, i alla fall på klassiska 7-sätes. Kanske skiljer sig nu när det är mer en soffa?
Jag har den nya soffan, och jag får plats med en bilbarnstol, så jag ser inte hur en isofix-stol inte skulle få plats.
Det är ju inte plats för barnsitsen som är problemet utan plats för ISO-fix-fästena. Dessa måste ju kunna sitta på standardiserat avstånd från varandra och kanske även andra fästen.
They who can give up essential liberty to obtain a little temporary safety, deserve neither liberty nor safety.
Användarvisningsbild
jonasl
Teslaägare
Inlägg: 3589
Blev medlem: 13 feb 2016 23:44
Referralkod: ts.la/jonas44573

Re: Barnspegel för bakåtvänd bilbarnstol Model X

Inlägg av jonasl »

kler skrev:
Ok, intressant.
Jag skulle nog aldrig köra en bakåtvänd stol i framsätet. Det var en av anledningarna för mig att skaffa en bil stor nog att kunna ha bägge barnen och en vuxen bak (blir väääldigt trångt i en Merca C180).
Jag tycker att det verkar livsfarligt att ha barnets huvud så nära framrutan, tänker specifikt på krock med vilt som kommer in i kupén. En vuxen som får den i knät har väl någon slags chans att överleva, men ett litet barn som får en älg i nacken får det nog tufft.
Det känns som om jag är tämligen ensam med det resonemanget, vilket förbryllar mig lite.
Huvudet sticker inte upp ur stolen, då är den för liten. Just älg genom framrutan känner jag att barnet sitter bra skyddat från även fram, iaf med den Besafe-stol som vi har nu.

Det är olika med olika barn, vår första var omöjlig att ha själv i baksätet mer än fem minuter. Då tror jag ändå det är säkrare att ha barnet fram, man är ingen bra förare med ett missnöjt barn bak.
Model 3 SR+ 2020
Model Y LR AWD 2022
Skriv svar