Frunken fast...

Här diskuterar vi om Tesla Model X

Moderator: Redaktion

Användarvisningsbild
bjorn_a
Teslaägare
Inlägg: 6
Blev medlem: 03 jan 2017 22:50
Ort: Vallentuna

Re: Frunken fast...

Inlägg av bjorn_a »

Har nu testat med hårtork och värmt inunder på bägge sidorna om Tesla-emblemet, fortfarande ingen skillnad
/bjorn_a
Model X75D, Titanium metallic, 20" hjul.
Ljusbrunt skinn, mörk askträdekor, ljust innertak, sex säten
Autopilot + dragpaket (aktiv luftfjädring)
Svenssons
Teslaägare
Inlägg: 12321
Blev medlem: 11 aug 2014 22:59

Re: Frunken fast...

Inlägg av Svenssons »

Det finns ju två motorer. Den ena styr första öppningen Ch den andra styr sista öppningen. Har man tur i oturen som jag hade så är det den andra motorn som går sönder och då finns möjligheten att få upp huven med en mindre hand som trycker ner låset manuellt. Detta fick jag hjälp med på Kastrups SC samt att de fyllde på med spolarvätska. Måste dock boka tid för service så att motorn lagas.
They who can give up essential liberty to obtain a little temporary safety, deserve neither liberty nor safety.
Användarvisningsbild
bjorn_a
Teslaägare
Inlägg: 6
Blev medlem: 03 jan 2017 22:50
Ort: Vallentuna

Re: Frunken fast...

Inlägg av bjorn_a »

Ja, då är det nog tyvärr första motorn som gått sönder för mig eftersom den inte öppnar sig ens nån m.m.
/bjorn_a
Model X75D, Titanium metallic, 20" hjul.
Ljusbrunt skinn, mörk askträdekor, ljust innertak, sex säten
Autopilot + dragpaket (aktiv luftfjädring)
Användarvisningsbild
eric
Teslaägare
Inlägg: 246
Blev medlem: 01 jun 2015 09:24
Ort: Gråbo

Re: Frunken fast...

Inlägg av eric »

Svenssons skrev:
Det finns ju två motorer. Den ena styr första öppningen Ch den andra styr sista öppningen. Har man tur i oturen som jag hade så är det den andra motorn som går sönder och då finns möjligheten att få upp huven med en mindre hand som trycker ner låset manuellt. Detta fick jag hjälp med på Kastrups SC samt att de fyllde på med spolarvätska. Måste dock boka tid för service så att motorn lagas.
Japp, så var det för mig och jag ska få det fixat imorgon hos SC. Det verkar vara ett ganska vanligt fel det här känns det som. Jag kan tycka att den hederliga manuella spärren man brukar ha fungerar lika bra och hade eliminerat en motor som kan gå sönder.
Röd Model S 60 75 facelift - 19" fälgar, AP2, soltak, skinnsäten och köldpaket.
Användarvisningsbild
Hanm
Teslaägare
Inlägg: 31
Blev medlem: 08 jun 2015 14:53

Re: Frunken fast...

Inlägg av Hanm »

Jag fick förra veckan samma problem på min X, frunken går inte att öppna. SC har beställd delar men vet inte när de kommer, så jag håller tummarna att spolarvätskan räcker tlls jag får komma in för reparation.
Kia EV6 GT-Line | Model 3 Performance | Model X 100D | Model S 85D
Användarvisningsbild
erkap
Teslaägare
Inlägg: 274
Blev medlem: 14 jun 2017 16:21

Re: Frunken fast...

Inlägg av erkap »

mathiaso skrev:
Känns som den frusit fast. Kanske prova att hälla en större mängd varmvatten på huven för att se om det tinar.
Annars är det väl bara att försöka hitta en tillfällig garageplats.
I Sälen finns ett litet parkeringsgarage under Sälfjällstorget. Där finns även Schuko-uttag (vet dock ej om det är OK att ladda ur dom eller inte).
MYP -22
MS 75D -17 (såld -22)
bjorn a
Inlägg: 2
Blev medlem: 07 dec 2016 23:38

Re: Frunken fast...

Inlägg av bjorn a »

Tack för tipset! Väntar nu på Chademo och typ2-kabel som skall komma med TNT så jag kommer hem.
Jag har ju Schuko (den ända kabel som inte är inlåst) så jag kan iaf grundladda i stugan sas.
Användarvisningsbild
sweslac
Teslaägare
Inlägg: 310
Blev medlem: 08 mar 2015 15:31
Ort: Vallentuna

Re: Frunken fast...

Inlägg av sweslac »

Nu är allt lös och min X är hel igen. Fick dessutom en fin och ren bil tillbaka och bra service som vanligt.

Jag tror inte att jag var själv med denna problem eftersom det dröjde med delarna.
Väntar på MYP blå/svart // 2016 Model X 90D [SÅLD]// 2019 Volvo XC60 T8 //1999 Subaru Impreza GT // 1973 VW Thing
Svenssons
Teslaägare
Inlägg: 12321
Blev medlem: 11 aug 2014 22:59

Re: Frunken fast...

Inlägg av Svenssons »

Min är på Service Center för detta (och en del annat förutom vanliga 4000-milservicen) just nu.
They who can give up essential liberty to obtain a little temporary safety, deserve neither liberty nor safety.
Användarvisningsbild
Remuz
Teslaägare
Inlägg: 5961
Blev medlem: 19 sep 2015 09:03
Ort: Stureby, Stockholm

Re: Frunken fast...

Inlägg av Remuz »

Min frunk går inte att öppna nu. Bilens dator tror att den är öppen efter man klickat på skärmen eller nyckeln, det hörs ett surrande ljud när man klickar, men den öppnas inte. Eftersom vi rullar västerut imorgon behöver jag UMC som ligger där, så jag bröt mig in med de röda remmarna. Var förvånansvärt enkelt även om man behövde en skruvmejsel och en tång (skruvmejsel för att få loss luckan, tång för att dra i den minimalistiska remmen). Skulle det mot förmodan bli platsbrist på väg hem så skulle jag inte tveka att använda frunken ändå...
P85D svart/svart med gratis SuC
Skriv svar