Frunken fast...

Här diskuterar vi om Tesla Model X

Moderator: Redaktion

Användarvisningsbild
sweslac
Teslaägare
Inlägg: 310
Blev medlem: 08 mar 2015 15:31
Ort: Vallentuna

Frunken fast...

Inlägg av sweslac »

Är i Åre med familjen, med laddkablarna i frunken som verkar vara fast. Ska testa att dra nödkablarna på morgonen. Förmodligen fryst. Man hör mekanismen men inget händer. Att trycka hjälper inte ;/

Finns des någon värme garage i området som någon kan tipsa mig om?
Väntar på MYP blå/svart // 2016 Model X 90D [SÅLD]// 2019 Volvo XC60 T8 //1999 Subaru Impreza GT // 1973 VW Thing
Svenssons
Teslaägare
Inlägg: 12321
Blev medlem: 11 aug 2014 22:59

Re: Frunken fast...

Inlägg av Svenssons »

Jag har också detta problem nu. Frunken klickar till och åker upp en bit men går sedan inte öppna mer. Verkar inte vara fastfrusen dock utan lär bli besök till servicecenter. Naturligtvis har jag nyligen lagt samtliga laddkabeln där...
They who can give up essential liberty to obtain a little temporary safety, deserve neither liberty nor safety.
Användarvisningsbild
mattiasottosson
Teslaägare
Inlägg: 225
Blev medlem: 30 mar 2016 17:33
Ort: Tjockhult

Re: Frunken fast...

Inlägg av mattiasottosson »

Hade samma sak på min S nu i julas. En av motorerna till låsen hade gått sönder.

Testat att öppna den manuellt? Lättare än man tror att få fram de manuella handtagen i hjulhusen



En annan tråd på ämnet:
http://teslaclubsweden.se/forum/viewtop ... =10&t=8158
S75D (uncorked), pano, midnight silver. | Model 3 reserverad 2016-03-31
http://--- -> 9000kr rabatt + Fri supercharging.
Användarvisningsbild
mathiaso
Teslaägare
Inlägg: 282
Blev medlem: 06 jun 2017 20:29

Re: Frunken fast...

Inlägg av mathiaso »

Har samma sak, ska in till SC för åtgärd.

För att öppna, stick in handen där bygeln går ner. Man kan putta undan spärren manuellt. Kräver lite pillande men man ska putta den i sidled.
Model Y Long Range 2023
Model 3 Long Range 2021
Användarvisningsbild
mattiasottosson
Teslaägare
Inlägg: 225
Blev medlem: 30 mar 2016 17:33
Ort: Tjockhult

Re: Frunken fast...

Inlägg av mattiasottosson »

Tänk förresten på att hålla igen på spolarvätskan, svårt att fylla på utan att få upp luckan...
S75D (uncorked), pano, midnight silver. | Model 3 reserverad 2016-03-31
http://--- -> 9000kr rabatt + Fri supercharging.
Användarvisningsbild
eric
Teslaägare
Inlägg: 246
Blev medlem: 01 jun 2015 09:24
Ort: Gråbo

Re: Frunken fast...

Inlägg av eric »

Jag har exakt samma problem på min. Det är alltså en motor som gått sönder? Jag trodde den kärvade i kylan bara. Bäst att ringa SC.

Tills vidare fungerar det precis som mathiaso säger att sticka ner fingret där bygeln sitter fast och manuellt dra spärren mot förarsidan till.
Röd Model S 60 75 facelift - 19" fälgar, AP2, soltak, skinnsäten och köldpaket.
Användarvisningsbild
Idesta
Teslaägare
Inlägg: 210
Blev medlem: 12 nov 2014 07:54

Re: Frunken fast...

Inlägg av Idesta »

Jag hade samma bekymmer med min Model S från mars 2017 och fick byta delar (men kom in i Frunken genom tipsen ovan). Om Du vill ha varmgarage i Åre är det enklaste stationshuset. Q park har ett varmgarage där. Finns en gratis Keba laddbox längst in i garaget samt 3 fas uttag i "mittenplatserna" längst in om Du vill ladda samtidigt.

Också Copperhill har varmgarage där man som Tesla ägare kan få komma in och destinationsladda, be receptionen om ett garagekort.

Cleverladdarna utanför Holidayclub har fast typ 2 sladd om laddsladdarna är i trunken, skicka PM till mig annars om Du vill låna ngn sladd, har Type 2, Tesla UMC och Chademoadapter, är här tom lördag morgon.
Användarvisningsbild
mattiasottosson
Teslaägare
Inlägg: 225
Blev medlem: 30 mar 2016 17:33
Ort: Tjockhult

Re: Frunken fast...

Inlägg av mattiasottosson »

Kan nog möjligtvis vara två olika problem som beskrivs ovan. Min frunk rörde sig inte ur fläcken, var helt fast, så där gick det inte komma åt någon bygel med fingrarna.

Tydligen drar motorerna i samma mekaniska del som nödöppnarna i hjulhusen går till, så värt att testa att dra i dem.

Verkar vara ett vanligt fel det här? :(
S75D (uncorked), pano, midnight silver. | Model 3 reserverad 2016-03-31
http://--- -> 9000kr rabatt + Fri supercharging.
Användarvisningsbild
kler
Teslaägare
Inlägg: 916
Blev medlem: 07 jan 2017 23:58

Re: Frunken fast...

Inlägg av kler »

Tesla-Bjørn postade en video om det nyligen också.

Min snart 2 veckor gamla Model X har aldrig behövt sova ute än :)
Skämmer bort den...
Model 3 [Beställt mars 2020]
Renault Zoe [2019]
Model X 75D [2018]
Model 3 [Reserverad mars 2017]
Svenssons
Teslaägare
Inlägg: 12321
Blev medlem: 11 aug 2014 22:59

Re: Frunken fast...

Inlägg av Svenssons »

Kan mycket väl vara två problem. På min så öppnas ju huven upp delvis. Både jag och TeslaBjörn har testat att dra i flärparna nertill utan framgång men har inte testat de på sidorna vilket troligtvis skulle kunna hjälpa, tackar för tipset. Jag ska boka in service eftersom det ändå är dags. Förra året tog jag service på sommardäcken men jag tror inte det är lämpligt att sätta på sommarsulorna 3 mars som jag gjorde förra året...
They who can give up essential liberty to obtain a little temporary safety, deserve neither liberty nor safety.
Användarvisningsbild
sweslac
Teslaägare
Inlägg: 310
Blev medlem: 08 mar 2015 15:31
Ort: Vallentuna

Re: Frunken fast...

Inlägg av sweslac »

Hmm... jag kanske dubbel postar eftersom jag ser inte mitt svar. Provade allt... varmt garage, kablarna man ska dra... inget händer.

Det blir att bogsera bilen om spolarvätskan tar slut. Inte imponerade av min X just nu... överdesignad bil som inte testades i vinterförhållanden. :/


Sent from my iPad using Tapatalk
Väntar på MYP blå/svart // 2016 Model X 90D [SÅLD]// 2019 Volvo XC60 T8 //1999 Subaru Impreza GT // 1973 VW Thing
Svenssons
Teslaägare
Inlägg: 12321
Blev medlem: 11 aug 2014 22:59

Re: Frunken fast...

Inlägg av Svenssons »

Har du testat att dra i både kablarna undertill och även de på bägge sidorna enligt filmen på första sidan?

Min bil har inte stått inne under särskilt många dagar sedan jag fick bilen i september 2016 och detta är väl första lite mer allvarliga problem som jag stött på. Jag tror dock att jag kan lösa mitt problem genom att dra i remmarna på sidorna om det är så att dessa inte är kopplade till motor. Falkvingedörrarna fungerar t.ex. bättre på vintern än vanliga dörrar. Aldrig haft problem att öppna dessa trots -20 grader och is medan de vanliga dörrarna på min Kia eller Toyota kunde ha stora problem att öppna under mildare väder.
They who can give up essential liberty to obtain a little temporary safety, deserve neither liberty nor safety.
Användarvisningsbild
Beigler
Teslaägare
Inlägg: 409
Blev medlem: 09 jul 2016 00:30
Ort: Stocksund

Re: Frunken fast...

Inlägg av Beigler »

Oj, är det så lätt att öppna frunken? Blir att sluta förvara något i den av värde.
Användarvisningsbild
mattiasottosson
Teslaägare
Inlägg: 225
Blev medlem: 30 mar 2016 17:33
Ort: Tjockhult

Re: Frunken fast...

Inlägg av mattiasottosson »

Beigler skrev:
Oj, är det så lätt att öppna frunken? Blir att sluta förvara något i den av värde.
Det är tydligen något gammal regelverk för motorhuvar som reglerar hur det där fungerar, av samma anledning som att det inte går att ha den motoriserad som bakluckan tydligen.
Har inte kollat upp om det stämmer, något jag läste på TMC.

Kan tänka mig att också beror på att det måste finnas en mekanisk öppning till frunken för att kunna komma att klippa av den där orangea kabeln till batteriet vid olyckor. Ren spekulation nu förvisso.

Larmet lär väl däremot gå, så förmodligen är det bättre att ha värdesaker där än i kupén i alla fall, eftersom man inte ser in.
Går snabbare att panga en ruta än det gör att mecka upp frunken tänker jag.
S75D (uncorked), pano, midnight silver. | Model 3 reserverad 2016-03-31
http://--- -> 9000kr rabatt + Fri supercharging.
Användarvisningsbild
lobbin
Teslaägare
Inlägg: 385
Blev medlem: 29 sep 2017 12:13
Ort: Trelleborg

Re: Frunken fast...

Inlägg av lobbin »

Jag tror inte brandkåren fipplar med snörena när de behöver komma in i frunken utan det lär bli maskinen, så det argumentet tycker jag är svagt om det är sant.
Användarvisningsbild
mattiasottosson
Teslaägare
Inlägg: 225
Blev medlem: 30 mar 2016 17:33
Ort: Tjockhult

Re: Frunken fast...

Inlägg av mattiasottosson »

lobbin skrev:
Jag tror inte brandkåren fipplar med snörena när de behöver komma in i frunken utan det lär bli maskinen, så det argumentet tycker jag är svagt om det är sant.
Mjo, det har du rätt i. Därav "ren spekulation nu". Men om det är så att bilen blir strömlös av andra anledningar, så är det bra att det går trots allt. Svårt att komma åt att byta säkringar om motorsäkringen för öppningen har gått tex.[/quote
S75D (uncorked), pano, midnight silver. | Model 3 reserverad 2016-03-31
http://--- -> 9000kr rabatt + Fri supercharging.
Användarvisningsbild
sweslac
Teslaägare
Inlägg: 310
Blev medlem: 08 mar 2015 15:31
Ort: Vallentuna

Re: Frunken fast...

Inlägg av sweslac »

Tänkte tacka alla på forumet och tesla ägare jag har träffat. Många har erbjudit sig att låna kablar och en ägare av en bil i Åre gav t.o.m. hans plats på laddaren för att låta mig ladda.

Tesla ska också försöka skicka mig en UMC, vilket jag är tacksam för.

Älskar min Model X som jag har ägt sedan sept 2016, men när man har all vinterutrustning (kedjor, skyffel, nödtriangel och allt för att överleva som i en katastroffilm), chademo, UMC, alla adaptrar, förlangningsladdar och typ 2 i frunken, man har silikonbehandlat alla listor (jo, frunken med) och boom, man

+++lär sig att två små el-motorer sitter där. Dom kan lägga av när som helst.
+++man ligger nere i snön i minus 26 och försöker dra på små nödöppningskablar (en av dom gick av)

så behåller jag rätten till att vara kritiskt mot Teslas vinterkompatibilitet :)

Jag ska vara mycket sparsam på spolarvätskan... wish me luck!
Väntar på MYP blå/svart // 2016 Model X 90D [SÅLD]// 2019 Volvo XC60 T8 //1999 Subaru Impreza GT // 1973 VW Thing
Användarvisningsbild
kler
Teslaägare
Inlägg: 916
Blev medlem: 07 jan 2017 23:58

Re: Frunken fast...

Inlägg av kler »

Fint skrivet!
Model 3 [Beställt mars 2020]
Renault Zoe [2019]
Model X 75D [2018]
Model 3 [Reserverad mars 2017]
Användarvisningsbild
Leo
Teslaägare
Inlägg: 3188
Blev medlem: 15 feb 2015 18:58
Ort: Enskede

Re: Frunken fast...

Inlägg av Leo »

Lade precis all laddutrustning, spade, bogserlina osv INUTI bilen då vi åker mot Ammarnäs ikväll. Bäst att vara förberedd

Var tydligen -39 i de trakterna häromnatten! Men tydligen lite mildare nu. Bara -25...
Nu: BMW i4 eDrive40 700mil, Seat Mii 800mil, Tesla Roadster 250mil.
Fd:MG5 850mil, MYLR 900mil, Kia EV6+ 1500mil, Skoda Enyaq iV80 2000mil, VW ID3 1100mil, Kia eNiro 3700mil, X100D-17 1500mil, P85-14 3000mil, 4xe-Golf 8700mil, e-up 2000mil
Användarvisningsbild
Teslaspolen
Teslaägare
Inlägg: 4057
Blev medlem: 15 dec 2014 17:48
Ort: Siljan

Re: Frunken fast...

Inlägg av Teslaspolen »

Det låter ju inte alls bra att frunken bara plötsligt kan låsa sig så där. En sak är det om man bor nära ett SC; men dom som har hundratals kilometrar till närmaste SC då? Eller dom som är på långsemester utomlands?
Användarvisningsbild
sweslac
Teslaägare
Inlägg: 310
Blev medlem: 08 mar 2015 15:31
Ort: Vallentuna

Re: Frunken fast...

Inlägg av sweslac »

Teslaspolen skrev:
Det låter ju inte alls bra att frunken bara plötsligt kan låsa sig så där. En sak är det om man bor nära ett SC; men dom som har hundratals kilometrar till närmaste SC då? Eller dom som är på långsemester utomlands?
Kan tyvärr bara hålla med dig!
Väntar på MYP blå/svart // 2016 Model X 90D [SÅLD]// 2019 Volvo XC60 T8 //1999 Subaru Impreza GT // 1973 VW Thing
Användarvisningsbild
bjorn_a
Teslaägare
Inlägg: 6
Blev medlem: 03 jan 2017 22:50
Ort: Vallentuna

Re: Frunken fast...

Inlägg av bjorn_a »

Ja, sitter själv fast i Hundfjället, Sälen med fastfrusen(?) frunk.. Bilen tror den är öppen, går inte att trycka på så den stängs och går heller inte att dubbelklicka på nyckeln så den öppnas.. Laddkablarna inlåsta.. Har testat dra i dom orangea banden utan resultat. Ska se om jag kan hitta någon med hårtork alt. kupevärmare som får stå och blåsa varmluft in under huven om det kanske hjälper? Nån som har nån annan bra idé?
/bjorn_a
Model X75D, Titanium metallic, 20" hjul.
Ljusbrunt skinn, mörk askträdekor, ljust innertak, sex säten
Autopilot + dragpaket (aktiv luftfjädring)
Användarvisningsbild
mathiaso
Teslaägare
Inlägg: 282
Blev medlem: 06 jun 2017 20:29

Re: Frunken fast...

Inlägg av mathiaso »

Hoppar den upp till första läget, så att du kan få in fingrarna till låsmekanismen?
Model Y Long Range 2023
Model 3 Long Range 2021
Användarvisningsbild
bjorn_a
Teslaägare
Inlägg: 6
Blev medlem: 03 jan 2017 22:50
Ort: Vallentuna

Re: Frunken fast...

Inlägg av bjorn_a »

Nä, bara hörs att mekanismen rör sig men inget mer, kommer inte under
/bjorn_a
Model X75D, Titanium metallic, 20" hjul.
Ljusbrunt skinn, mörk askträdekor, ljust innertak, sex säten
Autopilot + dragpaket (aktiv luftfjädring)
Användarvisningsbild
mathiaso
Teslaägare
Inlägg: 282
Blev medlem: 06 jun 2017 20:29

Re: Frunken fast...

Inlägg av mathiaso »

Känns som den frusit fast. Kanske prova att hälla en större mängd varmvatten på huven för att se om det tinar.
Annars är det väl bara att försöka hitta en tillfällig garageplats.
Model Y Long Range 2023
Model 3 Long Range 2021
Skriv svar