Nu blev jag ledsen..

Här diskuterar vi om Tesla Model X

Moderator: Redaktion

Användarvisningsbild
Bjelke
Teslaägare
Inlägg: 19529
Blev medlem: 24 mar 2015 12:27
Ort: Bollnäs
Referralkod: ts.la/mikael1178

Re: Nu blev jag ledsen..

Inlägg av Bjelke »

chaffis75 skrev:
HelectriC skrev:
i Norge beskyddade dom begmarknaden och nybilsförsäljningen genom att skeppa ut massa inbytesbilar till utlandet. Vipps, så fanns det inte längre så mycket att välja mellan och folk köpte antingen nytt eller dyrt begagnat. Jag tackar Tesla för detta vilket möjliggjorde att jag fick sensationellt bra betalt när jag sålde min 3 år gamla till 93% av nypriset :D
Man undrar ju hur de får tillbaka de pengarna, jag hade ju inte betalt 93% av nypriset på en 3 år gammal bil oavsett om de är en Tesla, Skoda eller Ferrari...
Kan hända att dollarkurser spelar in liiiite här ;)
S85-14 AP1 Såld
S75D-18
SP100D-19
Användarvisningsbild
HelectriC
Teslaägare
Inlägg: 11828
Blev medlem: 10 apr 2015 09:23

Re: Nu blev jag ledsen..

Inlägg av HelectriC »

chaffis75 skrev:
HelectriC skrev:
i Norge beskyddade dom begmarknaden och nybilsförsäljningen genom att skeppa ut massa inbytesbilar till utlandet. Vipps, så fanns det inte längre så mycket att välja mellan och folk köpte antingen nytt eller dyrt begagnat. Jag tackar Tesla för detta vilket möjliggjorde att jag fick sensationellt bra betalt när jag sålde min 3 år gamla till 93% av nypriset :D
Man undrar ju hur de får tillbaka de pengarna, jag hade ju inte betalt 93% av nypriset på en 3 år gammal bil oavsett om de är en Tesla, Skoda eller Ferrari...
det var inte inbyte, jag sålde privat och dollarkursen har påverkat andrahandsvärdet en hel del.
Porsche Taycan CT-22/Model 3-24
Tidigare elbilar: BMW i4 M50-22/Fisker Ocean-23/Model 3-22/Polestar 2 BST-23/Model YP-22/Ioniq 5-22/Polestar 2-21/Jaguar i-Pace-19/Hyundai Kona electric-19/VW eGolf-18/Model S 75D-17/Model S 85-14/VW eGolf-14
Användarvisningsbild
frippe
Teslaägare
Inlägg: 2222
Blev medlem: 16 aug 2017 08:16

Re: Nu blev jag ledsen..

Inlägg av frippe »

Verdi skrev:
frippe skrev:
Är det bara jag som tycker att Teslas bud faktiskt är helt ok?

Plötsligt räknar de värdeminskning som mer liknar alla andra bilar och försöker inte hålla uppe dem konstlat.

Visst kanske fel att nämna det i ett forum där de flesta äger en gen Tesla. Tycker mig mer och mer på bl.a. blocket där ägare kraftigt övervärderar sina bilar. Syns tydligt även sett till tiden di ligger kvar också.

Det är klart att Teslor kommer få en liknande värdeminskning som alla andra bilar. Ingen som tror nåt annat. Men det här är ju mycket värre än på vanliga bilar.

På 6 månader tycker jag det är rimligt med 10% värdeminskning och 5% i marginal för Tesla. I detta fall alltså 85% av 1,1 miljoner, dvs 935'. Att han får 800' i bud är faktiskt för dåligt och ett tecken på att de inte vill ha bilen. Jag personligen tycker inte det är bra kundvård. Tror absolut att han kan få ut 900' netto via t ex Shiftgear.
Fast det går väl inte att utgå från priset han betalade utan du måste utgå ifrån nybilspriserna. Priset när den bytte ägare sedan kanske inte var marknadsmässigt alls. Eller jo marknadsmässigt med tanke på att någon var villig att betala priset, men inte sett till normal värdeminskning. Och i Teslas begagnatpris låg även deras marginal dubbelt. Visst kanske inte schysst men vem överlever på att vara schysst?

Om nybilspriset var 1370tkr, är inte ett bud på 800tkr 18 månader senare superfel. Möjligen lite lågt men då ska Teslas marginal även in i beräkningen. Men bara att en ny bil rullar ut ur försäljningshallen, har den redan tappat 25-30%, speciellt sett i en bilhandlares ögon.

Om han kan få 900tkr via Shiftgear, då är 800tkr från en handlare nästan ännu mer ok, eftersom att de ska ha marginal också.
Model Y LR.
Model S70D
Användarvisningsbild
frippe
Teslaägare
Inlägg: 2222
Blev medlem: 16 aug 2017 08:16

Re: Nu blev jag ledsen..

Inlägg av frippe »

oscfor skrev:
frippe skrev:
Är det bara jag som tycker att Teslas bud faktiskt är helt ok?

Plötsligt räknar de värdeminskning som mer liknar alla andra bilar och försöker inte hålla uppe dem konstlat.

Visst kanske fel att nämna det i ett forum där de flesta äger en gen Tesla. Tycker mig mer och mer på bl.a. blocket där ägare kraftigt övervärderar sina bilar. Syns tydligt även sett till tiden di ligger kvar också.
Jag håller verkligen inte med. DE verkar omsättas i ganska hög fart hos t ex Shiftgear som har en betydligt högre värdering.
Fast jag tycker det är väldigt tydligt att på Shiftgear eller andra via Blocket att tiden beror mycket på vilket pris de vill ha för bilen, vissa som ligger i ett attraktivt pris går fort, vissa som totalt felvärderat sin bil, tar väldigt lång tid att sälja. Så det är väldigt olika och finns inget generellt beteende alls.

Kundkretsen för bilar i dessa prisklasser är relativt liten, även om den sakta ökar på Tesla, så risken att bilen blir liggandes på blocket månad efter månad är ganska stor om priset är lite för högt.

Men detta är väl en klassisk diskussion, de som vill sälja bil värderar den högt, de som vill köpa tvärt om före köpet.
Model Y LR.
Model S70D
Användarvisningsbild
Pontus
Teslaägare
Inlägg: 8502
Blev medlem: 26 nov 2014 05:42
Ort: Upplands Väsby, Stockholm

Re: Nu blev jag ledsen..

Inlägg av Pontus »

Verdi skrev:
Legato skrev:
Beigler skrev:
Jag tror helt enkelt inte att de har tid att hålla på med inbyten och då prisar de ut sig. Om någon är tillräckligt lat för att ta det gör de en bra affär.

Tråkigt att de inte inser att det skadar varumärket i längden. Vi som vill ha smidiga inbyten kommer ju att välja andra märken så fort vettiga alternativ finns.
Mig veterligen finns det inget märke som sköter inbyten utan att ha marginal på affärerna. Har du något exempel på någon som gör det?

För mig känns inte siffrorna så konstiga. Bilen kanske har tappat 150.000:- i verkligheten. Lägg till det 60.000:- till Tesla på respektive affär och 30.000:- i vinstmarginal-beskattning. Då har vi 300.000:-.

Går man till en förmedlare så tar de ofta uppåt 10% av beloppet i förmedlingsavgift trots att de inte tar någon risk.
Varför ska en ägare stå för dubbla marginaler? Föregående ägare som bytte in den fick väl stå för marginalen när den såldes i höstas?

Jag har ett färskt exempel från förra vintern när jag köpte en M550d på hösten för 500' och bytte in den 6 månader senare på våren mot i3:an och fick då 425'. Det är på kronan 10% värdeminskning och 5% marginal faktiskt. Jag tyckte det var skitsurt just där och då men biljäveln var helt omöjlig att sälja privat så jag hade inget val. Men så här ett år senare så kan jag förstå att budet ändå var helt ok. De annonserade ut den för 486' och fick väl 450-460' nånting. Vilket de ju måste få ut för att gå plus på den. Var bromsar som skulle bytas och så tillkommer försäljningsarbete, rekond, hallhyra osv.

Men visst, man kan inte kolla på Shiftgearpriserna och tro att det är det man får. Där finns det antagligen en prutmån på 30-50 tusen och så ska Stefan ha sin bit. Så man kan räkna av ca 70-80 tusen från annonspriset för att få sitt eget nettopris.
Då måste man ju räkna med att om dom fick 35 tkr mellan så måste dom tagit av marginalen på den nya bilen för att gå runt. 35 tkr efter moms är 28 tkr. Lite material som skulle bytas 3 tkr (exkl moms). 25 tkr kvar. Arbete i verkstad och rekond då är det säkert bara 15 tkr kvar. Då kan försäljaren säkert visa bilen för 5 personer och sedan sälja den till nästa för att det ska gå jämt upp med hallhyran också. Låter som ett tveksamt affärsfall för att jag själv skulle investera mina pengar i detta fall. Så att en handlare tar mer än 15% i en sådan affär är väl inte helt orimligt ur deras ögon sett?
Surt för den som ska byta bil men du skulle väl inte själv jobba för typ 200 kr/tim brutto brutto?
Model S Plaid
Model 3 LR AWD Vit
Model 3 LR RWD Svart. SÅLD
Första Svenskägda Model 3 Blå med svart inredning och de fula hjulen och AP. SÅLD
Model S 85D Matt blå SÅLD
För rabatt på model S o X kan ni prova att twittra Elon, tala om hur det gick.
Verdi

Re: Nu blev jag ledsen..

Inlägg av Verdi »

frippe skrev:
Verdi skrev:
frippe skrev:
Är det bara jag som tycker att Teslas bud faktiskt är helt ok?

Plötsligt räknar de värdeminskning som mer liknar alla andra bilar och försöker inte hålla uppe dem konstlat.

Visst kanske fel att nämna det i ett forum där de flesta äger en gen Tesla. Tycker mig mer och mer på bl.a. blocket där ägare kraftigt övervärderar sina bilar. Syns tydligt även sett till tiden di ligger kvar också.

Det är klart att Teslor kommer få en liknande värdeminskning som alla andra bilar. Ingen som tror nåt annat. Men det här är ju mycket värre än på vanliga bilar.

På 6 månader tycker jag det är rimligt med 10% värdeminskning och 5% i marginal för Tesla. I detta fall alltså 85% av 1,1 miljoner, dvs 935'. Att han får 800' i bud är faktiskt för dåligt och ett tecken på att de inte vill ha bilen. Jag personligen tycker inte det är bra kundvård. Tror absolut att han kan få ut 900' netto via t ex Shiftgear.
Fast det går väl inte att utgå från priset han betalade utan du måste utgå ifrån nybilspriserna. Priset när den bytte ägare sedan kanske inte var marknadsmässigt alls. Eller jo marknadsmässigt med tanke på att någon var villig att betala priset, men inte sett till normal värdeminskning. Och i Teslas begagnatpris låg även deras marginal dubbelt. Visst kanske inte schysst men vem överlever på att vara schysst?

Om nybilspriset var 1370tkr, är inte ett bud på 800tkr 18 månader senare superfel. Möjligen lite lågt men då ska Teslas marginal även in i beräkningen. Men bara att en ny bil rullar ut ur försäljningshallen, har den redan tappat 25-30%, speciellt sett i en bilhandlares ögon.

Om han kan få 900tkr via Shiftgear, då är 800tkr från en handlare nästan ännu mer ok, eftersom att de ska ha marginal också.
Varför blandar du in nybilspriset? Så du menar att Tesla var schyssta mot han som bytte in den första gången och subventionerade honom? Och nu ska andre brukaren minsann få betala för det också? Njae. Det fungerar ju inte så. Den affären är redan gjord. Nu blir det en ny affär.

Det du säger om 25-30% bara den rullar ut i hallen är bara fel. Önskar du hade rätt. Då hade jag köpt en ny hallbil varje år och åkt gratis...

Jag hävdar att han kan få 900' efter att Stefan tagit sitt. Varför ska Tesla ha en marginal på närmare 150' på en begagnad bil? Såna marginaler har inga andra handlare. Förstår inte varför du försvarar Tesla i detta?
Verdi

Re: Nu blev jag ledsen..

Inlägg av Verdi »

Pontus skrev:
Verdi skrev:
Legato skrev:
Beigler skrev:
Jag tror helt enkelt inte att de har tid att hålla på med inbyten och då prisar de ut sig. Om någon är tillräckligt lat för att ta det gör de en bra affär.

Tråkigt att de inte inser att det skadar varumärket i längden. Vi som vill ha smidiga inbyten kommer ju att välja andra märken så fort vettiga alternativ finns.
Mig veterligen finns det inget märke som sköter inbyten utan att ha marginal på affärerna. Har du något exempel på någon som gör det?

För mig känns inte siffrorna så konstiga. Bilen kanske har tappat 150.000:- i verkligheten. Lägg till det 60.000:- till Tesla på respektive affär och 30.000:- i vinstmarginal-beskattning. Då har vi 300.000:-.

Går man till en förmedlare så tar de ofta uppåt 10% av beloppet i förmedlingsavgift trots att de inte tar någon risk.
Varför ska en ägare stå för dubbla marginaler? Föregående ägare som bytte in den fick väl stå för marginalen när den såldes i höstas?

Jag har ett färskt exempel från förra vintern när jag köpte en M550d på hösten för 500' och bytte in den 6 månader senare på våren mot i3:an och fick då 425'. Det är på kronan 10% värdeminskning och 5% marginal faktiskt. Jag tyckte det var skitsurt just där och då men biljäveln var helt omöjlig att sälja privat så jag hade inget val. Men så här ett år senare så kan jag förstå att budet ändå var helt ok. De annonserade ut den för 486' och fick väl 450-460' nånting. Vilket de ju måste få ut för att gå plus på den. Var bromsar som skulle bytas och så tillkommer försäljningsarbete, rekond, hallhyra osv.

Men visst, man kan inte kolla på Shiftgearpriserna och tro att det är det man får. Där finns det antagligen en prutmån på 30-50 tusen och så ska Stefan ha sin bit. Så man kan räkna av ca 70-80 tusen från annonspriset för att få sitt eget nettopris.
Då måste man ju räkna med att om dom fick 35 tkr mellan så måste dom tagit av marginalen på den nya bilen för att gå runt. 35 tkr efter moms är 28 tkr. Lite material som skulle bytas 3 tkr (exkl moms). 25 tkr kvar. Arbete i verkstad och rekond då är det säkert bara 15 tkr kvar. Då kan försäljaren säkert visa bilen för 5 personer och sedan sälja den till nästa för att det ska gå jämt upp med hallhyran också. Låter som ett tveksamt affärsfall för att jag själv skulle investera mina pengar i detta fall. Så att en handlare tar mer än 15% i en sådan affär är väl inte helt orimligt ur deras ögon sett?
Surt för den som ska byta bil men du skulle väl inte själv jobba för typ 200 kr/tim brutto brutto?
Nej de gjorde väl ingen jättevinst på M550d:n. Vet dock inte vad de fick i slutändan. De kanske fick 486' också. Jag gissar bara att de fick pruta lite... I vilket fall så är Teslas bud ett skambud. :)
Användarvisningsbild
OfarligTesla
Teslaägare
Inlägg: 5478
Blev medlem: 17 feb 2018 09:16

Re: Nu blev jag ledsen..

Inlägg av OfarligTesla »

Även om jag inte tycker Teslas bud är oskäligt om vi ser till vinstmarginal och riskpremier osv så skjuter de ju sig lite i foten, om de kan ta in bilen och mer eller mindre göra 0 vinst skulle de ju sälja mer. Dvs ta in den för strax under vad de kan sälja den för, fixa saker billigt i egen verkstad, sälja som CPO för högre än blocketpris. Då skulle de få ut fler bilar på vägarna. Ett problem är nog att Tesla som företag bara jagar innevarande kvartal och de är mycket vaksamma på kassaflödet, de vill alltså inte binda upp kapital speciellt mycket. De verkar också rädda för att folk skall köpa begagnat istället för nytt, vilket nog är en obefogad rädsla.

När jag pratat med Audi om nyköp förut har jag fått riktigt bra inbytespris på befintlig Audi trots bra rabatt på bilen jag skulle köpa, gissar att de skulle gått jämnt upp på inbytet efter rekond och värde av garantier osv. De ville helt enkelt sälja nybilar så de var beredda att inte gå med vinst på den begagnade bilen.

Tesla har ju typ 30% marginal på S/X så de borde ju göra allt för att få folk att köpa fler nya.
Verdi

Re: Nu blev jag ledsen..

Inlägg av Verdi »

OfarligTesla skrev:
Även om jag inte tycker Teslas bud är oskäligt om vi ser till vinstmarginal och riskpremier osv så skjuter de ju sig lite i foten, om de kan ta in bilen och mer eller mindre göra 0 vinst skulle de ju sälja mer. Dvs ta in den för strax under vad de kan sälja den för, fixa saker billigt i egen verkstad, sälja som CPO för högre än blocketpris. Då skulle de få ut fler bilar på vägarna. Ett problem är nog att Tesla som företag bara jagar innevarande kvartal och de är mycket vaksamma på kassaflödet, de vill alltså inte binda upp kapital speciellt mycket. De verkar också rädda för att folk skall köpa begagnat istället för nytt, vilket nog är en obefogad rädsla.
Tesla tvingas sälja under blocket-priserna trots att de erbjuder bättre finansiering och bättre garantier. Detta eftersom de har en värdelös hantering av begagnat. Man får inte se bilder på bilen. Man kan inte åka och titta på den. Man kan inte provköra...

Och ja, jag vet att vi "entusiaster" här tycker det är ok. Men den vanlige bilköparen tycker INTE att det är ok. Tesla ser väl inte handel med begagnade fordon som nåt de ska hålla på med. Men jag undrar om det inte är här de skjuter sig i foten. Värdelös försäljning => låga utpriser => låga inbytespriser => frustrerade kunder.
Användarvisningsbild
OfarligTesla
Teslaägare
Inlägg: 5478
Blev medlem: 17 feb 2018 09:16

Re: Nu blev jag ledsen..

Inlägg av OfarligTesla »

Verdi skrev:
OfarligTesla skrev:
Även om jag inte tycker Teslas bud är oskäligt om vi ser till vinstmarginal och riskpremier osv så skjuter de ju sig lite i foten, om de kan ta in bilen och mer eller mindre göra 0 vinst skulle de ju sälja mer. Dvs ta in den för strax under vad de kan sälja den för, fixa saker billigt i egen verkstad, sälja som CPO för högre än blocketpris. Då skulle de få ut fler bilar på vägarna. Ett problem är nog att Tesla som företag bara jagar innevarande kvartal och de är mycket vaksamma på kassaflödet, de vill alltså inte binda upp kapital speciellt mycket. De verkar också rädda för att folk skall köpa begagnat istället för nytt, vilket nog är en obefogad rädsla.
Tesla tvingas sälja under blocket-priserna trots att de erbjuder bättre finansiering och bättre garantier. Detta eftersom de har en värdelös hantering av begagnat. Man får inte se bilder på bilen. Man kan inte åka och titta på den. Man kan inte provköra...

Och ja, jag vet att vi "entusiaster" här tycker det är ok. Men den vanlige bilköparen tycker INTE att det är ok. Tesla ser väl inte handel med begagnade fordon som nåt de ska hålla på med. Men jag undrar om det inte är här de skjuter sig i foten. Värdelös försäljning => låga utpriser => låga inbytespriser => frustrerade kunder.
Intressant är ju att när jag byter in min Audi nu så behövde jag först skicka 10 egna bilder till min säljare som la ut en annons på någon handlarwebb, när bud jag accepterade sen kom in åkte jag till dem så säljaren inspekterade och tog typ 20 egna bilder på allt inklusive däckmönster och eventuellt fälgskrap. Hade de bara tagit bilder på samma sätt på Teslor som byts in samt gett garantier så hade nog de flesta vågat köpa helt osett även till högre priser. Provkörning kan ju göras i en ny.

Kanske klarar mig från det, om det ploppar upp ett snabbt CCS nätverk närmsta 2 åren blir kanske nästa bil en Porsche Mission E när jag vill ha nytt om 2 år.
Senast redigerad av OfarligTesla, redigerad totalt 2 gång.
Användarvisningsbild
frippe
Teslaägare
Inlägg: 2222
Blev medlem: 16 aug 2017 08:16

Re: Nu blev jag ledsen..

Inlägg av frippe »

Verdi skrev:
Varför blandar du in nybilspriset? Så du menar att Tesla var schyssta mot han som bytte in den första gången och subventionerade honom? Och nu ska andre brukaren minsann få betala för det också? Njae. Det fungerar ju inte så. Den affären är redan gjord. Nu blir det en ny affär.

Det du säger om 25-30% bara den rullar ut i hallen är bara fel. Önskar du hade rätt. Då hade jag köpt en ny hallbil varje år och åkt gratis...

Jag hävdar att han kan få 900' efter att Stefan tagit sitt. Varför ska Tesla ha en marginal på närmare 150' på en begagnad bil? Såna marginaler har inga andra handlare. Förstår inte varför du försvarar Tesla i detta?
Nu skrev jag ut _ur_ hallen, d.v.s. levererats till en kund, alltså att bilen är inregistrerad och i trafik, d.v.s. såld. Och oavsett om du vill byta in en 1 månad gammal bil eller ett år gammal bil så räknas den direkt som begagnad och med allt som kommer till där, t.ex. värdeminskning. Och värdeminskning på om bilen gått 150mil eller 1500mil lär inte vara så stor skillnad på, den är oavsett begagnad i de flestas ögon, inklusive bilhandlarens, alltså dras ca. 25% av på värdet.

Ja det är bara frågan om han är villig att ta den chansen, att testa via annan handlare eller byta in den via Tesla. Man sitter aldrig i ett bra förhandlingsläge om man är i tidsbrist för att slå till på bil som annonserats eller redan råkat köpa en annan bil.

Jag anser nog att nybilspriset är det rätta att utgå ifrån när värdeminskningen ska beräknas. Sedan kan köparen av en begagnad bil kommit in bra eller mindre bra i relation till värdeminskningen.

För övrigt så försvarar jag ingen, mer än möjligen mig själv. Jag bara gjorde en reflektion över att jag nog inte ser priset han erbjudits som chockerande lågt eller ens speciellt mycket lågt. Men förstår att alla som sitter med likvärdiga bilar, eller ja alla som vill sälja sin bil oavsett märke helst vill att värderingen ska vara mycket högre.
Model Y LR.
Model S70D
Mickep
Inlägg: 3666
Blev medlem: 08 mar 2016 13:07

Re: Nu blev jag ledsen..

Inlägg av Mickep »

Varför kan inte tesla agera som blocket. dvs de tar en mindre summa för förmedlingen. värderar bilen och lägger ut den på sidan. när de får en köpare ber de ägaren koma in med bilen. blir det köp ställer tesla iordning bilen. då slipper de risken med att sitta på lagerbilar köparen får bra garantier och säljaren är den som får vara i ovisshet, men får i gengäld ett något högre inbytespris. (fast detta upplägg liknar kvd och liknande som jag inte har något förtroende för). problemet är folks girighet att de vill maximera den egna affären.
själv så förväntar jag mig att få en inbytespris på ca 30% om ens det av vad jag köpte för (efter ca 10 år). bilar generellt är inte någon bra affär.
Verdi

Re: Nu blev jag ledsen..

Inlägg av Verdi »

OfarligTesla skrev:
Verdi skrev:
OfarligTesla skrev:
Även om jag inte tycker Teslas bud är oskäligt om vi ser till vinstmarginal och riskpremier osv så skjuter de ju sig lite i foten, om de kan ta in bilen och mer eller mindre göra 0 vinst skulle de ju sälja mer. Dvs ta in den för strax under vad de kan sälja den för, fixa saker billigt i egen verkstad, sälja som CPO för högre än blocketpris. Då skulle de få ut fler bilar på vägarna. Ett problem är nog att Tesla som företag bara jagar innevarande kvartal och de är mycket vaksamma på kassaflödet, de vill alltså inte binda upp kapital speciellt mycket. De verkar också rädda för att folk skall köpa begagnat istället för nytt, vilket nog är en obefogad rädsla.
Tesla tvingas sälja under blocket-priserna trots att de erbjuder bättre finansiering och bättre garantier. Detta eftersom de har en värdelös hantering av begagnat. Man får inte se bilder på bilen. Man kan inte åka och titta på den. Man kan inte provköra...

Och ja, jag vet att vi "entusiaster" här tycker det är ok. Men den vanlige bilköparen tycker INTE att det är ok. Tesla ser väl inte handel med begagnade fordon som nåt de ska hålla på med. Men jag undrar om det inte är här de skjuter sig i foten. Värdelös försäljning => låga utpriser => låga inbytespriser => frustrerade kunder.
Intressant är ju att när jag byter in min Audi nu så behövde jag först skicka 10 egna bilder till min säljare som la ut en annons på någon handlarwebb, när bud jag accepterade sen kom in åkte jag till dem så säljaren inspekterade och tog typ 20 egna bilder på allt inklusive däckmönster och eventuellt fälgskrap. Hade de bara tagit bilder på samma sätt på Teslor som byts in samt gett garantier så hade nog de flesta vågat köpa helt osett även till högre priser. Provkörning kan ju göras i en ny.

Kanske klarar mig från det, om det ploppar upp ett snabbt CCS nätverk närmsta 2 åren blir kanske nästa bil en Porsche Mission E när jag vill ha nytt om 2 år.
Ja, det här med bilder ska inte underskattas. Kolla bara på blocket-annonser som saknar bilder. Visst är det frustrerande? Det ska vara MÅNGA bilder. Gärna snyggt tagna. Det är ju bilderna som säljer drömmen om bilen och som talar till hjärtat. Priset och texten är till för hjärnan och alltså underordnat. :)
Användarvisningsbild
Legato
Teslaägare
Inlägg: 10129
Blev medlem: 10 dec 2016 21:33
Ort: Tyresö

Re: Nu blev jag ledsen..

Inlägg av Legato »

Mickep skrev:
Varför kan inte tesla agera som blocket. dvs de tar en mindre summa för förmedlingen. värderar bilen och lägger ut den på sidan. när de får en köpare ber de ägaren koma in med bilen. blir det köp ställer tesla iordning bilen. då slipper de risken med att sitta på lagerbilar köparen får bra garantier och säljaren är den som får vara i ovisshet, men får i gengäld ett något högre inbytespris. (fast detta upplägg liknar kvd och liknande som jag inte har något förtroende för). problemet är folks girighet att de vill maximera den egna affären.
själv så förväntar jag mig att få en inbytespris på ca 30% om ens det av vad jag köpte för (efter ca 10 år). bilar generellt är inte någon bra affär.

De flesta som vill byta in en bil gör det ju för att de vill kunna köpa något just då, och veta vad man får betalt för inbytet. För mig är det helt självklart att man får sämre betalt när man byter in hos en handlare än om man säljer själv via Blocket (bäst betalt, mest jobb) eller via KVD (mindre betalt, mindre jobb). Handlaren måste ju dels tjäna pengar, dels tar de en risk och binder kapital...

I just Teslas fall vore iofs förmedling en intressantare lösning än för vanliga handlare. Det sista Tesla vill göra är ju att binda kapital. De jobbar ju stenhårt på att hålla vettiga kassaflöden och belånar ju i princip alla intäkter. De ställer ju tex ut obligationer med leasingavtal som säkerhet (dvs de säljer bilen men istället för att få leasingavbetalningarna så får de en klumpsumma av obligationsköparen som i sin tur får kassaflödena från leasingen enkelt uttryckt...).

Att ställa ut obligationer med "stocken" av begagnade bilar som säkerhet funkar ju betydligt sämre då kassaflödena är betydligt osäkrare från den verksamheten.
Ägt ca 30 elbilar genom åren varav nära 20 Teslor.

Bilar som just nu används:
RS E-Tron GT - 2022
I-Pace SE - 2020
Model 3 LR - 2021
e-Expert - 2021
Användarvisningsbild
Legato
Teslaägare
Inlägg: 10129
Blev medlem: 10 dec 2016 21:33
Ort: Tyresö

Re: Nu blev jag ledsen..

Inlägg av Legato »

Pontus skrev:
Verdi skrev:
Legato skrev:
Beigler skrev:
Jag tror helt enkelt inte att de har tid att hålla på med inbyten och då prisar de ut sig. Om någon är tillräckligt lat för att ta det gör de en bra affär.

Tråkigt att de inte inser att det skadar varumärket i längden. Vi som vill ha smidiga inbyten kommer ju att välja andra märken så fort vettiga alternativ finns.
Mig veterligen finns det inget märke som sköter inbyten utan att ha marginal på affärerna. Har du något exempel på någon som gör det?

För mig känns inte siffrorna så konstiga. Bilen kanske har tappat 150.000:- i verkligheten. Lägg till det 60.000:- till Tesla på respektive affär och 30.000:- i vinstmarginal-beskattning. Då har vi 300.000:-.

Går man till en förmedlare så tar de ofta uppåt 10% av beloppet i förmedlingsavgift trots att de inte tar någon risk.
Varför ska en ägare stå för dubbla marginaler? Föregående ägare som bytte in den fick väl stå för marginalen när den såldes i höstas?

Jag har ett färskt exempel från förra vintern när jag köpte en M550d på hösten för 500' och bytte in den 6 månader senare på våren mot i3:an och fick då 425'. Det är på kronan 10% värdeminskning och 5% marginal faktiskt. Jag tyckte det var skitsurt just där och då men biljäveln var helt omöjlig att sälja privat så jag hade inget val. Men så här ett år senare så kan jag förstå att budet ändå var helt ok. De annonserade ut den för 486' och fick väl 450-460' nånting. Vilket de ju måste få ut för att gå plus på den. Var bromsar som skulle bytas och så tillkommer försäljningsarbete, rekond, hallhyra osv.

Men visst, man kan inte kolla på Shiftgearpriserna och tro att det är det man får. Där finns det antagligen en prutmån på 30-50 tusen och så ska Stefan ha sin bit. Så man kan räkna av ca 70-80 tusen från annonspriset för att få sitt eget nettopris.
Då måste man ju räkna med att om dom fick 35 tkr mellan så måste dom tagit av marginalen på den nya bilen för att gå runt. 35 tkr efter moms är 28 tkr. Lite material som skulle bytas 3 tkr (exkl moms). 25 tkr kvar. Arbete i verkstad och rekond då är det säkert bara 15 tkr kvar. Då kan försäljaren säkert visa bilen för 5 personer och sedan sälja den till nästa för att det ska gå jämt upp med hallhyran också. Låter som ett tveksamt affärsfall för att jag själv skulle investera mina pengar i detta fall. Så att en handlare tar mer än 15% i en sådan affär är väl inte helt orimligt ur deras ögon sett?
Surt för den som ska byta bil men du skulle väl inte själv jobba för typ 200 kr/tim brutto brutto?
Blir givetvis helt skevt att titta på ett enstaka fall. Jag har ett exempel som är på andra änden av skalan om man nu tycker det är intressant. Köpte en BMW M5 som hade gått 1800 mil för 790.000:- från en BMW handlare. Bytte in den 18 månader senare med 4200 mil på mätaren för 365.000:-...

Det är självklart att en handlare inte kan jobba med 5% bruttomarginal, det gör ju ingen bransch. Dessutom med stor kapitalbindning och relativt hög risk! Är man nyfiken att gräva i detta så finns det ju noterade företag som sysslar med försäljning av begagnade bilar, men den övningen behöver man ju inte göra för att förstå att 5% är orimligt.
Ägt ca 30 elbilar genom åren varav nära 20 Teslor.

Bilar som just nu används:
RS E-Tron GT - 2022
I-Pace SE - 2020
Model 3 LR - 2021
e-Expert - 2021
Användarvisningsbild
OfarligTesla
Teslaägare
Inlägg: 5478
Blev medlem: 17 feb 2018 09:16

Re: Nu blev jag ledsen..

Inlägg av OfarligTesla »

En fråga vad gäller andrahandsvärde, tror ni det blir högre när jag köper nytt som privatperson om man har DnB finansiering? Hade tänkt ta rätt låg finansiering och helst ta den via banken men tänkte att det kanske sänker andrahandsvärdet om köparen inte kan ta över finansiering.
Verdi

Re: Nu blev jag ledsen..

Inlägg av Verdi »

Legato skrev:
Blir givetvis helt skevt att titta på ett enstaka fall. Jag har ett exempel som är på andra änden av skalan om man nu tycker det är intressant. Köpte en BMW M5 som hade gått 1800 mil för 790.000:- från en BMW handlare. Bytte in den 18 månader senare med 4200 mil på mätaren för 365.000:-...

Det är självklart att en handlare inte kan jobba med 5% bruttomarginal, det gör ju ingen bransch. Dessutom med stor kapitalbindning och relativt hög risk! Är man nyfiken att gräva i detta så finns det ju noterade företag som sysslar med försäljning av begagnade bilar, men den övningen behöver man ju inte göra för att förstå att 5% är orimligt.
Absolut. Enstaka fall säger ingenting.
Jag har dock några fall till. :)

BMW 435d -15.
Sålde den för 450' till Nordskogs bil i Borås. Han satte ut den för 499'. Vet inte vad han fick men inte fick han fullt pris iaf. Det har jag svårt att tänka mig.

BMW M2 -16.
Sålde den för 600' till samma Nordskogs bil. Han började med att sätta ut den för 668' tror jag. (dock osåld än idag faktiskt så där gick han på en mina.)

Det här är alltså rena försäljningar från min sida och inte inbyten. Hans strategi verkar vara att lägga på ca 10% på inköpspriset. Men sen är det ju viss prutmån också. 5% kanske är i minsta laget men så väldigt mycket mer har de inte i marginal. Verkar ju snurra på helt ok för honom ändå. http://www.nordskogsbil.se/ Har en del hyfsade kärror i hallen.
Användarvisningsbild
Legato
Teslaägare
Inlägg: 10129
Blev medlem: 10 dec 2016 21:33
Ort: Tyresö

Re: Nu blev jag ledsen..

Inlägg av Legato »

OfarligTesla skrev:
En fråga vad gäller andrahandsvärde, tror ni det blir högre när jag köper nytt som privatperson om man har DnB finansiering? Hade tänkt ta rätt låg finansiering och helst ta den via banken men tänkte att det kanske sänker andrahandsvärdet om köparen inte kan ta över finansiering.
Bra fråga. Det lär väl tillkomma lite kostnader och meck om man behöver lösa finansieringen i förtid. Känns också som det beror rätt mycket på hur länge du kommer äga bilen. Ska du ha den i 10 år och därmed kommer ha ett ganska litet restvärde så gissar jag att det snarare påverkar negativt. Ska du ha bilen en kort period och har ett högt restvärde så är det säkert många köpare som uppskattar att finansiering finns på plats.
Ägt ca 30 elbilar genom åren varav nära 20 Teslor.

Bilar som just nu används:
RS E-Tron GT - 2022
I-Pace SE - 2020
Model 3 LR - 2021
e-Expert - 2021
Användarvisningsbild
HelectriC
Teslaägare
Inlägg: 11828
Blev medlem: 10 apr 2015 09:23

Re: Nu blev jag ledsen..

Inlägg av HelectriC »

Verdi skrev:
OfarligTesla skrev:
Verdi skrev:
OfarligTesla skrev:
Även om jag inte tycker Teslas bud är oskäligt om vi ser till vinstmarginal och riskpremier osv så skjuter de ju sig lite i foten, om de kan ta in bilen och mer eller mindre göra 0 vinst skulle de ju sälja mer. Dvs ta in den för strax under vad de kan sälja den för, fixa saker billigt i egen verkstad, sälja som CPO för högre än blocketpris. Då skulle de få ut fler bilar på vägarna. Ett problem är nog att Tesla som företag bara jagar innevarande kvartal och de är mycket vaksamma på kassaflödet, de vill alltså inte binda upp kapital speciellt mycket. De verkar också rädda för att folk skall köpa begagnat istället för nytt, vilket nog är en obefogad rädsla.
Tesla tvingas sälja under blocket-priserna trots att de erbjuder bättre finansiering och bättre garantier. Detta eftersom de har en värdelös hantering av begagnat. Man får inte se bilder på bilen. Man kan inte åka och titta på den. Man kan inte provköra...

Och ja, jag vet att vi "entusiaster" här tycker det är ok. Men den vanlige bilköparen tycker INTE att det är ok. Tesla ser väl inte handel med begagnade fordon som nåt de ska hålla på med. Men jag undrar om det inte är här de skjuter sig i foten. Värdelös försäljning => låga utpriser => låga inbytespriser => frustrerade kunder.
Intressant är ju att när jag byter in min Audi nu så behövde jag först skicka 10 egna bilder till min säljare som la ut en annons på någon handlarwebb, när bud jag accepterade sen kom in åkte jag till dem så säljaren inspekterade och tog typ 20 egna bilder på allt inklusive däckmönster och eventuellt fälgskrap. Hade de bara tagit bilder på samma sätt på Teslor som byts in samt gett garantier så hade nog de flesta vågat köpa helt osett även till högre priser. Provkörning kan ju göras i en ny.

Kanske klarar mig från det, om det ploppar upp ett snabbt CCS nätverk närmsta 2 åren blir kanske nästa bil en Porsche Mission E när jag vill ha nytt om 2 år.
Ja, det här med bilder ska inte underskattas. Kolla bara på blocket-annonser som saknar bilder. Visst är det frustrerande? Det ska vara MÅNGA bilder. Gärna snyggt tagna. Det är ju bilderna som säljer drömmen om bilen och som talar till hjärtat. Priset och texten är till för hjärnan och alltså underordnat. :)
Visst är det intressant med folk som lägger ut två bilder på bilen som ska säljas där den står snett mot en trottoar, smutsig och jäklig. Tror säljaren seriöst att folk öppnar plånboken på vid gavel för sånt?
Porsche Taycan CT-22/Model 3-24
Tidigare elbilar: BMW i4 M50-22/Fisker Ocean-23/Model 3-22/Polestar 2 BST-23/Model YP-22/Ioniq 5-22/Polestar 2-21/Jaguar i-Pace-19/Hyundai Kona electric-19/VW eGolf-18/Model S 75D-17/Model S 85-14/VW eGolf-14
Användarvisningsbild
OfarligTesla
Teslaägare
Inlägg: 5478
Blev medlem: 17 feb 2018 09:16

Re: Nu blev jag ledsen..

Inlägg av OfarligTesla »

Legato skrev:
OfarligTesla skrev:
En fråga vad gäller andrahandsvärde, tror ni det blir högre när jag köper nytt som privatperson om man har DnB finansiering? Hade tänkt ta rätt låg finansiering och helst ta den via banken men tänkte att det kanske sänker andrahandsvärdet om köparen inte kan ta över finansiering.
Bra fråga. Det lär väl tillkomma lite kostnader och meck om man behöver lösa finansieringen i förtid. Känns också som det beror rätt mycket på hur länge du kommer äga bilen. Ska du ha den i 10 år och därmed kommer ha ett ganska litet restvärde så gissar jag att det snarare påverkar negativt. Ska du ha bilen en kort period och har ett högt restvärde så är det säkert många köpare som uppskattar att finansiering finns på plats.
Tydligen skulle det inte vara nått problem att lösa i förtid, själva finansieringen kommer max börja på typ 58% och garanterade restvärdet är 52%, gissningsvis kommer jag nog vilja betala av den snabbt dock. Kommer nog ha bilen absolut max 3 år men lär vara sugen på ny om 18 månader. Svåra val, enda anledningen till varför jag skulle vilja ha finansieringen är ju om det är bra för andrahandsvärdet men det känns ju dumt att låna mer än man vill bara därför.
Skriv svar