Nu blev jag ledsen..

Här diskuterar vi om Tesla Model X

Moderator: Redaktion

Användarvisningsbild
johanlindholm
Teslaägare
Inlägg: 31
Blev medlem: 16 feb 2015 19:54
Ort: Nykvarn

Re: Nu blev jag ledsen..

Inlägg av johanlindholm »

Ha ha .. tur att man har koll eller inte ..
tack för input skallen lite seg :)
Användarvisningsbild
frippe
Teslaägare
Inlägg: 2222
Blev medlem: 16 aug 2017 08:16

Re: Nu blev jag ledsen..

Inlägg av frippe »

Är det bara jag som tycker att Teslas bud faktiskt är helt ok?

Plötsligt räknar de värdeminskning som mer liknar alla andra bilar och försöker inte hålla uppe dem konstlat.

Visst kanske fel att nämna det i ett forum där de flesta äger en gen Tesla. Tycker mig mer och mer på bl.a. blocket där ägare kraftigt övervärderar sina bilar. Syns tydligt även sett till tiden di ligger kvar också.
Model Y LR.
Model S70D
Användarvisningsbild
oscfor
Teslaägare
Inlägg: 1095
Blev medlem: 02 maj 2017 13:17

Re: Nu blev jag ledsen..

Inlägg av oscfor »

frippe skrev:
Är det bara jag som tycker att Teslas bud faktiskt är helt ok?

Plötsligt räknar de värdeminskning som mer liknar alla andra bilar och försöker inte hålla uppe dem konstlat.

Visst kanske fel att nämna det i ett forum där de flesta äger en gen Tesla. Tycker mig mer och mer på bl.a. blocket där ägare kraftigt övervärderar sina bilar. Syns tydligt även sett till tiden di ligger kvar också.
Jag håller verkligen inte med. DE verkar omsättas i ganska hög fart hos t ex Shiftgear som har en betydligt högre värdering.
Tesla Model Y LR+
Tesla Model 3 SR+
Tesla Model X Plaid
Tesla Model 3 LR AWD
Tesla Model X P100DL
Tesla Model X 90D
Användarvisningsbild
Legato
Teslaägare
Inlägg: 10129
Blev medlem: 10 dec 2016 21:33
Ort: Tyresö

Re: Nu blev jag ledsen..

Inlägg av Legato »

Beigler skrev:
Jag tror helt enkelt inte att de har tid att hålla på med inbyten och då prisar de ut sig. Om någon är tillräckligt lat för att ta det gör de en bra affär.

Tråkigt att de inte inser att det skadar varumärket i längden. Vi som vill ha smidiga inbyten kommer ju att välja andra märken så fort vettiga alternativ finns.
Mig veterligen finns det inget märke som sköter inbyten utan att ha marginal på affärerna. Har du något exempel på någon som gör det?

För mig känns inte siffrorna så konstiga. Bilen kanske har tappat 150.000:- i verkligheten. Lägg till det 60.000:- till Tesla på respektive affär och 30.000:- i vinstmarginal-beskattning. Då har vi 300.000:-.

Går man till en förmedlare så tar de ofta uppåt 10% av beloppet i förmedlingsavgift trots att de inte tar någon risk.
Ägt ca 30 elbilar genom åren varav nära 20 Teslor.

Bilar som just nu används:
RS E-Tron GT - 2022
I-Pace SE - 2020
Model 3 LR - 2021
e-Expert - 2021
Användarvisningsbild
Legato
Teslaägare
Inlägg: 10129
Blev medlem: 10 dec 2016 21:33
Ort: Tyresö

Re: Nu blev jag ledsen..

Inlägg av Legato »

oscfor skrev:
frippe skrev:
Är det bara jag som tycker att Teslas bud faktiskt är helt ok?

Plötsligt räknar de värdeminskning som mer liknar alla andra bilar och försöker inte hålla uppe dem konstlat.

Visst kanske fel att nämna det i ett forum där de flesta äger en gen Tesla. Tycker mig mer och mer på bl.a. blocket där ägare kraftigt övervärderar sina bilar. Syns tydligt även sett till tiden di ligger kvar också.
Jag håller verkligen inte med. DE verkar omsättas i ganska hög fart hos t ex Shiftgear som har en betydligt högre värdering.
Fast du får ju dra av 40.000:- från Shiftgears pris för att få en vettig jämförelse. Det är ju vad de tar betalt från säljaren sen. Shiftgear har ju inte heller bilen i lager, dvs de har inga kostnader för att ha bilen stående, tar ingen risk och slipper eventuellt värdefall om bilen "blir stående".

Inget ont om Stefan, han verkar seriös och jag funderar själv på att sälja en bil via honom as we speak, men jag tycker man ska jämföra äpplen med äpplen.
Ägt ca 30 elbilar genom åren varav nära 20 Teslor.

Bilar som just nu används:
RS E-Tron GT - 2022
I-Pace SE - 2020
Model 3 LR - 2021
e-Expert - 2021
Användarvisningsbild
OfarligTesla
Teslaägare
Inlägg: 5478
Blev medlem: 17 feb 2018 09:16

Re: Nu blev jag ledsen..

Inlägg av OfarligTesla »

Vad kan bilen egentligen ge om någon skall köpa den? 950k för snabbare affär om man säljer som privatperson via typ ShiftGear? Sett många runt 1000k som låg ute länge iaf hos handlare innan de försvann från blocket (antar att de såldes). Nu vet jag inte vad som ingår via ShiftGear men löser de rekond och sådant? Hur går provkörningar med mera till? Tycker att 800k kan vara lite snålt men inte nödvändigtvis så snålt.
Verdi

Re: Nu blev jag ledsen..

Inlägg av Verdi »

frippe skrev:
Är det bara jag som tycker att Teslas bud faktiskt är helt ok?

Plötsligt räknar de värdeminskning som mer liknar alla andra bilar och försöker inte hålla uppe dem konstlat.

Visst kanske fel att nämna det i ett forum där de flesta äger en gen Tesla. Tycker mig mer och mer på bl.a. blocket där ägare kraftigt övervärderar sina bilar. Syns tydligt även sett till tiden di ligger kvar också.

Det är klart att Teslor kommer få en liknande värdeminskning som alla andra bilar. Ingen som tror nåt annat. Men det här är ju mycket värre än på vanliga bilar.

På 6 månader tycker jag det är rimligt med 10% värdeminskning och 5% i marginal för Tesla. I detta fall alltså 85% av 1,1 miljoner, dvs 935'. Att han får 800' i bud är faktiskt för dåligt och ett tecken på att de inte vill ha bilen. Jag personligen tycker inte det är bra kundvård. Tror absolut att han kan få ut 900' netto via t ex Shiftgear.
kallekula
Inlägg: 745
Blev medlem: 27 apr 2016 09:10

Re: Nu blev jag ledsen..

Inlägg av kallekula »

Verdi skrev:
Det är klart att Teslor kommer få en liknande värdeminskning som alla andra bilar. Ingen som tror nåt annat. Men det här är ju mycket värre än på vanliga bilar.
"Vanliga bilar" kostar inte 1,1 miljoner att köpa. Jämför värdeminskning med andra bilar i den prisklassen så ska du se att värdet snabbt går neråt.
Verdi

Re: Nu blev jag ledsen..

Inlägg av Verdi »

Legato skrev:
Beigler skrev:
Jag tror helt enkelt inte att de har tid att hålla på med inbyten och då prisar de ut sig. Om någon är tillräckligt lat för att ta det gör de en bra affär.

Tråkigt att de inte inser att det skadar varumärket i längden. Vi som vill ha smidiga inbyten kommer ju att välja andra märken så fort vettiga alternativ finns.
Mig veterligen finns det inget märke som sköter inbyten utan att ha marginal på affärerna. Har du något exempel på någon som gör det?

För mig känns inte siffrorna så konstiga. Bilen kanske har tappat 150.000:- i verkligheten. Lägg till det 60.000:- till Tesla på respektive affär och 30.000:- i vinstmarginal-beskattning. Då har vi 300.000:-.

Går man till en förmedlare så tar de ofta uppåt 10% av beloppet i förmedlingsavgift trots att de inte tar någon risk.
Varför ska en ägare stå för dubbla marginaler? Föregående ägare som bytte in den fick väl stå för marginalen när den såldes i höstas?

Jag har ett färskt exempel från förra vintern när jag köpte en M550d på hösten för 500' och bytte in den 6 månader senare på våren mot i3:an och fick då 425'. Det är på kronan 10% värdeminskning och 5% marginal faktiskt. Jag tyckte det var skitsurt just där och då men biljäveln var helt omöjlig att sälja privat så jag hade inget val. Men så här ett år senare så kan jag förstå att budet ändå var helt ok. De annonserade ut den för 486' och fick väl 450-460' nånting. Vilket de ju måste få ut för att gå plus på den. Var bromsar som skulle bytas och så tillkommer försäljningsarbete, rekond, hallhyra osv.

Men visst, man kan inte kolla på Shiftgearpriserna och tro att det är det man får. Där finns det antagligen en prutmån på 30-50 tusen och så ska Stefan ha sin bit. Så man kan räkna av ca 70-80 tusen från annonspriset för att få sitt eget nettopris.
Verdi

Re: Nu blev jag ledsen..

Inlägg av Verdi »

kallekula skrev:
Verdi skrev:
Det är klart att Teslor kommer få en liknande värdeminskning som alla andra bilar. Ingen som tror nåt annat. Men det här är ju mycket värre än på vanliga bilar.
"Vanliga bilar" kostar inte 1,1 miljoner att köpa. Jämför värdeminskning med andra bilar i den prisklassen så ska du se att värdet snabbt går neråt.
Absolut. Men Tesla är ju inte som andra bilar som kostar 1,1 miljoner tack vare låga driftskostnader, låga räntor och skattesubventioner. Det borde göra att värdeminskningen följer samma mönster som hälften så dyra bilar på ett ungefär. För det är ungefär så mycket det kostar att ha en Tesla om man leasar den.
Användarvisningsbild
OfarligTesla
Teslaägare
Inlägg: 5478
Blev medlem: 17 feb 2018 09:16

Re: Nu blev jag ledsen..

Inlägg av OfarligTesla »

Bilar förlorar i värde, köper man dessutom begagnad av handlare så är det ju 5-10% överpris man betalar som man förlorar så fort man skrivit under. Dyra bilar tappar mycket i värde, jag förväntar mig själv att förlora typ 480 papp över 2-3 år på min S75D jag beställt, dvs att den tappar 45% på 3 år som de flesta andra bilar gör. Händer det mycket på marknaden för elbilar kan den ju till och med tappa mer.

Teslor verkar ju dessutom vara riktigt dyra att äga om man ser till bilar utan garanti, detta bör motverka att andra driftkostnader är låga vilket gör att garantitiden är guld värd.
Användarvisningsbild
PeppeBjork
Teslaägare
Inlägg: 46
Blev medlem: 22 aug 2017 21:26
Ort: Lidingö

Re: Nu blev jag ledsen..

Inlägg av PeppeBjork »

jagkan ju tycker att det borde ligga i Teslas intresse att hålla en fungerade andrahandsmarknad.
Både för att få trogna kunder samt för att nå en bredare publik.
Trist om det bara ska gå att åka Tesla på företags bekostnad.
jag har sålt via Stefan på Shiftgear tidigare och han är mycket seriös.
Användarvisningsbild
HelectriC
Teslaägare
Inlägg: 11829
Blev medlem: 10 apr 2015 09:23

Re: Nu blev jag ledsen..

Inlägg av HelectriC »

i Norge beskyddade dom begmarknaden och nybilsförsäljningen genom att skeppa ut massa inbytesbilar till utlandet. Vipps, så fanns det inte längre så mycket att välja mellan och folk köpte antingen nytt eller dyrt begagnat. Jag tackar Tesla för detta vilket möjliggjorde att jag fick sensationellt bra betalt när jag sålde min 3 år gamla till 93% av nypriset :D
Porsche Taycan CT-22/Model 3-24
Tidigare elbilar: BMW i4 M50-22/Fisker Ocean-23/Model 3-22/Polestar 2 BST-23/Model YP-22/Ioniq 5-22/Polestar 2-21/Jaguar i-Pace-19/Hyundai Kona electric-19/VW eGolf-18/Model S 75D-17/Model S 85-14/VW eGolf-14
Användarvisningsbild
OfarligTesla
Teslaägare
Inlägg: 5478
Blev medlem: 17 feb 2018 09:16

Re: Nu blev jag ledsen..

Inlägg av OfarligTesla »

Ja 93% efter 3 år hade ju inte varit helt fel, då kan man ju byta varje år till och med! :D
chaffis75
elbilist
Inlägg: 4835
Blev medlem: 21 okt 2016 07:39
Ort: Löddeköpinge

Re: Nu blev jag ledsen..

Inlägg av chaffis75 »

HelectriC skrev:
i Norge beskyddade dom begmarknaden och nybilsförsäljningen genom att skeppa ut massa inbytesbilar till utlandet. Vipps, så fanns det inte längre så mycket att välja mellan och folk köpte antingen nytt eller dyrt begagnat. Jag tackar Tesla för detta vilket möjliggjorde att jag fick sensationellt bra betalt när jag sålde min 3 år gamla till 93% av nypriset :D
Man undrar ju hur de får tillbaka de pengarna, jag hade ju inte betalt 93% av nypriset på en 3 år gammal bil oavsett om de är en Tesla, Skoda eller Ferrari...
VW Id.3 Life MY20 och Volvo V60 MY19
Användarvisningsbild
Bjelke
Teslaägare
Inlägg: 19529
Blev medlem: 24 mar 2015 12:27
Ort: Bollnäs
Referralkod: ts.la/mikael1178

Re: Nu blev jag ledsen..

Inlägg av Bjelke »

chaffis75 skrev:
HelectriC skrev:
i Norge beskyddade dom begmarknaden och nybilsförsäljningen genom att skeppa ut massa inbytesbilar till utlandet. Vipps, så fanns det inte längre så mycket att välja mellan och folk köpte antingen nytt eller dyrt begagnat. Jag tackar Tesla för detta vilket möjliggjorde att jag fick sensationellt bra betalt när jag sålde min 3 år gamla till 93% av nypriset :D
Man undrar ju hur de får tillbaka de pengarna, jag hade ju inte betalt 93% av nypriset på en 3 år gammal bil oavsett om de är en Tesla, Skoda eller Ferrari...
Kan hända att dollarkurser spelar in liiiite här ;)
S85-14 AP1 Såld
S75D-18
SP100D-19
Användarvisningsbild
HelectriC
Teslaägare
Inlägg: 11829
Blev medlem: 10 apr 2015 09:23

Re: Nu blev jag ledsen..

Inlägg av HelectriC »

chaffis75 skrev:
HelectriC skrev:
i Norge beskyddade dom begmarknaden och nybilsförsäljningen genom att skeppa ut massa inbytesbilar till utlandet. Vipps, så fanns det inte längre så mycket att välja mellan och folk köpte antingen nytt eller dyrt begagnat. Jag tackar Tesla för detta vilket möjliggjorde att jag fick sensationellt bra betalt när jag sålde min 3 år gamla till 93% av nypriset :D
Man undrar ju hur de får tillbaka de pengarna, jag hade ju inte betalt 93% av nypriset på en 3 år gammal bil oavsett om de är en Tesla, Skoda eller Ferrari...
det var inte inbyte, jag sålde privat och dollarkursen har påverkat andrahandsvärdet en hel del.
Porsche Taycan CT-22/Model 3-24
Tidigare elbilar: BMW i4 M50-22/Fisker Ocean-23/Model 3-22/Polestar 2 BST-23/Model YP-22/Ioniq 5-22/Polestar 2-21/Jaguar i-Pace-19/Hyundai Kona electric-19/VW eGolf-18/Model S 75D-17/Model S 85-14/VW eGolf-14
Användarvisningsbild
frippe
Teslaägare
Inlägg: 2222
Blev medlem: 16 aug 2017 08:16

Re: Nu blev jag ledsen..

Inlägg av frippe »

Verdi skrev:
frippe skrev:
Är det bara jag som tycker att Teslas bud faktiskt är helt ok?

Plötsligt räknar de värdeminskning som mer liknar alla andra bilar och försöker inte hålla uppe dem konstlat.

Visst kanske fel att nämna det i ett forum där de flesta äger en gen Tesla. Tycker mig mer och mer på bl.a. blocket där ägare kraftigt övervärderar sina bilar. Syns tydligt även sett till tiden di ligger kvar också.

Det är klart att Teslor kommer få en liknande värdeminskning som alla andra bilar. Ingen som tror nåt annat. Men det här är ju mycket värre än på vanliga bilar.

På 6 månader tycker jag det är rimligt med 10% värdeminskning och 5% i marginal för Tesla. I detta fall alltså 85% av 1,1 miljoner, dvs 935'. Att han får 800' i bud är faktiskt för dåligt och ett tecken på att de inte vill ha bilen. Jag personligen tycker inte det är bra kundvård. Tror absolut att han kan få ut 900' netto via t ex Shiftgear.
Fast det går väl inte att utgå från priset han betalade utan du måste utgå ifrån nybilspriserna. Priset när den bytte ägare sedan kanske inte var marknadsmässigt alls. Eller jo marknadsmässigt med tanke på att någon var villig att betala priset, men inte sett till normal värdeminskning. Och i Teslas begagnatpris låg även deras marginal dubbelt. Visst kanske inte schysst men vem överlever på att vara schysst?

Om nybilspriset var 1370tkr, är inte ett bud på 800tkr 18 månader senare superfel. Möjligen lite lågt men då ska Teslas marginal även in i beräkningen. Men bara att en ny bil rullar ut ur försäljningshallen, har den redan tappat 25-30%, speciellt sett i en bilhandlares ögon.

Om han kan få 900tkr via Shiftgear, då är 800tkr från en handlare nästan ännu mer ok, eftersom att de ska ha marginal också.
Model Y LR.
Model S70D
Användarvisningsbild
frippe
Teslaägare
Inlägg: 2222
Blev medlem: 16 aug 2017 08:16

Re: Nu blev jag ledsen..

Inlägg av frippe »

oscfor skrev:
frippe skrev:
Är det bara jag som tycker att Teslas bud faktiskt är helt ok?

Plötsligt räknar de värdeminskning som mer liknar alla andra bilar och försöker inte hålla uppe dem konstlat.

Visst kanske fel att nämna det i ett forum där de flesta äger en gen Tesla. Tycker mig mer och mer på bl.a. blocket där ägare kraftigt övervärderar sina bilar. Syns tydligt även sett till tiden di ligger kvar också.
Jag håller verkligen inte med. DE verkar omsättas i ganska hög fart hos t ex Shiftgear som har en betydligt högre värdering.
Fast jag tycker det är väldigt tydligt att på Shiftgear eller andra via Blocket att tiden beror mycket på vilket pris de vill ha för bilen, vissa som ligger i ett attraktivt pris går fort, vissa som totalt felvärderat sin bil, tar väldigt lång tid att sälja. Så det är väldigt olika och finns inget generellt beteende alls.

Kundkretsen för bilar i dessa prisklasser är relativt liten, även om den sakta ökar på Tesla, så risken att bilen blir liggandes på blocket månad efter månad är ganska stor om priset är lite för högt.

Men detta är väl en klassisk diskussion, de som vill sälja bil värderar den högt, de som vill köpa tvärt om före köpet.
Model Y LR.
Model S70D
Användarvisningsbild
Pontus
Teslaägare
Inlägg: 8502
Blev medlem: 26 nov 2014 05:42
Ort: Upplands Väsby, Stockholm

Re: Nu blev jag ledsen..

Inlägg av Pontus »

Verdi skrev:
Legato skrev:
Beigler skrev:
Jag tror helt enkelt inte att de har tid att hålla på med inbyten och då prisar de ut sig. Om någon är tillräckligt lat för att ta det gör de en bra affär.

Tråkigt att de inte inser att det skadar varumärket i längden. Vi som vill ha smidiga inbyten kommer ju att välja andra märken så fort vettiga alternativ finns.
Mig veterligen finns det inget märke som sköter inbyten utan att ha marginal på affärerna. Har du något exempel på någon som gör det?

För mig känns inte siffrorna så konstiga. Bilen kanske har tappat 150.000:- i verkligheten. Lägg till det 60.000:- till Tesla på respektive affär och 30.000:- i vinstmarginal-beskattning. Då har vi 300.000:-.

Går man till en förmedlare så tar de ofta uppåt 10% av beloppet i förmedlingsavgift trots att de inte tar någon risk.
Varför ska en ägare stå för dubbla marginaler? Föregående ägare som bytte in den fick väl stå för marginalen när den såldes i höstas?

Jag har ett färskt exempel från förra vintern när jag köpte en M550d på hösten för 500' och bytte in den 6 månader senare på våren mot i3:an och fick då 425'. Det är på kronan 10% värdeminskning och 5% marginal faktiskt. Jag tyckte det var skitsurt just där och då men biljäveln var helt omöjlig att sälja privat så jag hade inget val. Men så här ett år senare så kan jag förstå att budet ändå var helt ok. De annonserade ut den för 486' och fick väl 450-460' nånting. Vilket de ju måste få ut för att gå plus på den. Var bromsar som skulle bytas och så tillkommer försäljningsarbete, rekond, hallhyra osv.

Men visst, man kan inte kolla på Shiftgearpriserna och tro att det är det man får. Där finns det antagligen en prutmån på 30-50 tusen och så ska Stefan ha sin bit. Så man kan räkna av ca 70-80 tusen från annonspriset för att få sitt eget nettopris.
Då måste man ju räkna med att om dom fick 35 tkr mellan så måste dom tagit av marginalen på den nya bilen för att gå runt. 35 tkr efter moms är 28 tkr. Lite material som skulle bytas 3 tkr (exkl moms). 25 tkr kvar. Arbete i verkstad och rekond då är det säkert bara 15 tkr kvar. Då kan försäljaren säkert visa bilen för 5 personer och sedan sälja den till nästa för att det ska gå jämt upp med hallhyran också. Låter som ett tveksamt affärsfall för att jag själv skulle investera mina pengar i detta fall. Så att en handlare tar mer än 15% i en sådan affär är väl inte helt orimligt ur deras ögon sett?
Surt för den som ska byta bil men du skulle väl inte själv jobba för typ 200 kr/tim brutto brutto?
Model S Plaid
Model 3 LR AWD Vit
Model 3 LR RWD Svart. SÅLD
Första Svenskägda Model 3 Blå med svart inredning och de fula hjulen och AP. SÅLD
Model S 85D Matt blå SÅLD
För rabatt på model S o X kan ni prova att twittra Elon, tala om hur det gick.
Verdi

Re: Nu blev jag ledsen..

Inlägg av Verdi »

frippe skrev:
Verdi skrev:
frippe skrev:
Är det bara jag som tycker att Teslas bud faktiskt är helt ok?

Plötsligt räknar de värdeminskning som mer liknar alla andra bilar och försöker inte hålla uppe dem konstlat.

Visst kanske fel att nämna det i ett forum där de flesta äger en gen Tesla. Tycker mig mer och mer på bl.a. blocket där ägare kraftigt övervärderar sina bilar. Syns tydligt även sett till tiden di ligger kvar också.

Det är klart att Teslor kommer få en liknande värdeminskning som alla andra bilar. Ingen som tror nåt annat. Men det här är ju mycket värre än på vanliga bilar.

På 6 månader tycker jag det är rimligt med 10% värdeminskning och 5% i marginal för Tesla. I detta fall alltså 85% av 1,1 miljoner, dvs 935'. Att han får 800' i bud är faktiskt för dåligt och ett tecken på att de inte vill ha bilen. Jag personligen tycker inte det är bra kundvård. Tror absolut att han kan få ut 900' netto via t ex Shiftgear.
Fast det går väl inte att utgå från priset han betalade utan du måste utgå ifrån nybilspriserna. Priset när den bytte ägare sedan kanske inte var marknadsmässigt alls. Eller jo marknadsmässigt med tanke på att någon var villig att betala priset, men inte sett till normal värdeminskning. Och i Teslas begagnatpris låg även deras marginal dubbelt. Visst kanske inte schysst men vem överlever på att vara schysst?

Om nybilspriset var 1370tkr, är inte ett bud på 800tkr 18 månader senare superfel. Möjligen lite lågt men då ska Teslas marginal även in i beräkningen. Men bara att en ny bil rullar ut ur försäljningshallen, har den redan tappat 25-30%, speciellt sett i en bilhandlares ögon.

Om han kan få 900tkr via Shiftgear, då är 800tkr från en handlare nästan ännu mer ok, eftersom att de ska ha marginal också.
Varför blandar du in nybilspriset? Så du menar att Tesla var schyssta mot han som bytte in den första gången och subventionerade honom? Och nu ska andre brukaren minsann få betala för det också? Njae. Det fungerar ju inte så. Den affären är redan gjord. Nu blir det en ny affär.

Det du säger om 25-30% bara den rullar ut i hallen är bara fel. Önskar du hade rätt. Då hade jag köpt en ny hallbil varje år och åkt gratis...

Jag hävdar att han kan få 900' efter att Stefan tagit sitt. Varför ska Tesla ha en marginal på närmare 150' på en begagnad bil? Såna marginaler har inga andra handlare. Förstår inte varför du försvarar Tesla i detta?
Verdi

Re: Nu blev jag ledsen..

Inlägg av Verdi »

Pontus skrev:
Verdi skrev:
Legato skrev:
Beigler skrev:
Jag tror helt enkelt inte att de har tid att hålla på med inbyten och då prisar de ut sig. Om någon är tillräckligt lat för att ta det gör de en bra affär.

Tråkigt att de inte inser att det skadar varumärket i längden. Vi som vill ha smidiga inbyten kommer ju att välja andra märken så fort vettiga alternativ finns.
Mig veterligen finns det inget märke som sköter inbyten utan att ha marginal på affärerna. Har du något exempel på någon som gör det?

För mig känns inte siffrorna så konstiga. Bilen kanske har tappat 150.000:- i verkligheten. Lägg till det 60.000:- till Tesla på respektive affär och 30.000:- i vinstmarginal-beskattning. Då har vi 300.000:-.

Går man till en förmedlare så tar de ofta uppåt 10% av beloppet i förmedlingsavgift trots att de inte tar någon risk.
Varför ska en ägare stå för dubbla marginaler? Föregående ägare som bytte in den fick väl stå för marginalen när den såldes i höstas?

Jag har ett färskt exempel från förra vintern när jag köpte en M550d på hösten för 500' och bytte in den 6 månader senare på våren mot i3:an och fick då 425'. Det är på kronan 10% värdeminskning och 5% marginal faktiskt. Jag tyckte det var skitsurt just där och då men biljäveln var helt omöjlig att sälja privat så jag hade inget val. Men så här ett år senare så kan jag förstå att budet ändå var helt ok. De annonserade ut den för 486' och fick väl 450-460' nånting. Vilket de ju måste få ut för att gå plus på den. Var bromsar som skulle bytas och så tillkommer försäljningsarbete, rekond, hallhyra osv.

Men visst, man kan inte kolla på Shiftgearpriserna och tro att det är det man får. Där finns det antagligen en prutmån på 30-50 tusen och så ska Stefan ha sin bit. Så man kan räkna av ca 70-80 tusen från annonspriset för att få sitt eget nettopris.
Då måste man ju räkna med att om dom fick 35 tkr mellan så måste dom tagit av marginalen på den nya bilen för att gå runt. 35 tkr efter moms är 28 tkr. Lite material som skulle bytas 3 tkr (exkl moms). 25 tkr kvar. Arbete i verkstad och rekond då är det säkert bara 15 tkr kvar. Då kan försäljaren säkert visa bilen för 5 personer och sedan sälja den till nästa för att det ska gå jämt upp med hallhyran också. Låter som ett tveksamt affärsfall för att jag själv skulle investera mina pengar i detta fall. Så att en handlare tar mer än 15% i en sådan affär är väl inte helt orimligt ur deras ögon sett?
Surt för den som ska byta bil men du skulle väl inte själv jobba för typ 200 kr/tim brutto brutto?
Nej de gjorde väl ingen jättevinst på M550d:n. Vet dock inte vad de fick i slutändan. De kanske fick 486' också. Jag gissar bara att de fick pruta lite... I vilket fall så är Teslas bud ett skambud. :)
Användarvisningsbild
OfarligTesla
Teslaägare
Inlägg: 5478
Blev medlem: 17 feb 2018 09:16

Re: Nu blev jag ledsen..

Inlägg av OfarligTesla »

Även om jag inte tycker Teslas bud är oskäligt om vi ser till vinstmarginal och riskpremier osv så skjuter de ju sig lite i foten, om de kan ta in bilen och mer eller mindre göra 0 vinst skulle de ju sälja mer. Dvs ta in den för strax under vad de kan sälja den för, fixa saker billigt i egen verkstad, sälja som CPO för högre än blocketpris. Då skulle de få ut fler bilar på vägarna. Ett problem är nog att Tesla som företag bara jagar innevarande kvartal och de är mycket vaksamma på kassaflödet, de vill alltså inte binda upp kapital speciellt mycket. De verkar också rädda för att folk skall köpa begagnat istället för nytt, vilket nog är en obefogad rädsla.

När jag pratat med Audi om nyköp förut har jag fått riktigt bra inbytespris på befintlig Audi trots bra rabatt på bilen jag skulle köpa, gissar att de skulle gått jämnt upp på inbytet efter rekond och värde av garantier osv. De ville helt enkelt sälja nybilar så de var beredda att inte gå med vinst på den begagnade bilen.

Tesla har ju typ 30% marginal på S/X så de borde ju göra allt för att få folk att köpa fler nya.
Verdi

Re: Nu blev jag ledsen..

Inlägg av Verdi »

OfarligTesla skrev:
Även om jag inte tycker Teslas bud är oskäligt om vi ser till vinstmarginal och riskpremier osv så skjuter de ju sig lite i foten, om de kan ta in bilen och mer eller mindre göra 0 vinst skulle de ju sälja mer. Dvs ta in den för strax under vad de kan sälja den för, fixa saker billigt i egen verkstad, sälja som CPO för högre än blocketpris. Då skulle de få ut fler bilar på vägarna. Ett problem är nog att Tesla som företag bara jagar innevarande kvartal och de är mycket vaksamma på kassaflödet, de vill alltså inte binda upp kapital speciellt mycket. De verkar också rädda för att folk skall köpa begagnat istället för nytt, vilket nog är en obefogad rädsla.
Tesla tvingas sälja under blocket-priserna trots att de erbjuder bättre finansiering och bättre garantier. Detta eftersom de har en värdelös hantering av begagnat. Man får inte se bilder på bilen. Man kan inte åka och titta på den. Man kan inte provköra...

Och ja, jag vet att vi "entusiaster" här tycker det är ok. Men den vanlige bilköparen tycker INTE att det är ok. Tesla ser väl inte handel med begagnade fordon som nåt de ska hålla på med. Men jag undrar om det inte är här de skjuter sig i foten. Värdelös försäljning => låga utpriser => låga inbytespriser => frustrerade kunder.
Användarvisningsbild
OfarligTesla
Teslaägare
Inlägg: 5478
Blev medlem: 17 feb 2018 09:16

Re: Nu blev jag ledsen..

Inlägg av OfarligTesla »

Verdi skrev:
OfarligTesla skrev:
Även om jag inte tycker Teslas bud är oskäligt om vi ser till vinstmarginal och riskpremier osv så skjuter de ju sig lite i foten, om de kan ta in bilen och mer eller mindre göra 0 vinst skulle de ju sälja mer. Dvs ta in den för strax under vad de kan sälja den för, fixa saker billigt i egen verkstad, sälja som CPO för högre än blocketpris. Då skulle de få ut fler bilar på vägarna. Ett problem är nog att Tesla som företag bara jagar innevarande kvartal och de är mycket vaksamma på kassaflödet, de vill alltså inte binda upp kapital speciellt mycket. De verkar också rädda för att folk skall köpa begagnat istället för nytt, vilket nog är en obefogad rädsla.
Tesla tvingas sälja under blocket-priserna trots att de erbjuder bättre finansiering och bättre garantier. Detta eftersom de har en värdelös hantering av begagnat. Man får inte se bilder på bilen. Man kan inte åka och titta på den. Man kan inte provköra...

Och ja, jag vet att vi "entusiaster" här tycker det är ok. Men den vanlige bilköparen tycker INTE att det är ok. Tesla ser väl inte handel med begagnade fordon som nåt de ska hålla på med. Men jag undrar om det inte är här de skjuter sig i foten. Värdelös försäljning => låga utpriser => låga inbytespriser => frustrerade kunder.
Intressant är ju att när jag byter in min Audi nu så behövde jag först skicka 10 egna bilder till min säljare som la ut en annons på någon handlarwebb, när bud jag accepterade sen kom in åkte jag till dem så säljaren inspekterade och tog typ 20 egna bilder på allt inklusive däckmönster och eventuellt fälgskrap. Hade de bara tagit bilder på samma sätt på Teslor som byts in samt gett garantier så hade nog de flesta vågat köpa helt osett även till högre priser. Provkörning kan ju göras i en ny.

Kanske klarar mig från det, om det ploppar upp ett snabbt CCS nätverk närmsta 2 åren blir kanske nästa bil en Porsche Mission E när jag vill ha nytt om 2 år.
Senast redigerad av OfarligTesla, redigerad totalt 2 gång.
Skriv svar