Nu blev jag ledsen..

Här diskuterar vi om Tesla Model X

Moderator: Redaktion

Användarvisningsbild
OfarligTesla
Teslaägare
Inlägg: 5478
Blev medlem: 17 feb 2018 09:16

Re: Nu blev jag ledsen..

Inlägg av OfarligTesla »

En fråga vad gäller andrahandsvärde, tror ni det blir högre när jag köper nytt som privatperson om man har DnB finansiering? Hade tänkt ta rätt låg finansiering och helst ta den via banken men tänkte att det kanske sänker andrahandsvärdet om köparen inte kan ta över finansiering.
Verdi

Re: Nu blev jag ledsen..

Inlägg av Verdi »

Legato skrev:
Blir givetvis helt skevt att titta på ett enstaka fall. Jag har ett exempel som är på andra änden av skalan om man nu tycker det är intressant. Köpte en BMW M5 som hade gått 1800 mil för 790.000:- från en BMW handlare. Bytte in den 18 månader senare med 4200 mil på mätaren för 365.000:-...

Det är självklart att en handlare inte kan jobba med 5% bruttomarginal, det gör ju ingen bransch. Dessutom med stor kapitalbindning och relativt hög risk! Är man nyfiken att gräva i detta så finns det ju noterade företag som sysslar med försäljning av begagnade bilar, men den övningen behöver man ju inte göra för att förstå att 5% är orimligt.
Absolut. Enstaka fall säger ingenting.
Jag har dock några fall till. :)

BMW 435d -15.
Sålde den för 450' till Nordskogs bil i Borås. Han satte ut den för 499'. Vet inte vad han fick men inte fick han fullt pris iaf. Det har jag svårt att tänka mig.

BMW M2 -16.
Sålde den för 600' till samma Nordskogs bil. Han började med att sätta ut den för 668' tror jag. (dock osåld än idag faktiskt så där gick han på en mina.)

Det här är alltså rena försäljningar från min sida och inte inbyten. Hans strategi verkar vara att lägga på ca 10% på inköpspriset. Men sen är det ju viss prutmån också. 5% kanske är i minsta laget men så väldigt mycket mer har de inte i marginal. Verkar ju snurra på helt ok för honom ändå. http://www.nordskogsbil.se/ Har en del hyfsade kärror i hallen.
Användarvisningsbild
Legato
Teslaägare
Inlägg: 10125
Blev medlem: 10 dec 2016 21:33
Ort: Tyresö

Re: Nu blev jag ledsen..

Inlägg av Legato »

OfarligTesla skrev:
En fråga vad gäller andrahandsvärde, tror ni det blir högre när jag köper nytt som privatperson om man har DnB finansiering? Hade tänkt ta rätt låg finansiering och helst ta den via banken men tänkte att det kanske sänker andrahandsvärdet om köparen inte kan ta över finansiering.
Bra fråga. Det lär väl tillkomma lite kostnader och meck om man behöver lösa finansieringen i förtid. Känns också som det beror rätt mycket på hur länge du kommer äga bilen. Ska du ha den i 10 år och därmed kommer ha ett ganska litet restvärde så gissar jag att det snarare påverkar negativt. Ska du ha bilen en kort period och har ett högt restvärde så är det säkert många köpare som uppskattar att finansiering finns på plats.
Ägt ca 30 elbilar genom åren varav nära 20 Teslor.

Bilar som just nu används:
RS E-Tron GT - 2022
I-Pace SE - 2020
Model 3 LR - 2021
e-Expert - 2021
Användarvisningsbild
HelectriC
Teslaägare
Inlägg: 11828
Blev medlem: 10 apr 2015 09:23

Re: Nu blev jag ledsen..

Inlägg av HelectriC »

Verdi skrev:
OfarligTesla skrev:
Verdi skrev:
OfarligTesla skrev:
Även om jag inte tycker Teslas bud är oskäligt om vi ser till vinstmarginal och riskpremier osv så skjuter de ju sig lite i foten, om de kan ta in bilen och mer eller mindre göra 0 vinst skulle de ju sälja mer. Dvs ta in den för strax under vad de kan sälja den för, fixa saker billigt i egen verkstad, sälja som CPO för högre än blocketpris. Då skulle de få ut fler bilar på vägarna. Ett problem är nog att Tesla som företag bara jagar innevarande kvartal och de är mycket vaksamma på kassaflödet, de vill alltså inte binda upp kapital speciellt mycket. De verkar också rädda för att folk skall köpa begagnat istället för nytt, vilket nog är en obefogad rädsla.
Tesla tvingas sälja under blocket-priserna trots att de erbjuder bättre finansiering och bättre garantier. Detta eftersom de har en värdelös hantering av begagnat. Man får inte se bilder på bilen. Man kan inte åka och titta på den. Man kan inte provköra...

Och ja, jag vet att vi "entusiaster" här tycker det är ok. Men den vanlige bilköparen tycker INTE att det är ok. Tesla ser väl inte handel med begagnade fordon som nåt de ska hålla på med. Men jag undrar om det inte är här de skjuter sig i foten. Värdelös försäljning => låga utpriser => låga inbytespriser => frustrerade kunder.
Intressant är ju att när jag byter in min Audi nu så behövde jag först skicka 10 egna bilder till min säljare som la ut en annons på någon handlarwebb, när bud jag accepterade sen kom in åkte jag till dem så säljaren inspekterade och tog typ 20 egna bilder på allt inklusive däckmönster och eventuellt fälgskrap. Hade de bara tagit bilder på samma sätt på Teslor som byts in samt gett garantier så hade nog de flesta vågat köpa helt osett även till högre priser. Provkörning kan ju göras i en ny.

Kanske klarar mig från det, om det ploppar upp ett snabbt CCS nätverk närmsta 2 åren blir kanske nästa bil en Porsche Mission E när jag vill ha nytt om 2 år.
Ja, det här med bilder ska inte underskattas. Kolla bara på blocket-annonser som saknar bilder. Visst är det frustrerande? Det ska vara MÅNGA bilder. Gärna snyggt tagna. Det är ju bilderna som säljer drömmen om bilen och som talar till hjärtat. Priset och texten är till för hjärnan och alltså underordnat. :)
Visst är det intressant med folk som lägger ut två bilder på bilen som ska säljas där den står snett mot en trottoar, smutsig och jäklig. Tror säljaren seriöst att folk öppnar plånboken på vid gavel för sånt?
Porsche Taycan CT-22/Model 3-24
Tidigare elbilar: BMW i4 M50-22/Fisker Ocean-23/Model 3-22/Polestar 2 BST-23/Model YP-22/Ioniq 5-22/Polestar 2-21/Jaguar i-Pace-19/Hyundai Kona electric-19/VW eGolf-18/Model S 75D-17/Model S 85-14/VW eGolf-14
Användarvisningsbild
OfarligTesla
Teslaägare
Inlägg: 5478
Blev medlem: 17 feb 2018 09:16

Re: Nu blev jag ledsen..

Inlägg av OfarligTesla »

Legato skrev:
OfarligTesla skrev:
En fråga vad gäller andrahandsvärde, tror ni det blir högre när jag köper nytt som privatperson om man har DnB finansiering? Hade tänkt ta rätt låg finansiering och helst ta den via banken men tänkte att det kanske sänker andrahandsvärdet om köparen inte kan ta över finansiering.
Bra fråga. Det lär väl tillkomma lite kostnader och meck om man behöver lösa finansieringen i förtid. Känns också som det beror rätt mycket på hur länge du kommer äga bilen. Ska du ha den i 10 år och därmed kommer ha ett ganska litet restvärde så gissar jag att det snarare påverkar negativt. Ska du ha bilen en kort period och har ett högt restvärde så är det säkert många köpare som uppskattar att finansiering finns på plats.
Tydligen skulle det inte vara nått problem att lösa i förtid, själva finansieringen kommer max börja på typ 58% och garanterade restvärdet är 52%, gissningsvis kommer jag nog vilja betala av den snabbt dock. Kommer nog ha bilen absolut max 3 år men lär vara sugen på ny om 18 månader. Svåra val, enda anledningen till varför jag skulle vilja ha finansieringen är ju om det är bra för andrahandsvärdet men det känns ju dumt att låna mer än man vill bara därför.
Skriv svar