Varför blandar du in nybilspriset? Så du menar att Tesla var schyssta mot han som bytte in den första gången och subventionerade honom? Och nu ska andre brukaren minsann få betala för det också? Njae. Det fungerar ju inte så. Den affären är redan gjord. Nu blir det en ny affär.frippe skrev:Fast det går väl inte att utgå från priset han betalade utan du måste utgå ifrån nybilspriserna. Priset när den bytte ägare sedan kanske inte var marknadsmässigt alls. Eller jo marknadsmässigt med tanke på att någon var villig att betala priset, men inte sett till normal värdeminskning. Och i Teslas begagnatpris låg även deras marginal dubbelt. Visst kanske inte schysst men vem överlever på att vara schysst?Verdi skrev:frippe skrev:Är det bara jag som tycker att Teslas bud faktiskt är helt ok?
Plötsligt räknar de värdeminskning som mer liknar alla andra bilar och försöker inte hålla uppe dem konstlat.
Visst kanske fel att nämna det i ett forum där de flesta äger en gen Tesla. Tycker mig mer och mer på bl.a. blocket där ägare kraftigt övervärderar sina bilar. Syns tydligt även sett till tiden di ligger kvar också.
Det är klart att Teslor kommer få en liknande värdeminskning som alla andra bilar. Ingen som tror nåt annat. Men det här är ju mycket värre än på vanliga bilar.
På 6 månader tycker jag det är rimligt med 10% värdeminskning och 5% i marginal för Tesla. I detta fall alltså 85% av 1,1 miljoner, dvs 935'. Att han får 800' i bud är faktiskt för dåligt och ett tecken på att de inte vill ha bilen. Jag personligen tycker inte det är bra kundvård. Tror absolut att han kan få ut 900' netto via t ex Shiftgear.
Om nybilspriset var 1370tkr, är inte ett bud på 800tkr 18 månader senare superfel. Möjligen lite lågt men då ska Teslas marginal även in i beräkningen. Men bara att en ny bil rullar ut ur försäljningshallen, har den redan tappat 25-30%, speciellt sett i en bilhandlares ögon.
Om han kan få 900tkr via Shiftgear, då är 800tkr från en handlare nästan ännu mer ok, eftersom att de ska ha marginal också.
Det du säger om 25-30% bara den rullar ut i hallen är bara fel. Önskar du hade rätt. Då hade jag köpt en ny hallbil varje år och åkt gratis...
Jag hävdar att han kan få 900' efter att Stefan tagit sitt. Varför ska Tesla ha en marginal på närmare 150' på en begagnad bil? Såna marginaler har inga andra handlare. Förstår inte varför du försvarar Tesla i detta?