Köra Umeå-Hemavan med X75

Här diskuterar vi om Tesla Model X

Moderator: Redaktion

Användarvisningsbild
Jonas H
Teslaägare
Inlägg: 125
Blev medlem: 27 aug 2015 19:34
Ort: Umeå
Kontakt:

Köra Umeå-Hemavan med X75

Inlägg av Jonas H »

Hej,

skall imorgon göra premiärtur till Hemavan från Holmsund (Umeå). Nog för att jag gjort många långresor, men har aldrig tagit Teslan till Hemavan ännu.

Har ganska exakt 25 mil till Storuman där Chademo finns. Blir alltså att hålla hastigheten då ingen bra laddmöjlighet verkar finnas i Lycksele. Någon som laddat i Storuman och vet om det fungerar bra? Brukar det vara kö där? Behövs något speciellt för att starta laddaren? Från Storuman borde det sedan var lugnt de sista 14 milen.

Med 69 kWh tillgängligt i batteriet så gäller det alltså att förbruka max 2,76 kw/mil. Före och temperatur ser ut att bli bra så borde gå utan att ligga i snigelfart hela vägen :)
solid svart 90D med panorama och bakåtvända säten (levererad 8/12 2016) SÅLD
Obsidian Black X75D, 5-sits,Ultra White klädsel, Premiumpaket, köldpaket, dragpaket (levererad 31/7 2017)

Värvningskod:http://---
Användarvisningsbild
Remuz
Teslaägare
Inlägg: 5961
Blev medlem: 19 sep 2015 09:03
Ort: Stureby, Stockholm

Re: Köra Umeå-Hemavan med X75

Inlägg av Remuz »

Före är klart viktigare än temp om du startar förvärmd. Sedan är det grymt segt att ladda Chaddis med 0%, särskilt om du har 350V-batteri
P85D svart/svart med gratis SuC
Användarvisningsbild
Jonas H
Teslaägare
Inlägg: 125
Blev medlem: 27 aug 2015 19:34
Ort: Umeå
Kontakt:

Re: Köra Umeå-Hemavan med X75

Inlägg av Jonas H »

Remuz skrev:
Före är klart viktigare än temp om du startar förvärmd. Sedan är det grymt segt att ladda Chaddis med 0%, särskilt om du har 350V-batteri

Jo jag vet. Vet att jag har ett strypt 85 kWh batteri. Övriga data på batteriet har jag ej koll på
solid svart 90D med panorama och bakåtvända säten (levererad 8/12 2016) SÅLD
Obsidian Black X75D, 5-sits,Ultra White klädsel, Premiumpaket, köldpaket, dragpaket (levererad 31/7 2017)

Värvningskod:http://---
Användarvisningsbild
Remuz
Teslaägare
Inlägg: 5961
Blev medlem: 19 sep 2015 09:03
Ort: Stureby, Stockholm

Re: Köra Umeå-Hemavan med X75

Inlägg av Remuz »

Jonas H skrev:
Remuz skrev:
Före är klart viktigare än temp om du startar förvärmd. Sedan är det grymt segt att ladda Chaddis med 0%, särskilt om du har 350V-batteri

Jo jag vet. Vet att jag har ett strypt 85 kWh batteri. Övriga data på batteriet har jag ej koll på
Då borde du ha 400V antar jag? Seg laddning men 25mil med X75 ska gå lätt
P85D svart/svart med gratis SuC
Användarvisningsbild
Jonas H
Teslaägare
Inlägg: 125
Blev medlem: 27 aug 2015 19:34
Ort: Umeå
Kontakt:

Re: Köra Umeå-Hemavan med X75

Inlägg av Jonas H »

Remuz skrev:
Jonas H skrev:
Remuz skrev:
Före är klart viktigare än temp om du startar förvärmd. Sedan är det grymt segt att ladda Chaddis med 0%, särskilt om du har 350V-batteri

Jo jag vet. Vet att jag har ett strypt 85 kWh batteri. Övriga data på batteriet har jag ej koll på
Då borde du ha 400V antar jag? Seg laddning men 25mil med X75 ska gå lätt

Nu när du säger det... 400 V stämmer. Har läst det under bilen
solid svart 90D med panorama och bakåtvända säten (levererad 8/12 2016) SÅLD
Obsidian Black X75D, 5-sits,Ultra White klädsel, Premiumpaket, köldpaket, dragpaket (levererad 31/7 2017)

Värvningskod:http://---
Användarvisningsbild
Remuz
Teslaägare
Inlägg: 5961
Blev medlem: 19 sep 2015 09:03
Ort: Stureby, Stockholm

Re: Köra Umeå-Hemavan med X75

Inlägg av Remuz »

Varmt batteri och 0% soc borde ge dig runt 35kW+ från början då. Se till att INTE ha range mode på bara. Du behöver nog ladda cirka 2h för att bli rejält mätt, men har du laddning på destinationen så behöver du ju inte ladda fyllt så kanske 90min räcker. Se till att ha en 10-12km kvar när du kommer fram till chademon också för att slippa krångel som kan blir vid låg soc
P85D svart/svart med gratis SuC
LJO
Inlägg: 37
Blev medlem: 08 jul 2017 12:20
Ort: Umeå

Re: Köra Umeå-Hemavan med X75

Inlägg av LJO »

Laddaren startar du med RFID-tag från Charge&Drive. Ska även gå att starta med SMS, men då måste du vara ansluten till WyWallet.
Fortums hemsida: https://www.fortum.se/privat/ladda-elbi ... da-pa-stan.

Har aldrig varit någon som laddat när jag kommit dit!

Vid nyår förbrukade jag 50kWh med min 85RWD från Umeå till Storuman. (23mil)
Laddade 33kWh på 45 minuter. Startade laddningen med ca:25% i batteriet.

Hotell Toppen har destinationsladdare 11kW, kan ge en liten påfyllning om man ändå tänker stanna för att äta lunch / middag.
Användarvisningsbild
Leo
Teslaägare
Inlägg: 3188
Blev medlem: 15 feb 2015 18:58
Ort: Enskede

Re: Köra Umeå-Hemavan med X75

Inlägg av Leo »

Skrev ett svar på FB där du ställt samma fråga.
Nu: BMW i4 eDrive40 700mil, Seat Mii 800mil, Tesla Roadster 250mil.
Fd:MG5 850mil, MYLR 900mil, Kia EV6+ 1500mil, Skoda Enyaq iV80 2000mil, VW ID3 1100mil, Kia eNiro 3700mil, X100D-17 1500mil, P85-14 3000mil, 4xe-Golf 8700mil, e-up 2000mil
Användarvisningsbild
Monark1954
Teslaägare
Inlägg: 1012
Blev medlem: 25 mar 2016 10:02
Ort: Umeå

Re: Köra Umeå-Hemavan med X75

Inlägg av Monark1954 »

Se verkligen till att ha fullt batteri när du lämnar Umeå.
SuC i Umeå för att ha varmt batteri för att inte tappa under de första milen.
Det luriga är höjdskillnaden upp till Storuman och sen givetvis om det är snö/is på vägen eller barmark.
Abetterroutplanner med rätt indata är bra. Teslans förbrukningsprognos fungerar extra dåligt denna väg, om det är höjd+snö på vägen som ställer till det.

Med vår X90 har ni nästan alltid 0% kvar i Storuman med då anpassar vi hastigheten och kör lite fortare än skyltarna.

Känner du att ni räknat fel så går det Typ2 ladda vid Skelleftekrafts laddare vid OKQ8 i Lycksele, den hoppar vi numera.

Kö? Fredag före sportlovet V10 var det 4 teslor som skulle ladda i Storuman samtidigt läste jag i en tråd. När vi for från fjällen så kom det en modell S nästan precis efter oss och fick vänta våran laddtid. Men normalt har vi varit ensamma.

Vi kö kan äta och destinationsladda på Hotell Toppen vara ett bra komplement.
Tesla modell X Plaid 2023 röd Multi Coat. Den heter OBELIX. Stark med röda flätor.
Tesla modell X 90D, röd Multi Coat.
Stark Varg el enduro
Skriv svar