Laddning

Här diskuterar vi om Tesla Model X

Moderator: Redaktion

Användarvisningsbild
Teslanorr
Teslaägare
Inlägg: 187
Blev medlem: 08 jun 2016 18:25
Ort: Umeå

Re: Laddning

Inlägg av Teslanorr »

Tack för input! Laddningen gick aldrig upp till laddningen jag ställt in, som är värdet 16, till höger. Den siffran är ju inte högsta möjliga Svenssons, det är vad jag ställt in på. Skall kolla frågan om sladdlängden! Och värmen... Kan mycket väl vara så att den står på... Men.. Borde den inte ändå gå upp till 16A fast jag kör värmen?
Användarvisningsbild
bylund
Teslaägare
Inlägg: 9338
Blev medlem: 11 jun 2014 22:11
Ort: Stockholm

Re: Laddning

Inlägg av bylund »

Jag har inte sett att den skulle räkna bort värmen, utan jag tolkar 10/16 A vad den drar från väggen. Däremot är det kanske så att den bara kom upp i 23 km/h beror på att värmen är på, eller att batteriet var kallt i början av laddningen, då detta är ett snitt för hela laddtiden, eller som e5m1r säger, att den bara drar på två faser..
Model S 85 byggd okt 2014 | Flerlagersröd | Svart tak | Svart tygklädsel | Teknikpaket med autopilot | Skruvfjädring | Dubbelladdare | Säkerhetspaket | 19"-fälgar | LTE | CCS
Svenssons
Teslaägare
Inlägg: 12321
Blev medlem: 11 aug 2014 22:59

Re: Laddning

Inlägg av Svenssons »

Teslanorr skrev:
Tack för input! Laddningen gick aldrig upp till laddningen jag ställt in, som är värdet 16, till höger. Den siffran är ju inte högsta möjliga Svenssons, det är vad jag ställt in på. Skall kolla frågan om sladdlängden! Och värmen... Kan mycket väl vara så att den står på... Men.. Borde den inte ändå gå upp till 16A fast jag kör värmen?
Siffran till höger är den högsta möjliga för den laddkabel/laddbox som du använder i kombination med bilens laddare. Det är inte den du ställt in. Själv har jag satt min till 15 vilket är siffran till vänster. Jag kan maximalt dra 24A från min Wall Connector som skulle kunna ge 32A till en bil med dubbelladdare men då lär nog en eller flera säkringar gå eftersom jag har 20A som huvudsäkring.
They who can give up essential liberty to obtain a little temporary safety, deserve neither liberty nor safety.
12man
Teslaägare
Inlägg: 3030
Blev medlem: 21 jun 2014 13:40
Ort: Norrviken, Sollentuna

Re: Laddning

Inlägg av 12man »

Jag trodde att pricken med siffran 3, även visade aktiva faser, men inte, står 3 även när 1fas gått testat för 5min sedan
ms 76132 "Eleamore"
Användarvisningsbild
e5m1r
Teslaägare
Inlägg: 6065
Blev medlem: 31 okt 2015 11:30
Ort: Värnamo
Kontakt:

Re: Laddning

Inlägg av e5m1r »

12man skrev:
Jag trodde att pricken med siffran 3, även visade aktiva faser, men inte, står 3 även när 1fas gått testat för 5min sedan
Står tyvärr 3 så länge man använder trefas handsken
Därför med lite snabb matte avrundning osv kom jag fram till att bilen laddar med 2 fas och att förvärmning är på
Har du en Tesla eller har du beställt en och funderar på tillbehör titta in på http://exclusiveparts.se
Användarvisningsbild
X-Model
Teslaägare
Inlägg: 92
Blev medlem: 16 apr 2016 18:37

Re: Laddning

Inlägg av X-Model »

e5m1r skrev:
12man skrev:
Jag trodde att pricken med siffran 3, även visade aktiva faser, men inte, står 3 även när 1fas gått testat för 5min sedan
Står tyvärr 3 så länge man använder trefas handsken
Därför med lite snabb matte avrundning osv kom jag fram till att bilen laddar med 2 fas och att förvärmning är på

Så här brukar det se ut när en fas har lagt av för mig. Tog ett tag innan jag förstod att det var en fas som lagt av eftersom appen/bilen visar tre aktiva faser.
Har man automatsäkringar är det enkelt, bara att slå på igen.
Men med keramiksäkringar kan det var lurigt. De kan se ok ut, men tråden kan ändå ha bränts av.
Bästa sättet är att byta en säkring i taget för att se om någon är kass.
Användarvisningsbild
Teslanorr
Teslaägare
Inlägg: 187
Blev medlem: 08 jun 2016 18:25
Ort: Umeå

Re: Laddning

Inlägg av Teslanorr »

Kollat mer, alla säkringar ok, 380 mellan faserna och 230 mellan nolla o faser... Ställde upp till 24 men gick ner till 16. Sen droga jag isär umc o handsken... Och nu ger den 16! Men fortfarande bara 23 km/h...
Användarvisningsbild
Teslaspolen
Teslaägare
Inlägg: 4057
Blev medlem: 15 dec 2014 17:48
Ort: Siljan

Re: Laddning

Inlägg av Teslaspolen »

Vad står det om du ändrar från räckvidd till energi?
Användarvisningsbild
Teslanorr
Teslaägare
Inlägg: 187
Blev medlem: 08 jun 2016 18:25
Ort: Umeå

Re: Laddning

Inlägg av Teslanorr »

Hmmm... Vart gör jag det?
Svenssons
Teslaägare
Inlägg: 12321
Blev medlem: 11 aug 2014 22:59

Re: Laddning

Inlägg av Svenssons »

Teslanorr skrev:
Kollat mer, alla säkringar ok, 380 mellan faserna och 230 mellan nolla o faser... Ställde upp till 24 men gick ner till 16. Sen droga jag isär umc o handsken... Och nu ger den 16! Men fortfarande bara 23 km/h...
Låter som den var satt på 10A tidigare och att du laddar med UMC som max kan ge 16A och därför går ner till 16A om du försöker sätta 24A. Vänster siffra skall vara strömmen som ges vilken max kan gå till värdet som du sätter i bilen, högra siffran är maxvärdet som kan tas ut och är beroende av bilens laddare + laddkabel/laddbox. UMC:n ger max 13A vid enfas Schuko och max 16A vid röd eller blå CEE-kontakt. Konstigt dock att det bara blir 23 km/h.

Med en rated på 210 Wh/km så borde det vara ca 4,8 kW vilket är mycket mindre än de 11 kW som du borde få. Jag hade testat att starta om skärmarna.
They who can give up essential liberty to obtain a little temporary safety, deserve neither liberty nor safety.
Användarvisningsbild
Teslaspolen
Teslaägare
Inlägg: 4057
Blev medlem: 15 dec 2014 17:48
Ort: Siljan

Re: Laddning

Inlägg av Teslaspolen »

Teslanorr skrev:
Hmmm... Vart gör jag det?
Controls > Settings > Units & Measurements (? Helt glömt vad den fliken heter...) sedan nere till vänster på den så hittar du.
Användarvisningsbild
Jensa
Teslaägare
Inlägg: 817
Blev medlem: 01 apr 2016 16:26

Re: Laddning

Inlägg av Jensa »

Hastigheten i km/h är ett snittvärde för hela laddningen, kanske därför 23 står kvar om du inte tagit ut kabeln ur bilen.
2016 Model S 75
Användarvisningsbild
e5m1r
Teslaägare
Inlägg: 6065
Blev medlem: 31 okt 2015 11:30
Ort: Värnamo
Kontakt:

Re: Laddning

Inlägg av e5m1r »

Jensa skrev:
Hastigheten i km/h är ett snittvärde för hela laddningen, kanske därför 23 står kvar om du inte tagit ut kabeln ur bilen.
Har för mig att det ör snitt för SuC men realtime för WC och UMC
Har du en Tesla eller har du beställt en och funderar på tillbehör titta in på http://exclusiveparts.se
Användarvisningsbild
bylund
Teslaägare
Inlägg: 9338
Blev medlem: 11 jun 2014 22:11
Ort: Stockholm

Re: Laddning

Inlägg av bylund »

e5m1r skrev:
Jensa skrev:
Hastigheten i km/h är ett snittvärde för hela laddningen, kanske därför 23 står kvar om du inte tagit ut kabeln ur bilen.
Har för mig att det ör snitt för SuC men realtime för WC och UMC
Detta är första gången jag ser att någon tror det. Någon anledning varför du har för dig det?
Model S 85 byggd okt 2014 | Flerlagersröd | Svart tak | Svart tygklädsel | Teknikpaket med autopilot | Skruvfjädring | Dubbelladdare | Säkerhetspaket | 19"-fälgar | LTE | CCS
Användarvisningsbild
e5m1r
Teslaägare
Inlägg: 6065
Blev medlem: 31 okt 2015 11:30
Ort: Värnamo
Kontakt:

Re: Laddning

Inlägg av e5m1r »

bylund skrev:
e5m1r skrev:
Jensa skrev:
Hastigheten i km/h är ett snittvärde för hela laddningen, kanske därför 23 står kvar om du inte tagit ut kabeln ur bilen.
Har för mig att det ör snitt för SuC men realtime för WC och UMC
Detta är första gången jag ser att någon tror det. Någon anledning varför du har för dig det?
För att mina ändrar sig direkt i appen efter några sec när jag laddar på UMC eller publik laddare 11kW däremot SuC ser man att det är snitt
Har du en Tesla eller har du beställt en och funderar på tillbehör titta in på http://exclusiveparts.se
Användarvisningsbild
bylund
Teslaägare
Inlägg: 9338
Blev medlem: 11 jun 2014 22:11
Ort: Stockholm

Re: Laddning

Inlägg av bylund »

e5m1r skrev:
bylund skrev:
e5m1r skrev:
Jensa skrev:
Hastigheten i km/h är ett snittvärde för hela laddningen, kanske därför 23 står kvar om du inte tagit ut kabeln ur bilen.
Har för mig att det ör snitt för SuC men realtime för WC och UMC
Detta är första gången jag ser att någon tror det. Någon anledning varför du har för dig det?
För att mina ändrar sig direkt i appen efter några sec när jag laddar på UMC eller publik laddare 11kW däremot SuC ser man att det är snitt
Men i början av laddningen påverkas ju snittet väldigt snabbt. Om den fladdrar en del efter någon timmes laddning skulle jag köpa det. Sedan är det ju likströmsladdning det som ändras mest under sessionen. Växelströmsladdning brukar ju vara väldigt stabil, om det inte är något problem med elinstallationen.
Model S 85 byggd okt 2014 | Flerlagersröd | Svart tak | Svart tygklädsel | Teknikpaket med autopilot | Skruvfjädring | Dubbelladdare | Säkerhetspaket | 19"-fälgar | LTE | CCS
Användarvisningsbild
e5m1r
Teslaägare
Inlägg: 6065
Blev medlem: 31 okt 2015 11:30
Ort: Värnamo
Kontakt:

Re: Laddning

Inlägg av e5m1r »

bylund skrev:
e5m1r skrev:
bylund skrev:
e5m1r skrev:
Jensa skrev:
Hastigheten i km/h är ett snittvärde för hela laddningen, kanske därför 23 står kvar om du inte tagit ut kabeln ur bilen.
Har för mig att det ör snitt för SuC men realtime för WC och UMC
Detta är första gången jag ser att någon tror det. Någon anledning varför du har för dig det?
För att mina ändrar sig direkt i appen efter några sec när jag laddar på UMC eller publik laddare 11kW däremot SuC ser man att det är snitt
Men i början av laddningen påverkas ju snittet väldigt snabbt. Om den fladdrar en del efter någon timmes laddning skulle jag köpa det. Sedan är det ju likströmsladdning det som ändras mest under sessionen. Växelströmsladdning brukar ju vara väldigt stabil, om det inte är något problem med elinstallationen.
Kag testar så fort jag kommer ihåg
Testet kommer då bestå i att jag laddar i en timme sedan slår på förvärmning
kWh liksom kmh borde gå ner efter några sec
Har du en Tesla eller har du beställt en och funderar på tillbehör titta in på http://exclusiveparts.se
Henrikw
Inlägg: 11
Blev medlem: 19 apr 2017 22:33
Ort: Stehag

Re: Laddning

Inlägg av Henrikw »

Har varit med om detta. Visade sig att bilens laddare tappat en fas. Åk till Teslas SC och låt dem kolla. Innan de fått hem ny laddare lade alla faser av! Då går det bara att ladda på Suc.
Användarvisningsbild
Teslaspolen
Teslaägare
Inlägg: 4057
Blev medlem: 15 dec 2014 17:48
Ort: Siljan

Re: Laddning

Inlägg av Teslaspolen »

Eller CHAdeMO om man har en adapter, antar jag?
Användarvisningsbild
Bjelke
Teslaägare
Inlägg: 19559
Blev medlem: 24 mar 2015 12:27
Ort: Bollnäs
Referralkod: ts.la/mikael1178

Re: Laddning

Inlägg av Bjelke »

Teslaspolen skrev:
Eller CHAdeMO om man har en adapter, antar jag?
Stämmer bra, ytterligare en anledning till att köpa hem en sån mini-CHAdeMO till Leafen, då har man
Ju en backup till Teslan också :)
S85-14 AP1 Såld
S75D-18
SP100D-19
Skriv svar