Laddning

Här diskuterar vi om Tesla Model X

Moderator: Redaktion

Användarvisningsbild
Teslanorr
Teslaägare
Inlägg: 187
Blev medlem: 08 jun 2016 18:25
Ort: Umeå

Laddning

Inlägg av Teslanorr »

Hej,

Istället för att kapa en tråd skapar jag en ny. Undrar om nån vet hur detta hänger ihop.. Jag kör en vanlig 380V handske och ställt laddning på 16A. Men som ni ser så laddar den bara 10A.. Och det står 220V.
Screenshot_20180330-010630.png
12man
Teslaägare
Inlägg: 3030
Blev medlem: 21 jun 2014 13:40
Ort: Norrviken, Sollentuna

Re: Laddning

Inlägg av 12man »

Kallt batteri? Vänta så stiger strömmen
ms 76132 "Eleamore"
Användarvisningsbild
Teslanorr
Teslaägare
Inlägg: 187
Blev medlem: 08 jun 2016 18:25
Ort: Umeå

Re: Laddning

Inlägg av Teslanorr »

Är lika dant efter flera timmar..
Användarvisningsbild
ovelundkvist
Teslaägare
Inlägg: 1573
Blev medlem: 21 feb 2015 06:31
Ort: Kungsholmen, Stockholm
Kontakt:

Re: Laddning

Inlägg av ovelundkvist »

Lång förlängningssladd? Spänningen är fas till jord, alltså 230-235V ungefär. Att du bara har 221V tyder på spänningsfall, vilket man kan få med lång förlängningssladd.
Användarvisningsbild
Teslanorr
Teslaägare
Inlägg: 187
Blev medlem: 08 jun 2016 18:25
Ort: Umeå

Re: Laddning

Inlägg av Teslanorr »

Jovars, men med samma har jag tidigare fått 16A. Har funderat på tempereturen men tycker det borde bli varmt efter flera timmar som sagt.. Kanske måste kolla med Tesla om förvärmningnen lagt av..
Svenssons
Teslaägare
Inlägg: 12321
Blev medlem: 11 aug 2014 22:59

Re: Laddning

Inlägg av Svenssons »

Det är inte så att du satt ner laddströmmen på denna plats vid något tillfälle? För mig ser det ut liknande detta när jag aktivt valt att sätta ner laddningen till 15 A. Jag har sedan också uppgraderade laddaren vilket gör att jag kan ladda upp till 24A.
Screenshot_20180330-062207.png
They who can give up essential liberty to obtain a little temporary safety, deserve neither liberty nor safety.
Användarvisningsbild
Satellite65
Teslaägare
Inlägg: 267
Blev medlem: 12 aug 2017 23:59
Ort: North of the Wall...

Re: Laddning

Inlägg av Satellite65 »

Precis som andra redan misstänkt tror jag att du nyligt startat laddningen, kanske från mobilen och bilen står ute i kylan.
Gällande spänningen så är det alltid Fas till nolla som mäts och används, bilen använder aldrig Fas-Fas dvs 380V utan använder 3skilda faser mot nolla, dvs 230V x 3 ;)

Förmodligen har du vid det här laget uppnått rätt laddström? (Edit läste nu att det gått flera timmar vilket verkar lite skumt, om det varit riktigt kallt kan det ibland tagit upp emot en timme för mig men inte flera...)
- Teslaägare från de nordligaste delarna av Sverige,
- Delar gärna med mig om mina erfarenheter av Tesla i -30gC.
2017 mX75d
2019 mS Raven Performance
Användarvisningsbild
stefan007
Teslaägare
Inlägg: 407
Blev medlem: 19 jun 2014 15:24
Ort: Ljungskile

Re: Laddning

Inlägg av stefan007 »

Inte så att du har satt på värmen i bilen? Du borde få mer än 23 km/h på 10A trefas. Värmen går ju numera tills du stänger av den igen.
Användarvisningsbild
Ubbaboda
Teslaägare
Inlägg: 36
Blev medlem: 28 mar 2018 18:08
Ort: Lönsboda

Re: Laddning

Inlägg av Ubbaboda »

En gissning från min sida, men har du range mode aktiverat? Har för mig att detta innebär att batterivärmaren är inaktiverad.
Model X 100D - 2018, Vit pärlemor, premiumpaket, AP 2,5, Svar skinninredning m kolfiber
Tidigare Model S 75D -2017
Användarvisningsbild
e5m1r
Teslaägare
Inlägg: 6065
Blev medlem: 31 okt 2015 11:30
Ort: Värnamo
Kontakt:

Re: Laddning

Inlägg av e5m1r »

Jag tror att bilen laddar på 2 av 3 faser och att säkring gått
Du förvärmer bilen också därför bara 23kmh
Har du en Tesla eller har du beställt en och funderar på tillbehör titta in på http://exclusiveparts.se
Användarvisningsbild
Teslanorr
Teslaägare
Inlägg: 187
Blev medlem: 08 jun 2016 18:25
Ort: Umeå

Re: Laddning

Inlägg av Teslanorr »

Tack för input! Laddningen gick aldrig upp till laddningen jag ställt in, som är värdet 16, till höger. Den siffran är ju inte högsta möjliga Svenssons, det är vad jag ställt in på. Skall kolla frågan om sladdlängden! Och värmen... Kan mycket väl vara så att den står på... Men.. Borde den inte ändå gå upp till 16A fast jag kör värmen?
Användarvisningsbild
bylund
Teslaägare
Inlägg: 9338
Blev medlem: 11 jun 2014 22:11
Ort: Stockholm

Re: Laddning

Inlägg av bylund »

Jag har inte sett att den skulle räkna bort värmen, utan jag tolkar 10/16 A vad den drar från väggen. Däremot är det kanske så att den bara kom upp i 23 km/h beror på att värmen är på, eller att batteriet var kallt i början av laddningen, då detta är ett snitt för hela laddtiden, eller som e5m1r säger, att den bara drar på två faser..
Model S 85 byggd okt 2014 | Flerlagersröd | Svart tak | Svart tygklädsel | Teknikpaket med autopilot | Skruvfjädring | Dubbelladdare | Säkerhetspaket | 19"-fälgar | LTE | CCS
Svenssons
Teslaägare
Inlägg: 12321
Blev medlem: 11 aug 2014 22:59

Re: Laddning

Inlägg av Svenssons »

Teslanorr skrev:
Tack för input! Laddningen gick aldrig upp till laddningen jag ställt in, som är värdet 16, till höger. Den siffran är ju inte högsta möjliga Svenssons, det är vad jag ställt in på. Skall kolla frågan om sladdlängden! Och värmen... Kan mycket väl vara så att den står på... Men.. Borde den inte ändå gå upp till 16A fast jag kör värmen?
Siffran till höger är den högsta möjliga för den laddkabel/laddbox som du använder i kombination med bilens laddare. Det är inte den du ställt in. Själv har jag satt min till 15 vilket är siffran till vänster. Jag kan maximalt dra 24A från min Wall Connector som skulle kunna ge 32A till en bil med dubbelladdare men då lär nog en eller flera säkringar gå eftersom jag har 20A som huvudsäkring.
They who can give up essential liberty to obtain a little temporary safety, deserve neither liberty nor safety.
12man
Teslaägare
Inlägg: 3030
Blev medlem: 21 jun 2014 13:40
Ort: Norrviken, Sollentuna

Re: Laddning

Inlägg av 12man »

Jag trodde att pricken med siffran 3, även visade aktiva faser, men inte, står 3 även när 1fas gått testat för 5min sedan
ms 76132 "Eleamore"
Användarvisningsbild
e5m1r
Teslaägare
Inlägg: 6065
Blev medlem: 31 okt 2015 11:30
Ort: Värnamo
Kontakt:

Re: Laddning

Inlägg av e5m1r »

12man skrev:
Jag trodde att pricken med siffran 3, även visade aktiva faser, men inte, står 3 även när 1fas gått testat för 5min sedan
Står tyvärr 3 så länge man använder trefas handsken
Därför med lite snabb matte avrundning osv kom jag fram till att bilen laddar med 2 fas och att förvärmning är på
Har du en Tesla eller har du beställt en och funderar på tillbehör titta in på http://exclusiveparts.se
Användarvisningsbild
X-Model
Teslaägare
Inlägg: 92
Blev medlem: 16 apr 2016 18:37

Re: Laddning

Inlägg av X-Model »

e5m1r skrev:
12man skrev:
Jag trodde att pricken med siffran 3, även visade aktiva faser, men inte, står 3 även när 1fas gått testat för 5min sedan
Står tyvärr 3 så länge man använder trefas handsken
Därför med lite snabb matte avrundning osv kom jag fram till att bilen laddar med 2 fas och att förvärmning är på

Så här brukar det se ut när en fas har lagt av för mig. Tog ett tag innan jag förstod att det var en fas som lagt av eftersom appen/bilen visar tre aktiva faser.
Har man automatsäkringar är det enkelt, bara att slå på igen.
Men med keramiksäkringar kan det var lurigt. De kan se ok ut, men tråden kan ändå ha bränts av.
Bästa sättet är att byta en säkring i taget för att se om någon är kass.
Användarvisningsbild
Teslanorr
Teslaägare
Inlägg: 187
Blev medlem: 08 jun 2016 18:25
Ort: Umeå

Re: Laddning

Inlägg av Teslanorr »

Kollat mer, alla säkringar ok, 380 mellan faserna och 230 mellan nolla o faser... Ställde upp till 24 men gick ner till 16. Sen droga jag isär umc o handsken... Och nu ger den 16! Men fortfarande bara 23 km/h...
Användarvisningsbild
Teslaspolen
Teslaägare
Inlägg: 4057
Blev medlem: 15 dec 2014 17:48
Ort: Siljan

Re: Laddning

Inlägg av Teslaspolen »

Vad står det om du ändrar från räckvidd till energi?
Användarvisningsbild
Teslanorr
Teslaägare
Inlägg: 187
Blev medlem: 08 jun 2016 18:25
Ort: Umeå

Re: Laddning

Inlägg av Teslanorr »

Hmmm... Vart gör jag det?
Svenssons
Teslaägare
Inlägg: 12321
Blev medlem: 11 aug 2014 22:59

Re: Laddning

Inlägg av Svenssons »

Teslanorr skrev:
Kollat mer, alla säkringar ok, 380 mellan faserna och 230 mellan nolla o faser... Ställde upp till 24 men gick ner till 16. Sen droga jag isär umc o handsken... Och nu ger den 16! Men fortfarande bara 23 km/h...
Låter som den var satt på 10A tidigare och att du laddar med UMC som max kan ge 16A och därför går ner till 16A om du försöker sätta 24A. Vänster siffra skall vara strömmen som ges vilken max kan gå till värdet som du sätter i bilen, högra siffran är maxvärdet som kan tas ut och är beroende av bilens laddare + laddkabel/laddbox. UMC:n ger max 13A vid enfas Schuko och max 16A vid röd eller blå CEE-kontakt. Konstigt dock att det bara blir 23 km/h.

Med en rated på 210 Wh/km så borde det vara ca 4,8 kW vilket är mycket mindre än de 11 kW som du borde få. Jag hade testat att starta om skärmarna.
They who can give up essential liberty to obtain a little temporary safety, deserve neither liberty nor safety.
Användarvisningsbild
Teslaspolen
Teslaägare
Inlägg: 4057
Blev medlem: 15 dec 2014 17:48
Ort: Siljan

Re: Laddning

Inlägg av Teslaspolen »

Teslanorr skrev:
Hmmm... Vart gör jag det?
Controls > Settings > Units & Measurements (? Helt glömt vad den fliken heter...) sedan nere till vänster på den så hittar du.
Användarvisningsbild
Jensa
Teslaägare
Inlägg: 817
Blev medlem: 01 apr 2016 16:26

Re: Laddning

Inlägg av Jensa »

Hastigheten i km/h är ett snittvärde för hela laddningen, kanske därför 23 står kvar om du inte tagit ut kabeln ur bilen.
2016 Model S 75
Användarvisningsbild
e5m1r
Teslaägare
Inlägg: 6065
Blev medlem: 31 okt 2015 11:30
Ort: Värnamo
Kontakt:

Re: Laddning

Inlägg av e5m1r »

Jensa skrev:
Hastigheten i km/h är ett snittvärde för hela laddningen, kanske därför 23 står kvar om du inte tagit ut kabeln ur bilen.
Har för mig att det ör snitt för SuC men realtime för WC och UMC
Har du en Tesla eller har du beställt en och funderar på tillbehör titta in på http://exclusiveparts.se
Användarvisningsbild
bylund
Teslaägare
Inlägg: 9338
Blev medlem: 11 jun 2014 22:11
Ort: Stockholm

Re: Laddning

Inlägg av bylund »

e5m1r skrev:
Jensa skrev:
Hastigheten i km/h är ett snittvärde för hela laddningen, kanske därför 23 står kvar om du inte tagit ut kabeln ur bilen.
Har för mig att det ör snitt för SuC men realtime för WC och UMC
Detta är första gången jag ser att någon tror det. Någon anledning varför du har för dig det?
Model S 85 byggd okt 2014 | Flerlagersröd | Svart tak | Svart tygklädsel | Teknikpaket med autopilot | Skruvfjädring | Dubbelladdare | Säkerhetspaket | 19"-fälgar | LTE | CCS
Användarvisningsbild
e5m1r
Teslaägare
Inlägg: 6065
Blev medlem: 31 okt 2015 11:30
Ort: Värnamo
Kontakt:

Re: Laddning

Inlägg av e5m1r »

bylund skrev:
e5m1r skrev:
Jensa skrev:
Hastigheten i km/h är ett snittvärde för hela laddningen, kanske därför 23 står kvar om du inte tagit ut kabeln ur bilen.
Har för mig att det ör snitt för SuC men realtime för WC och UMC
Detta är första gången jag ser att någon tror det. Någon anledning varför du har för dig det?
För att mina ändrar sig direkt i appen efter några sec när jag laddar på UMC eller publik laddare 11kW däremot SuC ser man att det är snitt
Har du en Tesla eller har du beställt en och funderar på tillbehör titta in på http://exclusiveparts.se
Skriv svar