Hur skulle ni göra med gammal leasingbil?

Här diskuterar vi om Tesla Model X

Moderator: Redaktion

Verdi

Re: Hur skulle ni göra med gammal leasingbil?

Inlägg av Verdi »

Hittade en frågespalt där nån ställt denna fråga (på ett ungefär). :)
Byte av leasingbil
Vid byte av leasingbil har företaget fått en kreditfaktura på inbytt bil (80 000 kr + moms). Samtidigt får man en faktura på första förhöjd leasingavgift på samma belopp. Den gamla bilens leasingperiod har löpt ut, ingen första förhöjd avgift finns kvar i bokföringen. Ska kreditfakturan tas upp som ”intäkt” och samtidigt boka upp nya bilen som en första förhöjd? Hur blir det med momsen? Eller kan man ”kvitta” kredit/debetfakturor och bara boka upp de löpande leasingavgifterna framöver?
https://www.tidningenkonsulten.se/frago ... visning-4/


Det korta svaret är:
Det är två olika affärshändelser som inte går att kvitta mot varandra i redovisningen.
Det långa svaret får man om man klickar på länken.
JockeX
Inlägg: 148
Blev medlem: 31 mar 2018 18:19

Re: Hur skulle ni göra med gammal leasingbil?

Inlägg av JockeX »

Guld. Tack för alla svaren. Nu är jag upplyst =)

Nu blev beslutet lite lättare då jag trodde det var skillnader mellan uppläggen.
Användarvisningsbild
igu
Teslaägare
Inlägg: 142
Blev medlem: 25 jan 2018 12:45
Ort: Stockholm

Re: Hur skulle ni göra med gammal leasingbil?

Inlägg av igu »

Jag kanske missade det, men tänkte att det oavsett är värt att nämna en fallgrop med att köpa loss den privat (alternativ "1b") från det egna bolaget. Priset får du egentligen inte sätta själv. Det ska vara marknadspris (värderad av auktoriserad firma) annars åker man på förmånsvärde på mellanskillnaden. Det spelar ingen roll vad restvärdet (eller snarare restskulden) enligt leasingen är.

Lite OT men någon insatt kanske vet om det skulle gå med det omvända, alltså om restskulden (för bolaget) är högre än marknadsvärdet. Kan bolaget då ta smällen (förlusten) istället?
Användarvisningsbild
Julleruff
Teslaägare
Inlägg: 207
Blev medlem: 19 apr 2016 08:26
Ort: Happiness
Kontakt:

Re: Hur skulle ni göra med gammal leasingbil?

Inlägg av Julleruff »

igu skrev:
Jag kanske missade det, men tänkte att det oavsett är värt att nämna en fallgrop med att köpa loss den privat (alternativ "1b") från det egna bolaget. Priset får du egentligen inte sätta själv. Det ska vara marknadspris (värderad av auktoriserad firma) annars åker man på förmånsvärde på mellanskillnaden. Det spelar ingen roll vad restvärdet (eller snarare restskulden) enligt leasingen är.

Lite OT men någon insatt kanske vet om det skulle gå med det omvända, alltså om restskulden (för bolaget) är högre än marknadsvärdet. Kan bolaget då ta smällen (förlusten) istället?
Det var nytt för mig. Har du någon källa på det?
Förmånsvärdet ska ju täcka rätten att använda bilen privat oavsett mil/värdeminskning, om man tvättar bilen varannan dag eller 1 gång per år, byter sommardäcken 2 ggr per säson eller aldrig o s v.
Vit M3LR, 19" med dragkrok och hoppas på lev 1. juni lev. 20 Maj - VIN 944xxx
Användarvisningsbild
Bjelke
Teslaägare
Inlägg: 19559
Blev medlem: 24 mar 2015 12:27
Ort: Bollnäs
Referralkod: ts.la/mikael1178

Re: Hur skulle ni göra med gammal leasingbil?

Inlägg av Bjelke »

Julleruff skrev:
igu skrev:
Jag kanske missade det, men tänkte att det oavsett är värt att nämna en fallgrop med att köpa loss den privat (alternativ "1b") från det egna bolaget. Priset får du egentligen inte sätta själv. Det ska vara marknadspris (värderad av auktoriserad firma) annars åker man på förmånsvärde på mellanskillnaden. Det spelar ingen roll vad restvärdet (eller snarare restskulden) enligt leasingen är.

Lite OT men någon insatt kanske vet om det skulle gå med det omvända, alltså om restskulden (för bolaget) är högre än marknadsvärdet. Kan bolaget då ta smällen (förlusten) istället?
Det var nytt för mig. Har du någon källa på det?
Förmånsvärdet ska ju täcka rätten att använda bilen privat oavsett mil/värdeminskning, om man tvättar bilen varannan dag eller 1 gång per år, byter sommardäcken 2 ggr per säson eller aldrig o s v.
Egentligen en väldigt enkel princip som blir lättare att förstå om man överdriver "lite", låt säga att din firma köper en Tesla för en miljon och en vecka senare köper du den privat av ditt eget bolag för typ 500 spänn,
då blir det ju ganska uppenbart att du som privatperson har tjänat på affären och därmed vill skatteverket att det ska ses som ett sätt att plocka ut pengar ur bolaget och ska alltså beskattas dvs som ett
sådant med arbetsgivaravgifter och allt ( = förmånsbeskattas).
Betalar du däremot vad den är värd (en miljon i exemplet) så blir det ju ingen vinst = ingen beskattning.
S85-14 AP1 Såld
S75D-18
SP100D-19
Användarvisningsbild
Julleruff
Teslaägare
Inlägg: 207
Blev medlem: 19 apr 2016 08:26
Ort: Happiness
Kontakt:

Re: Hur skulle ni göra med gammal leasingbil?

Inlägg av Julleruff »

Bjelke skrev:
Julleruff skrev:
igu skrev:
Jag kanske missade det, men tänkte att det oavsett är värt att nämna en fallgrop med att köpa loss den privat (alternativ "1b") från det egna bolaget. Priset får du egentligen inte sätta själv. Det ska vara marknadspris (värderad av auktoriserad firma) annars åker man på förmånsvärde på mellanskillnaden. Det spelar ingen roll vad restvärdet (eller snarare restskulden) enligt leasingen är.

Lite OT men någon insatt kanske vet om det skulle gå med det omvända, alltså om restskulden (för bolaget) är högre än marknadsvärdet. Kan bolaget då ta smällen (förlusten) istället?
Det var nytt för mig. Har du någon källa på det?
Förmånsvärdet ska ju täcka rätten att använda bilen privat oavsett mil/värdeminskning, om man tvättar bilen varannan dag eller 1 gång per år, byter sommardäcken 2 ggr per säson eller aldrig o s v.
Egentligen en väldigt enkel princip som blir lättare att förstå om man överdriver "lite", låt säga att din firma köper en Tesla för en miljon och en vecka senare köper du den privat av ditt eget bolag för typ 500 spänn,
då blir det ju ganska uppenbart att du som privatperson har tjänat på affären och därmed vill skatteverket att det ska ses som ett sätt att plocka ut pengar ur bolaget och ska alltså beskattas dvs som ett
sådant med arbetsgivaravgifter och allt ( = förmånsbeskattas).
Betalar du däremot vad den är värd (en miljon i exemplet) så blir det ju ingen vinst = ingen beskattning.
Ah! Då var det termen förmånsvärde jag missförstod!

Det stämmer att man blir beskattad för ett sådant löneförmån som du beskriver. Det blir ju sett på som ren lön å läggs då på toppen av den övriga inkomsten. + eventuellt straffskatt om det upptäcks i en revision då..... 8-)

Men annars påverkas inte bilens förmånsvärde av bilens värdering vid avslutad leasing. Förmånsvärdet är fast.
Vit M3LR, 19" med dragkrok och hoppas på lev 1. juni lev. 20 Maj - VIN 944xxx
JockeX
Inlägg: 148
Blev medlem: 31 mar 2018 18:19

Re: Hur skulle ni göra med gammal leasingbil?

Inlägg av JockeX »

igu skrev:
Jag kanske missade det, men tänkte att det oavsett är värt att nämna en fallgrop med att köpa loss den privat (alternativ "1b") från det egna bolaget. Priset får du egentligen inte sätta själv. Det ska vara marknadspris (värderad av auktoriserad firma) annars åker man på förmånsvärde på mellanskillnaden. Det spelar ingen roll vad restvärdet (eller snarare restskulden) enligt leasingen är.

Lite OT men någon insatt kanske vet om det skulle gå med det omvända, alltså om restskulden (för bolaget) är högre än marknadsvärdet. Kan bolaget då ta smällen (förlusten) istället?
Lättast är nog att vända sig till en märkeshandlare och få ett intyg på vad den är värd. Annars så har jag sett ett domslut på att bilpriser.se använts av skatteverket för att få ett marknadspris, och då tittade de på vad du skulle få som privatperson i det övre spannet.

Om man anser sig själv vara duktig på att sälja sin bil, så finns det en liten summa att tjäna privat. Men det kan ju slå fel och gå åt andra hållet också ;)
Användarvisningsbild
Julleruff
Teslaägare
Inlägg: 207
Blev medlem: 19 apr 2016 08:26
Ort: Happiness
Kontakt:

Re: Hur skulle ni göra med gammal leasingbil?

Inlägg av Julleruff »

JockeX skrev:
igu skrev:
Jag kanske missade det, men tänkte att det oavsett är värt att nämna en fallgrop med att köpa loss den privat (alternativ "1b") från det egna bolaget. Priset får du egentligen inte sätta själv. Det ska vara marknadspris (värderad av auktoriserad firma) annars åker man på förmånsvärde på mellanskillnaden. Det spelar ingen roll vad restvärdet (eller snarare restskulden) enligt leasingen är.

Lite OT men någon insatt kanske vet om det skulle gå med det omvända, alltså om restskulden (för bolaget) är högre än marknadsvärdet. Kan bolaget då ta smällen (förlusten) istället?
Lättast är nog att vända sig till en märkeshandlare och få ett intyg på vad den är värd. Annars så har jag sett ett domslut på att bilpriser.se använts av skatteverket för att få ett marknadspris, och då tittade de på vad du skulle få som privatperson i det övre spannet.

Om man anser sig själv vara duktig på att sälja sin bil, så finns det en liten summa att tjäna privat. Men det kan ju slå fel och gå åt andra hållet också ;)
Även kvd har den tjänsten och kan utfärda ett värderingsintyg som håller.

https://www.kvd.se/ovriga-tjanster/bilvardering
Vit M3LR, 19" med dragkrok och hoppas på lev 1. juni lev. 20 Maj - VIN 944xxx
Verdi

Re: Hur skulle ni göra med gammal leasingbil?

Inlägg av Verdi »

Julleruff skrev:
JockeX skrev:
igu skrev:
Jag kanske missade det, men tänkte att det oavsett är värt att nämna en fallgrop med att köpa loss den privat (alternativ "1b") från det egna bolaget. Priset får du egentligen inte sätta själv. Det ska vara marknadspris (värderad av auktoriserad firma) annars åker man på förmånsvärde på mellanskillnaden. Det spelar ingen roll vad restvärdet (eller snarare restskulden) enligt leasingen är.

Lite OT men någon insatt kanske vet om det skulle gå med det omvända, alltså om restskulden (för bolaget) är högre än marknadsvärdet. Kan bolaget då ta smällen (förlusten) istället?
Lättast är nog att vända sig till en märkeshandlare och få ett intyg på vad den är värd. Annars så har jag sett ett domslut på att bilpriser.se använts av skatteverket för att få ett marknadspris, och då tittade de på vad du skulle få som privatperson i det övre spannet.

Om man anser sig själv vara duktig på att sälja sin bil, så finns det en liten summa att tjäna privat. Men det kan ju slå fel och gå åt andra hållet också ;)
Även kvd har den tjänsten och kan utfärda ett värderingsintyg som håller.

https://www.kvd.se/ovriga-tjanster/bilvardering

Kvd och bilpriser är samma sak. Den värderar mina bilar lite lågt kan jag tycka.
Användarvisningsbild
danni
Teslaägare
Inlägg: 7259
Blev medlem: 24 mar 2015 13:18
Ort: Göteborg
Referralkod: ts.la/danni1257
Kontakt:

Re: Hur skulle ni göra med gammal leasingbil?

Inlägg av danni »

Verdi skrev:
Julleruff skrev:
JockeX skrev:
igu skrev:
Jag kanske missade det, men tänkte att det oavsett är värt att nämna en fallgrop med att köpa loss den privat (alternativ "1b") från det egna bolaget. Priset får du egentligen inte sätta själv. Det ska vara marknadspris (värderad av auktoriserad firma) annars åker man på förmånsvärde på mellanskillnaden. Det spelar ingen roll vad restvärdet (eller snarare restskulden) enligt leasingen är.

Lite OT men någon insatt kanske vet om det skulle gå med det omvända, alltså om restskulden (för bolaget) är högre än marknadsvärdet. Kan bolaget då ta smällen (förlusten) istället?
Lättast är nog att vända sig till en märkeshandlare och få ett intyg på vad den är värd. Annars så har jag sett ett domslut på att bilpriser.se använts av skatteverket för att få ett marknadspris, och då tittade de på vad du skulle få som privatperson i det övre spannet.

Om man anser sig själv vara duktig på att sälja sin bil, så finns det en liten summa att tjäna privat. Men det kan ju slå fel och gå åt andra hållet också ;)
Även kvd har den tjänsten och kan utfärda ett värderingsintyg som håller.

https://www.kvd.se/ovriga-tjanster/bilvardering

Kvd och bilpriser är samma sak. Den värderar mina bilar lite lågt kan jag tycka.
Det är ju skitbra om du ska köpa ut dem ur firman.
Model X Plaid / Midnight Silver / vit interiör med kolfiber / 22” / FSD
Räkna ut din Tesla-kostnad: https://www.teslakalkylen.com
Verdi

Re: Hur skulle ni göra med gammal leasingbil?

Inlägg av Verdi »

danni skrev:
Verdi skrev:
Julleruff skrev:
JockeX skrev:
igu skrev:
Jag kanske missade det, men tänkte att det oavsett är värt att nämna en fallgrop med att köpa loss den privat (alternativ "1b") från det egna bolaget. Priset får du egentligen inte sätta själv. Det ska vara marknadspris (värderad av auktoriserad firma) annars åker man på förmånsvärde på mellanskillnaden. Det spelar ingen roll vad restvärdet (eller snarare restskulden) enligt leasingen är.

Lite OT men någon insatt kanske vet om det skulle gå med det omvända, alltså om restskulden (för bolaget) är högre än marknadsvärdet. Kan bolaget då ta smällen (förlusten) istället?
Lättast är nog att vända sig till en märkeshandlare och få ett intyg på vad den är värd. Annars så har jag sett ett domslut på att bilpriser.se använts av skatteverket för att få ett marknadspris, och då tittade de på vad du skulle få som privatperson i det övre spannet.

Om man anser sig själv vara duktig på att sälja sin bil, så finns det en liten summa att tjäna privat. Men det kan ju slå fel och gå åt andra hållet också ;)
Även kvd har den tjänsten och kan utfärda ett värderingsintyg som håller.

https://www.kvd.se/ovriga-tjanster/bilvardering

Kvd och bilpriser är samma sak. Den värderar mina bilar lite lågt kan jag tycka.
Det är ju skitbra om du ska köpa ut dem ur firman.
Javisst. Men då blir de momssmittade istället. Inte heller bra. :) Men om jag haft min BMW M2 kvar så hade jag nog kunnat göra en privat vinst på minst 50 papp. :)
Användarvisningsbild
Julleruff
Teslaägare
Inlägg: 207
Blev medlem: 19 apr 2016 08:26
Ort: Happiness
Kontakt:

Re: Hur skulle ni göra med gammal leasingbil?

Inlägg av Julleruff »

Verdi skrev:
Julleruff skrev:
JockeX skrev:
igu skrev:
Jag kanske missade det, men tänkte att det oavsett är värt att nämna en fallgrop med att köpa loss den privat (alternativ "1b") från det egna bolaget. Priset får du egentligen inte sätta själv. Det ska vara marknadspris (värderad av auktoriserad firma) annars åker man på förmånsvärde på mellanskillnaden. Det spelar ingen roll vad restvärdet (eller snarare restskulden) enligt leasingen är.

Lite OT men någon insatt kanske vet om det skulle gå med det omvända, alltså om restskulden (för bolaget) är högre än marknadsvärdet. Kan bolaget då ta smällen (förlusten) istället?
Lättast är nog att vända sig till en märkeshandlare och få ett intyg på vad den är värd. Annars så har jag sett ett domslut på att bilpriser.se använts av skatteverket för att få ett marknadspris, och då tittade de på vad du skulle få som privatperson i det övre spannet.

Om man anser sig själv vara duktig på att sälja sin bil, så finns det en liten summa att tjäna privat. Men det kan ju slå fel och gå åt andra hållet också ;)
Även kvd har den tjänsten och kan utfärda ett värderingsintyg som håller.

https://www.kvd.se/ovriga-tjanster/bilvardering

Kvd och bilpriser är samma sak. Den värderar mina bilar lite lågt kan jag tycka.
De kan också i vissa fall värdera riktigt högt! 870’!
https://www.kvd.se/auktioner/tesla-mode ... 525hk-1960
Vit M3LR, 19" med dragkrok och hoppas på lev 1. juni lev. 20 Maj - VIN 944xxx
Verdi

Re: Hur skulle ni göra med gammal leasingbil?

Inlägg av Verdi »

Julleruff skrev:
Verdi skrev:
Julleruff skrev:
JockeX skrev:
igu skrev:
Jag kanske missade det, men tänkte att det oavsett är värt att nämna en fallgrop med att köpa loss den privat (alternativ "1b") från det egna bolaget. Priset får du egentligen inte sätta själv. Det ska vara marknadspris (värderad av auktoriserad firma) annars åker man på förmånsvärde på mellanskillnaden. Det spelar ingen roll vad restvärdet (eller snarare restskulden) enligt leasingen är.

Lite OT men någon insatt kanske vet om det skulle gå med det omvända, alltså om restskulden (för bolaget) är högre än marknadsvärdet. Kan bolaget då ta smällen (förlusten) istället?
Lättast är nog att vända sig till en märkeshandlare och få ett intyg på vad den är värd. Annars så har jag sett ett domslut på att bilpriser.se använts av skatteverket för att få ett marknadspris, och då tittade de på vad du skulle få som privatperson i det övre spannet.

Om man anser sig själv vara duktig på att sälja sin bil, så finns det en liten summa att tjäna privat. Men det kan ju slå fel och gå åt andra hållet också ;)
Även kvd har den tjänsten och kan utfärda ett värderingsintyg som håller.

https://www.kvd.se/ovriga-tjanster/bilvardering

Kvd och bilpriser är samma sak. Den värderar mina bilar lite lågt kan jag tycka.
De kan också i vissa fall värdera riktigt högt! 870’!
https://www.kvd.se/auktioner/tesla-mode ... 525hk-1960
De verkar inte använda sin egen tjänst. :lol: Enligt bilpriser.se så ser det ut så här:
BILHANDLARE TILL PRIVAT
592 600 kr
PRIVAT TILL PRIVAT
518 300 - 546 800 kr

https://www.bilpriser.se/bilvardering?r ... 4541863281
Användarvisningsbild
dstr
Teslaägare
Inlägg: 4336
Blev medlem: 12 okt 2014 11:00
Ort: Helenelund

Re: Hur skulle ni göra med gammal leasingbil?

Inlägg av dstr »

Bilpriser.se ser inte skillnad på modellerna.

P85D för 4xx... tjena!

https://www.bilpriser.se/bilvardering?regnr=Eod448
Användarvisningsbild
Bjelke
Teslaägare
Inlägg: 19559
Blev medlem: 24 mar 2015 12:27
Ort: Bollnäs
Referralkod: ts.la/mikael1178

Re: Hur skulle ni göra med gammal leasingbil?

Inlägg av Bjelke »

dstr skrev:
Bilpriser.se ser inte skillnad på modellerna.

P85D för 4xx... tjena!

https://www.bilpriser.se/bilvardering?regnr=Eod448
Ja för det priset köper jag direkt! :mrgreen:
S85-14 AP1 Såld
S75D-18
SP100D-19
Användarvisningsbild
jeppe_sthlm
Teslaägare
Inlägg: 1055
Blev medlem: 06 mar 2017 08:44
Ort: Solna

Re: Hur skulle ni göra med gammal leasingbil?

Inlägg av jeppe_sthlm »

dstr skrev:
Bilpriser.se ser inte skillnad på modellerna.

P85D för 4xx... tjena!

https://www.bilpriser.se/bilvardering?regnr=Eod448
...vilket i sin tur beror på att bilen är registrerad som en 85D hos Transportstyrelsen
Model S P85+ med AP
Model 3 Long Range 2021 med FSD
Model S Standard Range Raven
Användarvisningsbild
Julleruff
Teslaägare
Inlägg: 207
Blev medlem: 19 apr 2016 08:26
Ort: Happiness
Kontakt:

Re: Hur skulle ni göra med gammal leasingbil?

Inlägg av Julleruff »

Verdi skrev:
Julleruff skrev:
Verdi skrev:
Julleruff skrev:
JockeX skrev:
Lättast är nog att vända sig till en märkeshandlare och få ett intyg på vad den är värd. Annars så har jag sett ett domslut på att bilpriser.se använts av skatteverket för att få ett marknadspris, och då tittade de på vad du skulle få som privatperson i det övre spannet.

Om man anser sig själv vara duktig på att sälja sin bil, så finns det en liten summa att tjäna privat. Men det kan ju slå fel och gå åt andra hållet också ;)
Även kvd har den tjänsten och kan utfärda ett värderingsintyg som håller.

https://www.kvd.se/ovriga-tjanster/bilvardering

Kvd och bilpriser är samma sak. Den värderar mina bilar lite lågt kan jag tycka.
De kan också i vissa fall värdera riktigt högt! 870’!
https://www.kvd.se/auktioner/tesla-mode ... 525hk-1960
De verkar inte använda sin egen tjänst. :lol: Enligt bilpriser.se så ser det ut så här:
BILHANDLARE TILL PRIVAT
592 600 kr
PRIVAT TILL PRIVAT
518 300 - 546 800 kr

https://www.bilpriser.se/bilvardering?r ... 4541863281

När jag trycker på värderingslänken på kvd’s sida så får jag fram:
https://www.bilpriser.se/bilvardering?regnr=EXG005

Och

BILHANDLARE TILL PRIVAT
543 300 kr
Info
PRIVAT TILL PRIVAT
477 800 - 505 800 kr

Detta är ju 327.000 ifrån 870.000:-
Om den bilen har ett reservationspris nära 870’ lär den bli osåld.....

Sen tycker jag 543’ är en väldigt låg värdering åt andra hållet!

Är det kvd eller säljaren som sätter:
Pris hos bilhandlare (inkl. moms)
870 000 kr?

Trist för säljaren om han åker på en massa avgifter å annat från kvd å står med osåld bil för att värderingen är helt off market!
Vit M3LR, 19" med dragkrok och hoppas på lev 1. juni lev. 20 Maj - VIN 944xxx
Användarvisningsbild
danni
Teslaägare
Inlägg: 7259
Blev medlem: 24 mar 2015 13:18
Ort: Göteborg
Referralkod: ts.la/danni1257
Kontakt:

Re: Hur skulle ni göra med gammal leasingbil?

Inlägg av danni »

Det är KVD som sätter det fältet. KVD föreslår ett spann för reservationspriset till säljaren, som är klart lägre än värdet som står i ”pris hos bilhandlare”, och man får inte sätta reservationspriset högre än det högsta värdet i spannet.
Model X Plaid / Midnight Silver / vit interiör med kolfiber / 22” / FSD
Räkna ut din Tesla-kostnad: https://www.teslakalkylen.com
Användarvisningsbild
Julleruff
Teslaägare
Inlägg: 207
Blev medlem: 19 apr 2016 08:26
Ort: Happiness
Kontakt:

Re: Hur skulle ni göra med gammal leasingbil?

Inlägg av Julleruff »

danni skrev:
Det är KVD som sätter det fältet. KVD föreslår ett spann för reservationspriset till säljaren, som är klart lägre än värdet som står i ”pris hos bilhandlare”, och man får inte sätta reservationspriset högre än det högsta värdet i spannet.
Då är det något krull med prissättning/värdering på den bilen vi snackar om för den är uppe i 591’ och högsta värderingen är 543’ på bilpriser.se.
Vit M3LR, 19" med dragkrok och hoppas på lev 1. juni lev. 20 Maj - VIN 944xxx
Verdi

Re: Hur skulle ni göra med gammal leasingbil?

Inlägg av Verdi »

Julleruff skrev:
danni skrev:
Det är KVD som sätter det fältet. KVD föreslår ett spann för reservationspriset till säljaren, som är klart lägre än värdet som står i ”pris hos bilhandlare”, och man får inte sätta reservationspriset högre än det högsta värdet i spannet.
Då är det något krull med prissättning/värdering på den bilen vi snackar om för den är uppe i 591’ och högsta värderingen är 543’ på bilpriser.se.
Du har glömt ange en del utrustning. Kolla min länk. Den är korrekt ifylld.
Användarvisningsbild
dstr
Teslaägare
Inlägg: 4336
Blev medlem: 12 okt 2014 11:00
Ort: Helenelund

Re: Hur skulle ni göra med gammal leasingbil?

Inlägg av dstr »

jeppe_sthlm skrev:
dstr skrev:
Bilpriser.se ser inte skillnad på modellerna.

P85D för 4xx... tjena!

https://www.bilpriser.se/bilvardering?regnr=Eod448
...vilket i sin tur beror på att bilen är registrerad som en 85D hos Transportstyrelsen
Jag hittar inget om det... varken om P, 85 eller D (i mina fordon-appen)

Car.info tycker att det är en p85d. https://www.car.info/sv-se/license-plate/S/eod448
Användarvisningsbild
dstr
Teslaägare
Inlägg: 4336
Blev medlem: 12 okt 2014 11:00
Ort: Helenelund

Re: Hur skulle ni göra med gammal leasingbil?

Inlägg av dstr »

Klickade lite regnummer från blocket. Det är inte bara effektsiffror som Tesla och Transportstyrelsen inte grejjat. Modeller är också en röra.
Användarvisningsbild
jeppe_sthlm
Teslaägare
Inlägg: 1055
Blev medlem: 06 mar 2017 08:44
Ort: Solna

Re: Hur skulle ni göra med gammal leasingbil?

Inlägg av jeppe_sthlm »

dstr skrev:
jeppe_sthlm skrev:
dstr skrev:
Bilpriser.se ser inte skillnad på modellerna.

P85D för 4xx... tjena!

https://www.bilpriser.se/bilvardering?regnr=Eod448
...vilket i sin tur beror på att bilen är registrerad som en 85D hos Transportstyrelsen
Jag hittar inget om det... varken om P, 85 eller D (i mina fordon-appen)

Car.info tycker att det är en p85d. https://www.car.info/sv-se/license-plate/S/eod448
Bild



Skickat från min iPhone med Tapatalk
Model S P85+ med AP
Model 3 Long Range 2021 med FSD
Model S Standard Range Raven
Användarvisningsbild
dstr
Teslaägare
Inlägg: 4336
Blev medlem: 12 okt 2014 11:00
Ort: Helenelund

Re: Hur skulle ni göra med gammal leasingbil?

Inlägg av dstr »

Från appen:
Screenshot_20180408-080103_Mina fordon.jpg
Användarvisningsbild
jeppe_sthlm
Teslaägare
Inlägg: 1055
Blev medlem: 06 mar 2017 08:44
Ort: Solna

Re: Hur skulle ni göra med gammal leasingbil?

Inlägg av jeppe_sthlm »

dstr skrev:
Från appen:
Den andra är från webbsidan.

Har sett det förr. En gång hade KVD lagt ut en P85D som 85D på auktion. Hos transportstyrelsen var den reggad som 85D, men det stod tydligt P85D på bakluckan och i displayen (gjorde en okulärbesiktning för säkerhets skull)

Dessvärre rättade de till misstaget samma dag som auktionen avslutades. Hade hoppats på en billig P85D..


Skickat från min iPhone med Tapatalk
Model S P85+ med AP
Model 3 Long Range 2021 med FSD
Model S Standard Range Raven
Skriv svar