Hittade en frågespalt där nån ställt denna fråga (på ett ungefär).
Byte av leasingbil
Vid byte av leasingbil har företaget fått en kreditfaktura på inbytt bil (80 000 kr + moms). Samtidigt får man en faktura på första förhöjd leasingavgift på samma belopp. Den gamla bilens leasingperiod har löpt ut, ingen första förhöjd avgift finns kvar i bokföringen. Ska kreditfakturan tas upp som ”intäkt” och samtidigt boka upp nya bilen som en första förhöjd? Hur blir det med momsen? Eller kan man ”kvitta” kredit/debetfakturor och bara boka upp de löpande leasingavgifterna framöver?
Jag kanske missade det, men tänkte att det oavsett är värt att nämna en fallgrop med att köpa loss den privat (alternativ "1b") från det egna bolaget. Priset får du egentligen inte sätta själv. Det ska vara marknadspris (värderad av auktoriserad firma) annars åker man på förmånsvärde på mellanskillnaden. Det spelar ingen roll vad restvärdet (eller snarare restskulden) enligt leasingen är.
Lite OT men någon insatt kanske vet om det skulle gå med det omvända, alltså om restskulden (för bolaget) är högre än marknadsvärdet. Kan bolaget då ta smällen (förlusten) istället?
Jag kanske missade det, men tänkte att det oavsett är värt att nämna en fallgrop med att köpa loss den privat (alternativ "1b") från det egna bolaget. Priset får du egentligen inte sätta själv. Det ska vara marknadspris (värderad av auktoriserad firma) annars åker man på förmånsvärde på mellanskillnaden. Det spelar ingen roll vad restvärdet (eller snarare restskulden) enligt leasingen är.
Lite OT men någon insatt kanske vet om det skulle gå med det omvända, alltså om restskulden (för bolaget) är högre än marknadsvärdet. Kan bolaget då ta smällen (förlusten) istället?
Det var nytt för mig. Har du någon källa på det?
Förmånsvärdet ska ju täcka rätten att använda bilen privat oavsett mil/värdeminskning, om man tvättar bilen varannan dag eller 1 gång per år, byter sommardäcken 2 ggr per säson eller aldrig o s v.
Vit M3LR, 19" med dragkrok och hoppas på lev 1. juni lev. 20 Maj - VIN 944xxx
Jag kanske missade det, men tänkte att det oavsett är värt att nämna en fallgrop med att köpa loss den privat (alternativ "1b") från det egna bolaget. Priset får du egentligen inte sätta själv. Det ska vara marknadspris (värderad av auktoriserad firma) annars åker man på förmånsvärde på mellanskillnaden. Det spelar ingen roll vad restvärdet (eller snarare restskulden) enligt leasingen är.
Lite OT men någon insatt kanske vet om det skulle gå med det omvända, alltså om restskulden (för bolaget) är högre än marknadsvärdet. Kan bolaget då ta smällen (förlusten) istället?
Det var nytt för mig. Har du någon källa på det?
Förmånsvärdet ska ju täcka rätten att använda bilen privat oavsett mil/värdeminskning, om man tvättar bilen varannan dag eller 1 gång per år, byter sommardäcken 2 ggr per säson eller aldrig o s v.
Egentligen en väldigt enkel princip som blir lättare att förstå om man överdriver "lite", låt säga att din firma köper en Tesla för en miljon och en vecka senare köper du den privat av ditt eget bolag för typ 500 spänn,
då blir det ju ganska uppenbart att du som privatperson har tjänat på affären och därmed vill skatteverket att det ska ses som ett sätt att plocka ut pengar ur bolaget och ska alltså beskattas dvs som ett
sådant med arbetsgivaravgifter och allt ( = förmånsbeskattas).
Betalar du däremot vad den är värd (en miljon i exemplet) så blir det ju ingen vinst = ingen beskattning.
Jag kanske missade det, men tänkte att det oavsett är värt att nämna en fallgrop med att köpa loss den privat (alternativ "1b") från det egna bolaget. Priset får du egentligen inte sätta själv. Det ska vara marknadspris (värderad av auktoriserad firma) annars åker man på förmånsvärde på mellanskillnaden. Det spelar ingen roll vad restvärdet (eller snarare restskulden) enligt leasingen är.
Lite OT men någon insatt kanske vet om det skulle gå med det omvända, alltså om restskulden (för bolaget) är högre än marknadsvärdet. Kan bolaget då ta smällen (förlusten) istället?
Det var nytt för mig. Har du någon källa på det?
Förmånsvärdet ska ju täcka rätten att använda bilen privat oavsett mil/värdeminskning, om man tvättar bilen varannan dag eller 1 gång per år, byter sommardäcken 2 ggr per säson eller aldrig o s v.
Egentligen en väldigt enkel princip som blir lättare att förstå om man överdriver "lite", låt säga att din firma köper en Tesla för en miljon och en vecka senare köper du den privat av ditt eget bolag för typ 500 spänn,
då blir det ju ganska uppenbart att du som privatperson har tjänat på affären och därmed vill skatteverket att det ska ses som ett sätt att plocka ut pengar ur bolaget och ska alltså beskattas dvs som ett
sådant med arbetsgivaravgifter och allt ( = förmånsbeskattas).
Betalar du däremot vad den är värd (en miljon i exemplet) så blir det ju ingen vinst = ingen beskattning.
Ah! Då var det termen förmånsvärde jag missförstod!
Det stämmer att man blir beskattad för ett sådant löneförmån som du beskriver. Det blir ju sett på som ren lön å läggs då på toppen av den övriga inkomsten. + eventuellt straffskatt om det upptäcks i en revision då.....
Men annars påverkas inte bilens förmånsvärde av bilens värdering vid avslutad leasing. Förmånsvärdet är fast.
Vit M3LR, 19" med dragkrok och hoppas på lev 1. juni lev. 20 Maj - VIN 944xxx
Jag kanske missade det, men tänkte att det oavsett är värt att nämna en fallgrop med att köpa loss den privat (alternativ "1b") från det egna bolaget. Priset får du egentligen inte sätta själv. Det ska vara marknadspris (värderad av auktoriserad firma) annars åker man på förmånsvärde på mellanskillnaden. Det spelar ingen roll vad restvärdet (eller snarare restskulden) enligt leasingen är.
Lite OT men någon insatt kanske vet om det skulle gå med det omvända, alltså om restskulden (för bolaget) är högre än marknadsvärdet. Kan bolaget då ta smällen (förlusten) istället?
Lättast är nog att vända sig till en märkeshandlare och få ett intyg på vad den är värd. Annars så har jag sett ett domslut på att bilpriser.se använts av skatteverket för att få ett marknadspris, och då tittade de på vad du skulle få som privatperson i det övre spannet.
Om man anser sig själv vara duktig på att sälja sin bil, så finns det en liten summa att tjäna privat. Men det kan ju slå fel och gå åt andra hållet också
Jag kanske missade det, men tänkte att det oavsett är värt att nämna en fallgrop med att köpa loss den privat (alternativ "1b") från det egna bolaget. Priset får du egentligen inte sätta själv. Det ska vara marknadspris (värderad av auktoriserad firma) annars åker man på förmånsvärde på mellanskillnaden. Det spelar ingen roll vad restvärdet (eller snarare restskulden) enligt leasingen är.
Lite OT men någon insatt kanske vet om det skulle gå med det omvända, alltså om restskulden (för bolaget) är högre än marknadsvärdet. Kan bolaget då ta smällen (förlusten) istället?
Lättast är nog att vända sig till en märkeshandlare och få ett intyg på vad den är värd. Annars så har jag sett ett domslut på att bilpriser.se använts av skatteverket för att få ett marknadspris, och då tittade de på vad du skulle få som privatperson i det övre spannet.
Om man anser sig själv vara duktig på att sälja sin bil, så finns det en liten summa att tjäna privat. Men det kan ju slå fel och gå åt andra hållet också
Även kvd har den tjänsten och kan utfärda ett värderingsintyg som håller.
Jag kanske missade det, men tänkte att det oavsett är värt att nämna en fallgrop med att köpa loss den privat (alternativ "1b") från det egna bolaget. Priset får du egentligen inte sätta själv. Det ska vara marknadspris (värderad av auktoriserad firma) annars åker man på förmånsvärde på mellanskillnaden. Det spelar ingen roll vad restvärdet (eller snarare restskulden) enligt leasingen är.
Lite OT men någon insatt kanske vet om det skulle gå med det omvända, alltså om restskulden (för bolaget) är högre än marknadsvärdet. Kan bolaget då ta smällen (förlusten) istället?
Lättast är nog att vända sig till en märkeshandlare och få ett intyg på vad den är värd. Annars så har jag sett ett domslut på att bilpriser.se använts av skatteverket för att få ett marknadspris, och då tittade de på vad du skulle få som privatperson i det övre spannet.
Om man anser sig själv vara duktig på att sälja sin bil, så finns det en liten summa att tjäna privat. Men det kan ju slå fel och gå åt andra hållet också
Även kvd har den tjänsten och kan utfärda ett värderingsintyg som håller.
Jag kanske missade det, men tänkte att det oavsett är värt att nämna en fallgrop med att köpa loss den privat (alternativ "1b") från det egna bolaget. Priset får du egentligen inte sätta själv. Det ska vara marknadspris (värderad av auktoriserad firma) annars åker man på förmånsvärde på mellanskillnaden. Det spelar ingen roll vad restvärdet (eller snarare restskulden) enligt leasingen är.
Lite OT men någon insatt kanske vet om det skulle gå med det omvända, alltså om restskulden (för bolaget) är högre än marknadsvärdet. Kan bolaget då ta smällen (förlusten) istället?
Lättast är nog att vända sig till en märkeshandlare och få ett intyg på vad den är värd. Annars så har jag sett ett domslut på att bilpriser.se använts av skatteverket för att få ett marknadspris, och då tittade de på vad du skulle få som privatperson i det övre spannet.
Om man anser sig själv vara duktig på att sälja sin bil, så finns det en liten summa att tjäna privat. Men det kan ju slå fel och gå åt andra hållet också
Även kvd har den tjänsten och kan utfärda ett värderingsintyg som håller.
Jag kanske missade det, men tänkte att det oavsett är värt att nämna en fallgrop med att köpa loss den privat (alternativ "1b") från det egna bolaget. Priset får du egentligen inte sätta själv. Det ska vara marknadspris (värderad av auktoriserad firma) annars åker man på förmånsvärde på mellanskillnaden. Det spelar ingen roll vad restvärdet (eller snarare restskulden) enligt leasingen är.
Lite OT men någon insatt kanske vet om det skulle gå med det omvända, alltså om restskulden (för bolaget) är högre än marknadsvärdet. Kan bolaget då ta smällen (förlusten) istället?
Lättast är nog att vända sig till en märkeshandlare och få ett intyg på vad den är värd. Annars så har jag sett ett domslut på att bilpriser.se använts av skatteverket för att få ett marknadspris, och då tittade de på vad du skulle få som privatperson i det övre spannet.
Om man anser sig själv vara duktig på att sälja sin bil, så finns det en liten summa att tjäna privat. Men det kan ju slå fel och gå åt andra hållet också
Även kvd har den tjänsten och kan utfärda ett värderingsintyg som håller.
Kvd och bilpriser är samma sak. Den värderar mina bilar lite lågt kan jag tycka.
Det är ju skitbra om du ska köpa ut dem ur firman.
Javisst. Men då blir de momssmittade istället. Inte heller bra. Men om jag haft min BMW M2 kvar så hade jag nog kunnat göra en privat vinst på minst 50 papp.
Jag kanske missade det, men tänkte att det oavsett är värt att nämna en fallgrop med att köpa loss den privat (alternativ "1b") från det egna bolaget. Priset får du egentligen inte sätta själv. Det ska vara marknadspris (värderad av auktoriserad firma) annars åker man på förmånsvärde på mellanskillnaden. Det spelar ingen roll vad restvärdet (eller snarare restskulden) enligt leasingen är.
Lite OT men någon insatt kanske vet om det skulle gå med det omvända, alltså om restskulden (för bolaget) är högre än marknadsvärdet. Kan bolaget då ta smällen (förlusten) istället?
Lättast är nog att vända sig till en märkeshandlare och få ett intyg på vad den är värd. Annars så har jag sett ett domslut på att bilpriser.se använts av skatteverket för att få ett marknadspris, och då tittade de på vad du skulle få som privatperson i det övre spannet.
Om man anser sig själv vara duktig på att sälja sin bil, så finns det en liten summa att tjäna privat. Men det kan ju slå fel och gå åt andra hållet också
Även kvd har den tjänsten och kan utfärda ett värderingsintyg som håller.
Jag kanske missade det, men tänkte att det oavsett är värt att nämna en fallgrop med att köpa loss den privat (alternativ "1b") från det egna bolaget. Priset får du egentligen inte sätta själv. Det ska vara marknadspris (värderad av auktoriserad firma) annars åker man på förmånsvärde på mellanskillnaden. Det spelar ingen roll vad restvärdet (eller snarare restskulden) enligt leasingen är.
Lite OT men någon insatt kanske vet om det skulle gå med det omvända, alltså om restskulden (för bolaget) är högre än marknadsvärdet. Kan bolaget då ta smällen (förlusten) istället?
Lättast är nog att vända sig till en märkeshandlare och få ett intyg på vad den är värd. Annars så har jag sett ett domslut på att bilpriser.se använts av skatteverket för att få ett marknadspris, och då tittade de på vad du skulle få som privatperson i det övre spannet.
Om man anser sig själv vara duktig på att sälja sin bil, så finns det en liten summa att tjäna privat. Men det kan ju slå fel och gå åt andra hållet också
Även kvd har den tjänsten och kan utfärda ett värderingsintyg som håller.
De verkar inte använda sin egen tjänst. Enligt bilpriser.se så ser det ut så här:
BILHANDLARE TILL PRIVAT
592 600 kr
PRIVAT TILL PRIVAT
518 300 - 546 800 kr
Lättast är nog att vända sig till en märkeshandlare och få ett intyg på vad den är värd. Annars så har jag sett ett domslut på att bilpriser.se använts av skatteverket för att få ett marknadspris, och då tittade de på vad du skulle få som privatperson i det övre spannet.
Om man anser sig själv vara duktig på att sälja sin bil, så finns det en liten summa att tjäna privat. Men det kan ju slå fel och gå åt andra hållet också
Även kvd har den tjänsten och kan utfärda ett värderingsintyg som håller.
De verkar inte använda sin egen tjänst. Enligt bilpriser.se så ser det ut så här:
BILHANDLARE TILL PRIVAT
592 600 kr
PRIVAT TILL PRIVAT
518 300 - 546 800 kr
Det är KVD som sätter det fältet. KVD föreslår ett spann för reservationspriset till säljaren, som är klart lägre än värdet som står i ”pris hos bilhandlare”, och man får inte sätta reservationspriset högre än det högsta värdet i spannet.
Model X Plaid / Midnight Silver / vit interiör med kolfiber / 22” / FSD
Räkna ut din Tesla-kostnad: https://www.teslakalkylen.com
Det är KVD som sätter det fältet. KVD föreslår ett spann för reservationspriset till säljaren, som är klart lägre än värdet som står i ”pris hos bilhandlare”, och man får inte sätta reservationspriset högre än det högsta värdet i spannet.
Då är det något krull med prissättning/värdering på den bilen vi snackar om för den är uppe i 591’ och högsta värderingen är 543’ på bilpriser.se.
Vit M3LR, 19" med dragkrok och hoppas på lev 1. juni lev. 20 Maj - VIN 944xxx
Det är KVD som sätter det fältet. KVD föreslår ett spann för reservationspriset till säljaren, som är klart lägre än värdet som står i ”pris hos bilhandlare”, och man får inte sätta reservationspriset högre än det högsta värdet i spannet.
Då är det något krull med prissättning/värdering på den bilen vi snackar om för den är uppe i 591’ och högsta värderingen är 543’ på bilpriser.se.
Du har glömt ange en del utrustning. Kolla min länk. Den är korrekt ifylld.
Har sett det förr. En gång hade KVD lagt ut en P85D som 85D på auktion. Hos transportstyrelsen var den reggad som 85D, men det stod tydligt P85D på bakluckan och i displayen (gjorde en okulärbesiktning för säkerhets skull)
Dessvärre rättade de till misstaget samma dag som auktionen avslutades. Hade hoppats på en billig P85D..
Skickat från min iPhone med Tapatalk
Model S P85+ med AP Model 3 Long Range 2021 med FSD
Model S Standard Range Raven