Hur skulle ni göra med gammal leasingbil?
Moderator: Redaktion
Hur skulle ni göra med gammal leasingbil?
Tjenare!
Är på väg att skaffa en X men inser nu att jag inte riktigt rett ut hur jag ska göra med min gamla leasingbil. Tänkte att detta forum sitter på en massa kunskap kring detta ämne.
Förutsättningar:
Eget AB
Gammal bil leasas via finansiell leasing.
Värde på gammal bil:
Restvärde: 100.000kr inkl moms
Verkligt värde vid försäljning: drygt 200kkr inkl moms.
Alternativ 1:
Köpa loss bilen och sälja den via företaget eller privat. Allt utöver restvärde blir då bolagsskattat med 22%.
Alternativ 2:
Göra en inbytesvariant och låta allt utöver restvärde gå in direkt till första förhöjda hyran. Nackdelen med detta är då att de givetvis tar ett underpris för bilen. Men slipper man bolagsskatt?
Hur hade ni gjort?
Är på väg att skaffa en X men inser nu att jag inte riktigt rett ut hur jag ska göra med min gamla leasingbil. Tänkte att detta forum sitter på en massa kunskap kring detta ämne.
Förutsättningar:
Eget AB
Gammal bil leasas via finansiell leasing.
Värde på gammal bil:
Restvärde: 100.000kr inkl moms
Verkligt värde vid försäljning: drygt 200kkr inkl moms.
Alternativ 1:
Köpa loss bilen och sälja den via företaget eller privat. Allt utöver restvärde blir då bolagsskattat med 22%.
Alternativ 2:
Göra en inbytesvariant och låta allt utöver restvärde gå in direkt till första förhöjda hyran. Nackdelen med detta är då att de givetvis tar ett underpris för bilen. Men slipper man bolagsskatt?
Hur hade ni gjort?
Re: Hur skulle ni göra med gammal leasingbil?
Gör du en dålig affär slipper du givetvis bolagsskatt. Men du slipper också pengarn som blir kvar när skatten är betald. Inget stt sträva efter att slösa på pengarna för att minska skatten. Det är ju precis som vilken inkomst som helst. Jag sålde min bil via KVD och om det är ok för leasingbolaget så kan de sälja utan att du behöver köpa ut bilen emellan. Det är ett ytterligare alternativ att fundera över.
"Elbilisterna satt i ett hörn och tissla och tesla."
Re: Hur skulle ni göra med gammal leasingbil?
Sålde min via KVD förra månaden. Gick fantastiskt bra och smidigt.
Re: Hur skulle ni göra med gammal leasingbil?
Tror min fråga kanske kokar ner till följande:
När man skaffar en ny leasingbil direkt efter att ha sålt den gamla, kan "vinsten" direkt gå till första förhöjda hyran utan att bolagsskatt tas i något av dessa fall?
När man skaffar en ny leasingbil direkt efter att ha sålt den gamla, kan "vinsten" direkt gå till första förhöjda hyran utan att bolagsskatt tas i något av dessa fall?
Re: Hur skulle ni göra med gammal leasingbil?
Förstår inte riktigt skillnaden. Du menar att du ska deala med bilfirman om att skriva lågt inbytespris mot att du får motsvarande lägre pris på den nya? Kan de verkligen göra det på hela beloppet? Tror de får svårt att motivera det internt. De har ju också ögonen på sig från Skatteverket. Hårda regler för att förhindra penningtvätt osv gör det också svårare.JockeX skrev:Tror min fråga kanske kokar ner till följande:
När man skaffar en ny leasingbil direkt efter att ha sålt den gamla, kan "vinsten" direkt gå till första förhöjda hyran utan att bolagsskatt tas i något av dessa fall?
Det är svårt att vända den på dig privat för att få ut oskattade pengar utan att bli förmånsbeskattad. Möjligt att du kan hitta nån som skriver ett värderingsintyg på lite mindre än den är värd men knappast halva värdet.
Senast redigerad av Verdi, redigerad totalt 1 gånger.
Re: Hur skulle ni göra med gammal leasingbil?
Nej att sälja privat är snarare om jag skulle satsa på att få ut lite mer än vad den värderats till. Det är oerhört små summor i sammanhanget.Verdi skrev:Det är väl ingen vinst? Den första förhöjda hyran är väl avdragsgill oavsett hur du gör? Förstår inte riktigt skillnaden. Men jag bjuder 120 kkr för bilen!JockeX skrev:Tror min fråga kanske kokar ner till följande:
När man skaffar en ny leasingbil direkt efter att ha sålt den gamla, kan "vinsten" direkt gå till första förhöjda hyran utan att bolagsskatt tas i något av dessa fall?
Det är svårt att vända den på dig privat för att få ut oskattade pengar utan att bli förmånsbeskattad. Möjligt att du kan hitta nån som skriver ett värderingsintyg på lite mindre än den är värd men knappast halva värdet.
Vad jag menar med vinst är värdet utöver restvärdet. I det här fallet kan man få ut ca 100kkr mer än vad restvärdet är. Blir det bolagsskatt på det oavsett hur jag gör?
Re: Hur skulle ni göra med gammal leasingbil?
Jag missförstod. Ändrade mitt inlägg.JockeX skrev:Nej att sälja privat är snarare om jag skulle satsa på att få ut lite mer än vad den värderats till. Det är oerhört små summor i sammanhanget.Verdi skrev:Det är väl ingen vinst? Den första förhöjda hyran är väl avdragsgill oavsett hur du gör? Förstår inte riktigt skillnaden. Men jag bjuder 120 kkr för bilen!JockeX skrev:Tror min fråga kanske kokar ner till följande:
När man skaffar en ny leasingbil direkt efter att ha sålt den gamla, kan "vinsten" direkt gå till första förhöjda hyran utan att bolagsskatt tas i något av dessa fall?
Det är svårt att vända den på dig privat för att få ut oskattade pengar utan att bli förmånsbeskattad. Möjligt att du kan hitta nån som skriver ett värderingsintyg på lite mindre än den är värd men knappast halva värdet.
Vad jag menar med vinst är värdet utöver restvärdet. I det här fallet kan man få ut ca 100kkr mer än vad restvärdet är. Blir det bolagsskatt på det oavsett hur jag gör?
Tror det är svårt att göra nån större vinst på att ta ut den privat men det går ju att försöka. En fördel är väl att om man säljer privat så har man inte samma ansvar som säljande part som man har om man säljer som bolag.
Ja, det blir ju skatt oavsett om du lägger pengarna i en ny bil eller inte. Om nu inte bilfirman kan trixa lite med siffrorna såklart. Men tveksamt om de kan svälja 100 kkr på det viset. Kommer ju se konstigt ut i deras bokföring.
Re: Hur skulle ni göra med gammal leasingbil?
Tack Verdi =)Verdi skrev:Jag missförstod. Ändrade mitt inlägg.
Tror det är svårt att göra nån större vinst på att ta ut den privat men det går ju att försöka. En fördel är väl att om man säljer privat så har man inte samma ansvar som säljande part som man har om man säljer som bolag.
Ja, det blir ju skatt oavsett om du lägger pengarna i en ny bil eller inte. Om nu inte bilfirman kan trixa lite med siffrorna såklart. Men tveksamt om de kan svälja 100 kkr på det viset. Kommer ju se konstigt ut i deras bokföring.
Hade för mig att när man bytte leasingbil så kunde man lägga över övervärdet direkt in i nästa bil utan att bolagsskatt togs ut, men förmodligen har jag missuppfattat
Re: Hur skulle ni göra med gammal leasingbil?
Nu var jag nog lite snabb. Det kan säkert vara som du säger även om det låter lite för bra för att vara sant. Kolla upp det ordentligt med nån som kan reglerna.JockeX skrev:Tack Verdi =)Verdi skrev:Jag missförstod. Ändrade mitt inlägg.
Tror det är svårt att göra nån större vinst på att ta ut den privat men det går ju att försöka. En fördel är väl att om man säljer privat så har man inte samma ansvar som säljande part som man har om man säljer som bolag.
Ja, det blir ju skatt oavsett om du lägger pengarna i en ny bil eller inte. Om nu inte bilfirman kan trixa lite med siffrorna såklart. Men tveksamt om de kan svälja 100 kkr på det viset. Kommer ju se konstigt ut i deras bokföring.
Hade för mig att när man bytte leasingbil så kunde man lägga över övervärdet direkt in i nästa bil utan att bolagsskatt togs ut, men förmodligen har jag missuppfattat
Re: Hur skulle ni göra med gammal leasingbil?
Svaret är enkelt och det är nej.
Inbytet ska bokföringsmässigt hanteras som en separat transaktion. Ev försäljningspris över restvärdet ska ini företagets lönsamhet (=vinst).
Sen köpet av den nya är också en separat händelse bokföringsmässigt.
Sen om man ”byter in” den gamla och stoppar in ”övervärdet” som kontantinsats på nya bilen eller säljer den separat och tar kontantinsatsen från företagskontot gör egentligen ingen skillnad bokföringsmässigt.
Obs när du säljer/byter in den gamla så sker det utan att någon moms ska redovisas. Dvs får du 230” och har en ”restskuld” på 100” så ska alltså 130” redovisas som ”vinst” och man ska inte dra av/rapportera någon slags moms på det.
Inbytet ska bokföringsmässigt hanteras som en separat transaktion. Ev försäljningspris över restvärdet ska ini företagets lönsamhet (=vinst).
Sen köpet av den nya är också en separat händelse bokföringsmässigt.
Sen om man ”byter in” den gamla och stoppar in ”övervärdet” som kontantinsats på nya bilen eller säljer den separat och tar kontantinsatsen från företagskontot gör egentligen ingen skillnad bokföringsmässigt.
Obs när du säljer/byter in den gamla så sker det utan att någon moms ska redovisas. Dvs får du 230” och har en ”restskuld” på 100” så ska alltså 130” redovisas som ”vinst” och man ska inte dra av/rapportera någon slags moms på det.
Nu: BMW i4 eDrive40 700mil, Seat Mii 800mil, Tesla Roadster 250mil.
Fd:MG5 850mil, MYLR 900mil, Kia EV6+ 1500mil, Skoda Enyaq iV80 2000mil, VW ID3 1100mil, Kia eNiro 3700mil, X100D-17 1500mil, P85-14 3000mil, 4xe-Golf 8700mil, e-up 2000mil
Fd:MG5 850mil, MYLR 900mil, Kia EV6+ 1500mil, Skoda Enyaq iV80 2000mil, VW ID3 1100mil, Kia eNiro 3700mil, X100D-17 1500mil, P85-14 3000mil, 4xe-Golf 8700mil, e-up 2000mil
Re: Hur skulle ni göra med gammal leasingbil?
Hittade en frågespalt där nån ställt denna fråga (på ett ungefär).
Det korta svaret är:
https://www.tidningenkonsulten.se/frago ... visning-4/Byte av leasingbil
Vid byte av leasingbil har företaget fått en kreditfaktura på inbytt bil (80 000 kr + moms). Samtidigt får man en faktura på första förhöjd leasingavgift på samma belopp. Den gamla bilens leasingperiod har löpt ut, ingen första förhöjd avgift finns kvar i bokföringen. Ska kreditfakturan tas upp som ”intäkt” och samtidigt boka upp nya bilen som en första förhöjd? Hur blir det med momsen? Eller kan man ”kvitta” kredit/debetfakturor och bara boka upp de löpande leasingavgifterna framöver?
Det korta svaret är:
Det långa svaret får man om man klickar på länken.Det är två olika affärshändelser som inte går att kvitta mot varandra i redovisningen.
Re: Hur skulle ni göra med gammal leasingbil?
Guld. Tack för alla svaren. Nu är jag upplyst =)
Nu blev beslutet lite lättare då jag trodde det var skillnader mellan uppläggen.
Nu blev beslutet lite lättare då jag trodde det var skillnader mellan uppläggen.
Re: Hur skulle ni göra med gammal leasingbil?
Jag kanske missade det, men tänkte att det oavsett är värt att nämna en fallgrop med att köpa loss den privat (alternativ "1b") från det egna bolaget. Priset får du egentligen inte sätta själv. Det ska vara marknadspris (värderad av auktoriserad firma) annars åker man på förmånsvärde på mellanskillnaden. Det spelar ingen roll vad restvärdet (eller snarare restskulden) enligt leasingen är.
Lite OT men någon insatt kanske vet om det skulle gå med det omvända, alltså om restskulden (för bolaget) är högre än marknadsvärdet. Kan bolaget då ta smällen (förlusten) istället?
Lite OT men någon insatt kanske vet om det skulle gå med det omvända, alltså om restskulden (för bolaget) är högre än marknadsvärdet. Kan bolaget då ta smällen (förlusten) istället?
Re: Hur skulle ni göra med gammal leasingbil?
Det var nytt för mig. Har du någon källa på det?igu skrev:Jag kanske missade det, men tänkte att det oavsett är värt att nämna en fallgrop med att köpa loss den privat (alternativ "1b") från det egna bolaget. Priset får du egentligen inte sätta själv. Det ska vara marknadspris (värderad av auktoriserad firma) annars åker man på förmånsvärde på mellanskillnaden. Det spelar ingen roll vad restvärdet (eller snarare restskulden) enligt leasingen är.
Lite OT men någon insatt kanske vet om det skulle gå med det omvända, alltså om restskulden (för bolaget) är högre än marknadsvärdet. Kan bolaget då ta smällen (förlusten) istället?
Förmånsvärdet ska ju täcka rätten att använda bilen privat oavsett mil/värdeminskning, om man tvättar bilen varannan dag eller 1 gång per år, byter sommardäcken 2 ggr per säson eller aldrig o s v.
Vit M3LR, 19" med dragkrok och hoppas på lev 1. juni lev. 20 Maj - VIN 944xxx
- Bjelke
- Teslaägare
- Inlägg: 19569
- Blev medlem: 24 mar 2015 12:27
- Ort: Bollnäs
- Referralkod: ts.la/mikael1178
Re: Hur skulle ni göra med gammal leasingbil?
Egentligen en väldigt enkel princip som blir lättare att förstå om man överdriver "lite", låt säga att din firma köper en Tesla för en miljon och en vecka senare köper du den privat av ditt eget bolag för typ 500 spänn,Julleruff skrev:Det var nytt för mig. Har du någon källa på det?igu skrev:Jag kanske missade det, men tänkte att det oavsett är värt att nämna en fallgrop med att köpa loss den privat (alternativ "1b") från det egna bolaget. Priset får du egentligen inte sätta själv. Det ska vara marknadspris (värderad av auktoriserad firma) annars åker man på förmånsvärde på mellanskillnaden. Det spelar ingen roll vad restvärdet (eller snarare restskulden) enligt leasingen är.
Lite OT men någon insatt kanske vet om det skulle gå med det omvända, alltså om restskulden (för bolaget) är högre än marknadsvärdet. Kan bolaget då ta smällen (förlusten) istället?
Förmånsvärdet ska ju täcka rätten att använda bilen privat oavsett mil/värdeminskning, om man tvättar bilen varannan dag eller 1 gång per år, byter sommardäcken 2 ggr per säson eller aldrig o s v.
då blir det ju ganska uppenbart att du som privatperson har tjänat på affären och därmed vill skatteverket att det ska ses som ett sätt att plocka ut pengar ur bolaget och ska alltså beskattas dvs som ett
sådant med arbetsgivaravgifter och allt ( = förmånsbeskattas).
Betalar du däremot vad den är värd (en miljon i exemplet) så blir det ju ingen vinst = ingen beskattning.
S85-14 AP1 Såld
S75D-18
SP100D-19
S75D-18
SP100D-19
Re: Hur skulle ni göra med gammal leasingbil?
Ah! Då var det termen förmånsvärde jag missförstod!Bjelke skrev:Egentligen en väldigt enkel princip som blir lättare att förstå om man överdriver "lite", låt säga att din firma köper en Tesla för en miljon och en vecka senare köper du den privat av ditt eget bolag för typ 500 spänn,Julleruff skrev:Det var nytt för mig. Har du någon källa på det?igu skrev:Jag kanske missade det, men tänkte att det oavsett är värt att nämna en fallgrop med att köpa loss den privat (alternativ "1b") från det egna bolaget. Priset får du egentligen inte sätta själv. Det ska vara marknadspris (värderad av auktoriserad firma) annars åker man på förmånsvärde på mellanskillnaden. Det spelar ingen roll vad restvärdet (eller snarare restskulden) enligt leasingen är.
Lite OT men någon insatt kanske vet om det skulle gå med det omvända, alltså om restskulden (för bolaget) är högre än marknadsvärdet. Kan bolaget då ta smällen (förlusten) istället?
Förmånsvärdet ska ju täcka rätten att använda bilen privat oavsett mil/värdeminskning, om man tvättar bilen varannan dag eller 1 gång per år, byter sommardäcken 2 ggr per säson eller aldrig o s v.
då blir det ju ganska uppenbart att du som privatperson har tjänat på affären och därmed vill skatteverket att det ska ses som ett sätt att plocka ut pengar ur bolaget och ska alltså beskattas dvs som ett
sådant med arbetsgivaravgifter och allt ( = förmånsbeskattas).
Betalar du däremot vad den är värd (en miljon i exemplet) så blir det ju ingen vinst = ingen beskattning.
Det stämmer att man blir beskattad för ett sådant löneförmån som du beskriver. Det blir ju sett på som ren lön å läggs då på toppen av den övriga inkomsten. + eventuellt straffskatt om det upptäcks i en revision då.....
Men annars påverkas inte bilens förmånsvärde av bilens värdering vid avslutad leasing. Förmånsvärdet är fast.
Vit M3LR, 19" med dragkrok och hoppas på lev 1. juni lev. 20 Maj - VIN 944xxx
Re: Hur skulle ni göra med gammal leasingbil?
Lättast är nog att vända sig till en märkeshandlare och få ett intyg på vad den är värd. Annars så har jag sett ett domslut på att bilpriser.se använts av skatteverket för att få ett marknadspris, och då tittade de på vad du skulle få som privatperson i det övre spannet.igu skrev:Jag kanske missade det, men tänkte att det oavsett är värt att nämna en fallgrop med att köpa loss den privat (alternativ "1b") från det egna bolaget. Priset får du egentligen inte sätta själv. Det ska vara marknadspris (värderad av auktoriserad firma) annars åker man på förmånsvärde på mellanskillnaden. Det spelar ingen roll vad restvärdet (eller snarare restskulden) enligt leasingen är.
Lite OT men någon insatt kanske vet om det skulle gå med det omvända, alltså om restskulden (för bolaget) är högre än marknadsvärdet. Kan bolaget då ta smällen (förlusten) istället?
Om man anser sig själv vara duktig på att sälja sin bil, så finns det en liten summa att tjäna privat. Men det kan ju slå fel och gå åt andra hållet också
Re: Hur skulle ni göra med gammal leasingbil?
Även kvd har den tjänsten och kan utfärda ett värderingsintyg som håller.JockeX skrev:Lättast är nog att vända sig till en märkeshandlare och få ett intyg på vad den är värd. Annars så har jag sett ett domslut på att bilpriser.se använts av skatteverket för att få ett marknadspris, och då tittade de på vad du skulle få som privatperson i det övre spannet.igu skrev:Jag kanske missade det, men tänkte att det oavsett är värt att nämna en fallgrop med att köpa loss den privat (alternativ "1b") från det egna bolaget. Priset får du egentligen inte sätta själv. Det ska vara marknadspris (värderad av auktoriserad firma) annars åker man på förmånsvärde på mellanskillnaden. Det spelar ingen roll vad restvärdet (eller snarare restskulden) enligt leasingen är.
Lite OT men någon insatt kanske vet om det skulle gå med det omvända, alltså om restskulden (för bolaget) är högre än marknadsvärdet. Kan bolaget då ta smällen (förlusten) istället?
Om man anser sig själv vara duktig på att sälja sin bil, så finns det en liten summa att tjäna privat. Men det kan ju slå fel och gå åt andra hållet också
https://www.kvd.se/ovriga-tjanster/bilvardering
Vit M3LR, 19" med dragkrok och hoppas på lev 1. juni lev. 20 Maj - VIN 944xxx
Re: Hur skulle ni göra med gammal leasingbil?
Julleruff skrev:Även kvd har den tjänsten och kan utfärda ett värderingsintyg som håller.JockeX skrev:Lättast är nog att vända sig till en märkeshandlare och få ett intyg på vad den är värd. Annars så har jag sett ett domslut på att bilpriser.se använts av skatteverket för att få ett marknadspris, och då tittade de på vad du skulle få som privatperson i det övre spannet.igu skrev:Jag kanske missade det, men tänkte att det oavsett är värt att nämna en fallgrop med att köpa loss den privat (alternativ "1b") från det egna bolaget. Priset får du egentligen inte sätta själv. Det ska vara marknadspris (värderad av auktoriserad firma) annars åker man på förmånsvärde på mellanskillnaden. Det spelar ingen roll vad restvärdet (eller snarare restskulden) enligt leasingen är.
Lite OT men någon insatt kanske vet om det skulle gå med det omvända, alltså om restskulden (för bolaget) är högre än marknadsvärdet. Kan bolaget då ta smällen (förlusten) istället?
Om man anser sig själv vara duktig på att sälja sin bil, så finns det en liten summa att tjäna privat. Men det kan ju slå fel och gå åt andra hållet också
https://www.kvd.se/ovriga-tjanster/bilvardering
Kvd och bilpriser är samma sak. Den värderar mina bilar lite lågt kan jag tycka.
- danni
- Teslaägare
- Inlägg: 7259
- Blev medlem: 24 mar 2015 13:18
- Ort: Göteborg
- Referralkod: ts.la/danni1257
- Kontakt:
Re: Hur skulle ni göra med gammal leasingbil?
Det är ju skitbra om du ska köpa ut dem ur firman.Verdi skrev:Julleruff skrev:Även kvd har den tjänsten och kan utfärda ett värderingsintyg som håller.JockeX skrev:Lättast är nog att vända sig till en märkeshandlare och få ett intyg på vad den är värd. Annars så har jag sett ett domslut på att bilpriser.se använts av skatteverket för att få ett marknadspris, och då tittade de på vad du skulle få som privatperson i det övre spannet.igu skrev:Jag kanske missade det, men tänkte att det oavsett är värt att nämna en fallgrop med att köpa loss den privat (alternativ "1b") från det egna bolaget. Priset får du egentligen inte sätta själv. Det ska vara marknadspris (värderad av auktoriserad firma) annars åker man på förmånsvärde på mellanskillnaden. Det spelar ingen roll vad restvärdet (eller snarare restskulden) enligt leasingen är.
Lite OT men någon insatt kanske vet om det skulle gå med det omvända, alltså om restskulden (för bolaget) är högre än marknadsvärdet. Kan bolaget då ta smällen (förlusten) istället?
Om man anser sig själv vara duktig på att sälja sin bil, så finns det en liten summa att tjäna privat. Men det kan ju slå fel och gå åt andra hållet också
https://www.kvd.se/ovriga-tjanster/bilvardering
Kvd och bilpriser är samma sak. Den värderar mina bilar lite lågt kan jag tycka.
Model X Plaid / Midnight Silver / vit interiör med kolfiber / 22” / FSD
Räkna ut din Tesla-kostnad: https://www.teslakalkylen.com
Räkna ut din Tesla-kostnad: https://www.teslakalkylen.com
Re: Hur skulle ni göra med gammal leasingbil?
Javisst. Men då blir de momssmittade istället. Inte heller bra. Men om jag haft min BMW M2 kvar så hade jag nog kunnat göra en privat vinst på minst 50 papp.danni skrev:Det är ju skitbra om du ska köpa ut dem ur firman.Verdi skrev:Julleruff skrev:Även kvd har den tjänsten och kan utfärda ett värderingsintyg som håller.JockeX skrev:Lättast är nog att vända sig till en märkeshandlare och få ett intyg på vad den är värd. Annars så har jag sett ett domslut på att bilpriser.se använts av skatteverket för att få ett marknadspris, och då tittade de på vad du skulle få som privatperson i det övre spannet.igu skrev:Jag kanske missade det, men tänkte att det oavsett är värt att nämna en fallgrop med att köpa loss den privat (alternativ "1b") från det egna bolaget. Priset får du egentligen inte sätta själv. Det ska vara marknadspris (värderad av auktoriserad firma) annars åker man på förmånsvärde på mellanskillnaden. Det spelar ingen roll vad restvärdet (eller snarare restskulden) enligt leasingen är.
Lite OT men någon insatt kanske vet om det skulle gå med det omvända, alltså om restskulden (för bolaget) är högre än marknadsvärdet. Kan bolaget då ta smällen (förlusten) istället?
Om man anser sig själv vara duktig på att sälja sin bil, så finns det en liten summa att tjäna privat. Men det kan ju slå fel och gå åt andra hållet också
https://www.kvd.se/ovriga-tjanster/bilvardering
Kvd och bilpriser är samma sak. Den värderar mina bilar lite lågt kan jag tycka.
Re: Hur skulle ni göra med gammal leasingbil?
De kan också i vissa fall värdera riktigt högt! 870’!Verdi skrev:Julleruff skrev:Även kvd har den tjänsten och kan utfärda ett värderingsintyg som håller.JockeX skrev:Lättast är nog att vända sig till en märkeshandlare och få ett intyg på vad den är värd. Annars så har jag sett ett domslut på att bilpriser.se använts av skatteverket för att få ett marknadspris, och då tittade de på vad du skulle få som privatperson i det övre spannet.igu skrev:Jag kanske missade det, men tänkte att det oavsett är värt att nämna en fallgrop med att köpa loss den privat (alternativ "1b") från det egna bolaget. Priset får du egentligen inte sätta själv. Det ska vara marknadspris (värderad av auktoriserad firma) annars åker man på förmånsvärde på mellanskillnaden. Det spelar ingen roll vad restvärdet (eller snarare restskulden) enligt leasingen är.
Lite OT men någon insatt kanske vet om det skulle gå med det omvända, alltså om restskulden (för bolaget) är högre än marknadsvärdet. Kan bolaget då ta smällen (förlusten) istället?
Om man anser sig själv vara duktig på att sälja sin bil, så finns det en liten summa att tjäna privat. Men det kan ju slå fel och gå åt andra hållet också
https://www.kvd.se/ovriga-tjanster/bilvardering
Kvd och bilpriser är samma sak. Den värderar mina bilar lite lågt kan jag tycka.
https://www.kvd.se/auktioner/tesla-mode ... 525hk-1960
Vit M3LR, 19" med dragkrok och hoppas på lev 1. juni lev. 20 Maj - VIN 944xxx
Re: Hur skulle ni göra med gammal leasingbil?
De verkar inte använda sin egen tjänst. Enligt bilpriser.se så ser det ut så här:Julleruff skrev:De kan också i vissa fall värdera riktigt högt! 870’!Verdi skrev:Julleruff skrev:Även kvd har den tjänsten och kan utfärda ett värderingsintyg som håller.JockeX skrev:Lättast är nog att vända sig till en märkeshandlare och få ett intyg på vad den är värd. Annars så har jag sett ett domslut på att bilpriser.se använts av skatteverket för att få ett marknadspris, och då tittade de på vad du skulle få som privatperson i det övre spannet.igu skrev:Jag kanske missade det, men tänkte att det oavsett är värt att nämna en fallgrop med att köpa loss den privat (alternativ "1b") från det egna bolaget. Priset får du egentligen inte sätta själv. Det ska vara marknadspris (värderad av auktoriserad firma) annars åker man på förmånsvärde på mellanskillnaden. Det spelar ingen roll vad restvärdet (eller snarare restskulden) enligt leasingen är.
Lite OT men någon insatt kanske vet om det skulle gå med det omvända, alltså om restskulden (för bolaget) är högre än marknadsvärdet. Kan bolaget då ta smällen (förlusten) istället?
Om man anser sig själv vara duktig på att sälja sin bil, så finns det en liten summa att tjäna privat. Men det kan ju slå fel och gå åt andra hållet också
https://www.kvd.se/ovriga-tjanster/bilvardering
Kvd och bilpriser är samma sak. Den värderar mina bilar lite lågt kan jag tycka.
https://www.kvd.se/auktioner/tesla-mode ... 525hk-1960
BILHANDLARE TILL PRIVAT
592 600 kr
PRIVAT TILL PRIVAT
518 300 - 546 800 kr
https://www.bilpriser.se/bilvardering?r ... 4541863281
Re: Hur skulle ni göra med gammal leasingbil?
Bilpriser.se ser inte skillnad på modellerna.
P85D för 4xx... tjena!
https://www.bilpriser.se/bilvardering?regnr=Eod448
P85D för 4xx... tjena!
https://www.bilpriser.se/bilvardering?regnr=Eod448
- Bjelke
- Teslaägare
- Inlägg: 19569
- Blev medlem: 24 mar 2015 12:27
- Ort: Bollnäs
- Referralkod: ts.la/mikael1178
Re: Hur skulle ni göra med gammal leasingbil?
Ja för det priset köper jag direkt!dstr skrev:Bilpriser.se ser inte skillnad på modellerna.
P85D för 4xx... tjena!
https://www.bilpriser.se/bilvardering?regnr=Eod448
S85-14 AP1 Såld
S75D-18
SP100D-19
S75D-18
SP100D-19