skydd av vindruta, slippa byta ruta så ofta?

Här diskuterar vi om Tesla Model X

Moderator: Redaktion

Användarvisningsbild
jonas
Teslaägare
Inlägg: 1036
Blev medlem: 09 okt 2014 12:12
Ort: Linköping

Re: skydd av vindruta, slippa byta ruta så ofta?

Inlägg av jonas »

Satellite65 skrev:
Remuz skrev:
4000mil tog det innan min ruta gick åt. Ryds u Täby är de enda som byter och enligt dom är det fortfarande rejält sparsmakat med byten på model X. Rutan verkar tämligen hållbar. Dessutom är tydligen folk duktiga rent generellt på att laga stenskotten direkt så man undviker sprickor.
Min ruta har dock inte spruckit pga. stenskott (hittar inte ett enda märke som tyder på yttre påverkan) och därav min oro.


Gällande själva bytet så har jag snackat med Tesla som hänvisar mig till Ryds Bilglas i Upplands väsby samt att kameran för APn sedan måste kalibreras av SC och det är det som gör det hela lite tråkigt... :(
Följ sprickan med en pennspets, då brukar man hitta ett stenskott till slut. Jag har råkat ut för flera sprickor på min. 1 gång bara vecka efter den nya monterades. Har nog bytt ruta 5-6ggr nu. Alla har haft ett litet stenskott någonstans längs sprickan. Sen kan jag nog tycka att de borde hålla bättre ändå.
Äldre bilar verkar man ju byta glaset på för att det är svårt att se genom (blästrat) men nya bilar spricker.
Beställd MYP
Tesla Model 3 SR RWD HW3
Zero FXS, Elmotorcykel 7,2kWh
City slicker Elmoped, 1,8kWh
Tesla Model 3 LR AWD FSD HW2,5 såld
Super soco TS 1200R, Elmoped 3,2kWh
Tesla Model S85,3~fasladdning såld
BMW i3 REX, 1~fasladdning såld
Think såld
Användarvisningsbild
nek0
Inlägg: 4169
Blev medlem: 08 nov 2017 14:10
Ort: Huskvarna

Re: skydd av vindruta, slippa byta ruta så ofta?

Inlägg av nek0 »

jonas skrev:
Satellite65 skrev:
Remuz skrev:
4000mil tog det innan min ruta gick åt. Ryds u Täby är de enda som byter och enligt dom är det fortfarande rejält sparsmakat med byten på model X. Rutan verkar tämligen hållbar. Dessutom är tydligen folk duktiga rent generellt på att laga stenskotten direkt så man undviker sprickor.
Min ruta har dock inte spruckit pga. stenskott (hittar inte ett enda märke som tyder på yttre påverkan) och därav min oro.


Gällande själva bytet så har jag snackat med Tesla som hänvisar mig till Ryds Bilglas i Upplands väsby samt att kameran för APn sedan måste kalibreras av SC och det är det som gör det hela lite tråkigt... :(
Följ sprickan med en pennspets, då brukar man hitta ett stenskott till slut. Jag har råkat ut för flera sprickor på min. 1 gång bara vecka efter den nya monterades. Har nog bytt ruta 5-6ggr nu. Alla har haft ett litet stenskott någonstans längs sprickan. Sen kan jag nog tycka att de borde hålla bättre ändå.
Äldre bilar verkar man ju byta glaset på för att det är svårt att se genom (blästrat) men nya bilar spricker.
Äldre bilar hade ju gummilist som rutan var lös i så att rutan kunde fjädra lite. dagens bilar har fastlimmade rutor och rutorna styvar upp kaross. Sedan tror jag att rutorna idag är lite tunnare för att spara vikt.
Användarvisningsbild
Remuz
Teslaägare
Inlägg: 5961
Blev medlem: 19 sep 2015 09:03
Ort: Stureby, Stockholm

Re: skydd av vindruta, slippa byta ruta så ofta?

Inlägg av Remuz »

Det är Ryds i Täby som byter X-rutor och dom kör bilen till tesla för att synka kameran. Det är bara Täby som kan lägga rutan eftersom den är tung och stor som ett biljardbord (citat från HelectriC)
P85D svart/svart med gratis SuC
Användarvisningsbild
Sandor
Teslaägare
Inlägg: 28
Blev medlem: 08 feb 2018 22:11
Ort: Bollnäs

Re: skydd av vindruta, slippa byta ruta så ofta?

Inlägg av Sandor »

Jag har precis i detta nu varit på WERKSTA i Danderyd för skadebesiktning pga sprucken ruta på min X. De beställer ny och fixar bytet. Antar att de också kör till Tesla och fixar med kamerorna eftersom jag inte behöver göra nått efter men också för att de behöver bilen i 1-2 dagar för bytet.
Kia EV9 GT-line 2024
Tesla Model X90D 2016 (såld)
Nissan Leaf 40kwh 2018 (såld)
Tesla Model S75D 2018 (såld)
VW e-Golf 2019 (såld)
Användarvisningsbild
JohanL
Teslaägare
Inlägg: 44
Blev medlem: 27 okt 2017 22:55

Re: skydd av vindruta, slippa byta ruta så ofta?

Inlägg av JohanL »

Jag hämtade ut min bil från Tesla SC i Väsby igår. Fick en spricka inifrån som startade där kameran sitter. Det konstiga var att sprickan inte var utanpå utan bara i mittskiktet eller vad det lan heta.:) De bytte ut den gratis på SC.
94D47415-405F-4735-876B-D62B54EF36BB.jpeg
72635F9F-9C22-4F67-9611-D556E53C2CAF.jpeg
Användarvisningsbild
Crappy
Teslaägare
Inlägg: 648
Blev medlem: 02 jun 2016 23:38
Ort: Sjömarken, Borås

Re: skydd av vindruta, slippa byta ruta så ofta?

Inlägg av Crappy »

Efter 35 år som bilglasmästare inbillar jag mig att jag kan lite.


1/ Film får man inte lägga på en vindruta så det stör sikten, i kanten någon cm in ja. Det finns någon % om hur mycket, men minnet på en gammal man. Men rent spontant utan någon mer statistik på det än min erfarenhet. Stenen kommer missa oftare än den träffar folien
2/ Efter ett byte. Kameror ska kalibreras. PUNKT UTAN UNDANTAG. Det är nämligen lite toleransnivå på systemet innan det säger ifrån att de är fel. Dessutom, fungerar systemet som säger att det är fel? En Carglass, eller Ryds som inte kalibrerar är fan i mig fullständig skandal.
3/ Rutor i dag, är tunnare och lättare, men samtidigt av bättre kvalitet. Både i styvhet, styrka och tålighet
4/ De få självsprickor jag sett är sprickor som syns redan efter någon dag, i övrigt existerar det inte "självsprickor"
5/ Korrekt, rutan idag är limmad, med polyretan. Dels är limmet i sig flexibel och rutan ligger med marginal runt om och limsträngen oftast ca 5mm hög
6/ För att lägga en ruta av den storleken som på en X så, ja det är nästan ett måste med en lyft/travers. Men det går ändå

Det var det jag kom på nu
Jag blir lätt lite upprörd när Ryds och carglass kommer på tal
Men det är en annan sak, dock också av erfarenhet, men tyvärr partisk. Kan ni lämna någon annanstans Gör det
Användarvisningsbild
bonath
Teslaägare
Inlägg: 1973
Blev medlem: 26 jan 2015 07:37
Ort: Halmstad

Re: skydd av vindruta, slippa byta ruta så ofta?

Inlägg av bonath »

55 sekunder in i filmen folierar dom vindrutan.
Model 3, röd/vit SR+ med drag och aerofälgar, beställde 12/4, leverans 20/9 2019. Körde i två år Nissan Leaf Tekna 30 kWh 2017.
Skriv svar