Saknad dragkrok, reklamera?

Här diskuterar vi om Tesla Model X

Moderator: Redaktion

Användarvisningsbild
caxberg
Teslaägare
Inlägg: 4
Blev medlem: 20 jan 2016 14:43

Saknad dragkrok, reklamera?

Inlägg av caxberg »

Hej,

Min första post här.. Vi tog leverans för drygt en månad sedan av vår andra Tesla, en X100D. Superfin bil, fick ett ok pris på en demobil direkt från Tesla.

Men leveransen lämnade en hel del att önska, till att börja med så misslyckades man med en programvaruuppdatering när vi skulle hämta bilen, så efter ett par timmars väntan Upplands Väsby fick vi åka hem tomhänmta...

Bilen levererades sedan vid 20-tiden på kvällen hem till oss, i kyla och mörker, dessutom så ringer leveransansvarige när bilen är på väg till oss och meddelar att man upptäckt att bilen saknar dragkrok! Han utlovar gummimattor som kompensation för leveransstrulet och lovar att de ska lösa dragkroken asap.

Sedan dess har jag haft upprepad, nästan daglig, kontakt med både service och sales utan att de kunnat leverera någon krok. De har varit sjukt dåliga på att återkoppla.

I fredags fick jag äntligen kontakt med saleschefen i Täby, förmodligen hörde han av sig enbart för att jag fyllde i en askaleringsbegäran på MyTesla... Enda beskedet han kunde ge mig var att de under denna vecka skulle presentera ett datum när de kan installera kroken. Han lovade dessutom att återkomma på måndag och rapportera progress, men jag hörde inte av honom vare sig under måndagen eller tisdagen.

Är det någon annan som har någon erfarenhet av något liknande? Hur kommer man vidare, finns det några andra kanaler man kan ta för att få attention på ärendet? Jag överväger starkt att reklamera bilen, men är lite osäker på hur man kan göra det då det är mitt företag som leasat den...
Användarvisningsbild
e5m1r
Teslaägare
Inlägg: 6065
Blev medlem: 31 okt 2015 11:30
Ort: Värnamo
Kontakt:

Re: Saknad dragkrok, reklamera?

Inlägg av e5m1r »

Knepigt
Har bilen sålts med drag explicit ?
Bara för att draget är standard på nybeställning så var den inte det innan
Dessutom så tog dragen slut nån vecka så de tillverkade massor med X utan drag
Worst case så har du köpt en bil utan drag
Har du en Tesla eller har du beställt en och funderar på tillbehör titta in på http://exclusiveparts.se
Användarvisningsbild
caxberg
Teslaägare
Inlägg: 4
Blev medlem: 20 jan 2016 14:43

Re: Saknad dragkrok, reklamera?

Inlägg av caxberg »

Bilen var köpt explicit med drag, den är inkriven som med drag i Teslas egna register... Det var ett av kraven som vi hade när vi köpte bilen.

Hade varit så mycket mer villig att acceptera problemen om det inte varit en massa annat som strulat också i samband med leveransen och om Tesla kunnat kommunicera en tid för när vi får draget... För mig är det helt oförståerligt att det kan gå fem veckor efter att det upptäcktes utan att man ens kan kommunicera ett datum.

Vi har ju dessutom sålt vår andra bil som hade krok så nu börjar det ju bli mer och mer akut. Känns ju extremt onödigt att vi ska behöva hyra bil för att få ordning på vardagen...
Användarvisningsbild
e5m1r
Teslaägare
Inlägg: 6065
Blev medlem: 31 okt 2015 11:30
Ort: Värnamo
Kontakt:

Re: Saknad dragkrok, reklamera?

Inlägg av e5m1r »

Vill inte vara negativ men vad jag vet finns det i get datum för när de ska eftermontera krokar
Saknas din drag helt eller är det bara kulan som saknas ?
Om draget saknas helt är jag rädd att det kommer ta tid
Har du en Tesla eller har du beställt en och funderar på tillbehör titta in på http://exclusiveparts.se
Användarvisningsbild
caxberg
Teslaägare
Inlägg: 4
Blev medlem: 20 jan 2016 14:43

Re: Saknad dragkrok, reklamera?

Inlägg av caxberg »

Allt saknas, inte bara kulan. Har också förstått det att det kommer ta tid. Eftermotering av drag på bilar som sålts utan har väl inte ens fått bekräftat ordentligt att det kommer kunna ske?

Men som sagt, det hade jag kunnat leva med om man på något vis varit tillmötesgående eller haft koll. När vi tog leveransen så trodde man att kulan låg i en ask eller låda i butiken i Täby.

Det jag hade hoppats på var att de kunde presentera ett förslag för hur tiden fram till vi får kroken installerad kan se ut. T.ex. att vi får låna en bil med krok när vi behöver, eller att vi kan hyra en och de kan stå för delar av kostnaden... OCh det var där jag tänkte att någon här kanske hade en kontaktperson man kunde dela med sig av, de jag hittils talat med har inte varit särskillt engagerade i att hjälpa till.

Just nu har vi köpt en bil som inte är levererad enligt spec och jag har ingen aning om när den kan komma att fugnera som tänkt.
Användarvisningsbild
mattiasottosson
Teslaägare
Inlägg: 225
Blev medlem: 30 mar 2016 17:33
Ort: Tjockhult

Re: Saknad dragkrok, reklamera?

Inlägg av mattiasottosson »

Lite OT i början av inlägget, men lite på samma slarvtema.

Jag har haft lite småtrubbel med min bil sen leverans. Var egentligen bara några ursprungliga kosmetiska detaljer och några få NVH-problem som skulle åtgärdas.
Det gick relativt snabbt och bemötandet var superbra, men det har tyvärr alltid dykt upp nya problem med bilen pga slarv. I princip har ett fel som blivit åtgärdat resulterat i två nya. Har varit inne fem gånger sen oktober nu. Hade enkelt kunnat fixats innan uthämtning om de bara varit lite mer noggranna. Typ lite repor här och var, både exteriört och på interiören, skadade textilsömmar etc etc.
När en relativt djup repa, som uppstod på en service, åtgärdades blev det flammigt runt lackeringen. Såg ut som en man tagit en sprejburk från biltema och bättrat på lite.

Men, upplever att SC är väldigt bemötande och relativt snabba att svara via mail. Det är aldrig några problem i princip, och har erbjudit att hämta och lämna bil / lånebil hos mig så jag slipper åka till väsby.
Har bra kontakt med en person på SC som du skulle kunna testa att maila, skicka ett PM så skickar jag kontaktuppgifter den vägen.


Senast när jag fick tillbaka bilen från fix av lackeringen ovan såg det ut såhär vid dörren där felet åtgärdades, och dörren knakar och går numera lite trögt när man öppnar / stänger den:

IMG_5278.jpg
IMG_5054.jpg
Senast redigerad av mattiasottosson, redigerad totalt 2 gång.
S75D (uncorked), pano, midnight silver. | Model 3 reserverad 2016-03-31
http://--- -> 9000kr rabatt + Fri supercharging.
Engelbert
Inlägg: 12
Blev medlem: 19 apr 2018 08:42

Re: Saknad dragkrok, reklamera?

Inlägg av Engelbert »

Har haft ett liknande problem
PMa så kan jag berätta mer.


Skickat från min iPhone med Tapatalk
Användarvisningsbild
caxberg
Teslaägare
Inlägg: 4
Blev medlem: 20 jan 2016 14:43

Re: Saknad dragkrok, reklamera?

Inlägg av caxberg »

Efter en hel det tjat lyckades jag få ärendet eskalerat upp till sverigechefen för sales, så nu verkar allt vara på rull... Det finns tydligen en dragkrok dedikerad till vår bil i Europa som någon gång inom en relativt snar framtid kommer dyka upp i Upplands Väsby för installation. Tillsvidare har Tesla lovat att ställa upp med lånebil/hyrbil med dragkrok de gånger vi behöver om vi meddelar med lite marginal.

Så förhoppningsvis så är problemet avhjälpt inom en månad eller så...
Användarvisningsbild
Remuz
Teslaägare
Inlägg: 5967
Blev medlem: 19 sep 2015 09:03
Ort: Stureby, Stockholm

Re: Saknad dragkrok, reklamera?

Inlägg av Remuz »

Fattar att ni behöver krok, men jag själv har aldrig behövt min eftersom bilen är så enorm inuti. Tidigare använde jag kroken 5-6hgr per år (på Toyota Verso)
P85D svart/svart med gratis SuC
Användarvisningsbild
bylund
Teslaägare
Inlägg: 9338
Blev medlem: 11 jun 2014 22:11
Ort: Stockholm

Re: Saknad dragkrok, reklamera?

Inlägg av bylund »

hgr ska utläsas som hektogånger, och då alltså närmare två gånget om dagen? Rejäl neddragning i så fall ;)
Model S 85 byggd okt 2014 | Flerlagersröd | Svart tak | Svart tygklädsel | Teknikpaket med autopilot | Skruvfjädring | Dubbelladdare | Säkerhetspaket | 19"-fälgar | LTE | CCS
Användarvisningsbild
Remuz
Teslaägare
Inlägg: 5967
Blev medlem: 19 sep 2015 09:03
Ort: Stureby, Stockholm

Re: Saknad dragkrok, reklamera?

Inlägg av Remuz »

bylund skrev:
hgr ska utläsas som hektogånger, och då alltså närmare två gånget om dagen? Rejäl neddragning i så fall ;)
:lol:
P85D svart/svart med gratis SuC
Användarvisningsbild
Miwer
Teslaägare
Inlägg: 1
Blev medlem: 05 maj 2018 12:09

Re: Saknad dragkrok, reklamera?

Inlägg av Miwer »

Jag har också haft samma situation med missad dragkrok.
Ärendet pågick flera veckor med massa olika besked och utan möjlighet till leverans.
Det saknades monterad krok på en demobil som var inregistrerad med krok.
Till slut när kroken satt på plats visade det sig att reg-besiktning krävdes och dessutom en typdekal som fick skickas hit från fabriken i USA.
Slutet gott och med god ambition från Tesla att lösa problemet även om det tog tid.
Skriv svar