MX och hund?

Här diskuterar vi om Tesla Model X

Moderator: Redaktion

Användarvisningsbild
johan_w
Teslaägare
Inlägg: 286
Blev medlem: 09 nov 2017 18:56

MX och hund?

Inlägg av johan_w »

Lite funderingar om hund i bil..

Jag har en MS idag och har köpt ett galler från Travall.co.uk som avgränsar mot baksätet. Det funkar bra och normalt har min hund bagaget. Behöver jag hela bagaget vid resor sitter min hund (20kg, Portugisisk Vattenhund) med säkerhetsbälte i mittensätet mellan barnen.

Nu har vi funderingar på en hund till och då funkar inte lösningen med att sätta fast två hundar i baksätet om jag behöver hela bagaget (vilket jag oftast behöver på långresor med två barn..).

Kollar på om MX skulle vara bättre framöver och om det finns några smarta lösningar. Bagaget i sig ser inte så mycket större ut men det finns lite mer möjligheter i kupén känns det som. Några frågor:

-Hur funkar den sexsitsiga varianten, kan man "högerställa" de två sätena på andra raden så man får utrymme vid sidan? Tänker man kunde ha hundarna där i så fall kanske?
-Någon som har andra bra lösningar för två hundar om man även vill kunna använda bagaget?
-Får man plats med något i bagaget om man fäller upp den tredje stolsraden?
Användarvisningsbild
ellerstrom
Teslaägare
Inlägg: 650
Blev medlem: 01 dec 2016 13:14
Ort: Höllviken

Re: MX och hund?

Inlägg av ellerstrom »

Nu har jag ingen MX själv, men mig veterligen så är 6-sätesvarianten enbart med helt fasta säten, dvs du kan inte fälla dem likt bakre raden på en S och du kan inte flytta dem i sidled.

På en 5 eller 7 sits variant så kan man fälla bakre/mellanraden 60/40 precis som i model S. Det kanske skulle vara ett alternativ? Dessutom borde bagaget vara riktigt stort om man fäller sista sätesraden (alt kör 5sätes).

Hur mycket bagage som får plats med sista sätesraden uppfälld lämnar jag åt någon med en X att svara på, men du borde få riktigt gott om utrymme i en 7 sits med ett bakre säte uppe samt enbart ett säte uppfällt i mittraden. Hur mycket benplats och hur buren ska gå in däremot vet jag inte. Tesla har lite bilder på bagageutrymmet på sin hemsida för referens.
Model X P100D | Obsidian Black | 22" Onyx | Svarta ventilerade säten | Kolfiber | All utrustning
Model S 75D | Deep Blue | 19" Slipstream | Beige interiör | Taklucka | AP2
Användarvisningsbild
johan_w
Teslaägare
Inlägg: 286
Blev medlem: 09 nov 2017 18:56

Re: MX och hund?

Inlägg av johan_w »

Du har nog rätt! Jag har försökt hitta info men det är inte helt enkelt, finns 1000 bilder på stolar men väldigt lite info hur de fälls!

Tänker mig inte bur utan det får nog bli säkerhetsbälte, bur är bra men ganska opraktiskt rent utrymmesmässigt!
Henrikw
Inlägg: 11
Blev medlem: 19 apr 2017 22:33
Ort: Stehag

Re: MX och hund?

Inlägg av Henrikw »

Har en 5-sits MX och en hundbur vilket ger plats för bagage bredvid buren. Dessutom har 5-sits mycket plats under golvet i trunken!
Skriv svar