MX 100d med husvagn
Moderator: Redaktion
MX 100d med husvagn
Vagnen väger 2100kg(verklig vikt), Boggie och ganska rund fram.
på landsväg, 2+1, 80 på farthållaren, drog den 5kWh / mil ganska exakt i snitt i tre mil. Det innebär att jag med denna husvagn utan problem tar mig fram där det finns SuC nätverk. Drygt 20 mil verklig räckvidd vid 100%, så det räcker med 80-90% suc laddning vilket gör att man kan hålla någorlunda 'semesterfart'.
Nåt att bita i till alla som säger att man inte kan dra husvagn med elbil..
- Teslaspolen
- Teslaägare
- Inlägg: 4057
- Blev medlem: 15 dec 2014 17:48
- Ort: Siljan
Re: MX 100d med husvagn
+1! Tackar för infon!
Har tagit det oranga pillret https://www.youtube.com/channel/UC0intL ... G-xAvUEO-A
Re: MX 100d med husvagn
Vet ju inte om jag kan tycka att behöva ladda typ 4 gånger om dagen på resan genom Europa är hållbart....
Re: MX 100d med husvagn
Verkar vettigt. Fick 450wh/km med en 750kgs som hade något mindre gynnsam form. Snittade runt 75 på de stora vägarna. Antar att vinden är det som gör mest och inte tyngden då?
P85D svart/svart med gratis SuC
Re: MX 100d med husvagn
Själv brukar jag räkna med 90 användbart på min X100D. Vilket har stämt bra sen i höstas. Jag VET att man i teorin pratar om högre siffror för X100D, ibland tex 98 men teori och praktik kan ibland skilja en del under olika förhållanden.
Dvs drar din då 5kWh/mil skulle jag räkna med ca 18mils räckvidd, dvs lite tight med 20mil mellan olika delmål/SuC.
Så kan vara bra att köra med lite mer marginal (sänk farten lite) första gången så ser du var det landar.
Dvs drar din då 5kWh/mil skulle jag räkna med ca 18mils räckvidd, dvs lite tight med 20mil mellan olika delmål/SuC.
Så kan vara bra att köra med lite mer marginal (sänk farten lite) första gången så ser du var det landar.
Nu: BMW i4 eDrive40 700mil, Seat Mii 800mil, Tesla Roadster 250mil.
Fd:MG5 850mil, MYLR 900mil, Kia EV6+ 1500mil, Skoda Enyaq iV80 2000mil, VW ID3 1100mil, Kia eNiro 3700mil, X100D-17 1500mil, P85-14 3000mil, 4xe-Golf 8700mil, e-up 2000mil
Fd:MG5 850mil, MYLR 900mil, Kia EV6+ 1500mil, Skoda Enyaq iV80 2000mil, VW ID3 1100mil, Kia eNiro 3700mil, X100D-17 1500mil, P85-14 3000mil, 4xe-Golf 8700mil, e-up 2000mil
Re: MX 100d med husvagn
Jo, lite finjusteringar (=sänkning) av farten kan kanske behövas för att klara 20 mil men vad jag varit lite orolig för är att jag inte ska kunna ta mig mellan SuC alls. Nu vet ja att det går med normal husvagnsfart. Sen att det tar för länge om man ska åka långt med så här stor vagn, det tycker jag med. Men för det lilla vi kuskar runt är det inga problem.
Jag har nu kört snart 4000mil och litar 100% på bilens projected räckvidd på stora skärmen.(har till och med kört tomt en gång, ca 3mil förbi nollan)
Jag har nu kört snart 4000mil och litar 100% på bilens projected räckvidd på stora skärmen.(har till och med kört tomt en gång, ca 3mil förbi nollan)
-
- Teslaägare
- Inlägg: 764
- Blev medlem: 03 jul 2014 09:41
- Ort: Skokloster
Re: MX 100d med husvagn
Behöver man extra backspeglar på X med en hyfsat stor husvagn? Jag ska dra en i 7 mil lite senare i sommar.
_____________________________
Midnight Silver Model 3 LR AWD
Obsidian Black Model X 75D
Multicoat Red Model S 85D
Byt till Tibber, ladda billigare och få 500 kr https://invite.tibber.com/a9a8a08d
Midnight Silver Model 3 LR AWD
Obsidian Black Model X 75D
Byt till Tibber, ladda billigare och få 500 kr https://invite.tibber.com/a9a8a08d
Re: MX 100d med husvagn
Enklast vore väl att kontrollera bredden på husvagnen i fråga. Är den bredare än en X så krävs extra speglar.
Re: MX 100d med husvagn
Snart lanseras ju Tesla pickup.
Gissar att den minst har 200kWh batteri.
Räckvidden borde bli ca +35 mil då med en 2,1 tons husvagn.
Gissar att den minst har 200kWh batteri.
Räckvidden borde bli ca +35 mil då med en 2,1 tons husvagn.
Titanium S75D, svarta NG, svart alcantara, autopilot 2.0, air suspension
Re: MX 100d med husvagn
Tjaa... eller så anpassar man ekipaget lite, med bättre aerodynamik, tjänstevikt på 430 kg och hastighet anpassad till husvagnens ”design hastighet” kommer en långt!
MXP Raven -19
MS 85 -14 (till salu)
MS LR -23 (hämtas snart...)
Beställd: Cybertruck tri motor AWD
MS 85 -14 (till salu)
MS LR -23 (hämtas snart...)
Beställd: Cybertruck tri motor AWD
Re: MX 100d med husvagn
Såg detta nu. Synd att man presenterar felaktiga uppgifter som fakta. Vad som avgör är hur mycket vagnen skymmer. Goggla gärna. Finns exakta mått om hur man ska se.evilirish skrev:Enklast vore väl att kontrollera bredden på husvagnen i fråga. Är den bredare än en X så krävs extra speglar.
Mvh ”en som tog BE förra året”
eGolf (såld)
Model 3 LR (såld)
Ioniq 5 rwd (SÅLD!!)
Model Y LR
Model 3 LR (såld)
Ioniq 5 rwd (SÅLD!!)
Model Y LR
- Bjelke
- Teslaägare
- Inlägg: 19529
- Blev medlem: 24 mar 2015 12:27
- Ort: Bollnäs
- Referralkod: ts.la/mikael1178
Re: MX 100d med husvagn
Gammalt möter nyttfimpen skrev:Tjaa... eller så anpassar man ekipaget lite, med bättre aerodynamik, tjänstevikt på 430 kg och hastighet anpassad till husvagnens ”design hastighet” kommer en långt!
S85-14 AP1 Såld
S75D-18
SP100D-19
S75D-18
SP100D-19
Re: MX 100d med husvagn
Stämmer ganska bra med den tyska model x ägare jag pratade med på campingen i Italien förra sommaren. Han kom 11 på full laddning med 2,5 vagn från München till Venedig.SAB skrev:Nåt att bita i till alla som säger att man inte kan dra husvagn med elbil..
Re: MX 100d med husvagn
Har dratt släp längs med hela Sverige innan alla laddarna i norr kom.
Den drog (2018 x100d) ca 450/500kwh.
Största problemet var ju att de flesta äldre laddarna är byggda för att backa in på.... orka ta av å på vagnen varje gång.
Jag hade turen att för 1/2år sedan så var man ganska så ensam med tesla å jag var ensam vid vardera laddare å kunde så längst med vid vardera stopp.
Men att det gör mig något att stanna 20/30min per 20mil skiter jag fullständigt i, skönt å rasta benen! Aldrig mer bensin eller fossilt av något slag oavsett vad man än kan tycka om byggkvalitet eller annat.
Den drog (2018 x100d) ca 450/500kwh.
Största problemet var ju att de flesta äldre laddarna är byggda för att backa in på.... orka ta av å på vagnen varje gång.
Jag hade turen att för 1/2år sedan så var man ganska så ensam med tesla å jag var ensam vid vardera laddare å kunde så längst med vid vardera stopp.
Men att det gör mig något att stanna 20/30min per 20mil skiter jag fullständigt i, skönt å rasta benen! Aldrig mer bensin eller fossilt av något slag oavsett vad man än kan tycka om byggkvalitet eller annat.
Re: MX 100d med husvagn
När du kommer 20mil, hur stor marginal har du kvar på batteriet när du laddar då? Laddar du fullt på 25min och sen kommer du ytterligare 20mil.
Re: MX 100d med husvagn
Hur gjorde du luleå- kiruna? För den sträckan går knappt ihop idag fast man har supercharging att tillgå.NinjaNiklas skrev:Har dratt släp längs med hela Sverige innan alla laddarna i norr kom.
Den drog (2018 x100d) ca 450/500kwh.
Största problemet var ju att de flesta äldre laddarna är byggda för att backa in på.... orka ta av å på vagnen varje gång.
Jag hade turen att för 1/2år sedan så var man ganska så ensam med tesla å jag var ensam vid vardera laddare å kunde så längst med vid vardera stopp.
Men att det gör mig något att stanna 20/30min per 20mil skiter jag fullständigt i, skönt å rasta benen! Aldrig mer bensin eller fossilt av något slag oavsett vad man än kan tycka om byggkvalitet eller annat.