Sida 1 av 1

Byte till X

Postat: 11 jun 2018 20:44
av far1far2
Blir mer och mer sugen på en X. Trots att jag är helnöjd med min S85. Ni som har haft eller båda-är det värt att byta till X? Är förbrukningen avsevärt högre på X? Kommer den med 20 eller 19 tumshjul som standard?Kan man få den med 19 tumshjull? Är det fortfarande så att man har gratis SUC på både den gamla och nya?
Frågvisa gubbskrutten! :mrgreen:

Re: Byte till X

Postat: 11 jun 2018 21:47
av danni
Förbrukningen är ca 25% högre. Vill du ha ungefär samma räckvidd som idag, köp en X 100D. 20" är standard. Tesla säljer 19" med vinterhjul till X - en specialare som bara finns på den nordiska marknaden. Om du köper en ny nu kan du använda en referrallänk (t.ex. din egen eller någon annans) för att få fri supercharging. Det gäller då bara dig sålänge du har bilen, nästa ägare får inte fri supercharging.

Jag har nyligen bytt. Jag är överlag nöjd. X drar som sagt mer. Den är inte lika rolig att köra. Den är inte närapå lika bekväm, den svajar och gungar och är mer stötig. Men den är jäkligt praktisk. Dörrarna är ju partytricket och så sjukt användbart när man har småbarn. Vindrutan är härlig och kupén känns luftig. Man ser oerhört mycket bättre i trafiken. Det är en riktigt glidig bil runtom stan. Men överlag, har man inte småbarn tycker jag det finns rätt få anledningar att välja en X istället för en S.

Re: Byte till

Postat: 11 jun 2018 21:49
av Smutt
Vad vill du ha för S85?

Re: Byte till X

Postat: 11 jun 2018 21:54
av Alfred
Har bara ägt X, så kan inte ge jämförelse.

20” är standard. Gratis supercharging varierar mellan gratis för bilens livslängd på äldre eller gratis för första ägaren med referral. Samma som för S.

Vi snittar ca 260Wh/km på vintern och 235Wh/km på sommaren med 20” slipstream originaldäck som följde med och dubbfri Hakkapelitta 2 på vintern.

Nollställer en trippmätare varje gång jag byter mellan sommar/vinter så ovanstående är för blandad körning på ungefär 1500 mil/säsong. Dvs både stadskörning och långresor.

Ligger man i 120-130 km/h på motorväg kommer man lätt upp i 270-280 Wh/km under vintern med en X. Kan till och med gå upp mot 300 Wh/km vid ogynnsamma förhållanden. Märkte när jag hade en S som lånebil att det framförallt är vid motorvägskörning som det blir uppenbart att S är snålare tack vare lägre luftmotstånd.

Men vi är grymt nöjda med vår X och det var en lättnad att få tillbaka den efter att ha lånat S:en. Självklart med en god dos jäv och vana som gör att jag vill föredra vår X. :)

Re: Byte till X

Postat: 11 jun 2018 22:05
av danni
I 140 km/h med 22" är det inga problem att närma sig 400 Wh/km även sommartid, kan jag meddela. På min långresor hittills, sen i mars, så snittar jag runt 330. Till vardags runt 270.

Re: Byte till X

Postat: 12 jun 2018 08:50
av ivveh
Jag har också bytt till X.
Den drar mer som alla säger. Jag ligger nog på 220 nu på sommaren med 20" slip som ingår.
Det är grymt skönt med premiumpaketet, självöppnande dörrar och ljudpaketet märker man direkt hur najs det är. På vintern är värmebiten riktigt najs om man glömmer förvärma (jag fick en S loaner med detta i vintras och den var inte förvärmd ;) varm ratt är superbra då)
Sen bor jag så att jag måste åka på en bit tråkig grusväg så plastdetaljerna undertill på bilen är tacksamt och att man kan höja bilen en bra bit (jag får en känsla att S luftfjädring inte är lika hög i very high?)
Dragkrok måste jag också ha. Det är lite surt att dom inte kan fixa de i S:en för de är ju i stort sett likadan drivlina så borde inte vara något större problem.
Vad mer.. jo man sitter ju högre upp. Kan väl hålla med lite om att S känns lite "stabilare" då den är närmare marken.

Jag tror inte man skall se den som bättre eller sämre, utan helt enkelt vad det är: En annan modell. Andra funktioner. Kanske till och med andra syften.

Jag är supernöjd med X:en, den passar mig som handsken. Med det sagt så var jag aldrig minsta missnöjd med S. Men jag saknade vissa grejer. Specifikt luftfjädring som jag inte hade i min bil samt dragkrok. Resten var najs bonusar.

Re: Byte till X

Postat: 12 jun 2018 13:22
av Leo
Hade tidigare en P85 i 2,5år. Nu en X100D sen i höstas.

Liknande räckvidd på båda. Hade 19” på vår Model S och 20” på Model X.

Model S var/är nog bättre på det mesta om man undantar 6/7-sits, drag, ev baksäteskomfort och personliga preferenser på utseende och uppenbara saker som framruta, förvaringsfack i dörrar osv.

Re: Byte till X

Postat: 12 jun 2018 15:07
av Remuz
Jag har kört S i 5-6v nu eftersom min X är på service. Jättekul bil Att köra, men ska man transportera barn så är X mycket bättre. Det som är sämre med X är mest att den drar rejält mycket mer (gissar på 20-25% på motorvägen). Annars ser jag alla fördelar på X, men jag gillar ju att sitta högt och åka bulligt

Re: Byte till X

Postat: 12 jun 2018 20:06
av HelectriC
X har här i Norge blivit en riktig soccer mom bil. Massa mammor som skjutsar runt horder av barn när papporna jobbar på plattform och är borta i 2-4 veckor.

Re: Byte till X

Postat: 12 jun 2018 22:12
av Remuz
HelectriC skrev:
X har här i Norge blivit en riktig soccer mom bil. Massa mammor som skjutsar runt horder av barn när papporna jobbar på plattform och är borta i 2-4 veckor.
Hybris förutspådde framtiden!

Re: Byte till X

Postat: 13 jun 2018 07:33
av Mr_Welfare
Jag har en S90D och funderar på att byta till X om ett år när nuvarande leasing är slut. Någon som har erfarenhet av förbrukning med cyklar på dragkroken? Är egentligen dragkroken jag vill åt samt sexsäteskonfigurationen som ser nice ut. Jag kör en del långa resor ner till kontinenten och undrar om det nya batteripacket är så mycket bättre (100 kWh) som Teslas representanter vill få det att låta som? Hoppas naturligtvis på en uppgradering av batterierna under året innan beställningen... ;)

Re: Byte till X

Postat: 13 jun 2018 11:11
av Crion
2018/03 X75 7-dörrars MCU2. Ja den drar ju betydligt mer än S men jag gillar den högre åkkomforten och tycker sätena är riktigt sköna. Vem av oss som kommer köra soccermom eller soccerdad vet jag inte men den gör givetvis det jobbet med bravur. :D

Jag är ju givetvis partisk, men jag tyckte X kändes som en modernare bil när jag satte mig i den första gången, just spaceship känslan när Falconwings stängs och det är dags för avfärd är ju helt suverän. :lol:

Subjektivt känns den också kvickare än de 5.2s som det står i specen. :roll:

Re: Byte till X

Postat: 13 jun 2018 11:49
av spacemoose
Hade en X som loaner nu några gånger då min S var inne på service. Imponansfaktorn får man inte glömma bort.
"ÅÅÅÅÅ.. vilken cool bil!!!!!" säger femåringarna på förskolan när min son öppnar bakdörrarna. :lol:

Förutom det så är det rätt skönt att sitta högt. Den känns rejäl och dominerar vägen.

Re: Byte till X

Postat: 13 jun 2018 12:08
av ivveh
Ja, känns ju verkligen som ett rymdskepp. Den stora vindrutan, höjj och sänkbart chassi, FWD, självöppnande dörrar (om man har premium) osv...
Sen är de ju lite gött när 2.5ton+ accelererar på <5sec (eller mindre om man har P). Inget man direkt vill krocka med :)

Re: Byte till X

Postat: 13 jun 2018 13:07
av jpetters
Jag beställde just en X 100D som kommer ersättna fruns S P85+.
Återkommer om par veckor när jag fått och hunnit testa bilen lite mer. Första utflykten blir till Kroatien någon vecka efter leverans.

Re: Byte till X

Postat: 13 jun 2018 13:15
av HelectriC
ej att förglömma är att man inte har någon möjlighet att öppna taket på X, det är nåt jag verkligen uppskattar med S. Supernice och nästan cab-känsla att öppna upp eller bara tilta om man vill ha lite luft utifrån utan att det drar! Just möjligheten att kunna öppna taket har jag blivit så van vid att jag tvivlar på att köpa ny bil som inte har den möjligheten. Jaguaren som ligger i beställning har ju tyvärr inte öppningsbart tak och därför är det högst oklart om jag ska köra den under sommarhalvåret.

Re: Byte till X

Postat: 13 jun 2018 13:24
av mati
Ni glömmer en sak och det är utseendet. Inte sällan kommer folk och kommenterar vilken snygg bil Model S är. Jag tvivlar på att det någonsin kommer att hända med en X. Visst har den coola dörrar, men snygg är den inte. Vem var det som sa att den påminner om en flodhäst...? :lol:

Re: Byte till X

Postat: 13 jun 2018 16:19
av Crion
Det är inte min erfarenhet, många som ger komplimanger och tycker vår blåa X är snygg.
Det är ju liksom ingen svart range rover/xc90 nummer 15 i längden på gatan.

Re: Byte till X

Postat: 13 jun 2018 17:22
av Legato
En liten referens på förbrukning... Vi har en S75 på 20" och en X75 även den på 20".

Sedan bilarna fick på sig sommardäcken har de snittat:

S75: 221 Wh/km
X75: 269 Wh/km

Bedömer att de körts ganska identiskt både sett till omständigheter och hastighet.

Alltså drygt 30% mer förbrukning med Xen trots att S:en alltså har större än standardfälg medan Xen rullar på standardstorlek.

Vilken som är bäst bil är inte lätt att avgöra dock. Planen är att byta en av dem till en Model 3 sen, men har fortfarande inte bestämt mig för vilken...

Utan barn hade jag dock solklart kört Model S.

Re: Byte till X

Postat: 13 jun 2018 19:28
av mans71
Jag gillar verkligen model S, snygg, lite sportigare, och hade jag inte haft dragkroks-krav skulle vi ha en sån, även om insteget är lite knepigt.

För familjen är det är en ren lättnad varje gång vi lämnat låne-S och hämtat vår X från service.

Sen, jag upplever dagligen flera som pekar, vänder sig om och kommenterar bilen och får ofta kommentarer när jag parkerar som ”snygg bil!”. Har bara hänt enstaka gånger med andra bilar. Tror färg/fälgar är viktig på en X.

Re: Byte till X

Postat: 13 jun 2018 20:10
av tehjimos
mati skrev:
Ni glömmer en sak och det är utseendet. Inte sällan kommer folk och kommenterar vilken snygg bil Model S är. Jag tvivlar på att det någonsin kommer att hända med en X. Visst har den coola dörrar, men snygg är den inte. Vem var det som sa att den påminner om en flodhäst...? :lol:
Får mer kommentarer med X än vår förra S, just pga av vingarna(som alltid öppnas så fort man lägger i park ;) )... senast idag fick vi tumme upp av en gubbe som gick över gatan. Händer flera gånger per vecka.

Nedan är vår gamla S och vår nya X.... Jag tycker personligen S är snyggare.. men inte så att X är ful.

Re: Byte till X

Postat: 13 jun 2018 20:35
av Monark1954
Mr_Welfare skrev:
Jag har en S90D och funderar på att byta till X om ett år när nuvarande leasing är slut. Någon som har erfarenhet av förbrukning med cyklar på dragkroken? Är egentligen dragkroken jag vill åt samt sexsäteskonfigurationen som ser nice ut. Jag kör en del långa resor ner till kontinenten och undrar om det nya batteripacket är så mycket bättre (100 kWh) som Teslas representanter vill få det att låta som? Hoppas naturligtvis på en uppgradering av batterierna under året innan beställningen... ;)
Våra inställningar i A Better Routplanner.
Ref. Consumtion vid 110 km/h, 280 Wh/km. Utan cyklar har vi 250 Wh/km.
Ref. Speed 120%
Max speed. 140 km/h egen val för att få beräkningen rätt.
Kalibrerat in under 800 mil t.o.r till Italien förra sommaren med två cyklar varan en damcykel med korg, stående på hjulen på ett cykelställ som står på kroken.
Läs mer under Tesla/Supercharger/långresor. T.ex.
http://teslaclubsweden.se/forum/viewtop ... 1&start=60

Re: Byte till

Postat: 13 jun 2018 20:45
av far1far2
Smutt skrev:
Vad vill du ha för S85?
700 tkr.