Sida 1 av 2

Serviceincident

Postat: 26 jun 2018 22:10
av danni
Min bil lämnades in i måndags på ett relativt simpelt byte av främre drivaxeln (pga tvättbrädeproblemet). Man kan säga att det inte gick riktigt som planerat:

Bild

Känns lite nervigt med bilsemester inplanerad om två veckor...

Re: Serviceincident

Postat: 26 jun 2018 22:14
av taliz
Det var ju ett väldigt ärligt svar, nog lite för ärligt.



Sent from my iPad using Tapatalk

Re: Serviceincident

Postat: 26 jun 2018 22:20
av Bjelke
Sjukt trist men jag gillar ändå det ärliga och väl förklarande brevet, det har jag själv saknat ibland faktiskt...

Re: Serviceincident

Postat: 26 jun 2018 22:39
av EnTraktor
Ärlighet varar längst!

Re: Serviceincident

Postat: 26 jun 2018 22:48
av hed
Fan vad jobbigt :(
Vad är tvättbrädeproblemet?

Re: Serviceincident

Postat: 26 jun 2018 23:05
av Mistafrizz
hed skrev:
Fan vad jobbigt :(
Vad är tvättbrädeproblemet?
Det som gör livet med X väldigt tråkigt.

Bra med ärligt svar - i Stockholm rycker dom bara på axlarna åt problemet.

Är jävligt besviken på SC Stockholm.

Re: Serviceincident

Postat: 26 jun 2018 23:27
av Wir
EnTraktor skrev:
Ärlighet varar längst!
+1 (borde finnas så man slipper svara om man bara håller med) :)

Re: Serviceincident

Postat: 27 jun 2018 07:09
av mati
Tråkigt. Undrar om denna ärlighet har att göra med att det är Dannis bil det handlar om?
hed skrev:
Vad är tvättbrädeproblemet?
Att bilen rasslar som en tvättbräda när man accelererar kraftigt. Problemet är vanligast på Model X, men förekommer även på vissa Model S, fast något mindre påtagligt kanske. Min S har detta problemet, framförallt när det är lite kallare ute och smörjningen i drivknutarna är sämre.

Re: Serviceincident

Postat: 27 jun 2018 07:24
av mans71
mati skrev:
Tråkigt. Undrar om denna ärlighet har att göra med att det är Dannis bil det handlar om?
Har bara positiva erfarenheter av Mölndal. Bra bemötande, bra uppföljning, bra jobb utfört.

Re: Serviceincident

Postat: 27 jun 2018 08:02
av AKarlsson
Tråkigt med strul men verkligen positivt med ärlighet. Det ger ju kunden möjlighet att sedan ha bättre koll på sin bil ifall något följdfel smyger tillbaka. Föredömligt på ett sätt.

Undra om detta felet fortfarande finns på nya bilar eller om de lyckats minska risken?

Re: Serviceincident

Postat: 27 jun 2018 08:30
av ovelundkvist
Enligt SC Bredden finns ingen permanent åtgärd än, så även nya bilar har det.

Re: Serviceincident

Postat: 27 jun 2018 08:42
av Gustafsson
Gillar kommentaren "vilket ledde till att en ny motor behövde beställas", som om det gällde vilken gummipackning som helst. Någon hade uppenbarligen en dålig dag på jobbet minst sagt...

Re: Serviceincident

Postat: 27 jun 2018 08:43
av mahulkp
ovelundkvist skrev:
Enligt SC Bredden finns ingen permanent åtgärd än, så även nya bilar har det.
Enligt SC Mölndal har min MX fått de nya uppdaterade drivaxlarna. Kört 2 mån och 1000 mil sedan bytet, helt vibrationsfritt än så länge Bild

Re: Serviceincident

Postat: 27 jun 2018 09:02
av danni
Ja, det är ju lite synd när det går käpprätt, men det kommer det också göra då och då. Jag brukar alltid säga att det viktiga, det som definierar ett företag, är hur man hanterar det när det väl går käpprätt. Och jag tycker Tesla hanterar det här bra, jag uppskattar verkligen ärligheten istället för vaga undanflykter. Jag hade blivit mycket mer nervös om de sagt att de behöver ha bilen en hel vecka istället för en dag som var planerat utan att säga varför. De är ärliga med vad som hänt, och då känner jag också att de kommer vara ärliga med att fixa vad de ställt till.

Re: Serviceincident

Postat: 27 jun 2018 09:07
av hed
danni skrev:
Ja, det är ju lite synd när det går käpprätt, men det kommer det också göra då och då. Jag brukar alltid säga att det viktiga, det som definierar ett företag, är hur man hanterar det när det väl går käpprätt. Och jag tycker Tesla hanterar det här bra, jag uppskattar verkligen ärligheten istället för vaga undanflykter. Jag hade blivit mycket mer nervös om de sagt att de behöver ha bilen en hel vecka istället för en dag som var planerat utan att säga varför. De är ärliga med vad som hänt, och då känner jag också att de kommer vara ärliga med att fixa vad de ställt till.
Håller med!

Re: Serviceincident

Postat: 27 jun 2018 09:42
av ellerstrom
Håller också med. Fel kan alla göra, men att stå för dem verkar oftast vara svårare. Såklart trist för dig Danni, men SC Mölndal ska ha en eloge för att de var ärliga i sitt svar.

Re: Serviceincident

Postat: 27 jun 2018 09:48
av Hanm
mahulkp skrev:
ovelundkvist skrev:
Enligt SC Bredden finns ingen permanent åtgärd än, så även nya bilar har det.
Enligt SC Mölndal har min MX fått de nya uppdaterade drivaxlarna. Kört 2 mån och 1000 mil sedan bytet, helt vibrationsfritt än så länge Bild
Intressant, jag fick nya drivaxlar i början av April, men de sa det var en mellanlösning som skulle minska vibrationer så länge. Och även om det blev mycket bättre är det långt ifrån hur det var på min Model S (och lånebilen jag nyligen hade föresten). Hoppas verkligen detta lösas permanent snart.

Re: Serviceincident

Postat: 27 jun 2018 10:56
av Patrik83
danni skrev:
Ja, det är ju lite synd när det går käpprätt, men det kommer det också göra då och då. Jag brukar alltid säga att det viktiga, det som definierar ett företag, är hur man hanterar det när det väl går käpprätt. Och jag tycker Tesla hanterar det här bra, jag uppskattar verkligen ärligheten istället för vaga undanflykter. Jag hade blivit mycket mer nervös om de sagt att de behöver ha bilen en hel vecka istället för en dag som var planerat utan att säga varför. De är ärliga med vad som hänt, och då känner jag också att de kommer vara ärliga med att fixa vad de ställt till.
Bild Tråkigt att höra dock om din bil. Men det löser allt åt dig. Ärlighet vara helt klart längst. SCs personal har väldigt bra service och kundbemötande.

Re: Serviceincident

Postat: 27 jun 2018 13:53
av tehjimos
Mistafrizz skrev:
hed skrev:
Fan vad jobbigt :(
Vad är tvättbrädeproblemet?
Det som gör livet med X väldigt tråkigt.

Bra med ärligt svar - i Stockholm rycker dom bara på axlarna åt problemet.

Är jävligt besviken på SC Stockholm.
Vi har då raka motsatsen över 2,5 års bemötande med dussintal ärenden där... inget annat än utmärkt bemötande. Dom har skickat med flera gratisprylar(interiörvintermattor, touch-up färg, mutterkåpor), alltid trevliga och ett skönt gäng. Vad har hänt i ditt fall?

Re: Serviceincident

Postat: 27 jun 2018 14:55
av Mistafrizz
tehjimos skrev:
Mistafrizz skrev:
hed skrev:
Fan vad jobbigt :(
Vad är tvättbrädeproblemet?
Det som gör livet med X väldigt tråkigt.

Bra med ärligt svar - i Stockholm rycker dom bara på axlarna åt problemet.

Är jävligt besviken på SC Stockholm.
Vi har då raka motsatsen över 2,5 års bemötande med dussintal ärenden där... inget annat än utmärkt bemötande. Dom har skickat med flera gratisprylar(interiörvintermattor, touch-up färg, mutterkåpor), alltid trevliga och ett skönt gäng. Vad har hänt i ditt fall?
Inget fel på trevligheten - men det hjälper inte när bilen ej är ok.

Jag har idag eskalerat det, så återkommer med en redogörelse när bilen är i ordning.

Den får stå hemma på sommarsemester så länge.

Re: Serviceincident

Postat: 27 jun 2018 15:15
av tehjimos
Mistafrizz skrev:
tehjimos skrev:
Mistafrizz skrev:
hed skrev:
Fan vad jobbigt :(
Vad är tvättbrädeproblemet?
Det som gör livet med X väldigt tråkigt.

Bra med ärligt svar - i Stockholm rycker dom bara på axlarna åt problemet.

Är jävligt besviken på SC Stockholm.
Vi har då raka motsatsen över 2,5 års bemötande med dussintal ärenden där... inget annat än utmärkt bemötande. Dom har skickat med flera gratisprylar(interiörvintermattor, touch-up färg, mutterkåpor), alltid trevliga och ett skönt gäng. Vad har hänt i ditt fall?
Inget fel på trevligheten - men det hjälper inte när bilen ej är ok.

Jag har idag eskalerat det, så återkommer med en redogörelse när bilen är i ordning.

Den får stå hemma på sommarsemester så länge.
Med det ovan så menar jag ju såklart att dom fixat allt snabbt och smidigt, aldrig något problem. Annars hade det inte varit lika trevligt stämning.

Re: Serviceincident

Postat: 12 jul 2018 09:33
av okjhum
Nu har vår X också kommit dithän att (minst) en drivaxel måste bytas. Efter bara 1 år och 5000 mil. :-(
Vi har ungefär lika långt till Mölndal som till Malmö, men lättare körväg till Malmö. Jag tolkar ovanstående tråd på två sätt:
1. Malmö är säkrare, för i Mölndal gör de fel.
2. Mölndal är säkrare, för de har lärt sig en läxa och varit ärliga med det.
Hmmm... vad ska vi välja... :?

Re: Serviceincident

Postat: 12 jul 2018 14:49
av kangru
okjhum skrev:
Nu har vår X också kommit dithän att (minst) en drivaxel måste bytas. Efter bara 1 år och 5000 mil. :-(
Vi har ungefär lika långt till Mölndal som till Malmö, men lättare körväg till Malmö. Jag tolkar ovanstående tråd på två sätt:
1. Malmö är säkrare, för i Mölndal gör de fel.
2. Mölndal är säkrare, för de har lärt sig en läxa och varit ärliga med det.
Hmmm... vad ska vi välja... :?
Mölndal. Ärlighet varje dag.

Re: Serviceincident

Postat: 12 jul 2018 15:59
av okjhum
kangru skrev:
Mölndal. Ärlighet varje dag.
Fullt i Mölndal, hela sommaren ut. Sedan ändå ingen lånetesla tillgänglig → hyrbil, bensin! :-(
Och han hade inte hört talas om tvättbrädefenomenet, sa han. Och tyckte det var bara naturligt att bakdäcken var slut redan ...
Fick i stället tid i Malmö om några veckor. Lånebil "kanske" Tesla.... :shock:

Re: Serviceincident

Postat: 12 jul 2018 21:18
av Svenssons
5000 mil är ju rätt långt om det är Model X och man har lite tyngre högerfot... Jag bytte mina efter ca 2000 mil...

Tvättbrädeproblemet gäller framvagnen och inte bakvagnen vad jag känner till.