Re: Serviceincident
Postat: 27 jun 2018 08:30
Enligt SC Bredden finns ingen permanent åtgärd än, så även nya bilar har det.
Enligt SC Mölndal har min MX fått de nya uppdaterade drivaxlarna. Kört 2 mån och 1000 mil sedan bytet, helt vibrationsfritt än så längeovelundkvist skrev:Enligt SC Bredden finns ingen permanent åtgärd än, så även nya bilar har det.
Håller med!danni skrev:Ja, det är ju lite synd när det går käpprätt, men det kommer det också göra då och då. Jag brukar alltid säga att det viktiga, det som definierar ett företag, är hur man hanterar det när det väl går käpprätt. Och jag tycker Tesla hanterar det här bra, jag uppskattar verkligen ärligheten istället för vaga undanflykter. Jag hade blivit mycket mer nervös om de sagt att de behöver ha bilen en hel vecka istället för en dag som var planerat utan att säga varför. De är ärliga med vad som hänt, och då känner jag också att de kommer vara ärliga med att fixa vad de ställt till.
Intressant, jag fick nya drivaxlar i början av April, men de sa det var en mellanlösning som skulle minska vibrationer så länge. Och även om det blev mycket bättre är det långt ifrån hur det var på min Model S (och lånebilen jag nyligen hade föresten). Hoppas verkligen detta lösas permanent snart.mahulkp skrev:Enligt SC Mölndal har min MX fått de nya uppdaterade drivaxlarna. Kört 2 mån och 1000 mil sedan bytet, helt vibrationsfritt än så längeovelundkvist skrev:Enligt SC Bredden finns ingen permanent åtgärd än, så även nya bilar har det.
Tråkigt att höra dock om din bil. Men det löser allt åt dig. Ärlighet vara helt klart längst. SCs personal har väldigt bra service och kundbemötande.danni skrev:Ja, det är ju lite synd när det går käpprätt, men det kommer det också göra då och då. Jag brukar alltid säga att det viktiga, det som definierar ett företag, är hur man hanterar det när det väl går käpprätt. Och jag tycker Tesla hanterar det här bra, jag uppskattar verkligen ärligheten istället för vaga undanflykter. Jag hade blivit mycket mer nervös om de sagt att de behöver ha bilen en hel vecka istället för en dag som var planerat utan att säga varför. De är ärliga med vad som hänt, och då känner jag också att de kommer vara ärliga med att fixa vad de ställt till.
Vi har då raka motsatsen över 2,5 års bemötande med dussintal ärenden där... inget annat än utmärkt bemötande. Dom har skickat med flera gratisprylar(interiörvintermattor, touch-up färg, mutterkåpor), alltid trevliga och ett skönt gäng. Vad har hänt i ditt fall?Mistafrizz skrev:Det som gör livet med X väldigt tråkigt.hed skrev:Fan vad jobbigt
Vad är tvättbrädeproblemet?
Bra med ärligt svar - i Stockholm rycker dom bara på axlarna åt problemet.
Är jävligt besviken på SC Stockholm.
Inget fel på trevligheten - men det hjälper inte när bilen ej är ok.tehjimos skrev:Vi har då raka motsatsen över 2,5 års bemötande med dussintal ärenden där... inget annat än utmärkt bemötande. Dom har skickat med flera gratisprylar(interiörvintermattor, touch-up färg, mutterkåpor), alltid trevliga och ett skönt gäng. Vad har hänt i ditt fall?Mistafrizz skrev:Det som gör livet med X väldigt tråkigt.hed skrev:Fan vad jobbigt
Vad är tvättbrädeproblemet?
Bra med ärligt svar - i Stockholm rycker dom bara på axlarna åt problemet.
Är jävligt besviken på SC Stockholm.
Med det ovan så menar jag ju såklart att dom fixat allt snabbt och smidigt, aldrig något problem. Annars hade det inte varit lika trevligt stämning.Mistafrizz skrev:Inget fel på trevligheten - men det hjälper inte när bilen ej är ok.tehjimos skrev:Vi har då raka motsatsen över 2,5 års bemötande med dussintal ärenden där... inget annat än utmärkt bemötande. Dom har skickat med flera gratisprylar(interiörvintermattor, touch-up färg, mutterkåpor), alltid trevliga och ett skönt gäng. Vad har hänt i ditt fall?Mistafrizz skrev:Det som gör livet med X väldigt tråkigt.hed skrev:Fan vad jobbigt
Vad är tvättbrädeproblemet?
Bra med ärligt svar - i Stockholm rycker dom bara på axlarna åt problemet.
Är jävligt besviken på SC Stockholm.
Jag har idag eskalerat det, så återkommer med en redogörelse när bilen är i ordning.
Den får stå hemma på sommarsemester så länge.
Mölndal. Ärlighet varje dag.okjhum skrev:Nu har vår X också kommit dithän att (minst) en drivaxel måste bytas. Efter bara 1 år och 5000 mil.
Vi har ungefär lika långt till Mölndal som till Malmö, men lättare körväg till Malmö. Jag tolkar ovanstående tråd på två sätt:
1. Malmö är säkrare, för i Mölndal gör de fel.
2. Mölndal är säkrare, för de har lärt sig en läxa och varit ärliga med det.
Hmmm... vad ska vi välja...
Fullt i Mölndal, hela sommaren ut. Sedan ändå ingen lånetesla tillgänglig → hyrbil, bensin!kangru skrev:Mölndal. Ärlighet varje dag.
Mölndal har gjort ett fel och därför dömer du ut dem? Hur vet du att Malmö inte gjort något fel? Ungefär lika intelligent som att säga” Malmö brände upp sin lokal och därför ska man inte lämna bilen där får då brinner den upp.”okjhum skrev:Nu har vår X också kommit dithän att (minst) en drivaxel måste bytas. Efter bara 1 år och 5000 mil.
Vi har ungefär lika långt till Mölndal som till Malmö, men lättare körväg till Malmö. Jag tolkar ovanstående tråd på två sätt:
1. Malmö är säkrare, för i Mölndal gör de fel.
2. Mölndal är säkrare, för de har lärt sig en läxa och varit ärliga med det.
Hmmm... vad ska vi välja...
När och var har jag dömt ut dem? Nej tack till personangrepp!oscfor skrev:Mölndal har gjort ett fel och därför dömer du ut dem? Hur vet du att Malmö inte gjort något fel? Ungefär lika intelligent som att säga” Malmö brände upp sin lokal och därför ska man inte lämna bilen där får då brinner den upp.”
Svenssons skrev:5000 mil är ju rätt långt om det är Model X och man har lite tyngre högerfot... Jag bytte mina efter ca 2000 mil...
Aha! Men det var väl också drivaxelproblem, eller vad var det?Tvättbrädeproblemet gäller framvagnen och inte bakvagnen vad jag känner till.
Helt stel är väl inte bakaxeln?Bjelke skrev:Och problemet i fram beror på att man har styrning där och alltså mkt besvärligare slitningar på knutarna jämfört med i bak (som helt saknar drivknutar eftersom motorn följer med hela axeln)...
Det måste väl finnas nån sorts differentialväxel??bylund skrev:Helt stel är väl inte bakaxeln?Bjelke skrev:Och problemet i fram beror på att man har styrning där och alltså mkt besvärligare slitningar på knutarna jämfört med i bak (som helt saknar drivknutar eftersom motorn följer med hela axeln)...
Jag kanske minns fel men jag har för mig att den är stel, och jo visst sitter det en diff där såklart men denokjhum skrev:Det måste väl finnas nån sorts differentialväxel??bylund skrev:Helt stel är väl inte bakaxeln?Bjelke skrev:Och problemet i fram beror på att man har styrning där och alltså mkt besvärligare slitningar på knutarna jämfört med i bak (som helt saknar drivknutar eftersom motorn följer med hela axeln)...
Men om rullhastigheterna synkas elektroniskt, kanske de också kan vara felsynkade? Vilket väl i så fall torde ge ökat däckslitage?
Det var alltså mina bakdäck som var slut. Framdäcken hade ca 5 mm kvar.
Aha då mindes jag fel men precis som du säger så är det värre fram, men är det verkligen dom inte där som är problemet? För isf borde det gå att klämma in lite grövre, eller med keramiska kulor kanske...lator skrev:Så här ser bakre DU ut i en Model S. Som synes så sitter där vanliga drivaxlar för bakhjulsdrift. Skillnaden mot främre drivaxlar är yttre knutarnas uppbyggnad på de främre måste tillåta mycket större vinkelförändring. Därav också större problem med slitage. Vibrationer härrör dock oftast från de innre knutarna som är av samma konstruktion både fram och bak.