Sida 1 av 2

Re: Serviceincident

Postat: 27 jun 2018 08:30
av ovelundkvist
Enligt SC Bredden finns ingen permanent åtgärd än, så även nya bilar har det.

Re: Serviceincident

Postat: 27 jun 2018 08:42
av Gustafsson
Gillar kommentaren "vilket ledde till att en ny motor behövde beställas", som om det gällde vilken gummipackning som helst. Någon hade uppenbarligen en dålig dag på jobbet minst sagt...

Re: Serviceincident

Postat: 27 jun 2018 08:43
av mahulkp
ovelundkvist skrev:
Enligt SC Bredden finns ingen permanent åtgärd än, så även nya bilar har det.
Enligt SC Mölndal har min MX fått de nya uppdaterade drivaxlarna. Kört 2 mån och 1000 mil sedan bytet, helt vibrationsfritt än så länge Bild

Re: Serviceincident

Postat: 27 jun 2018 09:02
av danni
Ja, det är ju lite synd när det går käpprätt, men det kommer det också göra då och då. Jag brukar alltid säga att det viktiga, det som definierar ett företag, är hur man hanterar det när det väl går käpprätt. Och jag tycker Tesla hanterar det här bra, jag uppskattar verkligen ärligheten istället för vaga undanflykter. Jag hade blivit mycket mer nervös om de sagt att de behöver ha bilen en hel vecka istället för en dag som var planerat utan att säga varför. De är ärliga med vad som hänt, och då känner jag också att de kommer vara ärliga med att fixa vad de ställt till.

Re: Serviceincident

Postat: 27 jun 2018 09:07
av hed
danni skrev:
Ja, det är ju lite synd när det går käpprätt, men det kommer det också göra då och då. Jag brukar alltid säga att det viktiga, det som definierar ett företag, är hur man hanterar det när det väl går käpprätt. Och jag tycker Tesla hanterar det här bra, jag uppskattar verkligen ärligheten istället för vaga undanflykter. Jag hade blivit mycket mer nervös om de sagt att de behöver ha bilen en hel vecka istället för en dag som var planerat utan att säga varför. De är ärliga med vad som hänt, och då känner jag också att de kommer vara ärliga med att fixa vad de ställt till.
Håller med!

Re: Serviceincident

Postat: 27 jun 2018 09:42
av ellerstrom
Håller också med. Fel kan alla göra, men att stå för dem verkar oftast vara svårare. Såklart trist för dig Danni, men SC Mölndal ska ha en eloge för att de var ärliga i sitt svar.

Re: Serviceincident

Postat: 27 jun 2018 09:48
av Hanm
mahulkp skrev:
ovelundkvist skrev:
Enligt SC Bredden finns ingen permanent åtgärd än, så även nya bilar har det.
Enligt SC Mölndal har min MX fått de nya uppdaterade drivaxlarna. Kört 2 mån och 1000 mil sedan bytet, helt vibrationsfritt än så länge Bild
Intressant, jag fick nya drivaxlar i början av April, men de sa det var en mellanlösning som skulle minska vibrationer så länge. Och även om det blev mycket bättre är det långt ifrån hur det var på min Model S (och lånebilen jag nyligen hade föresten). Hoppas verkligen detta lösas permanent snart.

Re: Serviceincident

Postat: 27 jun 2018 10:56
av Patrik83
danni skrev:
Ja, det är ju lite synd när det går käpprätt, men det kommer det också göra då och då. Jag brukar alltid säga att det viktiga, det som definierar ett företag, är hur man hanterar det när det väl går käpprätt. Och jag tycker Tesla hanterar det här bra, jag uppskattar verkligen ärligheten istället för vaga undanflykter. Jag hade blivit mycket mer nervös om de sagt att de behöver ha bilen en hel vecka istället för en dag som var planerat utan att säga varför. De är ärliga med vad som hänt, och då känner jag också att de kommer vara ärliga med att fixa vad de ställt till.
Bild Tråkigt att höra dock om din bil. Men det löser allt åt dig. Ärlighet vara helt klart längst. SCs personal har väldigt bra service och kundbemötande.

Re: Serviceincident

Postat: 27 jun 2018 13:53
av tehjimos
Mistafrizz skrev:
hed skrev:
Fan vad jobbigt :(
Vad är tvättbrädeproblemet?
Det som gör livet med X väldigt tråkigt.

Bra med ärligt svar - i Stockholm rycker dom bara på axlarna åt problemet.

Är jävligt besviken på SC Stockholm.
Vi har då raka motsatsen över 2,5 års bemötande med dussintal ärenden där... inget annat än utmärkt bemötande. Dom har skickat med flera gratisprylar(interiörvintermattor, touch-up färg, mutterkåpor), alltid trevliga och ett skönt gäng. Vad har hänt i ditt fall?

Re: Serviceincident

Postat: 27 jun 2018 14:55
av Mistafrizz
tehjimos skrev:
Mistafrizz skrev:
hed skrev:
Fan vad jobbigt :(
Vad är tvättbrädeproblemet?
Det som gör livet med X väldigt tråkigt.

Bra med ärligt svar - i Stockholm rycker dom bara på axlarna åt problemet.

Är jävligt besviken på SC Stockholm.
Vi har då raka motsatsen över 2,5 års bemötande med dussintal ärenden där... inget annat än utmärkt bemötande. Dom har skickat med flera gratisprylar(interiörvintermattor, touch-up färg, mutterkåpor), alltid trevliga och ett skönt gäng. Vad har hänt i ditt fall?
Inget fel på trevligheten - men det hjälper inte när bilen ej är ok.

Jag har idag eskalerat det, så återkommer med en redogörelse när bilen är i ordning.

Den får stå hemma på sommarsemester så länge.

Re: Serviceincident

Postat: 27 jun 2018 15:15
av tehjimos
Mistafrizz skrev:
tehjimos skrev:
Mistafrizz skrev:
hed skrev:
Fan vad jobbigt :(
Vad är tvättbrädeproblemet?
Det som gör livet med X väldigt tråkigt.

Bra med ärligt svar - i Stockholm rycker dom bara på axlarna åt problemet.

Är jävligt besviken på SC Stockholm.
Vi har då raka motsatsen över 2,5 års bemötande med dussintal ärenden där... inget annat än utmärkt bemötande. Dom har skickat med flera gratisprylar(interiörvintermattor, touch-up färg, mutterkåpor), alltid trevliga och ett skönt gäng. Vad har hänt i ditt fall?
Inget fel på trevligheten - men det hjälper inte när bilen ej är ok.

Jag har idag eskalerat det, så återkommer med en redogörelse när bilen är i ordning.

Den får stå hemma på sommarsemester så länge.
Med det ovan så menar jag ju såklart att dom fixat allt snabbt och smidigt, aldrig något problem. Annars hade det inte varit lika trevligt stämning.

Re: Serviceincident

Postat: 12 jul 2018 09:33
av okjhum
Nu har vår X också kommit dithän att (minst) en drivaxel måste bytas. Efter bara 1 år och 5000 mil. :-(
Vi har ungefär lika långt till Mölndal som till Malmö, men lättare körväg till Malmö. Jag tolkar ovanstående tråd på två sätt:
1. Malmö är säkrare, för i Mölndal gör de fel.
2. Mölndal är säkrare, för de har lärt sig en läxa och varit ärliga med det.
Hmmm... vad ska vi välja... :?

Re: Serviceincident

Postat: 12 jul 2018 14:49
av kangru
okjhum skrev:
Nu har vår X också kommit dithän att (minst) en drivaxel måste bytas. Efter bara 1 år och 5000 mil. :-(
Vi har ungefär lika långt till Mölndal som till Malmö, men lättare körväg till Malmö. Jag tolkar ovanstående tråd på två sätt:
1. Malmö är säkrare, för i Mölndal gör de fel.
2. Mölndal är säkrare, för de har lärt sig en läxa och varit ärliga med det.
Hmmm... vad ska vi välja... :?
Mölndal. Ärlighet varje dag.

Re: Serviceincident

Postat: 12 jul 2018 15:59
av okjhum
kangru skrev:
Mölndal. Ärlighet varje dag.
Fullt i Mölndal, hela sommaren ut. Sedan ändå ingen lånetesla tillgänglig → hyrbil, bensin! :-(
Och han hade inte hört talas om tvättbrädefenomenet, sa han. Och tyckte det var bara naturligt att bakdäcken var slut redan ...
Fick i stället tid i Malmö om några veckor. Lånebil "kanske" Tesla.... :shock:

Re: Serviceincident

Postat: 12 jul 2018 21:18
av Svenssons
5000 mil är ju rätt långt om det är Model X och man har lite tyngre högerfot... Jag bytte mina efter ca 2000 mil...

Tvättbrädeproblemet gäller framvagnen och inte bakvagnen vad jag känner till.

Re: Serviceincident

Postat: 13 jul 2018 06:50
av oscfor
okjhum skrev:
Nu har vår X också kommit dithän att (minst) en drivaxel måste bytas. Efter bara 1 år och 5000 mil. :-(
Vi har ungefär lika långt till Mölndal som till Malmö, men lättare körväg till Malmö. Jag tolkar ovanstående tråd på två sätt:
1. Malmö är säkrare, för i Mölndal gör de fel.
2. Mölndal är säkrare, för de har lärt sig en läxa och varit ärliga med det.
Hmmm... vad ska vi välja... :?
Mölndal har gjort ett fel och därför dömer du ut dem? Hur vet du att Malmö inte gjort något fel? Ungefär lika intelligent som att säga” Malmö brände upp sin lokal och därför ska man inte lämna bilen där får då brinner den upp.”

Re: Serviceincident

Postat: 13 jul 2018 08:50
av okjhum
oscfor skrev:
Mölndal har gjort ett fel och därför dömer du ut dem? Hur vet du att Malmö inte gjort något fel? Ungefär lika intelligent som att säga” Malmö brände upp sin lokal och därför ska man inte lämna bilen där får då brinner den upp.”
När och var har jag dömt ut dem? Nej tack till personangrepp!

Re: Serviceincident

Postat: 13 jul 2018 08:57
av okjhum
Svenssons skrev:
5000 mil är ju rätt långt om det är Model X och man har lite tyngre högerfot... Jag bytte mina efter ca 2000 mil...

Oj!! Och jag som trodde man skulle köra billigt med Tesla ... :roll:
Tvättbrädeproblemet gäller framvagnen och inte bakvagnen vad jag känner till.
Aha! Men det var väl också drivaxelproblem, eller vad var det?
Har nån annan haft problem med bakaxeln?

Re: Serviceincident

Postat: 13 jul 2018 09:04
av Svenssons
Just däck slits ju upp snabbare i en elbil. Dels för att de är lite tyngre och dels för att de accelererar snabbare om man vill. Tidigare bilar bytte jag bromsbelägg årligen på men det slipper jag på min Model X.

Vad gäller tvättbrädeproblemet så beror det på främmre drivaxlarna som inte klarar av kraftig start med luftfjädring satt på högsta.

Re: Serviceincident

Postat: 13 jul 2018 09:44
av Bjelke
Och problemet i fram beror på att man har styrning där och alltså mkt besvärligare slitningar på knutarna jämfört med i bak (som helt saknar drivknutar eftersom motorn följer med hela axeln)...

Re: Serviceincident

Postat: 13 jul 2018 10:07
av bylund
Bjelke skrev:
Och problemet i fram beror på att man har styrning där och alltså mkt besvärligare slitningar på knutarna jämfört med i bak (som helt saknar drivknutar eftersom motorn följer med hela axeln)...
Helt stel är väl inte bakaxeln?

Re: Serviceincident

Postat: 13 jul 2018 10:52
av okjhum
bylund skrev:
Bjelke skrev:
Och problemet i fram beror på att man har styrning där och alltså mkt besvärligare slitningar på knutarna jämfört med i bak (som helt saknar drivknutar eftersom motorn följer med hela axeln)...
Helt stel är väl inte bakaxeln?
Det måste väl finnas nån sorts differentialväxel??
Men om rullhastigheterna synkas elektroniskt, kanske de också kan vara felsynkade? Vilket väl i så fall torde ge ökat däckslitage?
Det var alltså mina bakdäck som var slut. Framdäcken hade ca 5 mm kvar.

Re: Serviceincident

Postat: 13 jul 2018 11:08
av lator
Så här ser bakre DU ut i en Model S. Som synes så sitter där vanliga drivaxlar för bakhjulsdrift. Skillnaden mot främre drivaxlar är yttre knutarnas uppbyggnad på de främre måste tillåta mycket större vinkelförändring. Därav också större problem med slitage. Vibrationer härrör dock oftast från de innre knutarna som är av samma konstruktion både fram och bak.
Tesla-Model-S-drivetrain-600.jpg

Re: Serviceincident

Postat: 13 jul 2018 11:09
av Bjelke
okjhum skrev:
bylund skrev:
Bjelke skrev:
Och problemet i fram beror på att man har styrning där och alltså mkt besvärligare slitningar på knutarna jämfört med i bak (som helt saknar drivknutar eftersom motorn följer med hela axeln)...
Helt stel är väl inte bakaxeln?
Det måste väl finnas nån sorts differentialväxel??
Men om rullhastigheterna synkas elektroniskt, kanske de också kan vara felsynkade? Vilket väl i så fall torde ge ökat däckslitage?
Det var alltså mina bakdäck som var slut. Framdäcken hade ca 5 mm kvar.
Jag kanske minns fel men jag har för mig att den är stel, och jo visst sitter det en diff där såklart men den
slits inte på samma sätt som en drivknut, jag tänkte mest på problemet med vibrationer (tvättbräda).

Apropå däckslitage så varierar det sjukt mycket beroende på hur man kör, jag har nött ut en hel uppsättning på typ 1500 mil och då helt jämnt och fint osv, medans andra kört flera tusen mil, detta på bakhjulsdriven bil...

Re: Serviceincident

Postat: 13 jul 2018 11:11
av Bjelke
lator skrev:
Så här ser bakre DU ut i en Model S. Som synes så sitter där vanliga drivaxlar för bakhjulsdrift. Skillnaden mot främre drivaxlar är yttre knutarnas uppbyggnad på de främre måste tillåta mycket större vinkelförändring. Därav också större problem med slitage. Vibrationer härrör dock oftast från de innre knutarna som är av samma konstruktion både fram och bak.
Tesla-Model-S-drivetrain-600.jpg
Aha då mindes jag fel :oops: men precis som du säger så är det värre fram, men är det verkligen dom inte där som är problemet? För isf borde det gå att klämma in lite grövre, eller med keramiska kulor kanske...